Ειδήσεις

Αλλαγές φέρνει το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ για ΕΝΦΙΑ, οφειλέτες Ταμείων, ΦΠΑ αγροτών

Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, δημοσιοποίηση μεγαλοoφειλετών και στα ασφαλιστικά ταμεία, αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ και στη φορολογία των αγροτών περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο που προσαρτήθηκε με την μορφή καταργούμενων τροποποιούμενων διατάξεων στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στα καπνικά προϊόντα, που κατατέθηκε στη Βουλή.

Ειδικότερα, σε διάταξη του πολυνομοσχεδίου προβλέπεται η υποχρεωτική πλέον ανά τρίμηνο ανάρτηση των φυσικών και νομικών προσώπων με οφειλές προς το δημόσιο, όχι μόνο προς τις εφορίες αλλά για κάθε αιτία, δηλαδή και για ασφαλιστικές οφειλές που θα φτάνουν αθροιστικά πάνω από 150.000 ευρώ και η πληρωμή τους εκκρεμεί για πάνω από ένα χρόνο.

Της δημοσιοποίησης εξαιρούνται όσοι έχουν ρυθμίσει ή έχουν συμφωνήσει τμηματική καταβολή των οφειλών τους, ενώ σε κάθε περίπτωση, οι τεχνικές λεπτομέρειες και ο χρόνος θα αποφασίζονται κάθε φορά με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.

Στα τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων προβλέπεται ότι, από το 2017, θα υπολογίζονται με βάση το έτος που ταξινομήθηκε για πρώτη φορά το όχημα σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο με βάση το έτος που ταξινομήθηκε (πήρε πινακίδες) στην Ελλάδα. Η διάταξη αφορά εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και οδηγεί σε μειώσεις των τελών για παλαιότερα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί σε χώρα της ΕΕ. Και έχουν εισαχθεί στην Ελλάδα ως μεταχειρισμένα νέας τεχνολογίας. Εισάγει επίσης τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας για τα ΙΧ και αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά το τέλος Οκτωβρίου του 2010 με βάση του εκπεμπόμενους ρύπους.

ΕΝΦΙΑ

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι φορολογούμενος που δεν υποβάλλει δήλωση στοιχείων ακινήτων ή υποβάλλει εκπρόθεσμη ή ανακριβή δήλωση, με συνέπεια τη μη διενέργεια εκκαθάρισης του ΕΝ.Φ.Ι.Α. ή την εκκαθάριση ή τον προσδιορισμό αυτού σε μεταγενέστερο χρόνο, ως αφετηρία για την επιβολή των προστίμων, ορίζεται η επομένη της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δήλωσης στοιχείων ακινήτων. Ως αφετηρία για την επιβολή των τόκων ορίζεται η επομένη της ημερομηνίας της πρώτης ηλεκτρονικής έκδοσης των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού φόρου για το οικείο έτος από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων για τους υπόχρεους του έτους αυτού.

Σε άλλες του διατάξεις το νομοσχέδιο θεσμοθετεί

-Πρόστιμα από 1.000 έως και 100.000 ευρώ για την παραβίαση του απορρήτου των στοιχείων και πληροφοριών που τηρούνται στην φορολογική διοίκηση. Τα πρόστιμα αφορούν υπαλλήλους της φορολογικής διοίκησης. Για την παραβίαση του απορρήτου από επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν έργα του υπουργείου Οικονομικών επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 200.000 ευρώ.

– Αυστηρές διαδικασίες και μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καπνικά προϊόντα. Τα σημαντικότερα μέτρα είναι η αδειοδότηση σε όλο το φάσμα της διακίνησης των προϊόντων από την σύσταση και λειτουργία επιχείρησης λειτουργίας εμπορίας και διακίνησης προϊόντων καπνού καθώς και η απαγόρευση της διάθεσης προϊόντων καπνού μέσω διαδικτύου.

Τέλος δίνεται η δυνατότητα πρόσληψης ιδιωτών έως και τις 31/12/2016 με ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου για την καθαριότητα των κτιρίων του υπουργείου Οικονομικών.

Αγρότες

Σε ότι αφορά το ειδικό καθεστώς των αγροτών τροποποιούνται, από 1.1.2017, οι διατάξεις του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), σχετικά με το ειδικό καθεστώς αγροτών (ισχύει για τους αγρότες με ακαθάριστα έσοδα κάτω των 15.000 ευρώ και επιδοτήσεις κάτω των 5.000 ευρώ) οι οποίοι δεν υπάγονται σε καθεστώς ΦΠΑ κυρίως στα εξής:

α. Για παραδόσεις αγροτικών προϊόντων παραγωγής τους και για παροχές αγροτικών υπηρεσιών που πραγματοποιούνται προς άλλους αγρότες που υπάγονται στο ειδικό καθεστώς ή προς μη υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα, εκδίδεται ειδικό στοιχείο που περιλαμβάνει το είδος, την ποσότητα και την αξία των παραδιδόμενων αγαθών ή το είδος και την αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η αξία που αναγράφεται επί του ειδικού στοιχείου λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό των ακαθάριστων εσόδων (προκειμένου να υπαχθούν ή μη στο ειδικό καθεστώς).

β. Παύουν να υπάγονται στο ειδικό καθεστώς οι αγρότες που παραδίδουν προϊόντα παραγωγής τους από λαϊκές αγορές ή από δικό τους κατάστημα ή πραγματοποιούν εξαγωγές ή παραδόσεις των προϊόντων τους προς άλλο κράτος μέλος της EE. Μέχρι σήμερα η ανωτέρω κατηγορία αγροτών υπαγόταν στο ειδικό καθεστώς (ακόμα και εάν ασκούσαν και άλλη οικονομική δραστηριότητα για την οποία είχαν υποχρέωση να τηρούν βιβλία) και δικαιούνταν επιστροφή φόρου με την εφαρμογή κατ’ αποκοπή συντελεστή 3%.

γ. Η προαιρετική μετάταξη από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς δεν μπορεί να ανακληθεί πριν την πάροδο τριετίας αντί πενταετίας που ίσχυε.

Ειδικότερα στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε αναφέρει χαρακτηριστικά πώς τροποποιούνται – συμπληρώνονται διατάξεις του Τελωνειακού Κώδικα (ν. ενσωματώνονται στην ελληνική νομοθεσία ενωσιακοί κανόνες σχετικά με ζητήματα τελωνειακά και προϊόντων καπνού και ρυθμίζονται λοιπά θέματα του Υπουργείου Οικονομικών.
ΜΕΡΟΣ Α’
1. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του Τελωνειακού Κώδικα, κατά βάση, ως εξής:
α. Προβλέπεται η χορήγηση άδειας για την: i) εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE), εισαγωγή και εξαγωγή καπνού, ii) εισαγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών και iii) κατασκευή, αποστολή, παραλαβή, εισαγωγή, εξαγωγή εξοπλισμού παραγωγής βιομηχανοποιημένων καπνών. Παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να καθορίζει, μεταξύ άλλων, με απόφασή του, τους όρους και προϋποθέσεις χορήγησής τους.
β. Ορίζεται ότι οι υφιστάμενες άδειες σύστασης των καπνοβιομηχανιών επανεξετάζονται, για την ανανέωσή τους, εντός ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου. (άρθρο 1)
2. Καθιερώνεται, εντός του υφιστάμενου πληροφοριακού συστήματος τελωνειακών ηλεκτρονικών υπηρεσιών, η τήρηση μητρώου υπό την ονομασία «Ενιαίο Κεντρικό Μητρώο Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών» (ΕΚΜΕΑ). Στο ΕΚΜΕΑ καταχωρούνται και παρακολουθούνται όλες οι άδειες που χορηγούνται, στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών στη χώρα μας, μέσω της λήψης, από τους κατόχους τους, ενός Μοναδικού Αριθμού Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (ΑΜΔΙΚΑΠ). (άρθρο 2)
3. Προβλέπεται, για τις αδειοδοτημένες καπνοβιομηχανίες και τα αδειοδοτημένα επαγγελματικά εργαστήρια παραγωγής προϊόντων καπνού: i) η υποχρέωση εφαρμογής μέτρων δέουσας επιμέλειας προς τους πελάτες, τους προμηθευτές τους κ.α. και ii) η υποχρέωσή τους να αποστέλλουν μηνιαίως στοιχεία και πληροφορίες σε σχέση με τις συναλλαγές τους. (άρθρο 3)
4. Απαγορεύονται οι διασυνοριακές εξ αποστάσεως πωλήσεις προϊόντων καπνού μέσω διαδικτύου, τηλεπικοινωνιών ή κάθε άλλου τρόπου πώλησης, που βασίζεται σε εξελισσόμενη τεχνολογία. (άρθρο 4)
5. Προβλέπεται, για όλες τις μονάδες συσκευασίας προϊόντων καπνού η επισήμανσή τους με:
ένα μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό, καθώς και η καταγραφή της διαδρομής τους, από τον κατασκευαστή έως τον τελευταίο οικονομικό φορέα, πριν από το πρώτο κατάστημα λιανικής πώλησης. Ο αναγκαίος εξοπλισμός, για την προαναφερθείσα διαδικασία καταγραφής, παρέχεται, σε όλους τους οικονομικούς φορείς που συμμετέχουν στο εμπόριο καπνού, από τους κατασκευαστές προϊόντων καπνού. Τα σχετικά δεδομένα αποθηκεύονται σε μονάδες αποθήκευσης ανεξάρτητου τρίτου μέρους, με το οποίο συνάπτουν σύμβαση οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς προϊόντων καπνού.
έναν απαραβίαστο χαρακτηριστικό ασφαλείας, αποτελούμενο από ορατά και αόρατα στοιχεία, κατά τα ειδικώς οριζόμενα. (άρθρο 5)
6. Συνιστάται, στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ), μικτό διϋπηρεσιακό συλλογικό όργανο με την επωνυμία «Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο» (ΣΕΚ), για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας προϊόντων που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ), μέσω του συντονισμού των υπηρεσιών που εμπλέκονται στην δίωξη λαθρεμπορίου.
Το ανωτέρω όργανο εποπτεύεται από την Επιτροπή Επιχειρησιακού Συντονισμού, που συστήνεται με απόφαση του Πρωθυπουργού, ορίζονται οι φορείς προέλευσης των αποσπώμενων υπαλλήλων που το συγκροτούν, οι αρμοδιότητές του και παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για την ρύθμιση θεμάτων σχετικών με την στελέχωσή του καθώς και για κάθε θέμα αναφορικά με την έδρα, τη δομή, τις υποδομές του κ.λπ. (άρθρο 6)
7. Καθορίζονται οι επιβαλλόμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, σε περίπτωση παράβασης των οριζομένων από τις τιθέμενες διατάξεις και οι διατάξεις που καταργούνται. (άρθρα 7 και 8)
8. Προστίθεται, ως ξεχωριστή κατηγορία προϊόντος, στις κατηγορίες βιομηχανοποιημένων καπνών που υπόκεινται σε ΕΦΚ, το μείγμα καπνού που περιέχεται στο ηλεκτρονικά θερμαινόμενο προϊόν καπνού και ορίζονται, ο συντελεστής του φόρου κατανάλωσης που επιβάλλεται στο εν λόγω προϊόν και η βάση υπολογισμού του. (άρθρο 9)
9. α. Αναπροσαρμόζονται τα όρια υπαγωγής στο καθεστώς αναστολής καταβολής του ΦΠΑ, κατά την εισαγωγή εμπορευμάτων μη υποκείμενων σε ΕΦΚ, σε τουλάχιστον διακόσια πενήντα εκατομμύρια (250.000.000) ευρώ ετησίως, ως προς την πραγματοποιούμενη στατιστική αξία των εισαγωγών ενός εισαγωγέα [σήμερα ανέρχεται σε τριακόσια εκατομμύρια (300.000.000) ευρώ], και σε εκατό εκατομμύρια (100.000.000) ευρώ, κατά τα πέντε (5) πρώτα έτη ένταξης στο ανωτέρω καθεστώς [σήμερα ανέρχεται σε εκατόν είκοσι εκατομμύρια (120.000.000) ευρώ]. (Ο ΦΠΑ που δεν εισπράττεται κατά την εισαγωγή των αγαθών, σύμφωνα με τα ανωτέρω, εισπράττεται από τις κατά τόπο αρμόδιες ΔΟΥ, βάσει της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ του εισαγωγέα).
β. Προβλέπεται αναδρομικά, από τις 7.3.2013, ότι εφόσον, μετά την υπαγωγή του εισαγωγέα στο ανωτέρω καθεστώς, διαπιστωθεί παράβαση των σχετικών προϋποθέσεων υπαγωγής του: i) η προβλεπόμενη άδεια ανακαλείται (σήμερα ορίζεται ότι παύει στο εξής να ισχύει), ii) γεννάται τελωνειακή οφειλή για την αξία των εισαγόμενων αγαθών που, βάσει ελέγχου, δεν έχουν αποτελέσει αντικείμενο εξαγωγής ή παράδοσης σε άλλο κράτος – μέλος και iii) επιβάλλεται πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ στον εισαγωγέα.
γ. Επανακαθορίζεται η διαδικασία επιστροφής των αχρεωστήτως εισπραχθέντων ποσών στους δικαιούχους, με ηλεκτρονικό τρόπο, από τις ταμειακές υπηρεσίες των Τελωνείων. (άρθρα 10 και 11)
ΜΕΡΟΣ Β’
Με τις διατάξεις του δεύτερου Μέρους του υπό ψήφιση νόμου, ενσωματώνεται στην εθνική νομοθεσία η Απόφαση 2009/917/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 30ης Νοεμβρίου 2009, σχετικά με τη χρήση της πληροφορικής για τελωνειακούς σκοπούς. Ειδικότερα:
1. Προσδιορίζεται ο σκοπός και το αντικείμενο της ανωτέρω απόφασης και παρατίθενται οι ορισμοί που χρησιμοποιούνται για την εφαρμογή αυτής. Συγκεκριμένα, προβλέπεται μεταξύ άλλων, η:
α) χρησιμοποίηση του Τελωνειακού Συστήματος Πληροφοριών (ΤΣΠ), για σκοπούς στρατηγικής και επιχειρησιακής ανάλυσης και για βελτίωση των μεθόδων συνεργασίας και ελέγχων των τελωνειακών αρχών των κρατών μελών, της Ευρωπαϊκής Αστυνομίας (Ευρωπόλ) και της Ευρωπαϊκής Δικαστικής Αστυνομίας (Eurojust), με σκοπό την πρόληψη, έρευνα και δίωξη σοβαρών παραβάσεων της ισχύουσας νομοθεσίας,
β)) ίδρυση ειδικής βάσης δεδομένων του Τελωνειακού Συστήματος Πληροφοριών, επονομαζόμενη ως «Αρχείο Φακέλων Τελωνειακών Ερευνών». (άρθρα 12-14)
2. Ορίζονται:
οι κατηγορίες δεδομένων που περιλαμβάνει το ΤΣΠ, και οι σκοποί για τους οποίους επιτρέπεται η καταχώριση αυτών, τα ειδικότερα στοιχεία που κατά περίπτωση καταχωρίζονται στο ΤΣΠ για την εκπλήρωση των σκοπών του, καθώς και τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που επιτρέπεται να καταχωρούνται σε αυτό, οι πληροφορίες που δύναται να διαβιβαστούν μέσω του ΤΣΠ στο παρέχον στοιχεία κράτος-μέλος. (άρθρα 15-18)
3.α. Καθορίζεται, ως εθνική αρχή που έχει δικαίωμα πρόσβασης στο ΤΣΠ, η Διεύθυνση Στρατηγικής Τελωνειακών Ελέγχων και Παραβάσεων της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και ΕΦΚ της ΓΓΔΕ του Υπουργείου Οικονομικών. Παρέχεται εξουσιοδότηση, στον Υπουργό Οικονομικών και στον κατά περίπτωση αρμόδιο Υπουργό, να ορίσει και άλλες δημόσιες εθνικές αρχές με δικαίωμα πρόσβασης στο ΤΣΠ.
β. Επιτρέπεται, η προαναφερόμενη αρχή, η Europol και η Eurojust, να χρησιμοποιούν δεδομένα από το ΤΣΠ και για διοικητικούς, στατιστικούς, ιστορικούς ή επιστημονικούς σκοπούς, κατά τα ειδικώς οριζόμενα.
γ. Αναφέρεται το νομικό πλαίσιο που διέπει το καθεστώς προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα κατά την καταχώριση και χρήση των δεδομένων του ΤΣΠ, κ.λπ. (άρθρα 19-22)
4. Προσδιορίζεται το πλαίσιο συνεργασίας της Ελληνικής Δημοκρατίας με την Europol και την Eurojust αναφορικά με τις πληροφορίες που καταχωρίζονται στο ΤΣΠ. (άρθρα 23-24)
5. α. Παρατίθενται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της Ελληνικής Δημοκρατίας ως προς τα δεδομένα που καταχωρίζει στο ΤΣΠ.
β. Προβλέπεται η φύλαξη των δεδομένων που εισήχθησαν στο ΤΣΠ αποκλειστικά και μόνο για το χρονικό διάστημα που θεωρείται απαραίτητο για την επίτευξη του σκοπού της καταχώρισης. (άρθρα 25-26)
6. Καθορίζονται:
οι κατηγορίες δεδομένων που καταχωρίζονται στο Αρχείο Φακέλων Τελωνειακών Ερευνών, καθώς και η χρήση αυτών. Επίσης, θεσπίζονται εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταχώρισης δεδομένων στο Αρχείο, οι αρχές που δύνανται να καταχωρίζουν δεδομένα στο Αρχείο (Europol, Eurojust κ.λπ.), οι χρονικές περίοδοι τήρησης των δεδομένων εντός του Αρχείου κ.λπ. (άρθρα 27-32)
7. Παρατίθενται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες θιγόμενα πρόσωπα δύνανται να εγείρουν αγωγή ή να προσφύγουν ενώπιον δικαστηρίου ή αρμόδιας αρχής, σε περίπτωση παραβίασης των δικαιωμάτων τους, σχετικά με δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Ως αρμόδια εθνική αρχή, για τον έλεγχο της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ορίζεται η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. (άρθρα 33- 34)
8. Προσδιορίζονται τα διοικητικά μέτρα ασφαλείας του ΤΣΠ, καθώς και η εθνική αρχή που είναι υπεύθυνη γι’ αυτά. (άρθρα 35-36)
9. Καθορίζονται οι υποχρεώσεις και η αστική ευθύνη της Ελληνικής Δημοκρατίας, για τα δεδομένα που καταχωρίζονται στο ΤΣΠ κ.λπ. (άρθρα 37-39)
ΜΕΡΟΣ Γ’
1. Τροποποιούνται και συμπληρώνονται διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 4174/2014) και μεταξύ άλλων:
α. Θεσπίζονται απευθείας από τον ΚΦΔ οι κυρώσεις για την παραβίαση του απορρήτου των στοιχείων και πληροφοριών που τηρούνται στη Φορολογική Διοίκηση. Ειδικότερα, για τους υπαλλήλους που υποχρεούνται κατά το άρθρο 17 του ίδιου νόμου να το τηρούν επιβάλλεται πρόστιμο ύψους από χίλια έως εκατό χιλιάδες (1.000 – 100.000) ευρώ, ενώ για την παραβίαση από τους υπαλλήλους ή τους διοικούντες τις αναδόχους εταιρείες, που αναλαμβάνουν έργα του Υπουργείου Οικονομικών, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ ανά παράβαση στην εταιρεία.
β. Προστίθενται στο άρθρο 54 νέες περιπτώσεις διαδικαστικών παραβάσεων και τα πρόστιμα που επιβάλλονται για κάθε μία από αυτές,
γ. Επαναπροσδιορίζεται, από 1.1.2016, η αφετηρία επιβολής τόκων στις περιπτώσεις στις οποίες ο φορολογούμενος δεν υποβάλλει δήλωση στοιχείων ακινήτων ή υποβάλλει εκπρόθεσμα ή ανακριβή τέτοια δήλωση (ορίζεται, εφεξής, η επομένη της ημερομηνίας της πρώτης ηλεκτρονικής έκδοσης των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού του φόρου για το οικείο έτος, αντί της επομένης της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δήλωσης στοιχείων ακινήτων του οικείου έτους που ισχύει σήμερα). (άρθρο 40)
2. Τροποποιούνται και συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4308/2014 (περί Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων) κυρίως στα εξής:
α. Επανακαθορίζονται, αφενός τα κριτήρια για την εφαρμογή των διατάξεων του ανωτέρω νόμου από τους φορείς του Δημοσίου τομέα (εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης) και αφετέρου οι συγκεκριμένες υποχρεώσεις των εν λόγω φορέων που δεν εμπίπτουν στην εφαρμογή του ν. 4308/2014.
β. Ορίζεται ότι, οι οντότητες (γενικά), που βάσει του ν. 4308/2014 μπορούν να χρησιμοποιούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα αλλά από άλλο νόμο υποχρεούνται σε σύνταξη ισολογισμού χωρίς τήρηση διπλογραφικού συστήματος, δεν υποχρεούνται από τον ν. 4308/2014 σε εφαρμογή διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. (άρθρο 41)
3. Στο άρθρο 9 του ν. 3943/2011, σχετικά με την υποχρεωτική δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο των στοιχείων των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο άνω των 150.000 ευρώ, περιλαμβάνονται πλέον και οι ασφαλιστικές εισφορές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ). Παράλληλα, μειώνεται στους 3 μήνες (από ένα έτος) το ελάχιστο χρονικό διάστημα καθυστέρησης καταβολής που αποτελεί προϋπόθεση για τη δημοσιοποίηση, και διευρύνονται οι κατηγορίες των οφειλών που εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις του εν λόγω άρθρου. (άρθρο 42)
4. Καταργείται, από τότε που ίσχυσε (δηλ. από 9.7.2015 που δημοσιεύτηκε ο ν. 4332/2015), η περίπτωση α’ της παραγράφου 5 του άρθρου 9 του ν. 4171/1961 που όριζε ως όρο για την απαλλαγή από φόρο εισοδήματος των αλλοδαπών τεχνικών επιχειρήσεων για τα εισοδήματά τους από εργασίες εκτός της Ελληνικής Επικράτειας και υπεύθυνη δήλωση ως προς το ότι δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα εντός της Ελληνικής Επικράτειας με παράλληλη αναφορά στις χώρες που δραστηριοποιούνται. (άρθρο 43)
5. Εγκρίνεται, από την 1.1.2006 η συμμετοχή της Ελλάδας, ως πλήρους μέλους στον μη κερδοσκοπικό διακυβερνητικό Οργανισμό με την ονομασία «Ενδοευρωπαϊκός Οργανισμός Φορολογικών Διοικήσεων» (Intraeuropean Organisation of Tax Administrations – IOTA) που τελεί υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την υπ’αριθ. 1040837/12.04.2006 αίτηση, υπό μορφή επιστολής, του Υφυπουργού Οικονομικών και την υπ’ αριθ. 100/26.05.2006 αποδοχή του ελληνικού αιτήματος για ένταξη στον ως άνω Οργανισμό. Από την 1.1.2006 ενεργοποιείται η ισχύς των διατάξεων του καταστατικού του εν λόγω Οργανισμού σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα αποτελεί πλήρες μέλος του. (άρθρο 44)
6. Παρατείνονται, έως 30.10.2016, οι προθεσμίες για την υποβολή από τους φορολογουμένους της ανέκκλητης δήλωσης αποδοχής των παραβάσεών τους, προκειμένου να εφαρμοστούν για τις εκκρεμείς (κατά τη δημοσίευση του ν. 4337/2015) υποθέσεις οι ευνοϊκότερες διατάξεις του ίδιου νόμου. Παράλληλα, ρυθμίζεται ο χρόνος καταβολής του συνόλου της οφειλής που αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρμογή των ευνοϊκότερων για τους φορολογουμένους διατάξεων. (άρθρο 45)
7. Τροποποιούνται οι διατάξεις για τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας οχημάτων για το έτος 2017 και τα επόμενα. Ειδικότερα, κριτήριο για τον υπολογισμό των τελών των οχημάτων με βάση τους ισχύοντες και σήμερα πίνακες θα είναι πλέον ο χρόνος πρώτης ταξινόμησης, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε χώρα της EE ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ). Με αυτόν τον τρόπο, αυτοκίνητα που, πριν την πρώτη ταξινόμησή τους στην Ελλάδα, είχαν ταξινομηθεί σε χώρα της EE ή του ΕΟΧ θα αποτελούν πλέον παλαιότερα αυτοκίνητα για την επιβολή των τελών κυκλοφορίας. (άρθρο 46)
8. Τροποποιούνται, από 1.1.2017, οι διατάξεις του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), σχετικά με το ειδικό καθεστώς αγροτών (ισχύει για τους αγρότες με ακαθάριστα έσοδα κάτω των 15.000 ευρώ και επιδοτήσεις κάτω των 5.000 ευρώ) κυρίως στα εξής:
α. Για παραδόσεις αγροτικών προϊόντων παραγωγής τους και για παροχές αγροτικών υπηρεσιών που πραγματοποιούνται προς άλλους αγρότες που υπάγονται στο ειδικό καθεστώς ή προς μη υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα εκδίδεται ειδικό στοιχείο που περιλαμβάνει το είδος, την ποσότητα και την αξία των παραδιδόμενων αγαθών ή το είδος και την αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η αξία που αναγράφεται επί του ειδικού στοιχείου λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό των ακαθάριστων εσόδων (προκειμένου να υπαχθούν ή μη στο ειδικό καθεστώς).
β. Παύουν να υπάγονται στο ειδικό καθεστώς οι αγρότες που παραδίδουν προϊόντα παραγωγής τους από λαϊκές αγορές ή από δικό τους κατάστημα ή πραγματοποιούν εξαγωγές ή παραδόσεις των προϊόντων τους προς άλλο κράτος μέλος της EE. [Μέχρι σήμερα η ανωτέρω κατηγορία αγροτών υπαγόταν στο ειδικό καθεστώς (ακόμα και εάν ασκούσαν και άλλη οικονομική δραστηριότητα για την οποία είχαν υποχρέωση να τηρούν βιβλία) και δικαιούνταν επιστροφή φόρου με την εφαρμογή κατ’ αποκοπή συντελεστή 3%.]
γ. Η προαιρετική μετάταξη από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς δεν μπορεί να ανακληθεί πριν την πάροδο τριετίας αντί πενταετίας που ίσχυε. (άρθρο 47)
9. Συμπληρώνεται το άρθρο 167 του ν. 4099/2012 (σχετικά με την καθαριότητα των κτηρίων των δημοσίων υπηρεσιών κ.λπ.) και προβλέπονται τα εξής:
α. Για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας των κτηρίων του Υπουργείου Οικονομικών, όπως προσδιορίστηκαν με την ΑΤΔ 1140472 ΕΞ 2015/30.10.2015 (Β’ 2347) υπουργική απόφαση, μπορεί να επανασυνάπτονται ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου, με ημερομηνία λήξης 31.12.2016, με ιδιώτες που απασχολούνταν στον καθαρισμό των εν λόγω κτηρίων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης. Οι ανωτέρω συμβάσεις υπογράφονται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου.
β. Δαπάνες, από τις αυτοδικαίως παραταθείσες (βάσει του εν λόγω άρθρου) ατομικές συμβάσεις για την εργασία που παρασχέθηκε δυνάμει των συμβάσεων αυτών για την καθαριότητα κτηρίων της ΓΓΔΕ από 1.1.2016 μέχρι και την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου, γίνεται να πληρωθούν, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικονομικών τρέχοντος οικονομικού έτους, κατά παρέκκλιση των περί δεσμεύσεως υποχρεώσεων διατάξεων. (άρθρο 48)
10. Τροποποιούνται και συμπληρώνονται (από 1.1.2016) διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, σχετικά με τη δήλωση στοιχείων ακινήτων και τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), στα εξής σημεία:
α. Ορίζεται ότι, στις περιπτώσεις που υπόχρεος για την υποβολή δηλώσεων στοιχείων ακινήτων είναι ο κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομιάς, ο εκτελεστής διαθήκης ή ο εκκαθαριστής κληρονομιάς, ο σύνδικος της πτώχευσης και ο μεσεγγυούχος ακίνητης περιουσίας, η περιουσία αυτή δηλώνεται διαχωρισμένη από την ατομική τους περιουσία. Όμοια αντιμετώπιση προβλέπεται και κατά την υποχρέωση των παραπάνω προσώπων σε καταβολή του ΕΝΦΙΑ.
β. Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση έκπτωσης στο φορολογούμενο, τον ή τη σύζυγο και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του, για τον οφειλόμενο ΕΝΦΙΑ. Συγκεκριμένα, δεν χορηγείται, εφεξής, επί του ΕΝΦΙΑ η έκπτωση 50% (άρθρο 7 παρ.1 ν.4223/2013) και 100% (άρθρο 7 παρ.2 ν. 4223/2013) σε φυσικά πρόσωπα τα οποία έχουν εισοδήματα από τόκους άνω των 300 ευρώ και 600 ευρώ, αντίστοιχα. (άρθρο 49)
11. Διευρύνονται οι περιπτώσεις ειδικών απαλλαγών από τον ΦΠΑ με την προσθήκη νέας, η οποία αφορά στην παράδοση αγαθών και στην παροχή υπηρεσιών σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς εγχώριους ή άλλων χωρών, καθώς και σε πρεσβείες κρατών, με σκοπό να διατεθούν περαιτέρω, άνευ ανταλλάγματος, σε υπηρεσίες του δημοσίου τομέα, σε οτα, σε νπδδ, σε εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα, καθώς και σε νπιδ ή σε οντότητες που εποπτεύονται από τους ανωτέρω φορείς, για την κάλυψη των αναγκών των προσφύγων. Η ισχύς της εν λόγω ρύθμισης αρχίζει από την 1.1.2015. (άρθρο 50).
enikonomia.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου