Την πεποίθηση ότι παρά την κατάρρευση της κρουαζιέρας λόγω της κρίσης που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού, υπάρχει έμπρακτο ενδιαφέρον που δημιουργεί αισιοδοξία για το 2021 κι έπειτα, εκφράζει με δηλώσεις του στην «δημοκρατική» ο διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting, σύμβουλος Κρουαζιέρας στο Υπουργείο Τουρισμού Ελλάδας και σύμβουλος Ανάπτυξης Κρουαζιέρας για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου (και ειδικά για τη Ρόδο) κ. Ιωάννης Μπρας. Παράλληλα, επισημαίνει την ανάγκη να είναι πανέτοιμα όλα τα λιμάνια της χώρας, ώστε να υποδεχτούν, όταν γίνει η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, τα πλοία και τους επιβάτες αφού θα ισχύσουν αυστηρά μέτρα προστασίας.
«Σε επίπεδο κεντρικού προγραμματισμού, καταγράφεται μία έντονη κινητικότητα αυτή την περίοδο, σε σχέση με τα επόμενα βήματα που θα επιτρέψουν το άνοιγμα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Τα βήματα αυτά, αφορούν στις απαιτήσεις των εταιρειών από την κυβέρνηση να οριοθετήσει το πότε θα ανοίξει η κρουαζιέρα με μια σειρά από προϋποθέσεις, όπως ποια λιμάνια θα είναι έτοιμα για να υποδεχτούν κρουαζιερόπλοια και να δώσουν την δυναμική του εκάστοτε λιμανιού. Φυσικά, είναι αυτονόητο ότι για να μπορέσει ένα πλοίο να προγραμματίσει τα δρομολόγιά του θα πρέπει να υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις -όπως και πέρσι- για ποιον μήνα ανοίγει η κρουαζιέρα για την Ελλάδα. Αυτό θα επιτρέψει στις εταιρείες να κάνουν τον προγραμματισμό τους – αφού μην ξεχνάμε, ότι οι επιβάτες για να μπουν σε ένα κρουαζιερόπλοιο πρέπει να ακολουθήσουν συγκεκριμένες οδηγίες, τεστ κορωνοϊού κ.λπ. ενώ τα πλοία, πρέπει να τηρούν τα αυστηρά πρωτόκολλα που έχουν τεθεί. Επίσης μία βασική προϋπόθεση που θα ληφθεί υπόψη θα είναι η πορεία των εμβολιασμών ενώ απαιτείται και ο απαραίτητος χρόνος για να πουληθούν οι εκδρομές.
»Όσον αφορά στην προετοιμασία των ελληνικών λιμένων, είναι πάρα πολύ σημαντικό -ανεξάρτητα από τους σχεδιασμούς του κάθε Υπουργείου- τα λιμάνια της χώρας, να κάνουν έγκαιρα όλες τις απαραίτητες διαδικασίες που αφορούν τον εναρμονισμό των πρωτοκόλλων, των διαδικασιών και των λειτουργιών, μαζί με τα σχέδια επικοινωνίας κ.λπ. για να μπορέσουν να είναι έτοιμα. Επιπροσθέτως, το κάθε λιμάνι θα πρέπει να κοιτάξει το επίπεδο της χωρητικότητας (capacity): αυτό σημαίνει ότι τα λιμάνια που έχουν αυτή τη δυνατότητα, θα μπορούν να κάνουν τον σχεδιασμό τους ώστε οι επιβάτες που θα έρθουν, να μην έχουν πρόβλημα».
Ήδη σε ειδικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη με θέμα: Σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία στους λιμένες, έγινε η παρουσίαση των νέων διαδικασιών που αφορούν στον σχεδιασμό για τα λιμάνια σχετικά με τα πρωτόκολλα που θα ακολουθούνται εφεξής με το άνοιγμα της κρουαζιέρας.
«Τώρα πια, υπάρχει το απαραίτητο εργαλείο έτσι ώστε οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να λάβουν υπόψη τους αυτή την διαδικασία για να προετοιμαστούν κατάλληλα. Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά, είναι ότι η Ελλάδα κατάφερε πέρσι να έχει προσεγγίσεις έστω και περιορισμένες. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα απέκτησε μια πολύ σημαντική εμπειρία και θα παίξει ρόλο, όχι μόνον για το 2021 αλλά και για τα επόμενα χρόνια, στην κρουαζιέρα» ανέφερε ο κ. Μπρας.
Επίσης σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός πως πολλές από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, δεν έχουν ακυρώσει καμία ναυπήγηση και καμία παραγγελία.
«Αυτό είναι ένα ακόμη ενθαρρυντικό στοιχείο. Είναι επίσης σημαντικό να σημειώσουμε ότι και στο κομμάτι των πωλήσεων πλοίων, η Ελλάδα δεν θα βγει ζημιωμένη. Αναφέρομαι π.χ. στην αγορά ενός πολύ καλού πλοίου της εταιρείαςCelestial η οποία θα έρθει στα ελληνικά νερά ενώ μία άλλη εταιρεία, αγόρασε ένα πλοίο το οποίο επίσης θα κάνει προσεγγίσεις στην χώρα μας. Η πολυνησιωτικότητα της Ελλάδας θεωρώ ότι παραμένει το μεγάλο της πλεονέκτημα για τις εταιρείες της κατηγορίας Luxury για τα επόμενα χρόνια. Νομίζω ότι ήρθε η ώρα, να εκπονηθεί σε σοβαρή βάση, πλέον, ένα σχέδιο για τα λιμάνια της χώρας ώστε να καλύπτουν όλες τις περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης».
Το λιμάνι της Ρόδου
Κληθείς να σχολιάσει τις δυνατότητες και τον σχεδιασμό για το λιμάνι της Ρόδου ο κ. Μπρας δήλωσε ότι μπορεί να γίνει Home – Port από ελληνικούς προορισμούς – όπως και για άλλα λιμάνια της χώρας: «Προσωπικά εκτιμώ πως η κατάσταση παραμένει πολύ δύσκολη, όμως υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ και θα πρέπει όλες οι πλευρές, να προετοιμαστούν έγκαιρα για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας. Όσον αφορά στη Ρόδο ετοιμάζουμε σχέδιο για τον προορισμό, σχετικά με τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν τόσο σε επίπεδο προγραμματισμού όσο και σε επίπεδο ειδικών σχεδίων, που αφορούν στην ασφάλεια. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορέσουμε να δώσουμε στις εταιρείες της κρουαζιέρας, τις απαραίτητες πληροφορίες για να έχουν την δυνατότητα να προσεγγίσουν τα πλοία τους στο νησί. Κύριος στόχος, είναι ακόμη, να συνδέσουμε τις επισκέψεις των επιβατών με την τοπική επιχειρηματικότητα», όπως τόνισε.
Καταλήγοντας, ο κ. Μπρας ανέφερε πως στο λιμάνι της Ρόδου ολοκληρώθηκαν σοβαρές παρεμβάσεις όπως η πυρασφάλεια (ISPS) ενώ θα προετοιμαστεί ένα σχέδιο εκδρομών (Excursion Book) για τους δυνητικούς επισκέπτες μας.
«Μπορεί η κατάσταση να είναι ακόμη πάρα πολύ δύσκολη για την κρουαζιέρα, όμως μετά το 2024 που θα έχουμε μια επιστροφή στην κανονικότητα, οι εταιρείες θα στραφούν ξανά στην βιώσιμη ανάπτυξη με σημείο αιχμής τα ελληνικά νησιά. Θα είναι μια μεγάλη πρόκληση για όλες τις τοπικές επιχειρήσεις της Ρόδου, που θα έχουν την προοπτική να συνδεθούν με την κρουαζιέρα – ξεφεύγοντας από το μέχρι τώρα γνωστό, κλασικό μοντέλο της σχέσης με τον επισκέπτη».