Αισιόδοξος για την τουριστική σεζόν του 2022 δηλώνει ο γνωστός τουριστικός πράκτορας, κ. Γιάννης Καμπούρης, σημειώνοντας ότι η Ρόδος αποτελεί έναν καθιερωμένο προορισμό που θα καταφέρει να «κεφαλαιοποιήσει» τη σημαντική επιτυχία που σημείωσε τόσο το 2021 όσο και το 2020 και την καλή εικόνα που «έχτισε» αυτές τις δύο χρονιές.
«Ο Ροδιακός Τουρισμός απέδειξε ότι μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, όσο δύσκολες και αν είναι αυτές», δηλώνει ο κ. Καμπούρης, ενώ προβλέπει ότι το αυξημένο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για ταξίδια και διακοπές, θα αποτυπωθεί εμπράκτως με τη Ρόδο να αποτελεί την κύριά τους επιλογή.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Γιάννη Καμπούρη:
• Θα ήθελα κύριε Καμπούρη να ξεκινήσουμε με ένα σχολιασμό σας για την τουριστική σεζόν του 2021 και το 1,4 εκατ. τουριστικών αφίξεων…
Κατά γενική ομολογία η φετινή σεζόν, ήταν καλύτερη απ’ ότι περιμέναμε. Για μία ακόμη φορά, ο Ροδιακός Τουρισμός απέδειξε ό,τι μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, όσο δύσκολες και αν είναι αυτές.
Πρόκειται για μία σημαντική επιτυχία των επαγγελματιών του τουρισμού, των ξενοδόχων, των πρακτόρων. Οπωσδήποτε, μεγάλη ήταν η συμβολή της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου αλλά και του και Δήμου Ρόδου. Ήταν ένα επίτευγμα για το οποίο ο καθένας έβαλε το λιθαράκι του.
• Αυτή η σημαντική επιτυχία, όπως είπατε, ενισχύει την εικόνα της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού.
Οπωσδήποτε και η φετινή επιτυχία εδραιώνει την θέση της Ρόδου στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. Είναι δεδομένο, ότι στα επόμενα χρόνια, ο προορισμός θα κεφαλαιοποιήσει στο ακέραιο τις μέχρι τώρα επιτυχίες του. Ήδη οι προκρατήσεις για το 2022 ξεκίνησαν δυναμικά και αυτό αποτελεί επιστεγάσματα της καλής φετινής σεζόν. Παρόλο που τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχουν μειωθεί οι ρυθμοί των κρατήσεων, λόγω της νέας παράλλαξης ο του κορωνοϊου, πιστεύω ότι όλα θα εξελιχθούν ομαλά και τελικά το αυξημένο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για ταξίδια και διακοπές, θα αποτυπωθεί εμπράκτως. Και ασφαλώς, η Ρόδος θα είναι στις πρώτες τους επιλογές. Προσωπικά, είμαι αισιόδοξος για το 2022.
• Ποιες αγορές παρουσιάζουν καλή δυναμική; Να περιμένουμε …ανακατατάξεις στις βασικές τουριστικές αγορές;
Δεν θα υπάρξουν μεγάλες διαφοροποιήσεις στις βασικές τουριστικές αγορές. Αγορές που έδειξαν καλή δυναμική είναι αυτές της Πολωνίας και της Τσεχίας που θα συνεχίσουν την ανοδική πορεία και το 2022. Ειδικότερη η Πολωνία είναι μία αγορά 45 εκατομμυρίων, που μπορεί να εξελιχθεί σε μία νέα Γερμανία λόγω της ακμάζουσας οικονομίας της χώρας. Παρατηρούμε λ.χ. ότι συνάπτονται περισσότερα συμβόλαια με ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων πλέον, πράγμα που αποδεικνύει την οικονομική ευρωστία της αγοράς. Ο Πολωνός τουρίστας ζητά εν ολίγοις τα ξενοδοχεία που προτιμά και ο δυτικοευρωπαίος. Απαιτείται συνεπώς να στρέψουμε την προσοχή μας στη συγκεκριμένη αγορά, η οποία έχει να μας προσφέρει πολλά στο μέλλον.
• Γενικότερα, είναι διάχυτη η αισιοδοξία για το 2022…, παρά το γεγονός ότι η πανδημία συνεχίζεται. Πόσο κοντά στην …κανονικότατα και στους δείκτες του 2019 θα επιστρέψουμε το 2022;
Προφανώς και η πανδημία συνεχίζεται. Μη ξεχνάμε όμως, ότι μάθαμε να λειτουργούμε και με την πανδημία. Ο κόσμος διψά για ταξίδια και δεν θα τον αποτρέψει ο κορωνοϊός. Κοντά στα νούμερα του 2019, μπορούμε να φθάσουμε, εάν ανοίξει ο τουρισμός τον Απρίλη. Οι Γερμανοί λ.χ. ξεκινούν από τις αρχές του μήνα. Εάν ανοίξουν τότε οι αγορές και έχουμε ένα Απρίλη με καλές πληρότητες, θα θέσουμε τις βάσεις για μία πολύ καλή σεζόν.
Η μόνη προϋπόθεση είναι βέβαια να μην ξεφύγουν από τον έλεγχο τα πράγματα. Ελπίζουμε να τελειώσει το συντομότερο δυνατό η πανδημία. Εάν επιβεβαιωθούν οι επιστήμονες που υποστηρίζουν ότι η παράλλαξη “ Ο” δεν είναι τόσο θανατηφόρα και ότι μπορεί να εξελιχθεί σαν απλή ίωση, ίσως βρισκόμαστε στην αρχή του τέλους της πανδημίας του κορωνοϊού. Εάν αυτό όντως συμβεί, τότε το 2022 η Ρόδος μπορεί να καταρρίψει κάθε ρεκόρ!
• Φέτος η σεζόν διήρκεσε μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου. Πιστεύετε ότι η Ρόδος έρχεται όλο και πιο κοντά στην εκπλήρωση του στόχου της επιμήκυνσης;
Μέχρι τις 20 Νοεμβρίου είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αντέξει η νέα σεζόν. Βέβαια, μιλώντας για επιμήκυνση, θεωρώ προσωπικά ότι θα πρέπει να αναφερόμαστε σε ένα καλό Απρίλιο και ένα καλό Νοέμβριο. Μη ζητάμε πολλά περισσότερα. Εάν ενισχυθούν αυτοί οι δύο μήνες, τότε θα έχουμε συνολικά μια εξαιρετική σεζόν.
• Σας ανησυχεί το γεγονός ότι ανακάμπτουν οι ανταγωνιστικοί προορισμοί;
Η Ρόδος αποτελεί ένα καθιερωμένο προορισμό με τα δικά του χαρακτηριστικά… Δεν θα μας επηρεάσουν οι ανταγωνιστικοί προορισμοί. Ενδεχομένως να μας επηρεάσει σε ένα βαθμό η Ισπανία, αλλά όχι η Αίγυπτος και η Τουρκία. Δεν μπορούν να μας πάρουν κόσμο. Μιλάμε για εντελώς διαφορετικά τουριστικά προϊόντα.
• Κλείνοντας κύριε Καμπούρη, επικεντρωνόμαστε πάντα στις αφίξεις. Τι γίνεται όμως με τα τουριστικά έσοδα; Ανταποκρίνονται στις υπάρχουσες ανάγκες; Θα απαιτηθούν νέα μέτρα στήριξης;
Αρχικά θα πρέπει να τονισθεί ότι τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία, ήταν σωτήρια. Είναι γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις κατάφεραν να επιβιώσουν χάρη στα χρηματοδοτικά εργαλεία και στις διευκολύνσεις που δόθηκαν από το Κράτος. Διαφορετικά, η τουριστική αγορά θα αντιμετώπιζε τώρα μεγάλα προβλήματα.
Ασφαλώς και η σεζόν του 2021 ήταν πολύ καλή σε επίπεδο αφίξεων. Δεν ήταν όμως και τόσο εύκολα τα πράγματα, όσο μπορεί να πιστεύουν όσοι είναι έξω από το χορό. Μπορεί οι αφίξεις να ξεπέρασαν τις αρχικές εκτιμήσεις όμως δεν συνέβη το ίδιο και με τους τζίρους, πράγμα το οποίο έχει μία λογική εξήγηση. Τη χρονιά που πέρασε, δουλέψαμε με προσφορές. Καθώς υπήρχε αστάθεια στην αρχή, αναγκαστήκαμε να δώσουμε προσφορές ώστε να ξεκινήσουμε με καλές πληρότητες.
Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, επηρέασε τους τζίρους και την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Ας μη συγχέουμε λοιπόν τα νούμερα με την κερδοφορία των ξενοδοχείων και των τουριστικών επιχειρήσεων.
Οπωσδήποτε η τουριστική αγορά χρειάζεται μεγαλύτερη στήριξη, διότι χωρίς τον τουρισμό σβήσαμε.