Συνεντεύξεις

Κώστας Χρυσοχοϊδης: «Αυτό που θέλουμε για την κρουαζιέρα είναι η αειφορία και η αύξηση των προσεγγίσεων»

Πεπεισμένος για την καλή πορεία του τουρισμού στα νησιά της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με ορίζοντα δεκαετίας, εμφανίζεται σήμερα σε συνέντευξή του προς την «δ» ο κ. Κώστας Χρυσοχοϊδης, εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος τουριστικής ανάπτυξης, υδατοδρομίων, κρουαζιέρας, ακτοπλοΐας και αερομεταφορών.
Επίσης, αναφέρεται στις προϋποθέσεις που είναι αναγκαίες ώστε να υπάρξει ουσιαστική ανάπτυξη της κρουαζιέρας, καθώς και για τα μεγάλα έργα που σχεδίασε, υλοποιεί και προχωρά η περιφερειακή αρχή.
• Κύριε Χρυσοχοϊδη, είναι γνωστά τα αποτελέσματα που είχαμε την φετινή τουριστική σεζόν στην περιοχή μας. Σίγουρα είχαν θετικό πρόσημο και θα ήθελα να σας ζητήσω να μας μιλήσετε για τα δύο τελευταία χρόνια που μας έφεραν στο φετινό αποτέλεσμα.
Την πρώτη χρονιά της πανδημίας, το 2020, ήμασταν σε εντελώς αχαρτογράφητα νερά. Άνοιξαν τα ξενοδοχεία και δεχτήκαμε τους πρώτους επισκέπτες μας την 1ηΙουλίου του 2020 ενώ οι περισσότερες αγορές και χώρες, ήταν κλειστές και προέρχονταν από λοκντάουν και κύματα πανδημίας, τα οποία ταλαιπώρησαν τον βασικό κοινωνικό κορμό τους. Μιλάμε για χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Αγγλία, η Σκανδιναβία, η Ολλανδία και οι Κάτω Χώρες –οι βασικές αγορές με τις οποίες δουλεύουν τα νησιά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Και δεν μιλάω φυσικά για την ολοκληρωτική απουσία των Κινέζων στα νησιά των Κυκλάδων τους οποίους χάσαμε τα δύο αυτά χρόνια.
Μετά την θετική διαχείριση της πρώτης δύσκολης χρονιάς, σε μια προσπάθεια, η οποία ήταν ιδέα και πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου, όλος ο παραγωγικός ιστός -από τους εργαζόμενους, τους επαγγελματίες, τους επιχειρηματίες συν τους φορείς και τις τοπικές αρχές- ενώθηκαν για να εκπροσωπήσουν την περιφέρειά μας τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό. Με αυτή την πρωτοβουλία αντιμετωπίσαμε πάρα πολλά προβλήματα τα οποία παρουσιάστηκαν όπως fake news, καταγγελίες κ.λπ. τα οποία τα εντοπίζαμε εν τη γενέσει τους. Η αλήθεια είναι ότι η επιλογή των ατόμων που έγινε, απέδωσε καρπούς. Όλα αυτά, πιστώνονται στο πρόσωπο του Γιώργου Χατζημάρκου. Προσωπικά, μιλώντας σαν απλός πολίτης της Ρόδου αλλά και της περιφέρειάς μας, εκτιμώ πως είμαστε πολύ τυχεροί που είναι περιφερειάρχης. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που είναι απόλυτα μεθοδικός, με σαφή πλάνο και στόχους προκειμένου να πετύχει τα καλύτερα αποτελέσματα για τα νησιά μας. Όλα γίνονται με αυστηρό πρόγραμμα, το οποίο έχει στο μυαλό του με ορίζοντα πέραν της πενταετίας.
Όσον αφορά στο 2021, ήταν μια πάρα πολύ καλή χρονιά. Βγήκαμε από ένα λοκντάουν και καταφέραμε να ανοίξουμε στις 15 Μαΐου, σχεδόν στο σύνολο των καταλυμάτων. Δυστυχώς, καθυστέρησε πολύ η Αγγλική αγορά. Ξεκίνησε λίγο μετά τα μέσα του Ιουλίου –πράγμα το οποίο αν δεν συνέβαινε, η φετινή χρονιά θα ήταν ελάχιστα πιο χαμηλά σε σχέση με το 2019 (που ήταν η καλύτερη τουριστική χρονιά για την περιοχή μας).
Δεδομένων των συνθηκών, το 2021 είχαμε μια πολύ πετυχημένη τουριστική σεζόν με μείωση –σε σχέση με το 2019- περίπου στο 40% για το νησί της Ρόδου και 42% για το νησί της Κω. Για το σύνολο της περιφέρειας, η πτώση ήταν κάτι λιγότερο από 35%. Όλα αυτά, μας χαροποιούν ιδιαίτερα και μας οπλίζουν με αισιοδοξία για τις επόμενες χρονιές που θα έρθουν. Έχουμε δημιουργήσει μια παρακαταθήκη και μία σχέση με τους ανθρώπους που είναι παράγοντες του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, που θα μπορέσουμε να αλλάξουμε τον τουριστικό χάρτη για τα επόμενα δέκα χρόνια. Έχουμε βάλει τις βάσεις, για την τουριστική ανάπτυξη των νησιών μας, από τα πολύ μεγάλα μέχρι και τα πολύ μικρά.
• Με βάση αυτά που μας είπατε, πώς θα είναι η επόμενη τουριστική περίοδος κατά τις εκτιμήσεις σας και ποιο θα είναι το πλάνο σας για τη συμμετοχή της ΠΝΑι στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις;
Το πλάνο για την επόμενη σεζόν, του 2022 έχει ξεκινήσει να οργανώνεται από τον Σεπτέμβριο του 2021. Αυτό κάνουμε κάθε χρονιά.
Πήραμε μια απόφαση σχετικά με τα χρήματα που διαθέτουμε ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στην προβολή και διαφήμιση. Τα χρήματα που ξοδεύαμε και πριν από χρόνια ο ΠΡΟΤΟΥΡ και αργότερα ως ΠΝΑι στο να συμμετέχουμε δυναμικά και με πολυέξοδα περίπτερα στις τουριστικές εκθέσεις, θα σταματήσει. Θα συμμετέχουμε στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις (στις μεγάλες όπως στο Λονδίνο που πήγαμε, στο Βερολίνο και σε κάποιες στη Γαλλία, στη Σλανδιναβία, στις Κάτω Χώρες και στην Αμερική) αλλά μέσω του ΕΟΤ. Το κάναμε ήδη στην τουριστική έκθεση του Λονδίνου την World Travel Market στις αρχές Νοεμβρίου.
Θα σας εξηγήσω για ποιον λόγο αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο. Διαπιστώσαμε μέσα στην περίοδο της πανδημίας, κάτι που ήταν…. ηλίου φαεινότερον: δηλαδή, ό,τι οι ιντερνετικές πλατφόρμες και τα μέδα κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχουν πολύ μεγαλύτερη αμεσότητα στον καταναλωτή από ό,τι έχουν οι τουριστικές εκθέσεις. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε χαμηλότερο κόστος, πιο ευρεία διεισδυτικότητα και μπορούμε να επιλέξουμε δράσεις, με τις οποίες μπορούμε να έχουμε τέτοια αποτελέσματα.
Θα σας φέρω ένα απλό παράδειγμα: ξέρουμε πολύ καλά ότι στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, η τηλεόραση είναι διαδικτυακή.
Την ώρα που ο τηλεθεατής παρακολουθεί το κανάλι που θέλει, εάν έχει κάνει προσπάθεια ανεύρεσης τουριστικού προορισμού για διακοπές, αυτόματα θα του παρουσιαστεί διαφημιστικό μήνυμα για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με επιλεγμένα νησιά. Είμαστε μέσα στο σπίτι του κάθε εν δυνάμει επισκέπτη των νησιών μας –κάτι το οποίο δεν είχαμε ποτέ. Επιπλέον, χρησιμοποιούμε και πολλές άλλες πλατφόρμες με επίσης εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Είναι πολλές οι δράσεις που έχουμε επιλέξει να κάνουμε μέσω διαδικτύου.
Συνεπώς, θα συμμετέχουμε στις τουριστικές εκθέσεις αλλά με κύριο άξονα προβολής και προώθησης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις ιντερνετικές πλατφόρμες.

• Να μιλήσουμε για την κρουαζιέρα. Σύμφωνα με όσους δραστηριοποιούνται σε αυτό τον κλάδο και βέβαια όσους ασχολήθηκαν από την πλευρά των συναρμοδίων υπουργείων, συμφωνούν ότι το 2021 ήταν μια καλή χρονιά με προοπτική για τα επόμενα δύο χρόνια. Ποια είναι η δική σας άποψη;
Τα χρόνια στα οποία η κρουαζιέρα έφτασε στο Pic ήταν το 2008 – 2010. Μετά, ξεκίνησε η… κατηφόρα στις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων τόσο στην Ρόδο όσο και στην Κω.
Το να έχουμε μια αύξηση της τάξης του 30 – 40% δεν έχει καμία σχέση με τις προσεγγίσεις των πλοίων σε άλλες χρονιές.
Κι αυτό οφείλεται στο ότι τα κρουαζιερόπλοια συνέδεαν τις ακτές της περιοχής μας, με τις Μικρασιατικές ακτές. Άρα εάν κάποιος ήθελε να κάνει κρουαζιέρα στο Αιγαίο, θα έπρεπε να συνδεθεί σε μια αλυσίδα προσέγγισης λιμένων όπως η Αντάλεια, το Κουσάντασι κ.λπ. Αυτό, μέσα στην πανδημία άλλαξε.
Ίσως να άλλαξε προσωρινά. Είτε λόγω των πολιτικών σχέσεων με την γείτονα, είτε λόγω της πανδημίας.
Κατά την άποψή μου, αυτό που αναφέρουμε για το 2022 σαν ‘αύξηση’ για μένα είναι μια ευκαιριακή απολαβή.
Αυτό το οποίο εμείς, σαν Περιφερειακή Αρχή, θέλουμε για την κρουαζιέρα, είναι η αειφορία και η αύξηση των προσεγγίσεων. Και αυτό πετυχαίνεται ΜΟΝΟΝ εάν το λιμάνι της Ρόδου, γίνει HOME PORT.
Μόνον με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να δουλέψουν περισσότερο τα ξενοδοχεία, εφόσον θα έχουμε περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Αυτός είναι ο στόχος μας.
Ήδη έχει ξεκινήσει ένα πλάνο ο Γιώργος Χατζημάρκος γι αυτό τον στόχο.
Είναι το κομμάτι μιας πολύ μεγάλης επένδυσης. Δηλαδή, ο λιμένας της Ρόδου, να γίνει όπως σχεδιαζόταν από την δεκαετία του 1960 –να γίνει ένα μεγάλο λιμάνι με προβλήτες και να διαθέτει όλες τις υπηρεσίες που είναι απαραίτητες για HOMEPORT.
Αυτό, σημαίνει όμως ότι ο λιμένας θα συμπεριφέρεται σαν αεροδρόμιο: θα έρχεται το κρουαζιερόπλοιο, θα βγαίνουν οι βαλίτσες, θα υπάρχει παραλαβή, θα υπάρχουν αίθουσες αναμονής, θα διαθέτει υποστήριξη για τα πλοία, θα έχει απ ευθείας σύνδεση με το αεροδρόμιο ‘Διαγόρας’ της Ρόδου για να μπορούν οι επιβάτες να ταξιδέψουν στις χώρες που θέλουν κ.λπ.
Φυσικά, μεσολαβεί διαμονή σε ξενοδοχεία και καταλύματα του νησιού μας. Αυτό θέλουμε να πετύχουμε.
• Κλείνοντας, θα ήθελα το σχόλιό σας με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού, τις ανακοινώσεις για το Εθνικό Θέατρο και φυσικά, την έντονη δραστηριότητα σε μεγάλα έργα υποδομής όπως οι γέφυρες, ο φωτισμός και η οδοποιϊα.
Κυρία Ντόκου, τίποτε δεν είναι τυχαίο σε αυτή τη ζωή. Και ιδιαίτερα στην πολιτική. Η κεντρική εξουσία, ποτέ από μόνη της δεν επεμβαίνει στην απομακρυσμένη περιοχή όπως η δική μας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, χωρίς την όχληση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Και πάλι, ο Γιώργος Χατζημάρκος, έρχεται και προτείνει στον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, την ανακατασκευή του Εθνικού Θεάτρου.
Ήταν κρίμα και ντροπή, ταυτόχρονα για όλους τους τοπικούς άρχοντες που πέρασαν από αυτό το νησί, να μην αγγίξουν ένα ‘κόσμημα’ το οποίο κατασκευάστηκε στα δυσκολότερα χρόνια της ιστορίας του νησιού μας από τους Ιταλούς κατακτητές. Να ξέρετε ότι για να κατασκευαστεί αυτό το έργο, έχουν σκοτωθεί Ροδίτες. Ωστόσο, η τελευταία παρέμβαση που έγινε στην δεκαετία του 1980, ήταν σκέτη καταστροφή για το κτήριο.
Συνεπώς, τόσο το Εθνικό Θέατρο όπως και τα υπόλοιπα έργα που προχώρησαν, έγιναν, σχεδιάστηκαν, προγραμματίζονται και θα υλοποιηθούν, ήταν προτάσεις και πρωτοβουλίες του περιφερειάρχη κ. Χατζημάρκου –μέσα σε μια πολύ δύσκολη χρονική συγκυρία.
Ήταν όμως, και μια μεγάλη ευκαιρία αφού ήμασταν κλεισμένοι μέσα στα γραφεία μας και κάναμε πλάνα, βάλαμε στόχους και αρχίσαμε να κλείνουμε τις ‘πληγές’ όπως: η γέφυρα του Γαδουρά, η γέφυρα της Κρεμαστής, το Εθνικό, το λιμάνι για να γίνει HOME PORT ( σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο). Αυτά όλα ήταν αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς, σοβαρών και τεκμηριωμένων προτάσεων προς την κυβέρνηση και…. προχωράμε!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου