Την ώρα, που το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία την ηλεκτρονική πλατφόρμα stop–bullying, η οποία θα δέχεται καταγγελίες περιστατικών βίας στα σχολεία, οι δάσκαλοι αντιδρούν και δηλώνουν ότι θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που, υποτίθεται, ότι επιλύει, αφού δεν προβλέπεται καμία προστασία εκπαιδευτικών και μαθητών από, τυχόν, ψευδείς, κακόβουλες αναφορές οι οποίες ενδέχεται να απαιτούν ακόμα και παρεμβάσεις της δικαιοσύνης.
Πάντως το υπουργείο Παιδείας έστειλε έγγραφο στους διευθυντές των σχολείων και στους προϊσταμένους να ορίσουν έως και σήμερα 13/03/2024 υπεύθυνους για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού γνωστοποιώντας τα στοιχεία τους στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Ο σχετικός νόμος ο οποίος ψηφίστηκε πέρυσι (5029/2023) προβλέπει ότι αποδέκτες υπεύθυνοι υποδοχείς σε επίπεδο σχολικής μονάδας των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά είναι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας και ένας (1) εκπαιδευτικός που ορίζεται από εκείνον για τον σκοπό αυτόν.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο Διευθυντής σε κάθε σχολική μονάδα συνεπικουρείται από έναν (1) Σύμβουλο Σχολικής Ζωής που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση κρίσεων και την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών συμπεριφορών. Η επεξεργασία των αναφορών γίνεται με δική τους ευθύνη και ο χειρισμός αυτών λαμβάνει υπόψη κατά προτεραιότητα τις αναφορές για σοβαρές αντικοινωνικές και παραβατικές συμπεριφορές που πλήττουν μαθητές και διαταράσσουν την εκπαίδευση.
Οι καταγγελίες των εκπαιδευτικών
Όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί (Διδασκαλική Ομοσπονδία) το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το σχολικό εκφοβισμό «προκλητικά αγνοεί όλο το πλέγμα των δράσεων που έχουν πραγματοποιηθεί όλα αυτά τα χρόνια από την εκπαιδευτική κοινότητα ενώ για μια ακόμη φορά, αυτοί που θα επωμισθούν το βάρος της διαχείρισης, των παρεμβάσεων και του συνόλου των καταγγελιών θα είναι οι εκπαιδευτικοί».
Η ΔΟΕ αναφέρει ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι ανεπαρκείς, με αποσπασματικό χαρακτήρα, αναφορές «τίτλων» στερούμενες ουσιαστικού περιεχομένου, αφού η ανάγνωση, η αιτιολόγηση και αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού δεν εδράζεται στις παιδαγωγικές προσεγγίσεις και καλεί την πολιτική ηγεσία να αντιληφθεί τον ορατό κίνδυνο αλλοίωσης των σχέσεων παιδαγωγικού χαρακτήρα μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων και να προχωρήσει άμεσα σε διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα πριν τεθεί σε λειτουργία το ειδικό διαχειριστικό περιβάλλον (πλατφόρμα). Αποτελεί κοινό τόπο των επιστημονικών θεωρήσεων του φαινομένου, το πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει μια αποτελεσματική του αντιμετώπιση. Ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η πρώιμη παρέμβαση. Η πρόληψη έχει άμεση σχέση με την εξέλιξη του παιδιού και του εφήβου σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο, στην υγεία και την ομαλή του ανάπτυξη. Οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού θα πρέπει να επικεντρώνονται στις επιθετικές συμπεριφορές πριν την εκδήλωση του φαινομένου στο σχολείο, στη βοήθεια στους μαθητές που ενδέχεται να εκδηλώσουν επιθετικές συμπεριφορές καθώς και στην προσπάθεια μείωσης της συχνότητας και της έντασής τους ως ένα ολοκληρωμένο «σχέδιο δράσης». Για μια ακόμη φορά, αυτοί που θα επωμισθούν το βάρος της διαχείρισης, των παρεμβάσεων και του συνόλου των καταγγελιών (άρθρα 7, 8 και 9), θα είναι οι εκπαιδευτικοί (διευθυντής/διευθύντρια, προϊστάμενος/προϊσταμένη του σχολείου και του/της εκπαιδευτικού που θα ορίζεται), δίχως επαρκή επιστημονική στήριξη και με επιβάρυνση των ήδη επιβαρυμένων με ατέλειωτη γραφειοκρατία (εξ αιτίας των συνεχών παράλογων εντολών του διοικητικού μηχανισμού του Υ.ΠΑΙ.Θ.) καθηκόντων τους.
Οδηγία του υπουργείου Παιδείας στα σχολεία
Έγγραφο απέστειλε το υπουργείο Παιδείας στους διευθυντές και τους προϊστάμενους των σχολείων να ορίσουν μέχρι και σήμερα Τετάρτη, 13 Μαρτίου υπεύθυνους για τις επώνυμες καταγγελίες μαθητών και γονέων περιστατικών bullying. Για την εφαρμογή του ν. 5029/2023 (Α΄ 55) καλούνται:
Α) οι Διευθυντές/ντριες-Προϊστάμενοι/ες των σχολικών μονάδων να ορίσουν μέχρι και τις 13/03/2024 υπεύθυνους για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού του άρθρου 7 του ως άνω νόμου, γνωστοποιώντας τα στοιχεία τους στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Ακολούθως, οφείλουν να τα καταχωρίσουν στο ειδικό διαχειριστικό περιβάλλον https://stop–bullying.gov.gr/admin/, όταν τεθεί σε λειτουργία.
Β) Οι Περιφερειακοί/ες Διευθυντές/ντριες Εκπαίδευσης να συγκροτήσουν μέχρι και τις 15/03/2024 τις τετραμελείς Ομάδες Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού του άρθρου 8 και του άρθρου 10 του ως άνω νόμου, αποστέλλοντας τα στοιχεία τους ομαδοποιημένα ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης στη Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.) (email: gengram.abe@minedu.gov.gr ). Ακολούθως, οφείλουν να τα καταχωρίσουν στο ειδικό διαχειριστικό περιβάλλον https://stop–bullying.gov.gr/admin/, όταν τεθεί σε λειτουργία.
Γ) Οι Διευθυντές/ντριες – Προϊστάμενοι/ες των σχολικών μονάδων, στις οποίες προΐστανται, μέχρι και τις 13/03/2024 οφείλουν να αποστείλουν τον Αριθμό Μητρώου μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είτε μέσω της σχολικής υπηρεσίας του Πληροφοριακού Συστήματος (Π.Σ.) myschool, στους γονείς και όσους/ες έχουν την επιμέλειά τους.
Πηγή ethnos.gr