• Απαραίτητες άμεσες ενέργειες για την εύρυθμη λειτουργία και τη συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς • Ζητείται η έξωση του Τελωνείου
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου (ΔΛΤΝΔ) με επιστολή του απευθύνει έκκληση για άμεσες ενέργειες σχετικά με την οργάνωση και διαχείριση του Τουριστικού Λιμένα Ρόδου.
Με επίσημη επιστολή του προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τη Γενική Διεύθυνση Αξιοποίησης Ακινήτων (ΕΤΑΔ) και τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας, το ΔΛΤΝΔ επισημαίνει σειρά ζητημάτων που καθιστούν τη λειτουργία του λιμένα προβληματική και ενδεχομένως μη συμβατή με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφάλειας και λειτουργίας.
Το βασικό πρόβλημα που αναδεικνύεται αφορά την παρουσία του Τελωνείου Ρόδου και άλλων υποδομών εντός της οριοθετημένης λιμενικής εγκατάστασης, δημιουργώντας προσκόμματα στη σωστή λειτουργία του λιμένα. Παράλληλα, η επιστολή αναφέρει ότι το ισχύον καθεστώς των εγκαταστάσεων δυσχεραίνει τη δυνατότητα του λιμανιού να αξιοποιηθεί ως homeport, μια προοπτική που θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Το ΔΛΤΝΔ ζητά την άμεση παραχώρηση όλων των ισόγειων χώρων (Τελωνείου και ΕΤΑΔ) προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες υποδομές. Τονίζει ότι ήδη έχουν δρομολογηθεί σχετικές μελέτες και ότι η καθυστέρηση θέτει σε κίνδυνο τη συμμόρφωση με τη Συνθήκη Schengen, αλλά και την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού της Ρόδου στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.
Στην επιστολή που υπογράφεται από τον πρόεδρο κ. Β. Βαγιανάκη αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
««Βασική απαίτηση τού Κώδικα Συνόρων Schengen είναι η απαγόρευση κάθε άλλης λειτουργίας στον οριοθετημένο χώρο μεταξύ των υποδομών του ΣΣΔ και του σημείου διεπαφής των υπόχρεων στο ΣΕΕ πλοίων. Ωστόσο, εντός της υφιστάμενης κτιριακής υποδομής, στον Εμπορικό Λιμένα Ρόδου (Προβλήτα Αγγέλων) λειτουργεί το θαλάσσιο ΣΣΔ Ρόδου, το Τελωνείο Ρόδου με γραφεία και αποθήκες, Κατάστημα Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ) και Κυλικείο παραχωρημένο από την ΕΤΑΔ έναντι μισθώματος, η είσοδος των οποίων βρίσκεται εντός της οριοθετημένης ζώνης παραβολής υπόχρεων στο ΣΕΕ πλοίων (Extra Schengen). Συνέπεια των ανωτέρω είναι αφενός να μην μπορεί να αποτραπεί, πλην μικρών συγκεκριμένων χρονικών διαστημάτων, η διέλευση όσων πρέπει να εξυπηρετηθούν από τις υπηρεσίες του Τελωνείου και αφετέρου να επιτελούνται τελωνειακές διαδικασίες που ουδεμία σχέση έχουν με τα εξυπηρετούμενα πλοία, κατά σαφή παράβαση της Συνθήκης Schengen. Κι ενώ ρητά απαγορεύεται η διακίνηση μη εχόντων άμεση σχέση με τα εξυπηρετούμενα πλοία, τόσο στο Τελωνείο όσο και στο Κυλικείο, επιπλέον καταλαμβάνουν χώρο της λιμενικής εγκατάστασης τα κατασχεμένα από το Τελωνείο οχήματα που θεωρούνται σοβαρή «μη-συμμόρφωση» και υψηλός εν δυνάμει κίνδυνος ασφαλείας. Το θέμα αυτό έχει τεθεί επανειλημμένα από τους αξιωματικούς ασφαλείας των εξυπηρετούμενων κάθε φορά κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται το Λιμένα Ρόδου, και είναι ένας σοβαρός εν δυνάμει ανασταλτικός παράγοντας για τη χρησιμοποίηση του λιμένα Ρόδου ως βάση εκκίνησης και τερματισμού Κρουαζιέρας (homeporting).
Η οικονομική συνεισφορά του Homeporting είναι τετραπλάσια της απλής επίσκεψης (Transit call), με πολλούς επιβάτες να επιλέγουν να παραμείνουν στον προορισμό πριν ή μετά το ταξίδι τους, συνήθως για 3-4 μέρες, προσφέροντας επιπλέον οφέλη. Επιπλέον, θα υπάρξει σημαντική διασπορά των οφελών, καθώς τα ταξίδια που θα ξεκινούν από τη Ρόδο θα περιλαμβάνουν σίγουρα 4-5 επιπλέον ελληνικούς προορισμούς σε κάθε ταξίδι, αυξάνοντας έτσι τα συνολικά έσοδα για τη χώρα. Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις δεν επαρκούν για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, δεδομένου ότι τα πλοία που προγραμματίζονται έχουν μέση χωρητικότητα 2.500 επιβατών. Εκτός από τους χώρους για το check-in και τον έλεγχο ασφαλείας, χρειάζονται και χώροι για τις αποσκευές των επιβατών. Αυτό συνεπάγεται ανάγκη για χώρο που θα φιλοξενήσει περίπου 3.000 βαλίτσες (1,2 βαλίτσες/άτομο), απαιτώντας 2.400 τ.μ. .
Εξάλλου, με τη νέα συμφωνία της Ελληνικής και Τουρκικής κυβέρνησης για την έκδοση 7ήμερης άδειας εισόδου (visa) στη χώρα μας με ταχύρρυθμες διαδικασίες, απαιτείται σημαντικά αυξημένος χώρος για την εγκατάσταση των απαιτούμενων υποδομών.
Το ΔΛΤ Νότιας Δωδεκανήσου, διαπιστώνοντας όλα τα ανωτέρω περιγραφόμενα προβλήματα, και σε συνεργασία με εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων, αφού εξέτασε κάθε δυνατή λύση για την προσαρμογή του θαλάσσιου ΣΣΔ Ρόδου στις νέες απαιτήσεις, προχώρησε στο σχεδιασμό πλήρους και ριζικής εσωτερικής αναδιαμόρφωσης του υφιστάμενου κτιρίου.
Στον εν λόγω σχεδιασμό λήφθηκε πρόνοια για τη διαμόρφωση του χώρου των Τελωνειακών αποθηκών στο βόρειο άκρο του κτιρίου προκειμένου να είναι εφικτή η εξυπηρέτηση επιβατών Κρουαζιερόπλοιων που ξεκινούν ή ολοκληρώνουν το ταξίδι τους στη Ρόδο (homeporting) ώστε, εφόσον αφικνούνται ή αναχωρούν από/προς τρίτη χώρα να μπορούν να υποβληθούν στους προβλεπόμενους διαβατηριακούς και τελωνειακούς ελέγχους με κατάλληλη ροή διέλευσης μέσω των υπό διαμόρφωση υποδομών του νέου ΣΣΔ Ρόδου. Παράλληλα, μεγάλο τμήμα το Κυλικείου χρειάζεται για να είναι εφικτή η διαμόρφωση του χώρου ροής αφίξεων με υποδομές διαβατηριακών και τελωνειακών ελέγχων αφικνούμενων επιβατών.
Η μετεγκατάσταση του Τελωνείου σε νέο χώρο στο Λιμένα Ακαντιάς εκτός του ότι επιβάλλεται αφού δεν έχει λόγο παρουσίας εντός του Προβλήτα των Αγγέλων, προβλέπεται και στο Στρατηγικό Σχεδιασμό (Master Plan) του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, και μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα σε προκατασκευασμένο διώροφο οίκημα συνολικού εμβαδού περίπου 1,000 τ.μ. με 1,200 τ.μ. χώρους εναπόθεσης κατασχεμένων οχημάτων (200 τ.μ. στεγασμένος και 1,000 τ.μ. ελεύθερος χώρος) που θα διαθέτει όλα τα σύγχρονα συστήματα λειτουργίας και ασφάλειας και με κατάλληλη προσπάθεια μόχλευσης πόρων μετεγκατάστασης.
Ο δεσμευμένος δε χώρος δε 238,40 τ.μ. για τη λειτουργία κυλικείου με εκμίσθωση της ΕΤΑΔ που λήγει το 2025 αποτελεί σοβαρό μέρος του προβλήματος και το ΔΛΤ Ν. Δωδεκανήσου θα μπορούσε να παραχωρήσει μικρότερους χώρους στον ανάδοχο μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης μίσθωσης με πολλαπλά έσοδα λόγω της μεγάλης κίνησης που θα δημιουργηθεί.
Κατόπιν των ανωτέρω καθίσταται επιτακτική η ανάγκη άμεσης παραχώρησης όλων των ισόγειων χώρων (Τελωνείου και ΕΤΑΔ) προς το ΔΛΤ Ν. Δωδεκανήσου προκειμένου να γίνουν με ταχύρρυθμες διαδικασίες οι απαιτούμενες υποδομές με ανακατασκευή των χώρων λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά τη συνάντηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων (ESPO) με το Τμήμα Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων (DG HOME) της Ευρωπαϊκής Ένωσης την 23η Απριλίου 2024, ανακοινώθηκε η 6η Οκτωβρίου 2024 ως η ημερομηνία πιλοτικής έναρξης του νέου ΣΕΕ στα ΣΣΔ με την 1η Ιανουαρίου 2025 ως ημερομηνία πλήρους εφαρμογής.
Παρά ταύτα, κι ενώ επίκειται η νέα τουριστική περίοδο και λήγει ο χρόνος μίσθωσης του κυλικείου, παρατηρούμε ότι υπάρχει πλήρης αδράνεια για το συγκεκριμένο θέμα, γεγονός που μας υποχρεώνει να επανέλθουμε για τα ανωτέρω ζητήματα με την παρούσα ζητώντας την άμεση ανταπόκρισή σας καθώς προέχει η εύρυθμη λειτουργία του λιμένα με την εξυπηρέτηση των επιβατών των εξυπηρετούμενων κρουαζιερόπλοιων και των δρομολογίων από και προς Τουρκία. Επαναλαμβάνουμε ότι καθίσταται επιτακτική η ανάγκη άμεσης παραχώρησης όλων των ισόγειων χώρων (Τελωνείου και ΕΤΑΔ) προς το ΔΛΤ Ν. Δωδεκανήσου προκειμένου να γίνουν με ταχύρρυθμες διαδικασίες οι απαιτούμενες υποδομές με ανακατασκευή των χώρων λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά τη συνάντηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων (ESPO) με το Τμήμα Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων (DG HOME) της Ευρωπαϊκής Ένωσης την 23η Απριλίου 2024, ανακοινώθηκε η 6η Οκτωβρίου 2024 ως η ημερομηνία πιλοτικής έναρξης του νέου ΣΕΕ στα ΣΣΔ με την 1η Ιανουαρίου 2025 ως ημερομηνία πλήρους εφαρμογής.
Επισημαίνουμε επίσης ότι αν και οι χώροι και όλα εν γένει τα κτήματα, που περιλαμβάνονται στη ζώνη λιμένα είναι κοινόχρηστα δημόσια κτήματα και ανήκουν στο Δημόσιο κατά κυριότητα, η χρήση και η εκμετάλλευσή τους ανήκει στον οικείο φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα, μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε τη νομιμότητα της διαχείρισης και της χρήσης των ακινήτων από τις υπηρεσίες σας και το λόγο για τον οποίο δεν ανταποκρίνεστε στις επανηλειμμένες εκκλήσεις μας, από τη στιγμή μάλιστα που η χάραξη της κυβερνητικής πολιτικής επιτάσσει την ανάπτυξη των υποδομών του θαλάσσιου τουρισμού και την υποστήριξή του».