Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά projects της κυβέρνησης, το οποίο συζητήθηκε εκτενώς στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο του 2019 και εκτιμάται ότι θα προσφέρει πολύτιμα έσοδα και πολλές θέσεις εργασίας, ενώ θα αναβαθμίσει και το εθνικό μας προϊόν, τον τουρισμό.
Η πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου δήλωσε πρόσφατα ότι «είναι πολύ σημαντικό για όλα τα νησιά να μας να μπορέσουν να συνδεθούν άμεσα με υδροπλάνα. Στηρίζω αυτό το έργο πολλά χρόνια και πιστεύω ότι η υλοποίησή του θα συμβάλει τα μέγιστα στον τουρισμό, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες».
Οι πυλώνες του νομοσχεδίου
Ορισμένοι από τους κεντρικούς άξονες του νομοσχεδίου, η δημόσια διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε στις 27 Δεκεμβρίου, σχετίζονται με τη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας άδειας ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου, τη δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου και σε ιδιωτικούς φορείς, όπως και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τη δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.
Αξιολόγηση και επισημάνσεις
Μία ματιά στις παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου, κατά τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης, αναδεικνύει ότι οι επισημάνσεις που έγιναν, εστίασαν στη διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων για την έκδοση των αδειών, στα τέλη λειτουργίας των υδατοδρομίων, που σύμφωνα με το νομοσχέδιο, «για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από το υδατοδρόμιο η εταιρεία αεροσκαφών η οποία πραγματοποιεί τις πτήσεις καταβάλλει τέλος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου ίσο με το πέντε τοις εκατό (5%) του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Το ίδιο ποσοστό καταβάλλεται για κάθε επιβάτη και στην περίπτωση ολικής ναύλωσης αεροσκάφους, ανεξάρτητα από το ποσό που έχει καταβληθεί».
Παράλληλα, ο σχολιασμός αφορούσε το άρθρο για τα υδάτινα πεδία και τους περιορισμούς που προβλέπονται, τις ρυθμίσεις για τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία και ειδικότερα ό,τι προβλέπεται για τα μεταχειρισμένα τουριστικά λεωφορεία και το άρθρο για τις εγκαταστάσεις των υδατοδρομίων. Σε γενικές γραμμές, πάντως, το νομοσχέδιο αξιολογήθηκε με θετικό πρόσημο και έλαβε εγκωμιαστικά σχόλια.
Πώς «τρέχουν» οι διαδικασίες
Δύο είναι, προς ώρας, οι μεγάλοι παίκτες που θέλουν να διαδραματίσουν κομβικό ρόλο στο project των υδροπλάνων, η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Hellenic Seaplanes. Αμφότερες βρίσκονται σε συζητήσεις, καταθέτουν προτάσεις και προχωρούν σε συμφωνίες. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, οι πρώτες πτήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι τον Μάιο του 2020 σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Επίσης, όπως είχε επισημάνει στο Reporter ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων, Στάθης Σιούτης, τον ίδιο μήνα εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή υδατοδρομίου στη λίμνη Παμβώτιδα. Παράλληλα, σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται υδατοδρόμια σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο.
Υδατοδρόμια…παντού
Έντονη κινητικότητα παρατηρείται και στην Περιφέρεια Αττικής με τους αρμόδιους φορείς να βρίσκονται σε συζητήσεις για την κατασκευή υδατοδρομίου στην περιοχή και στα νησιά του Αργοσαρωνικού. Επίσης, άμεσα αναμένεται η ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για την κατασκευή 20 υδατοδρομίων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Στο «παιχνίδι» εμπλέκεται και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με τις διαδικασίες για την αδειοδότηση 10 υδατοδρομίων να προχωρούν κανονικά, ενώ στην Κρήτη αναμένεται, επίσης, η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων. Επιπλέον, ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, αλλά και την Εύβοια.
Γιώργος Γεωργίου
Πηγή: Reporter.gr