Οταν ο Ραφαήλ Κουδούνης, άνοιξε το μεγάλο κεφάλαιο «Ψηφιακός Νομάς» από τη Ρόδο απ΄όπου και απλώθηκε σε όλη την Ελλάδα, δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί τη μεγάλη πρόκληση και τους νέους ορίζοντες που ανοίγονταν στον τουρισμό.
Σε συνεργασία με τη δημοτική αρχή, η Ρόδος δεν έμεινε παρατηρητής των εξελίξεων στην νέα τάση που διαμορφώνεται παγκοσμίως, διεκδικώντας τη δική της θέση στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται και που «πυροδοτήθηκε» μέσα στην πανδημία.
Ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Νομάδων εκεί που άλλοι εν μέσω της λαίλαπας του covid έβλεπαν δυσκολίες, εκείνος έβλεπε ευκαιρίες και δυνατότητες να ανοίγονται και έκανε ένα βήμα μπροστά. Κι αυτό το βήμα άνοιξε τον δρόμο σε ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο που εργάζονται εξ αποστάσεως μέσω διαδικτύου, να συμπεριλάβουν την Ελλάδα και ειδικότερα τη Ρόδο, στις πιθανές επιλογές τους.
Οι ψηφιακοί νομάδες, είναι συνήθως ηλικίας από 20 έως 45 ετών, ευέλικτοι στις μετακινήσεις και στην εξ αποστάσεως εργασία και υψηλά αμειβόμενοι.
Ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Νομάδων κ. Ραφαήλ Κουδούνης, στη συνέντευξή του σήμερα στη «δ» αναλύει τα δεδομένα της νέας τάσης, το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει το Παρατηρητήριο, τους στόχους και τις νέες προκλήσεις που διαμορφώνονται και προαναγγέλλει δύο μεγάλες συνεργασίες παγκόσμιας εμβέλειας και κύρους, που αφορούν στην ανάπτυξη μεγάλων προορισμών μέσα στους οποίους και η Ρόδος!
-Κύριε Κουδούνη το 2021 οδεύει προς το τέλος του και θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν ένα έτος ορόσημο για την εδραίωση των ψηφιακών νομάδων ως υπολογίσιμη δύναμη στον τουρισμό…
Οι ψηφιακοί νομάδες δεν είναι δύναμη ή συνιστώσα του τουρισμού. Οι ψηφιακοί νομάδες είναι μέρος μαζί με τον τουρισμό των λεγόμενων lifestyle mobilities. Κινητικοτήτων δηλαδή, που έχουν να κάνουν με επιλογές τρόπου ζωής. Το 2021 ήταν έτος ορόσημο για την εδραίωση εξ αρχής της αντίληψης σχετικά με τα οφέλη που μπορεί να έχει το κράτος και οι προορισμοί από τους ψηφιακούς νομάδες. Η εκθετική ανάπτυξη των τεχνολογιών που επιτρέπουν την εργασία εξ αποστάσεως αλλά και η καταλυτική αλλαγή προσωρινά του τρόπου ζωής, οδήγησαν πολλούς στο να επαναπροσδιορίσουν αξίες και προτεραιότητες. Όσοι από αυτούς ήταν και πιο «έτοιμοι», μόλις δειλά-δειλά ανοίξανε τα ταξίδια, πήραν την βαλίτσα, βάλανε μέσα και την δουλειά τους και ξεκίνησαν.
-Η Ρόδος ήταν από τους πρώτους προορισμούς που διείδε τις δυνατότητες ανάπτυξης και επένδυσης σε αυτό τον τομέα του τουρισμού που αναπτύσσεται δυναμικά, πού το αποδίδετε;
Σε meeting της εποχής εκείνης, ο κ.Ταρασλιάς ως αντιδήμαρχος Τουρισμού, αμέσως αντιλήφθηκε την προοπτική που του εκθέσαμε. Όταν εξαγγέλθηκε η συνεργασία με το Δήμο της Ρόδου και αυτό έγινε γνωστό στα μέσα, κυκλοφορούσαν άρθρα του τύπου «τι είναι οι ψηφιακοί νομάδες που έχει βάλει στο μάτι η Ρόδος» κ.λπ. Αμέσως μετά έγινε το μεγάλο επικοινωνιακό κύμα και πλέον οι αναφορές του Παρατηρητηρίου στον τύπο είναι πάνω από 1.300, σταματήσαμε να τις μετράμε!
Ήδη από πέρυσι το χειμώνα είχαμε επαφές με τα Υπουργεία Τουρισμού και Εξωτερικών πολύ πριν πάρει δημοσιότητα το θέμα και μιλούσαμε για τα κίνητρα και το πλαίσιο. Θεωρούμε ότι η δημιουργία και λειτουργία του Παρατηρητηρίου ήταν σημαντική και συνέβαλε στις εξελίξεις.
-Ποιοι είναι οι στόχοι του Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Νομάδων με δεδομένο ότι η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να απορροφήσει ένα μεγάλο μέρος των ψηφιακών νομάδων οι οποίοι πολλαπλασιάζονται δυναμικά;
Μου δίνετε μια πολύ καλή ευκαιρία να κάνω σαφές και δημόσια ότι δεν αποτελούμε ταξιδιωτικό οργανισμό. Στόχος μας είναι να συνδέσουμε τους Νομάδες με τους θεσμούς και τον ιδιωτικό τομέα αλλά η τοποθέτησή μας είναι από την μεριά των νομάδων. Βλέπουμε τα πράγματα μέσα από το κίνημα και οι πολύ στενές σχέσεις μας με την παγκόσμια κοινότητα αυτό επιτάσσουν. Εξάλλου στόχος του Παρατηρητηρίου είναι να συνδέσει αυτό το χάσμα. Ενημερώνουμε, εκπαιδεύουμε και προετοιμάζουμε τους φορείς και την κοινωνία γιατί σε λίγο δεν θα υπάρχουν ψηφιακοί νομάδες. Θα είναι καθημερινότητα. Μια αέναη κινητικότητα σε όλα τα επίπεδα. Συνεπώς πρέπει να αναπτυχθεί το πλαίσιο σκέψης πάνω από όλα. Αυτός που παρακολουθεί τη δουλειά μας, μέσα από την βαθιά αντίληψη του φαινομένου, ενδεχομένως να εντοπίσει επιχειρηματικές ευκαιρίες. Όμως η παροχή υπηρεσιών σε digital nomads δεν είναι μια «peer to peer» διαδικασία, είναι ουσιαστικά μια «peer to community» διαδικασία, γιατί ο Ψηφιακός Νομάς ό,τι καλό ζει πιθανόν να το μοιραστεί με την κοινότητα.
-Σας έχουμε δει ως ομιλητή σε διάφορα πάνελ πανελλήνιας αλλά και παγκόσμιας εμβέλειας και από την εμπειρία σας θα ήθελα να μας πείτε ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας αλλά και πού εντοπίζετε ίσως μειονεκτήματα για την ανάπτυξη των digital nomads.
Για τους βόρειους π.χ. ο ήλιος και η θάλασσα, γενικά η φύση παίζει ρόλο. Για κάποιον ο οποίος ήταν πριν σε κάποιο τροπικό παράδεισο, ενδεχομένως αυτό να μην έχει κάποια αξία. Για κάποιον που θέλει να εκμεταλλεύεται την ισοτιμία για να απολαμβάνει φθηνές υπηρεσίες, η ύπαρξη του ευρώ τι είναι πλεονέκτημα ή μειονέκτημα; Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα διαφέρουν ανάλογα από την οπτική γωνία που θα τα δει ο κάθε Ψηφιακός Νομάς. Θα πρέπει να αποφασίσει ο κάθε προορισμός σε ποιους ψηφιακούς νομάδες απευθύνεται. Η Ελλάδα ως χώρα αποφάσισε -πολύ σωστά θεωρώ- ότι ο ψηφιακός νομάς που αποφασίζει να έρθει στην χώρα μας, πρέπει αποδεδειγμένα να έχει 3.500 ευρώ μηνιαίο εισόδημα. Αυτό δημιουργεί μια πρώτη κατεύθυνση. Άλλο συγκριτικό πλεονέκτημα είναι το πολύ ισχυρό brand name της χώρας και η παγκόσμια γνωστή ελληνική φιλοξενία. Ισχυρό μειονέκτημα είναι η έλλειψη κάποιων υποδομών που είναι σημαντικές όπως coworking/coliving spaces μιας και μέσω αυτών των υποδομών δημιουργείται το πιο σημαντικό πλεονέκτημα ενός προορισμού που είναι η ύπαρξη digital nomads community, το κέντρο δηλαδή της κοινωνικής ζωής του νομά. Παρατηρήσατε ότι δεν είπα για τις ταχύτητες του internet; Όσο ψηλές και αν είναι οι ταχύτητες, παραμένουν ένα χαρακτηριστικό, θα το λάβει υπόψιν του κάποιος μέχρι ενός σημείου. Αν δεν υπάρχουν κοινότητες, ακόμα και μια κεραία 5G να δίνουμε δώρο στον κάθε νομά, δεν θα έρθει κανένας.
-Μιλήστε μας για τις δράσεις του Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Νομάδων και πώς προέκυψε η ιδέα για την ίδρυσή του.
Το Παρατηρητήριο Ψηφιακών Νομάδων ξεκίνησε την επίσημη δράση του ακριβώς πριν ένα χρόνο. Η ιδέα προϋπήρχε μιας και προϋπήρχε και η επαφή με την κοινότητα. Αρκετοί που ήρθαν στη Ρόδο, είχαν έρθει σε επαφή μαζί μας και κάποιοι μάλιστα, ζητούσαν να χρησιμοποιήσουν και το γραφείο μας για να εργαστούν. Με την έλευση του Covid19, μαζί με τους υπόλοιπους που αναθεώρησαν, ήμασταν και εμείς, και μάλιστα αναθεωρήσαμε σε τέτοιο βαθμό που αντιληφθήκαμε ότι η ιδέα πρέπει να πάρει σάρκα και οστά μέσω ενός φορέα. Έτσι αποφασίσαμε να ιδρύσουμε το Παρατηρητήριο Ψηφιακών Νομάδων, να δημιουργήσουμε δηλαδή μια σκηνή, που είναι ανοιχτή στον καθένα να συμμετέχει! Μέχρι στιγμής έκτος του Think Tank, έχουμε και ερευνητικό τμήμα αποτελούμενο από 4 άτομα και τμήμα εθελοντών με 10 άτομα. Παράλληλα όπως σας είπα και παραπάνω, «τρέχουν» πολλά παράλληλα project και θεωρούμε ότι το Παρατηρητήριο έχει ακόμα πολύ δρόμο αλλά και πολλά ακόμα να προσφέρει.
– Τα συμπεράσματα του 1ου Digital Mobilities Conference: Nomads & Remote Workers που διοργάνωσε το Παρατηρητήριο Ψηφιακών Νομάδων τον Νοέμβριο αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την επένδυση σε αυτόν τον τομέα σε πανελλαδικό επίπεδο. Τι θα πρέπει να περιμένουμε λοιπόν από το 2022;
Θα ήθελα με την ευκαιρία, να ευχαριστήσω ξανά όλους αυτούς που συνέβαλαν ώστε να πραγματοποιηθεί η κορωνίδα της ατζέντας μας για το 2021. Οι Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης, πολλοί Δήμοι αλλά και πολλές επιχειρήσεις. Το συνέδριο αγκαλιάστηκε και αυτό δείχνει το βαθμό που πλέον έχει γίνει αντιληπτή η αξία της τάσης. Για το 2022 το Παρατηρητήριο έχει τέσσερις άξονες δράσεων: Προτεραιότητα είναι η έναρξη της πλατφόρμας www.Go-Working.Space ένα project που σκοπό έχει να προσφέρει στους ψηφιακούς νομάδες, δωρεάν χώρο για να εργαστούν. Ήδη υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον από coworking spaces αλλά και επιχειρήσεις για να παραχωρήσουν δωρεάν καρέκλες! Στη συνέχεια θέλουμε να παρουσιάσουμε κοινότητες από όλο τον κόσμο. Να δείξουμε με αυτό τον τρόπο την αξία του Digital Nomads Community για έναν τόπο. Τέλος εκκρεμούν δύο μεγάλες συνεργασίες παγκόσμιας εμβέλειας και κύρους που αφορούν στην ανάπτυξη μεγάλων προορισμών. Η Ρόδος πάντα παραμένει μέσα στην ατζέντα μας και η μια εκ των δύο ενεργειών αφορά και στη Ρόδο. Οι δράσεις ενημέρωσης θα συνεχιστούν με αυξημένο ρυθμό με αποκορύφωμα ξανά ένα συνέδριο-αυτή τη φορά ελπίζω δια ζώσης.