Ειδήσεις

Τι ακριβώς σημαίνει η έξοδος της χώρας από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος

Της Δήμητρας Καδδά

Η Ελλάδα προτάθηκε χθες να βγει από την διαδικασία επιτήρησης των κρατών της ΕΕ που έχουν υπερβολικό έλλειμμα (άνω του 3% του ΑΕΠ) στην οποία είχε εισέλθει το 2009, πριν αρχίσει ο “χορός” των μνημονίων.

Αλλά αυτή η έξοδος αυτή- που είχε προαναγγελθεί από την Άνοιξη και πρέπει τυπικά πλέον να επικυρωθεί από τους ΥΠΟΙΚ – δεν αλλάζει κάτι για την Μνημονιακή επιτήρηση η οποία θα συνεχίζεται όπως πριν αφού είναι “ανώτερη”, απλά δίνει ένα “ψυχολογικό” σήμα στις αγορές.

Ένα κράτος εισάγεται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (EDP) αν το δημοσιονομικό του έλλειμμα είναι μεγαλύτερο του 3% του ΑΕΠ (σ.σ. έλλειμμα μαζί με τόκους και όχι το πρωτογενές έλλειμμα που εξετάζεται για το Μνημόνιο και στο οποίο δεν προσμετρούνται οι τόκοι).

Στην Ελλάδα αυτό συνέβη τελευταία φορά στις 27Απριλίου του 2009, αλλά είχε συμβεί και στο παρελθόν: είχε εισέλθει για πρώτη φορά το 2004 με την “έξοδο” να λαμβάνει χώρα το 2007.

Καθώς λοιπόν το 2016 η Ελλάδα σημείωσε όχι μόνο χαμηλό έλλειμμα αλλά και πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης, ο Επίτροπος Μοσκοβισί είχε προαναγγείλει εδώ και καιρό την “έξοδο”. Ουσιαστικά οι αποφάσεις αναμενόταν τον Ιούνιο. Τελικά ήρθαν χθες.

Η επιτήρηση του EDP

 Ένα κράτος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος υποχρεούται να λάβει μέτρα προσαρμογής που συστήνει η Επιτροπή και επικυρώνουν οι ΥΠΟΙΚ της ΕΕ. Αν δεν τα λάβει τότε υπάρχουν κυρώσεις που περιλαμβάνουν ακόμη και αναστολή χορήγησης κονδυλίων της ΕΕ.

Επιτηρείται τουλάχιστο ανά 6 μήνες από την Επιτροπή η οποία ελέγχει τα στοιχεία που συγκεντρώνει και στέλνει η στατιστική υπηρεσία (EDP) και επικυρώνει για την αξιοπιστία τους η Eurostat με τους γνωστούς “αστερίσκους” του παρελθόντος για την περίπτωση της Ελλάδας…

Ωστόσο, αυτή η διαδικασία αφορά στα κράτη “εκτός” μνημονίου που έχουν πρόσβαση στις αγορές και όχι στην “μνημονιακή” Ελλάδα. Το Μνημόνιο και οι όροι του υπερτερεί από το 2010 μέχρι σήμερα. Έτσι, η διαδικασία είχε κάποια “αξία” στα ενδιάμεσα των λήξεων των μνημονίων όπως το 2015 ή το 2012.

Πλέον, δείχνει ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στην διατηρησιμότητα των δημοσιονομικών της επιδόσεων.

Η Επιτροπή στην χθεσινή της ανακοίνωση διευκρίνισε ότι “η Ελλάδα έχει απαλλαγεί από την απαίτηση υποβολής χωριστών εκθέσεων στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος, καθώς υπόκειται στη διαδικασία παρακολούθησης βάσει του Προγράμματος Στήριξης (μνημονίου)”. “Όπως όλες οι χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν ωφεληθεί από προγράμματα στήριξης της σταθερότητας, η Ελλάδα, μετά την έξοδό της από το πρόγραμμα, θα υπόκειται στους συνήθεις κανόνες οικονομικής και δημοσιονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, καθώς και σε ένα ειδικό σύστημα εποπτείας μετά το πρόγραμμα” επισημαίνει.

 Τα στοιχεία

Η Ελλάδα από έλλειμμα γενικής κυβέρνησης 15,1% του ΑΕΠ το 2009 σημείωσε πλεόνασμα 0,7% το 2016. “Το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο του ορίου του 3% που ορίζει η Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης” αναφέρει η Επιτροπή. Προσθέτει ότι σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις το έλλειμμα προβλέπεται να παραμείνει κάτω του ορίου του 3% που ορίζει η Συνθήκη.

Σημειώνεται ότι αν επικυρωθεί από τους ΥΠΟΙΚ η χθεσινή πρόταση της Κομισιόν μόνο τρία κράτη μέλη θα παραμείνουν σε καθεστώς υπερβολικού ελλείμματος (Γαλλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο), σε σύγκριση με 24 χώρες κατά τη χρηματοπιστωτική κρίση το 2011.

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου