Στο βροχερό και μάλλον ψυχρό Βερολίνο οι Γερμανοί ονειρεύονται και κλείνουν τις καλοκαιρινές διακοπές τους αναζητώντας ασφάλεια, ήλιο και θάλασσα. Για τέσσερις ημέρες, από τις 8 ως τις 12 Μαρτίου, η διεθνής έκθεση ΙΤΒ έγινε ξανά το «βαρόμετρο» του παγκόσμιου τουρισμού, ενώ σημαδεύθηκε από μία απεργία στα αεροδρόμια Σόνενφελντ και Τέγκελ του Βερολίνου, παραλύοντας όλες τις αεροπορικές συνδέσεις την Παρασκευή.
Το κλίμα στο περίπτερο της Ελλάδας ήταν πανηγυρικό και τα χαμόγελα άφθονα. Ο κόσμος που το επισκέφθηκε πολύς. Αντικατόπτριζε τη μεγάλη ζήτηση που καταγράφεται για τη χώρα εφέτος, με τις ήδη σημαντικά αυξημένες προκρατήσεις. Τόσο αυξημένες που ο όγκος τους έχει ξεπεράσει τα αναμενόμενα και οδηγεί πολλούς προορισμούς και επιχειρήσεις σε «διακοπή πωλήσεων» (stop sale) για ορισμένα διαστήματα.
Η καλή αρχή επιβεβαιώθηκε και από τις δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέα Ανδρεάδη την πρώτη ημέρα της έκθεσης, με προβλέψεις για 26 εκατ. αφίξεις το 2017 (28 εκατ. μαζί με την κρουαζιέρα), από 24,8 εκατ. το 2016, και 14,5 δισ. ευρώ έσοδα, από 13,2 δισ. ευρώ πέρυσι. Και ο πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Γραφείων της Γερμανίας DRV κ. Norbert Fiebig αναφέρθηκε επίσημα, στο πλαίσιο της ΙΤΒ, σε αύξηση από 30% ως και 70% στα τουριστικά πακέτα προς την Ελλάδα το 2017, σε σχέση με την υποτονική αρχή του 2016.
Αύξηση 10%
«Υπολογίζουμε να έχουμε αύξηση 10% σε αφίξεις την εφετινή χρονιά» σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) και πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης κ. Μιχάλης Βλατάκης. «Πρέπει όμως να γίνουμε “must” και όχι “κατ’ ανάγκην προορισμός”» συμπληρώνει, υποστηρίζοντας ότι η εφετινή αύξηση ενισχύεται σημαντικά από την αρνητική πορεία της Τουρκίας και τις χαμηλές ακόμη επιδόσεις της Αιγύπτου και της Τυνησίας. Επίσης, «οι προκρατήσεις δεν είναι δεσμευτικές. Αν συμβεί οτιδήποτε, ο πελάτης μπορεί να χρησιμοποιήσει την προκαταβολή του για να αλλάξει προορισμό».
Εξάλλου, η μεγάλη άνοδος στις προκρατήσεις «συνοδεύεται από προσφορές, με εκπτώσεις από 15% ως 25%, και ήδη έχει κάνει πολλά ξενοδοχεία να διακόψουν πωλήσεις για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο».
«Η ασφάλεια είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από αυτή την εντυπωσιακή άνοδο» τονίζει ο αντιπεριφερειάρχης
Τουρισμού Ιονίων Νήσων κ. Σπύρος Γαλιατσάτος. «Εχουμε κάνει stop sale από Ιούλιο ως Σεπτέμβριο» προσθέτει, λέγοντας ότι το διάστημα θα διευρυνθεί κι άλλο.
Το «στοίχημα»
«Η αγορά ενήργησε πρώιμα» σχολιάζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος, επιβεβαιώνοντας την ισχυρή αύξηση στις προκρατήσεις, η οποία αποτυπώνεται από τα τέλη Απριλίου στη Χαλκιδική, με τον Ιούνιο να σηματοδοτεί τη μεγάλη άνοδο και τον Οκτώβριο να δείχνει ήδη θετικά σημάδια.
«Τα early bookings έχουν καλύψει ήδη τον όγκο των προκρατήσεων που έγιναν πέρυσι τον Μάιο. Αυτό έχει ξαφνιάσει ευχάριστα, αλλά παράλληλα δημιουργεί ένα θέμα σε ό,τι αφορά την υπερκάλυψη της δυναμικότητας, αλλά και την πώληση των δωματίων με τιμή κατά 20%-25% χαμηλότερη σε μήνες αιχμής» εξηγεί.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «το στοίχημα τώρα είναι πώς όλη αυτή η δυναμική του 2017 θα λειτουργήσει σαν βάση για ένα 2018 με κερδοφορία για τις επιχειρήσεις στον τουρισμό». Και αναφέρεται στις διαπραγματεύσεις που γίνονται για τα συμβόλαια με τους ταξιδιωτικούς οργανισμούς, οι οποίοι δείχνουν από τώρα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επόμενη χρονιά. «Το μόνο αγκάθι είναι ο φόρος διαμονής».
«Υπάρχει κλίμα ευφορίας και κλίμα εφορίας» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης κ. Μανώλης Καραμολέγκος, στο κατάμεστο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην ΙΤΒ, αποτυπώνοντας τη μεγάλη ζήτηση για τη χώρα, από τη μία, και τις πολύ επιβαρυμένες φορολογικά τουριστικές επιχειρήσεις, από την άλλη.
Διακοπή πωλήσεων
Η Σαντορίνη «είναι όλη κλεισμένη από τον Μάιο ως τον Οκτώβριο» και καταγράφει αύξηση «από 8% ως 10% για όλη τη σεζόν», σημειώνει. «Υπάρχει πολύ μεγάλη αύξηση στις προκρατήσεις και πολλοί κάνουν διακοπή πωλήσεων». Ομως «ο φόρος διαμονής είναι μεγάλο αγκάθι. Οι tour operators δεν το βάζουν στη συζήτηση, παρότι κλείνουν από τώρα συμβόλαια για το 2018 με αυξήσεις από 2% ως 7%».
Ο ίδιος, ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), σημειώνει ότι σύντομα το ΞΕΕ θα παρουσιάσει μελέτη για τις επιπτώσεις του φόρου διαμονής στην οικονομία. Ενώ παράλληλα θίγει και ένα ζήτημα που έχει ανακύψει τα τελευταία χρόνια με τη διευρυμένη μίσθωση κατοικιών μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών σε προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη.
«Δεν υπάρχουν πια σπίτια για να μείνει το προσωπικό μας» τονίζει ο κ. Καραμολέγκος και γι’ αυτό πρόκειται να καταθέσει πρόταση
«ώστε να δοθούν φορολογικά κίνητρα και οι ξενοδόχοι να χτίσουν σπίτια για τους εργαζομένους».
Ζητούμενο η αύξηση και στο ταμείο
Την ισχυρή άνοδο των προκρατήσεων, επισημαίνει και ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Γιάννης Ρέτσος. Εστιάζει όμως και στα αποτελέσματα που θα έχει ένας μεγάλος αριθμός early bookings, συνοδευόμενος από εκπτωτικές τιμές, στα ταμεία των επιχειρήσεων, καθώς ο απώτερος στόχος είναι «να κεφαλαιοποιηθεί η ζήτηση και σε εισπράξεις».
Παράγοντες της αγοράς τονίζουν πλέον ότι ζητούμενο πρέπει να είναι μια πιο μεσοπρόθεσμη στρατηγική, καθώς οι κρατήσεις για την αιχμή της περιόδου είναι ιδιαίτερα αυξημένες και προεξοφλούν μεγάλη άνοδο. Στόχος λοιπόν πρέπει να είναι η επιμήκυνση της περιόδου και η δημιουργία του κατάλληλου εδάφους για το 2018, ώστε να παγιωθούν τα μερίδια αγοράς, να βελτιωθεί το μείγμα των επισκεπτών, σε σχέση με την οικονομική δυνατότητα και τη δαπάνη, αλλά και η μεγαλύτερη σε διάρκεια λειτουργία των επιχειρήσεων. Ερωτηματικό ωστόσο παραμένει το τι θα γίνει με τον φόρο που αναμένεται να επιβληθεί στα ξενοδοχεία το 2018.
Η σεζόν λοιπόν σε έναν μήνα ξεκινά με καλές ενδείξεις. Αναγκαίες προϋποθέσεις για να εξελιχθεί το ίδιο θετικά είναι «να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, αναφερόμενος και στην υπερφορολόγηση, ζητώντας την επιστροφή του ΦΠΑ στα επίπεδα του ανταγωνισμού και τη μη επιβολή νέων φόρων.
Σε περίπτωση όμως που το τελευταίο δεν καταστεί δυνατό, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ προτείνει ο φόρος διαμονής «να επιβληθεί μόνο τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο», και «να απορροφηθεί από την επιχείρηση». Ετσι «συγκεντρώνονται τα 75 εκατ. ευρώ» που έχουν τεθεί ως στόχος και «δεν θα κάνει κακό στην κίνηση της χαμηλότερης περιόδου», καταλήγει.
Το ΒΗΜΑ