Πολιτιστικά

Δύσκολοι καιροί για συναυλίες

Αν οι συνθέτες, στιχουργοί και τραγουδιστές περιμένουν στην πλειονότητά τους το καλοκαίρι για να ανοίξουν οι δουλειές τους, η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ στις υπηρεσίες των δημιουργών-καλλιτεχνών που εξετάζει η κυβέρνηση φαίνεται να δημιουργεί αναταράξεις στον χώρο τους και ειδικά στο πεδίο των συναυλιών.

Η υιοθέτηση ενός ενιαίου ΦΠΑ για όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες, ο οποίος θα ανέρχεται μεταξύ 16% και 18% (εφόσον επιβληθεί), θα έχει ως συνέπεια να αυξηθεί ο ΦΠΑ και στις συναυλίες, από 13% που είναι σήμερα, κατά 3 έως 5 ποσοστιαίες μονάδες.

Και όλα αυτά όταν ακόμη κλυδωνίζονται από τον δύσκολο χειμώνα, που η πτώση στις συναυλίες-εμφανίσεις καταγράφεται, όπως λέει στην «Κ» ο Φοίβος Δεληβοριάς, γύρω στο 15%. Τι θα δημιουργήσει μια νέα αύξηση; Θα οδηγήσει τον κλάδο σε αδιέξοδο και τα γραφεία διοργάνωσης (όσα επιβιώσουν) σε ισόποση αύξηση των τιμών των εισιτηρίων.

Μέχρι τώρα, συναυλίες αλλά και μουσικές σκηνές, εκτός από τον φόρο του 13%, επιβαρύνονται με ένα επιπλέον 5% που είναι ο φόρος της Φρειδερίκης για όλη την Αττική και τη Θεσσαλονίκη (επιβλήθηκε το 1948), το ποσοστό για την ΑΕΠΙ, το ενοίκιο του χώρου κ.ο.κ. Αύξηση της τιμής των εισιτηρίων σημαίνει περιορισμός των συναυλιών, όταν όλοι γνωρίζουν πως αυτές αποτελούν πια τη βασική πηγή εισοδήματος των δημιουργών και ερμηνευτών εφόσον η δισκογραφική αγορά έχει διαλυθεί. «Δεν αντέχουμε κι άλλους φόρους, πολύ περισσότερο αυτό που ζητούν οι θεσμοί», συμφωνούν καλλιτέχνες και γραφεία διοργάνωσης, ζητώντας «μια μετάφραση της νέας κατάστασης στην ελληνική πραγματικότητα. «Η δισκογραφία είναι νεκρή πια, οι συμφωνίες της χώρας με το YouTube και το Spotify είναι ακόμη εξευτελιστικές και το μόνο που παρέμεινε είναι οι συναυλίες. Αν το εισιτήριο είναι 10 ευρώ και όλοι οι φόροι υπολογίζονται γύρω στο 40%, δεν έχει νόημα να συνεχίσουμε. Αυτό όμως θα σημάνει και κλείσιμο πολλών χώρων». Ο Φοίβος Δεληβοριάς υποστηρίζει ότι ο ίδιος παραλογισμός ισχύει και στους κλειστούς χώρους. «Δεν μπορεί, λ.χ., το “Πάσπορτ” στον Πειραιά ή το “Μετρό” στου Γκύζη, που δυστυχώς δεν άντεξε και έκλεισε, να φορολογούνται το ίδιο με το “Αθηνών Αρένα” και τις πίστες».

Ολα αυτά καταγράφουν σε ανοιχτή επιστολή που έστειλαν ως Σύλλογος Συνθετών Στιχουργών «ΤΟ ΜΕΤΡΟΝ», στον πρωθυπουργό, ενώ στον αν. υπουργό Πολιτισμού τα είπαν από κοντά. «Από το 1995 που άρχισα να παίζω σε μουσικές σκηνές πολλά άλλαξαν. Τότε παίζαμε από Τετάρτη έως Κυριακή και τώρα μόνο Σάββατο. Υπάρχει τρομερή κάμψη στις συναυλίες, στις σκηνές, στους μεγάλους χώρους». Επιπλέον, οι εκδόσεις περιορίστηκαν, η ποιότητα έπεσε, από τις τέσσερις πολυεθνικές δισκογραφικές εταιρείες στην Ελλάδα ενεργός παραμένει μόνο μία, ελληνικές δισκογραφικές έβαλαν λουκέτο, όπως εκατοντάδες δισκοπωλεία, δεκάδες στούντιο ηχογράφησης, ενώ πολλές εταιρείες διοργάνωσης πτώχευσαν. Με λίγα λόγια, «το τραγούδι γίνεται όλο και φτωχότερο, η ανεργία στον χώρο βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα, ενώ οι στιχουργοί κινδυνεύουν να μείνουν στον δρόμο».

Κι όμως, το καλοκαίρι μοιάζει γεμάτο από συναυλίες των Κωστή Μαραβέγια, Νατάσσας Μποφίλιου, Ελεωνόρας Ζουγανέλη, Θανάση Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Χαρούλη, Γιάννη Κότσιρα, Μαριέττας Φαφούτη, Μίλτου Πασχαλίδη, Μόνικα, αλλά και των Γιώργου Νταλάρα, Σταύρου Ξαρχάκου, Δήμητρας Γαλάνη, Γιάννη Σπανού, Σωκράτη Μάλαμα, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Ελευθερίας Αρβανιτάκη κ.ά. Μαζί και πολλά ξένα ονόματα (Robbie Williams, Kovacs, Beth Hart κ.ά.) που συμπεριέλαβαν τη χώρα μας ως σταθμό.

Πώς βλέπει τους επόμενους μήνες ο Διονύσης Ποτσολάκης, ένας από τους παλιότερους διοργανωτές συναυλιών; «Το καλοκαίρι θα είναι χειρότερο από κάθε άλλη χρονιά, όπως χειρότερη είναι η Ελλάδα του σήμερα. Ειδικά για τις σόου μπίζνες. Κάποιες συναυλίες θα πάνε καλά, κάποιοι καλλιτέχνες πάντα θα έχουν κόσμο, το θέμα όμως είναι να βλέπει κανείς τον μέσο όρο και όχι μεμονωμένα ονόματα που μπορούν, λ.χ., να γεμίσουν τον κήπο των Μεγάρου ή ένα χώρο με 4.000 άτομα. Αυτοί οι θεατές είναι κοινό των 8 και 10 ευρώ, ενώ πριν από πέντε χρόνια ήταν κοινό των 20 ευρώ έκαστος».

Γι’ αυτόν, το πρόβλημα είναι βαθύτερο. «Υπάρχουν αξιόλογα ονόματα που συνεχίζουν αλλά δεν έχουμε νέο αίμα, καινούργιους αξιόλογους καλλιτέχνες, 20άρηδες, όπως δεν υπάρχει μια τάση που να ξεχωρίζει. Συναυλίες θα γίνονται γιατί είναι το μοναδικό πράγμα που κρατάει ζωντανό το καλοκαίρι. Θα συνεχίσουν με περισσότερες δυσκολίες. Οσο για το εισιτήριο που είναι κατά μέσον όρο στα 10 ευρώ και με τις προσφορές των εταιρειών έφτασε και στα 7 ευρώ, δεν μπορεί να κατέβει άλλο. Σε περιόδους κρίσης οι φορολογίες πρέπει να πέφτουν. Στην Ελλάδα, αντίθετα, ανεβαίνουν».

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου