Συνεντεύξεις

Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου: «Η ισόρροπη και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη αποτελεί το επόμενο μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει ο δωδ/κός τουρισμός»

Η νέα πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κυρία Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου μιλά στη «δ» για τις προοπτικές της φετινής τουριστικής σεζόν. Αναφέρει ότι η ισόρροπη και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη αποτελεί το …επόμενο μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει ο δωδεκανησιακός τουρισμός. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η συνεργασία και καλή επικοινωνία μεταξύ όλων των stakeholders.
«Το ζητούμενο δεν είναι να ευημερούν απλά οι αριθμοί. Θα πρέπει να νοιαζόμαστε για την κοινωνία, το περιβάλλον, την ορθή διαχείριση των φυσικών πόρων», αναφέρει η κυρία Τιρανταφυλλοπούλου χαρακτηριστικά.
• Κυρία Τριανταφυλλοπούλου, ποιες είναι οι ενδείξεις για την νέα τουριστική σεζόν;
Τα μηνύματα είναι σε γενικές γραμμές θετικά. Η ροή των προκρατήσεων είναι πολύ καλή. Παραμένουμε ωστόσο συγκρατημένα αισιόδοξοι…, καθώς δεν μπορούμε ποτέ να προβλέψουμε τί μπορεί να συμβεί. Και τα τελευταία χρόνια συνέβησαν διάφορα απρόοπτα που είχαν άμεσο αντίκτυπο στον τουρισμό.
Σε κάθε περίπτωση, η ζήτηση για την Ελλάδα και για τα νησιά μας είναι υψηλή. Εκείνο που θα πρέπει να φροντίσουμε, είναι να μείνει ο επισκέπτης απόλυτα ικανοποιημένος, πράγμα που εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, τις υπάρχουσες υποδομές, το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών κ.ο.κ…
• Υφίσταται το πρόβλημα της έλλειψης εργαζόμενων; Πόσο επηρεάζει το φαινόμενο αυτό τη λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων;
Πράγματι, το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού δεν έχει αντιμετωπισθεί στον επιθυμητό βαθμό, παρόλες τις ενέργειες που έχουν κάνει οι κατά τόπους ενώσεις και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων. Το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται και όσο πλησιάζει η έναρξη της νέας σεζόν, αυξάνεται η πίεση στον ευρύτερο κλάδο της φιλοξενίας. Διότι εάν θέλεις να προσφέρεις τις ποιοτικότερες δυνατές υπηρεσίες, θα πρέπει να διαθέτεις το απαιτούμενο προσωπικό, το οποίο θα φροντίζει να εξυπηρετήσει όσο καλύτερα γίνεται τον επισκέπτη, ανταποκρινόμενο σε κάθε του ανάγκη.
• Ποιες πρωτοβουλίες απαιτούνται για την επιστροφή των εργαζόμενων στον τουρισμό;
Η πανδημία δημιούργησε παγκοσμίως ένα μεγάλο κύμα αποχώρησης των εργαζόμενων από τον τουρισμό και τον κλάδο φιλοξενίας.
Εργαζόμενοι από το εξωτερικό ή και από άλλες περιοχές της Ελλάδας που απασχολούνταν κατά τη διάρκεια της σεζόν στα νησιά μας, απορροφήθηκαν από άλλους προορισμούς, ελληνικούς ή ευρωπαϊκούς. Έχουν αναπτυχθεί λ.χ. προορισμοί στην ορεινή χώρα όπως η Κατερίνη και η Δράμα τους οποίους προτιμούν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι από τη Βόρειο Ελλάδα λόγω της εγγύτητάς τους στον τόπο κατοικίας τους.
Επιπλέον, η εποχικότητα της τουριστικής δραστηριότητας αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα, αφού η απασχόληση για έξι ή εφτά μήνες, όπως φαίνεται δεν είναι αρκετή για την επιβίωση 12 μήνες το χρόνο.
Πιστεύω γενικότερα ότι θα πρέπει να κάνουμε το επάγγελμα του ξενοδοχοϋπαλλήλου πιο ελκυστικό. Απαιτείται μία συνολική προσέγγιση για το πώς θα καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το φαινόμενο της έλλειψης εργατικού δυναμικού. Χρειάζεται να δώσουμε έμφαση στην τουριστική εκπαίδευση και στα τεχνικά επαγγέλματα που έχουν ζήτηση στον τουριστικό κλάδο.
Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, είναι η φιλοξενία των υπαλλήλων μας. Λόγω του Airbnb δεν υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι διαμονής για τους εργαζόμενους. Είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να βρούμε αρκετά δωμάτια για να εξυπηρετήσουμε τους εργαζόμενους μας, ώστε να είναι ευχαριστημένοι.
• Αποτελεί πρόκληση για τον κλάδο φιλοξενίας το Airbnb; Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις ενισχύουν τον ανταγωνισμό;
Θα έλεγα ότι το φαινόμενο του Airbnb δημιουργεί πρόβλημα στον ευρύτερο κοινωνικό ιστό. Γι΄ αυτό και απαιτούνται πρωτοβουλίες και στοχευμένες ενέργειες για τη ρύθμιση του μοντέλου των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Θα ήταν σκόπιμο να γίνουν αρχικά κάποιες μελέτες φέρουσας ικανότητας ανά περιοχή, έτσι ώστε να δούμε πόσα τέτοια καταλύματα αντέχει η κάθε περιοχή. Προφανώς και δεν μπορεί κανείς να απαγορεύσει τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ολοκληρωτικά. Ωστόσο θα πρέπει να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένοι κανόνες… Θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος, κυρίως στην ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας, όπως συμβαίνει σε όλα τα ξενοδοχεία και στα καταλύματα. Διότι εάν το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα καταλύματα του Airbnb δεν είναι αυτό που πρέπει, όλοι θα υποστούν τις συνέπειες. Εκείνο που προέχει, είναι οι επισκέπτες μας να μένουν ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που λαμβάνουν και από τη συνολική εμπειρία. Η προσφορά της υπηρεσίας πρέπει να είναι αντάξια της περιοχής μας και της προσπάθειας που κάνουμε όλοι για να τους προσελκύσουμε στον τόπο μας.
• Κατά τη γνώμη σας έχουν καταφέρει τα Δωδεκάνησα να αναδείξουν στον επιθυμητό βαθμό το τουριστικό τους προϊόν και να εδραιωθούν ως brand;
Στόχος της Ένωσής μας είναι αφενός να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των ξενοδόχων και αφετέρου να στηρίξει ως φορέας τον προορισμό, να συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη και στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους επισκέπτες.
Αυτές είναι κάποιες από τις βασικές μας αρχές. Δεν αποτελεί μέλημά μας η συνεχής αύξηση των τουριστικών ροών. Φτάσαμε άλλωστε σε επίπεδα αρκετά υψηλά συγκριτικά με τις τη φέρουσα ικανότητα του προορισμού.
Η πρόκληση της επόμενης ημέρας είναι να βελτιώσουμε και το οικονομικό αποτύπωμα του τουρισμού. Και για να το καταφέρουμε αυτό, πρέπει να βελτιώσουμε τις υποδομές… Χρειάζεται δε να αναδείξουμε όλες τις πτυχές του νησιού μας. Η Κως όπως και κάθε άλλος προορισμός της Δωδεκανήσου, διαθέτει πολλά πράγματα που συνθέτουν την ιδιαίτερή του ταυτότητα και μπορεί να αξιοποιήσει επικοινωνιακά.
Θα ήθελα δε να τονίσω ότι ως φορέας πιστεύουμε πως απαιτείται η παρουσία στις εκθέσεις τουρισμού. Είναι καλή και αποτελεσματική η διαδικτυακή προβολή, όμως δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης επικοινωνία με τον πράκτορα, τους εκπρόσωπους των τουρ οπερέιτορς κ.ο.κ.
Απαιτείται γενικώς να προσπαθήσουμε όλοι μαζί για να πετύχουμε την προβολή όλων εκείνων των στοιχείων που συνθέτουν το τουριστικό μας προϊόν, έτσι ώστε να προσελκύσουμε επισκέπτες με ειδικά ενδιαφέροντα και εξειδικευμένες ανάγκες.
Ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων. Χρειάζεται μία συντονισμένη προσπάθεια για την τουριστική προώθηση και από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η περιφερειακή αρχή του Γιώργου Χατζημάρκου έχει ενισχύσει καθοριστικά την προβολή των νησιών μας. Στηρίζει δε μεγάλα events όπως είναι ο Μαραθώνιος της Ρόδου και οι ποδηλατικοί αγώνες που διοργανώνονται σε Ρόδο και Κω ή πρωτοβουλίες όπως το Rhodes CoLab που αφήνουν ένα θετικό αποτύπωμα στον τουρισμό. Δεν είναι τυχαίο που η ΠΝΑι είναι η πρώτη περιφέρεια σε ρυθμούς ανάπτυξης…
• Συμμετέχετε στο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ξενοδόχων Κω εδώ και πολλά χρόνια. Πλέον αναλάβατε τη θέση της προέδρου. Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτετε;
Στο ΔΣ της Ένωσης Ξενοδόχων Κω μετέχω από το 2012 και είχα αναλάβει εξαρχής το ρόλο της σύνδεσης του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό. Με την προκάτοχό μου και νυν έπαρχο κα Ντίνα Σβύνου, είχαμε μία εξαιρετική συνεργασία η οποία είμαι βέβαιη ότι θα συνεχισθεί έτσι ώστε να ενισχύσουμε την εξωστρέφεια του προορισμού, να συμβάλουμε στην προβολή και προώθηση του τόπου, να ανταποκρινόμαστε με επάρκεια σε κάθε πρόκληση. Βασικό μας μέλημα αποτελεί να βοηθάμε και να ενημερώνουμε τα μέλη μας, να δίνουμε τις απαιτούμενες απαντήσεις στα ερωτήματά τους και να στηρίζουμε την τοπική κοινωνία.
Η Ένωση Ξενοδόχων Κω ενδυναμώνεται διαρκώς, γεγονός που μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Όλες οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες είναι μέλη μας. Είναι έντονο το κοινωνικό αποτύπωμα της Ένωσή μας. Δεν λείπουμε από όπου υπάρχει ανάγκη (βλ. Λιμενικό σώμα, νοσοκομείο κλπ).
Η ισόρροπη ανάπτυξη και η βιωσιμότητα, ο σεβασμός στην κοινωνία και στο περιβάλλον αποτελούν το μεγάλο στοίχημα. Πρέπει όλοι να είμαστε συντεταγμένοι σε ένα κοινό σκοπό, να υπάρχει ένα σχέδιο. Να μην κάνει ο καθένας ό,τι θέλει.
• Κλείνοντας κυρία Τριανταφυλλοπούλου, ποιο πιστεύετε ότι είναι το μεγάλο στοίχημα που θα πρέπει να κερδίσει ο δωδεκανησιακός τουρισμός;
Καμία επιτυχία δεν έρχεται τυχαία. Όλες οι τουριστικές πρωτιές των νησιών μας, οφείλονται στις προσπάθειες των επιχειρηματιών, των εργαζόμενων και όλων των εμπλεκόμενων στην τουριστική αλυσίδα. Καθοριστικό ρόλο έχει παίξει η καλή συνεργασία του επιχειρηματικού κόσμου με την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β΄Βαθμού τους κατά τόπους δήμους και κυρίως την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου που έχει χτίσει γέφυρες επικοινωνίας με την κεντρική διοίκηση.
Η καλή συνεργασία και επικοινωνία όλων των εμπλεκόμενων μερών είναι η βασική προϋπόθεση για την βιώσιμη ανάπτυξη. Το ζητούμενο δεν είναι να ευημερούν απλά οι αριθμοί. Θα πρέπει να νοιαζόμαστε για την κοινωνία, το περιβάλλον, την ορθή διαχείριση των φυσικών πόρων.
Η ισόρροπη ανάπτυξη μας απασχολεί ιδιαίτερα ως φορέα και είμαστε πάντα διαθέσιμοι να αναζητούμε και να εφαρμόσουμε από κοινού τις ενδεδειγμένες λύσεις στα επιμέρους ζητήματα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου