Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Ο κ. Ανδρέας Μαρίνος είναι ο νέος πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου. Καθώς τα προβλήματα στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας δεν επιλύονται, η κατάσταση στα νησιά μας δεν βελτιώνεται.
Σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο κ. Μαρίνος μιλάει για τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, τους αναπληρωτές, τα κενά στις θέσεις των εκπαιδευτικών, ενώ εξηγεί το πρόβλημα που προέκυψε πρόσφατα με τα ΕΠΑΛ και την Τεχνική Εκπαίδευση.
Ειδικά και με αφορμή το επεισόδιο που σημειώθηκε πριν από λίγο καιρό με την επίθεση που δέχτηκε εκπαιδευτικός από εξωσχολικό, ο πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου δηλώνει απερίφραστα πως το σχολείο εξακολουθεί να είναι «φάρος» της κοινωνίας και το έργο των εκπαιδευτικών πρέπει να στηριχθεί.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μαρίνο, πρόσφατα εκλεγήκατε πρόεδρος στην Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου. Δώστε μας μια εικόνα για την κατάσταση που κυριαρχεί με αφορμή και τις κινητοποιήσεις στις οποίες συμμετέχει ο κλάδος σας.
Η ελληνική εκπαίδευση έχει πλέον ανάγκη από σοβαρό στρατηγικό σχεδιασμό. O ρόλος του συνδικαλιστικού κινήματος θα πρέπει να είναι ενεργός και όχι απλά καταγγελτικός, χωρίς την ύπαρξη τεκμηριωμένης και σοβαρής πρότασης. Η αντίληψη που έχει παγιωθεί για την «κομματικοποίηση» στην εκπαίδευση, θα πρέπει να αλλάξει. Πιστεύω πως οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν ενεργό συμμετοχή και στο συνδικαλιστικό κίνημα χωρίς αποκλειστικά και μόνον κομματικές ταμπέλες. Θεωρώ ότι απαιτείται διάλογος.
Χωρίς διάλογο και χωρίς συμμετοχή δεν έχει κερδηθεί ποτέ κανένας αγώνας. Η αποχή από το διάλογο όλα τα προηγούμενα χρόνια εξυπηρέτησε τους εκάστοτε κυβερνώντες στο να επιβάλλουν τους δικούς τους νόμους με πολύ ευκολία.
• Τι γίνεται με το μόνιμο προσωπικό στην περιοχή μας;
Όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές η περιοχή μας είναι ιδιαίτερα δύσκολη, ίσως η δυσκολότερη σ’ όλη την Ελλάδα. Εφέτος τα κενά εκπαιδευτικών ήταν περισσότερα από κάθε χρονιά. Υπάρχουν κενά ακόμα και τώρα τον Μάρτιο, ενώ υπάρχουν συνάδελφοι αναπληρωτές που προσλαμβάνονται στα μέσα της χρονιάς, με όλες τις συνέπειες.
Η απαιτούμενη ύλη δεν μπορεί να βγει και αν βγει, θα είναι με πολλά κενά για τον μαθητή, παρά τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών.
Ενώ από την αρχή της συζήτησης ζητήθηκε από τον υπουργό να ανακοινώσει τον αριθμό των μόνιμων διορισμών που θα πραγματοποιηθούν φέτος και τον τρόπο πρόσληψης μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν τα κενά που στην περιοχή μας εξαιτίας της νησιωτικότητας είναι έντονα και μεγάλα, ο υπουργός αντί συγκεκριμένων δεσμεύσεων ενημέρωσε (για μια ακόμη φορά) ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει ολοκληρωμένη πρόταση – μελέτη πραγματοποίησης 20.000 μόνιμων διορισμών στην επόμενη τριετία, την οποία πρόκειται να καταθέσει στους εκπροσώπους των θεσμών την ερχόμενη εβδομάδα.
Τελικά ο Υπουργός Παιδείας δεν κατέθεσε καμία συγκεκριμένη πρόταση και δεν ανέλαβε οποιαδήποτε δέσμευση. Μπροστά, μάλιστα, στον κίνδυνο να χαρακτηριστεί ως εντελώς αναξιόπιστος μετά τις επαναλαμβανόμενες υποσχέσεις για πραγματοποίηση χιλιάδων διορισμών, ζήτησε, επί της ουσίας, από τις Ομοσπονδίες να στηρίξουν πολιτικά το Υπουργείο «στην προσπάθειά του» σε επίπεδο διεκδικήσεων, προτάσεων ακόμη και γνωμοδοτήσεων νομικών συμβούλων.
Η τοποθέτηση μόνιμου προσωπικού στην περιοχή μας είναι ένα από τα πιο βασικά ζητήματα για την καλή λειτουργία των σχολείων. Ο ρόλος του συνδικάτου είναι σημαντικός, ώστε να αναζητηθούν λύσεις και να προταθούν διέξοδοι για να αποκτήσουν τα σχολεία μόνιμο προσωπικό.
• Τι γίνεται τελικά με τους αναπληρωτές; Είχατε αναφερθεί πρόσφατα σε αυτό ότι αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για την κάλυψη των κενών.
Είναι ένα θέμα που μας απασχολεί ιδιαίτερα. Αυτή την στιγμή ο αριθμός των αναπληρωτών καθηγητών ανά την χώρα φτάνει τους 22.000 ενώ τα κενά στα σχολεία είναι τεράστια. Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καμία κάλυψη από τους αναπληρωτές, ενώ δεν φαίνεται και καμία διάθεση από το υπουργείο Παιδείας για διορισμούς. Αυτά που εξαγγέλλει συνεχώς ο υπουργός κ. Φίλης είναι ουσιαστικά για προσωπική του κατανάλωση και για να αποφεύγει την μεγάλη σύγκρουση. Σύμφωνα με τα δεδομένα, δεν είναι δυνατή καμία πρόσληψη αναπληρωτή. Η μοναδική λύση είναι οι μόνιμοι διορισμοί. Ένας μόνιμος εκπαιδευτικός, έχει εντελώς διαφορετική συμπεριφορά από ο,τι ένας αναπληρωτής. Εδώ να σημειώσω ότι τα ποσά είναι τα ίδια και οι μόνιμες προσλήψεις δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Μόνον με αυτό τον τρόπο μπορούν να καλυφθούν επαρκώς όλα τα κενά. Εμείς ως παράταξη στην Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου θα προτείνουμε να γίνουν προσλήψεις μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
• Πολύς λόγος γίνεται για τα ΕΠΑΛ το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Η Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί τον ένα από τους δύο ισότιμους πυλώνες της λυκειακής βαθμίδας. Θα πρέπει να γίνει ουσιαστική αναβάθμισή της. Δεν μπορεί να λειτουργήσει ως ένας παραλλαγμένος και υποβαθμισμένος τύπος Γενικού Λυκείου.
Πιστεύουμε σε μια αναβαθμισμένη Τ.Ε.Ε. η οποία θα χορηγεί ισότιμο τίτλο σπουδών με τα Γενικά Λύκεια και επιπλέον πτυχίο που θα πρέπει να παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα. Θα πρέπει να είναι ουσιαστικά -και όχι μονό τυπικά- ισάξια και ισότιμη με το Γενικό Λύκειο. Όταν τελειώνει κάποιος την Τ.Ε.Ε. θα πρέπει να έχει επαγγελματικά δικαιώματα, να είναι εξειδικευμένος και καταρτισμένος.
Και να έχουμε υπόψη ότι οικονομική ανάπτυξη δεν είναι δυνατή χωρίς τεχνική πρόοδο και χωρίς ανθρώπινο δυναμικό, θεωρητικά και πρακτικά κατηρτισμένο, ικανό να αντιμετωπίζει επιτυχώς την σύγχρονη παραγωγική διαδικασία. Για τους εκπαιδευτικούς θεωρούμε ότι όλες οι οργανικές θέσεις θα πρέπει να παραμείνουν στα σχολεία που υπάρχουν, ενώ από την άλλη θα πρέπει να τους δίνεται μέσω συνεχών επιμορφώσεων σύγχρονες γνώσεις ώστε να προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί το καλύτερο στους μαθητές τους.
Μια υποεπιτροπή του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία προτείνει για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση από́ το 2015-16 και για διάστημα πέντε ετών μεταρρυθμίσεις μέσα σε ένα πλαίσιο που αφήνει πολλά ερωτηματικά όσο αφορά τον οραματικό στόχο της ενοποίησης των δομών γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης σε ένα ενιαίο Λύκειο και την σταδιακή καθιέρωση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα με αυτό το πλαίσιο θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν δύο τύποι Λυκείου, το Γενικό και το Επαγγελματικό. Στα ΕΠΑΛ η Α’ τάξη θα έχει ενιαίο πρόγραμμα μαθημάτων για όλους /-ες τους μαθητές /-τριες, στη Β ́ τάξη θα γίνεται διαχωρισμός σε βασικούς ευρύτερους τομείς επαγγελμάτων – υπηρεσιών, ενώ στην στη Γ ́ τάξη θα γίνει διαχωρισμός σε επαγγελματικές ειδικότητες. Επαναλαμβάνεται και από την παρούσα κυβέρνηση προαιρετική καθιέρωση του «4ου έτους» ειδίκευσης – μαθητείας για τους απόφοιτους του Επαγγελματικού Λυκείου, υπό την αιγίδα του ΥΠΠΕΘ. Σε αυτό θα συνδυάζονται θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα στο σχολείο, μαθητεία ή πρακτική άσκηση (στα πρώτα στάδια εφαρμογής και μέχρι την πλήρη λειτουργία της μαθητείας θα εξεταστούν εναλλακτικές δυνατότητες, όπως η πρακτική άσκηση, σε επιλεγμένες εργαστηριακές υποδομές και δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς και επιχειρήσεις).
• Τι γίνεται με τις παλιότερες δομές του υπουργείου Παιδείας όπως ΕΠΑΣ, ΙΕΚ, Σχολικά Επαγγελματικά Κέντρα;
Επιβεβαιώνεται η κατάργηση των ΣΕΚ, ενώ παραμένουν οι ΕΠΑΣ στον ΟΑΕΔ και παίρνουν παράταση μέχρι το 2021. Διατήρηση για μια 5ετία των ΕΠΑΣ που ανήκουν στην ευθύνη άλλων Υπουργείων εκτός ΥΠΠΕΘ στο σημερινό τους status, μέχρι τη συνολική αξιολόγηση του συστήματος της ΕΕΚ. Δηλ. διατήρηση των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ κ.λπ. για αποφοίτους Α ́ΕΠΑΛ ή Α ́ ΓΕΛ. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών των αποφοίτων τους με την εγγραφή τους στη Β ́ΕΠΑΛ του ΥΠΠΕΘ με δυνατότητα απαλλαγής από μαθήματα ειδικότητας που έχουν διδαχτεί (αντίστοιχη ρύθμιση με εκείνη των αποφοίτων Λυκείου, που απαλλάσσονται από γενικά μαθήματα). Δυστυχώς το κάθε υπουργείο μπορεί να ιδρύει ΕΠΑΛ (έχουν μετατρέψει τα ΕΠΑΣ σε ΕΠΑΛ), και θα γίνει επανασχεδιασμός των ΙΕΚ και ΕΠΑΛ. Λέω δυστυχώς γιατί κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στις δικές μας προτάσεις που θέλουν σαν γενικό υπεύθυνο των δομών εκπαίδευσης το Υπουργείο Παιδείας.
• Πριν από λίγο καιρό, σημειώθηκε ένα επεισόδιο, όπου ένας εκπαιδευτικός δέχτηκε επίθεση από ανήλικο εξωσχολικό. Τελικά τι πρέπει να γίνει;
Το επεισόδιο αυτό εγείρει ερωτηματικά για την ασφάλεια των σχολικών κτηρίων. Όπως γνωρίζετε, δεν υπάρχουν σχολικοί φύλακες, ενώ δεν υπάρχει και καμία προστασία. Εμείς, ως νέο προεδρείο ζητήσαμε από την αστυνομία να γίνονται περιπολίες έξω από τα σχολεία είτε με οχήματα, είτε με μηχανές ώστε να αποτραπούν ανάλογα μελλοντικά επεισόδια. Έχουμε ζητήσει και την παρέμβαση του εισαγγελέα σε οποιαδήποτε τέτοια περίπτωση. Προσωπικά, πιστεύω πως το σχολείο αποτελεί έναν «φάρο» για την κοινωνία γι’ αυτό και πρέπει να προστατεύεται. Το έργο των εκπαιδευτικών γίνεται κάτω από αντίξοες συνθήκες. Ο λόγος είναι ότι υπάρχουν προβλήματα στην κοινωνία τα οποία ξεκινούν από την οικογένεια, την ανεργία, την φτώχεια και την κρίση. Δυστυχώς, όλα αυτά τα εισπράττει ο μαθητής και τα μεταφέρει μαζί του στο σχολείο. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να διαχειριστεί μια τέτοια κατάσταση η οποία δεν είναι καθόλου καλή και είναι απαιτητική. Γι’ αυτό ζητούμε την προστασία του έργου των εκπαιδευτικών που επιτελούν μέσα στα σχολεία.