Αθώοι κρίθηκαν χθες από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ρόδου οι κατηγορούμενοι για παράβαση καθήκοντος κ.κ. Φώτης Χατζημιχάλης και Αγγελική Τσιμπούλη, πρώην Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου και προϊσταμένη της Διεύθυνσης Ελέγχου Συντήρησης Έργων (ΔΕΣΕ), αντίστοιχα.
Οι ανωτέρω παραπέμφθηκαν ως υπαίτιοι για την καθυστέρηση της κατεδάφισης των αυθαίρετων παραπηγμάτων των τσιγγάνων στο Κορακόνερο.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, στο χρονικό διάστημα από 08.06.2011 έως 31.7.2011, τέλεσαν από πρόθεση το ακόλουθο έγκλημα:
Ο πρώτος ενώ ήταν Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, υπηρεσία αρμόδια για τα αυθαίρετα σε αιγιαλούς και παραλίες και ειδικότερα, αρμόδια για τη διαδικασία κατεδάφισης κτισμάτων, κατασκευών και έργων σε αιγιαλό, παραλία και θάλασσα προς υλοποίηση των απεσταλμένων πρωτοκόλλων κατεδάφισης, που συντάσσει η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία, παρέλειψε από πρόθεση να προβεί στον έλεγχο και στην επίβλεψη της δεύτερης κατηγορουμένης, ιεραρχικά κατώτερης, η οποία εκτελούσε καθήκοντα Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Ελέγχου Συντήρησης Έργων (ΔΕΣΕ).
Στην άμεση αρμοδιότητα της δεύτερης φέρεται να ενέπιπτε η εκτέλεση των υπ’ αριθ. 2883 έως 2914/08.06.2011 πρωτοκόλλων κατεδάφισης της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδ/σου.
Ο πρώην Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εφέρετο παραπέρα να παρέλειψε να προβεί στις ανωτέρω ενέργειες προκειμένου να αποφύγει την έντονη αντίδραση μερίδας των πολιτών από τη μεταστέγαση των αθίγγανων της εν λόγω περιοχής σε άλλη περιοχή, όπου θα ήταν ανεπιθύμητοι και κατά συνέπεια το πολιτικό κόστος για τον ίδιο και προκειμένου να ωφελήσει τους αθίγγανους, που αφορούν τα ανωτέρω πρωτόκολλα κατεδάφισης, επιτρέποντάς τους να διαμένουν παρανόμως στην ανωτέρω τοποθεσία.
Η δεύτερη κατηγορούμενη φερόταν, ενώ ήταν πολιτικός μηχανικός στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και εκτελούσε καθήκοντα Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Ελέγχου Συντήρησης Έργων (ΔΕΣΕ), η οποία υπηρεσία ήταν διατεταγμένη και αρμόδια για τον χειρισμό της διαδικασίας κατεδάφισης κτισμάτων, κατασκευών και έργων σε αιγιαλό, παραλία και θάλασσα προς υλοποίηση των απεσταλμένων πρωτοκόλλων κατεδάφισης, που συντάσσει η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία, να παρέλειψε από πρόθεση να προβεί στις απαιτούμενες νόμιμες ενέργειες.
Ο πρώτος κατηγορούμενος εκπροσωπήθηκε στη δίκη δια πληρεξουσίου από τον δικηγόρο κ. Φ. Χατζηδιάκο, που εκπροσώπησε και τη δεύτερη.
Από την ακροαματική διαδικασία προέκυψε ότι η υπηρεσία ούτως ή άλλως δεν είχε αρμοδιότητα για την εκτέλεση 24 πρωτοκόλλων κατεδάφισης των παραπηγμάτων διότι αυτά ήταν σε ιδιωτικές εκτάσεις και ότι πράγματι με καθυστέρηση, λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, κίνησε τις διαδικασίες για την κατεδάφιση ακόμη 14 που ευρίσκοντο εντός αιγιαλού και παραλίας.
Η κατεδάφισ;h τους έγινε τον Δεκέμβριο του 2012, μετά την άσκηση της δίωξης και την εισαγγελική έρευνα, ενώ ενωρίτερα δεν είχε προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου της κατεδάφισης 120 περίπου αυθαιρέτων σε αιγιαλό και παραλία στα Δωδεκάνησα εξαιτίας αδυναμίας κατάτμησης του συγκεκριμένου έργου που έπρεπε να δημοπρατηθεί ως ενιαίο με προϋπολογισμό 1,3 εκατ. ευρώ.
Το ποσό δεν επαρκούσε διότι περίπου 250.000 ευρώ απαιτούντο μόνο για την κατεδάφιση αυθαιρέτων στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας του ΑΗΣ Σορωνής, που είχαν καταγγελθεί από πολίτες.
Σημειώνεται ότι με το έγγραφο Α.Π. 16893/11122/12-7-2010 της Δ/νσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου υπήρξε ένταξη του έργου υλοποίησης όλων των πρωτοκόλλων κατεδάφισης που είχαν αποσταλεί, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που αφορούν τα αυθαίρετα των ROMA, στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου με προϋπολογισμό ένταξης 1.300.000€ και αμέσως ξεκίνησε από την υπηρεσία η σύνταξη της οριστικής μελέτης και τευχών δημοπράτησης του σχετικού έργου, στο οποίο περιλαμβάνονται και τα επίμαχα πρωτόκολλα, προκειμένου να δημοπρατηθεί με τη διαδικασία εκτέλεσης δημοσίων έργων. Για την ολοκλήρωση της μελέτης ήταν απαραίτητο να δοθεί απάντηση σε έγγραφο με το οποίο απευθύνθηκε ερώτημα στο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σχετικά με τη δυνατότητα αύξησης του προϋπολογισμού ένταξης του έργου υλοποίησης λόγω της συνεχούς αποστολής πρωτοκόλλων κατεδάφισης από την Κτηματική Υπηρεσία.
Η απάντηση στο ανωτέρω έγγραφο ήταν απαραίτητη για την οριστικοποίηση του αριθμού των πρωτοκόλλων που θα περιλαμβάνονταν στη μελέτη και τη συγκεκριμενοποίηση του αντικειμένου του έργου υλοποίησης.
Το έγγραφο δεν απαντήθηκε μέχρι 30 Ιουνίου 2011, τελευταία ημερομηνία λειτουργίας της ΔΕΣΕ, η οποία ήδη από 1 Ιανουαρίου 2011 λειτουργούσε ως Υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.
Εκτοτε η υπόθεση πάγωσε στη μεταστέγαση – μεταφορά των υπηρεσιών με την εφαρμογή του Καλλικράτη. Εξαιτίας δε δυσκολιών ή επικαλύψεων αρμοδιοτήτων υπήρξε αλληλογραφία με τα αρμόδια υπουργεία ΥΠΕΚΑ και ΥΠΕΣΑΗΔ επισημαίνοντας τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπήρχαν για την άσκηση της εν λόγω αρμοδιότητας σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου δεν διαθέτει υπηρεσίες αντίστοιχου αντικειμένου παρά μόνο σε τρία νησιά του Αιγαίου, ένα εκ των οποίων είναι η Ρόδος.
Ζητήθηκε παράλληλα ειδική νομοθετική ρύθμιση ώστε να μπορέσουν να ζητούν σε περίπτωση αδυναμίας εκτελέσεως κατεδάφισης των αυθαιρέτων του Π.Δ. 267/98 τεχνική υποστήριξη από τους αντίστοιχους Δήμους.