Σε εναέρια… ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ αναμένεται να μετατραπούν τα δύο ελικόπτερα Super Puma του Πυροσβεστικού Σώματος για την μεταφορά αρρώστων και
επειγόντων περιστατικών από ακριτικά νησιά και άλλες περιοχές της χώρας, κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν το επιβάλλουν οι δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Τα ιδιόκτητα εναέρια μέσα της πυροσβεστικής μετά τις εκατοντάδες ώρες πτήσης στην αποτελεσματική κατάσβεση των επικίνδυνων πυρκαγιών του φετινού καλοκαιριού, με τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου υπάρχει η σκέψη να χρησιμοποιηθούν στις αεροδιακομιδές ασθενών, τασσόμενα στο πλευρό του ΕΚΑΒ και του υπουργείου Υγείας.
Ήδη αρμόδια στελέχη του υπουργείου Υγείας και του ΕΚΑΒ, επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος και προέβησαν σε έναν έλεγχο-αυτοψία στο εσωτερικό των ελικοπτέρων προκειμένου να διαπιστώσουν αν είναι συμβατά για την τοποθέτηση του ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού και την μεταφορά ασθενών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ελικόπτερα πήραν την σχετική έγκριση από άποψη συμβατότητας και απομένει η συνεννόηση και συνεργασία των υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Υγείας, προκειμένου υπογραφούν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για την χρησιμοποίησή τους. Οι τελικές συζητήσεις θα γίνουν τον ερχόμενο Νοέμβριο, όταν λήξει η αντιπυρική περίοδος και τα δύο ελικόπτερα θα είναι διαθέσιμα έως τον ερχόμενο Μάιο.
Η συγκεκριμένη σκέψη χρησιμοποίησης των ελικοπτέρων της Πυροσβεστικής στις αεροδιακομιδές ασθενών προέκυψε από την… οικονομική κρίση, καθώς μόλις τέσσερα από τα συνολικά 18 ελικόπτερα που διαθέτουν Λιμενικό Σώμα και Πολεμική Αεροπορία, είναι αξιόμαχα. Τα υπόλοιπα βρίσκονται ακινητοποιημένα στα αεροδρόμια Ελευσίνας, Τατοΐου και τη βάση του Πολεμικού Ναυτικού στον Μαραθώνα λόγω έλλειψης κονδυλίων συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης.
Από τη στιγμή που ληφθεί η σχετική απόφαση χρησιμοποίησης αναμένεται οι χειριστές των ελικοπτέρων του Πυροσβεστικού Σώματος να περάσουν από μία εκπαίδευση για αυτού του είδους τις μεταφορές ασθενών.
Το εσωτερικό των ελικοπτέρων θα διαμορφωθεί ως ασθενοφόρο με πλήρη ιατρικό εξοπλισμό για την παροχή βοήθειας των μεταφερόμενων τραυματιών/ασθενών (αναπνευστικές συσκευές, απινιδωτές, συσκευές αναρρόφησης υγρών, εξωτερικούς βηματοδότες και συστήματα μέτρησης ζωτικών παραμέτρων).
Τo Super Puma είναι ένα ελικόπτερο ειδικών αποστολών, που μπορεί να συμμετάσχει σε επιχειρήσεις πυρόσβεσης και το βράδυ, αλλά και να επιχειρεί με πολύ ισχυρό αέρα, κάτι που ενδείκνυται στις περιπτώσεις που απαιτείται άμεση μεταφορά ασθενών, οι οποίοι κινδυνεύουν σε κάποια ακριτική και δύσκολη περιοχή της χώρας. Σε αποστολές αεροδιακομιδής ασθενών μπορούν να φιλοξενηθούν στο εσωτερικό του 6 φορεία και 4 επιβάτες (ιατροί, νοσnλευτές).
Το φετινό καλοκαίρι ήταν εξαιρετικά δύσκολο για τους χειριστές των δύο ελικοπτέρων του Πυροσβεστικού Σώματος, καθώς είχαν συμμετοχή σχεδόν σε όλες τις δύσκολες πυρκαγιές, όπως σε αυτές του Βύρωνα, Νεάπολης Λακωνίας, Ρόδου, Κέρκυρας, Μυτιλήνης και πρόσφατα στη Σίκινο.
Ο «Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής» μίλησε με τον διοικητή της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων Πυροσβεστικού Σώματος (Υ.Ε.Μ.Π.Σ.), τον Πύραρχο κ. Γιώργο Πορτοζούδη, ο οποίος περιέγραψε όλες τις δύσκολες στιγμές της αεροπυρόσβεσης κατά τη διάρκεια της φετινής αντιπυρικής περιόδου. Μία από αυτές ήταν στην μεγάλη πυρκαγιά στη Νεάπολη Λακωνίας, όπου κινδύνευαν σπίτια και μεγάλοι οικισμοί, με την συναισθηματική φόρτιση να εκτινάσσεται από την αναγκαστική προσγείωση Καναντέρ, στις 17 Ιουλίου, πάνω από το χωριό Φαρακλό.
«Ειδοποιηθήκαμε να περισυλλέξουμε τους δύο χειριστές του αεροσκάφους. Αφήσαμε γρήγορα τον κάδο συλλογής νερού στο γήπεδο και πετάξαμε στο σημείο της αναγκαστικής προσγείωσης. Καταφέραμε να πάρουμε τους δύο πιλότους λίγο πριν τους φθάσουν οι φλόγες. Τους μεταφέραμε στο νοσοκομείο της Καλαμάτας για τις πρώτες βοήθειες» περιγράφει ο κ. Πορτοζούδης, που έχει καταγράψει 2.000 ώρες πτήσης, οι 800 από τις οποίες στο πιλοτήριο του πυροσβεστικού Super Puma.
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο έχει τη δυνατότητα μεταφοράς πυροσβεστικού κάδου με τη μέγιστη λήψη νερού να ανέρχεται στα 3.400 λίτρα, ανάλογα με τον όγκο των καυσίμων που έχει την ώρα της υδροληψίας. Το Super Puma έχει τη δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού από 15 έως 18 άτομα και το τριμελές πλήρωμά του. Στις αρχές Σεπτεμβρίου τα δύο ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος χρησιμοποιήθηκαν στη μεταφορά δύο διμοιριών μέτρων τάξης της ΕΛ.ΑΣ., στη Μυτιλήνη και την Κω, προκειμένου να ενισχύσουν τις τοπικές αστυνομικές και λιμενικές δυνάμεις για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα από την ανεξέλεγκτη εισροή προσφύγων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος χρησιμοποιήθηκε από την ΕΛ.ΑΣ. για τη σύλληψη του φερόμενου αρχηγού της 17 Νοέμβρη, Αλέξανδρου Γιωτόπουλου, προκειμένου να μην κινήσουν υποψίες.
Το φετινό καλοκαίρι ήταν από τα πιο επικίνδυνα στις πτήσεις και ρίψεις νερού από τα Super Puma του Πυροσβεστικού Σώματος, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων που επικρατούσαν σε όλες τις περιπτώσεις που χρειάστηκαν να συμμετάσχουν στις αεροπυρόσβεση. «Σε κάθε πυρκαγιά είχαμε να αντιμετωπίσουμε ισχυρούς στροβιλισμούς και αναταράξεις, ενώ έπρεπε να δώσουμε μεγάλη προσοχή στα καλώδια της ΔΕΗ, προκειμένου να προβούμε στις ρίψεις, η στόχευση των οποίων γίνεται εμπειρικά υπολογίζοντας την φορά και ένταση των ανέμων» δηλώνει ο κ. Πορτοζούδης. Αυτή η επικινδυνότητα ήταν εμφανής, στη φωτιά της Νεάπολης όταν ο χειριστής ενός μισθωμένου ελικοπτέρου τύπου Ericsson κινδύνευσε να πέσει, κατά τη διάρκεια χαμηλής ρίψης όταν ο έλικάς του πιάστηκε σε κλαδιά δέντρου. Κατάφερε να ρίξει σύντομα το νερό και να ανακτήσει τον έλεγχο αποφεύγοντας μια επικίνδυνη πτώση σε κατοικημένη περιοχή. Τα Super Puma δεν έχουν δεξαμενές νερού, αναφέρει ο κ. Πορτοζούδης, οπότε σε αντίστοιχη έκτακτη ανάγκη απαγκιστρώνουν τον κάδο συλλογής νερού.
του Παναγιώτη Σπυρόπουλου
thetoc.gr
.