«Ζητούμε τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών. Πρέπει να μην υπάρχουν μεγάλες χρεώσεις στους λιμένες προκειμένου η Ελλάδα να γίνει ανταγωνιστικός προορισμός κρουαζιέρας. Θέλουμε να αναπτυχθεί το home porting. Μπορεί να απελευθερώθηκε το καμποτάζ αλλά δεν φθάνει μόνο αυτό για να πάει καλά η κρουαζιέρα».
Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων κ. Θεόδωρος Κόντες, που βρέθηκε στη Ρόδο για να παρακολουθήσει την άσκηση «Δωριέας 2014» που πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι, την περασμένη Τετάρτη, 9 Ιουλίου.
«Πρέπει να διεξάγονται ασκήσεις ετοιμότητας στους προορισμούς, που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Θα πρέπει να πραγματοποιούνται ασκήσεις και σε ξένα πλοία. Όλοι πρέπει να είναι έτοιμοι για να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις, όταν θα υπάρξει ανάγκη», τονίζει ο κ. Θεόδωρος Κόντες.
Σε ερώτηση για το θαλάσσιο τουρισμό, ο κ. Κόντες δηλώνει:
«Φέτος ελπίζουμε πως θα έχουμε τον ίδιο αριθμό κατάπλων με πέρσι. Το επόμενο έτος θα είναι καλύτερα τα πράγματα. Πολλοί πελάτες ζητούν νέους προορισμούς».
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην άρση του καμποτάζ αλλά και στην ανάγκη βελτίωσης των λιμενικών υποδομών.
Η συνέντευξη του κ. Θεόδωρου Κόντε, αναλυτικά:
• Πώς εξελίχθηκε η άσκηση που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο πριν λίγες ημέρες;
Η άσκηση σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Προσπαθούσαμε να την οργανώσουμε εδώ και αρκετούς μήνες. Ξεκινήσαμε τις ετοιμασίες από τον περασμένο χρόνο. Βοήθησε πολύ το Λιμενικό Σώμα και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στο να πετύχει η άσκηση, που έφερε την ονομασία «Δωριέας 2014». Πιστεύουμε πως θα πρέπει να διεξάγεται τουλάχιστον μια φορά το έτος. Δεν πρέπει να είναι έτοιμα μόνο τα πλοία. ΄Ολες οι υπηρεσίες πρέπει να συντονίζονται για να μπορούν να αντιμετωπίζουν τέτοιες δύσκολες καταστάσεις.
• Πρέπει να διεξάγονται ασκήσεις ετοιμότητας και στη Ρόδο;
Να διεξάγονται στους προορισμούς που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Θα πρέπει να πραγματοποιούνται ασκήσεις και σε ξένα πλοία. Όλοι πρέπει να είναι έτοιμοι για να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις όταν θα υπάρξει ανάγκη.
• Μείνατε ικανοποιημένος από την ετοιμότητα που είχαν οι αρμόδιες υπηρεσίες;
Ναι, παρόλο που έγινε τέτοια συντονισμένη άσκηση για πρώτη φορά. Μείναμε πολύ ικανοποιημένοι και πιστεύουμε πως και στο μέλλον θα οργανωθούν ακόμη περισσότερο.
Η Ένωσή μας, με την εμπειρία που έχει στον διεθνή χώρο και τη γνώση από την πολυετή συμμετοχή της στις εργασίες Διεθνών και Κοινοτικών Οργάνων, που ασχολούνται με την ασφάλεια (safety και security) των πλοίων, εκτιμά ότι είναι σκόπιμο να υπάρχει ο σχεδιασμός και η εκτέλεση γυμνασίων αντιμετώπισης κρίσιμων καταστάσεων σε πλοίο, που μπορεί να βρίσκεται σε λιμένα ή σε περιοχή του ελληνικού θαλάσσιου χώρου, ευθύνης της χώρας μας, από πλευράς έρευνας και διάσωσης (search and rescue – SAR).
• Η επιτυχία της άσκησης μπορεί να λειτουργήσει και ως κίνητρο για την άνοδο της κρουαζιέρας;
Αυτό θα το χρησιμοποιήσουμε και εμείς σαν κίνητρο στους ξένους φορείς. Θα τους διαβεβαιώσουμε πως η Ελλάδα είναι ασφαλής προορισμός και δεν θα πρέπει να φοβούνται. Πολλά έχουν ειπωθεί στο παρελθόν. Η νοοτροπία αυτή επιβάλλεται να αλλάξει. Το γεγονός της άσκησης, είναι βέβαιο ότι θα εκτιμηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το τεχνικό της Όργανο σε θέματα ναυτιλίας EMSA, από τους ναυστασφαλιστικούς Οργανισμούς όπως τα P & I Clubs και το IUMI, την CLIA και άλλους φορείς του χώρου της ναυτιλίας και των θαλασσίων μεταφορών.
• Θα εκτιμηθεί και από τον ΙΜΟ;
Ιδιαίτερα πάντως θα εκτιμηθεί από τον IMO, την περίοδο αυτή μάλιστα όπου, εξετάζονται από τα αρμόδια Όργανα του – κορυφαία θέματα ασφαλείας των επιβατηγών πλοίων και υπάρχουν παραινέσεις από τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού, για συνδρομή όλων των Φορέων στην προσπάθεια περαιτέρω αναβάθμισης των κανόνων ασφαλείας, με έμφαση σε επιχειρησιακούς τομείς που αφορούν την ετοιμότητα και εκπαίδευση του προσωπικού, το οποίο είναι επιφορτισμένο με το έργο αντιμετώπισης κρίσιμων καταστάσεων και την παροχή βοήθειας σε κινδυνεύοντες στη θάλασσα.
• Ποιες είναι οι προοπτικές της κρουαζιέρας φέτος;
Φέτος ελπίζουμε πως θα έχουμε τον ίδιο αριθμό κατάπλων με πέρσι. Το επόμενο έτος θα είναι καλύτερα τα πράγματα. Πολλοί πελάτες ζητούν νέους προορισμούς. Το αίτημα μπορεί να ικανοποιηθεί αφού η χώρας μας διαθέτει πολλά νησιά. Θα πάει καλά η κρουαζιέρα αφού θα έρχονται στη χώρα και μεγαλύτερα πλοία. Θέλουμε να βελτιωθούν ορισμένες λιμενικές υποδομές. Προσπαθούμε να πείσουμε τους αρμόδιους για να προβούν στις δέουσες ενέργειες. Πιστεύουμε πως θα πάμε πολύ καλά.
• Γιατί στη Ρόδο παρουσιάζουν μείωση οι κατάπλοι των κρουαζιεροπλοίων;
Έχουν μειωθεί παντού οι κατάπλοι.Ισως να οφείλεται στο γεγονός ότι έρχονται μεγαλύτερα πλοία. Στη Ρόδο κάνει home port η εταιρεία Costa. Στον τομέα αυτό θα πρέπει οι φορείς του νησιού να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση.
•Διαπιστώσατε προβλήματα στις λιμενικές υποδομές;
Στη Ρόδο τα πράγματα είναι αρκετά καλά. Θα μπορούσαν βέβαια να είναι ακόμη καλύτερα.
Σε άλλους προορισμούς υπάρχουν μεγάλα προβλήματα τα οποία προσπαθούμε να λύσουμε.
• Ποια είναι τα αιτήματα που έχει θέσει η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη;
Ζητούμε τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών. Πρέπει να μην υπάρχουν μεγάλες χρεώσεις στους λιμένες προκειμένου η Ελλάδα να γίνει ανταγωνιστικός προορισμός κρουαζιέρας. Θέλουμε να αναπτυχθεί το home porting . Μπορεί να απελευθερώθηκε το καμποτάζ αλλά δεν φθάνει μόνο αυτό για να πάει καλά η κρουαζιέρα. Υπάρχει θέμα ανταγωνισμού με τη γειτονική χώρα. Είναι πολλά πράγματα που έχουμε θέσει στον κ Βαρβιτσιώτη και πιστεύουμε ότι θα τα δει με πολύ θετικό τρόπο. Πιστεύουμε πως θα πάμε καλά.
• Έπρεπε να γίνουν περισσότερα πράγματα εκτός από την άρση του καμποτάζ;
Βεβαίως. Και τα αεροδρόμια της χώρας θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικά και όχι τόσο ακριβά. Πρέπει να λυθούν και άλλα προβλήματα.
• Καθυστέρησε πολύ, θεωρείτε, η άρση του καμποτάζ;
Καθυστέρησε αλλά έγινε τελικά. Μην ξεχνάτε πως άλλαξε τρεις τέσσερις φορές ο νόμος για να τελειοποιηθούν ορισμένα πράγματα. Πρέπει όμως να γίνουν πολύ περισσότερα για να έχουμε καλό αποτέλεσμα.
• Οι ελληνικές εταιρίες κρουαζιέρας πάνε καλά καθώς πέρασαν κρίση;
Ελληνικές εταιρείες όπως η Festival και η «Ηπειρωτική» δεν υπάρχουν. Η Celebrity του Χανδρή πέρασε σε ξένα χέρια. Αφού δεν μπορέσαμε να κρατήσουμε τις ελληνικές εταιρείες τουλάχιστον να κρατήσουμε τον ελληνικό τουρισμό έστω και με τα ξένα πλοία.