Μία σειρά από νέες τεχνολογίες που έρχονται να αλλάξουν το τοπίο στην εξυπηρέτηση των επιβατών στα αεροδρόμια της χώρας – και όχι μόνο – παρουσιάζει η Fraport Greece αυτή την περίοδο στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Πρόκειται σύμφωνα με τον Γιάννη Θεόφιλο, Διευθυντής Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών της Fraport Greece, για τεχνολογίες που εκτός από την Ελλάδα μπορούν να έχουν εφαρμογή και σε χώρες του εξωτερικού, με τη χώρα μας να εξάγει καινοτομία στον τομέα των αερομεταφορών.
Θα ήθελα να σταθούμε στα νέα δεδομένα και καινοτομίες που παρουσιάσατε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και πώς αυτές θα αλλάξουν τον τρόπο που ταξιδεύουμε στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Δεν είναι μόνο οι τεχνολογίες που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο αλλά και οι άνθρωποι που τις δημιουργούν. Συνεργαζόμαστε με ειδικούς και εταιρείες από την Ελλάδα όπως το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), προκειμένου να δημιουργήσουμε κάποιες λύσεις που θα εφαρμοστούν στα αεροδρόμιά μας. Οι τεχνολογίες που θα πρέπει να αναπτύσσει ένα αεροδρόμιο είναι πολλές. Υποχρέωσή μας είναι να κοιτάζουμε προς το μέλλον και να προσφέρουμε μία εμπειρία τεχνολογικής καινοτομίας, η οποία θα καθιστά ταυτόχρονα βιώσιμα και τα αεροδρόμια με γνώμονα, πάντα, την ασφάλεια του επιβάτη.
Επικεντρώνουμε σε συγκεκριμένους άξονες που σχετίζονται με τη ρομποτική, τα drones, την τεχνητή νοημοσύνη, τη μηχανική μάθηση και τα μεγάλα δεδομένα (big data). Όλα αυτά θα πρέπει με κάποιον τρόπο να συνδέονται μεταξύ τους.
Ποιος ο στόχος εφαρμογής των συγκεκριμένων λύσεων στην πράξη;
Αρχικά θέλουμε να προσφέρουμε μία ελκυστική εμπειρία στον επιβάτη. Ας μην ξεχνάμε ότι τα αεροδρόμια αποτελούν την πύλη εισόδου και εξόδου των επιβατών. Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μία γρήγορη πρόσβαση στους επιβάτες, οι οποίοι θα μπορούν να περνούν από διάφορα σημεία ελέγχου των αεροδρομίων, χωρίς να χρειάζεται να επιδεικνύουν το διαβατήριο ή την ταυτότητά τους.
Θα εγκαταστήσουμε πιλοτικά στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, το ρομπότ Ozzy Generation 1, το οποίο θα δίνει πληροφορίες στον επιβάτη για το check in, την πύλη εξόδου αλλά και για το πώς θα κινηθεί εντός του αεροδρομίου, είτε με φωνητικές οδηγίες, είτε συνοδεύοντάς τον.
Μία ακόμα διευκόλυνση που θα απολαμβάνει στο μέλλον ο επιβάτης, είναι ότι δεν θα χρειάζεται να περιμένει στο check-in για να παραδώσει τη βαλίτσα του. Θα κατευθύνεται προς ένα ειδικά διαμορφωμένο σημείο, θα σκανάρει από μόνος του το διαβατήριο ή την ταυτότητά του και κατόπιν θα εκδίδεται ένα bagtag. Ακολούθως θα μπορεί να κατευθυνθεί προς το check-in counter, θα τοποθετεί τη βαλίτσα του στη ζυγαριά και σκανάροντας το bagtag, και αφού μετρηθεί το βάρος θα κινείται στον ταινιόδρομο προς φόρτωση.
Eκτός των άλλων έχετε δημιουργήσει τεχνολογίες που δίνουν την δυνατότητα αναγνώρισης των επιβατών και των στοιχείων τους με τη χρήση βιομετρικών, επιταχύνοντας τις διαδικασίες ελέγχου.
Συχνά ο επιβάτης έχει να σκεφτεί μία σειρά από κινήσεις όταν εισέρχεται στο χώρο του αεροδρομίου, οι οποίες του προκαλούν άγχος. Για παράδειγμα, αναζητά το διαβατήριο και την ταυτότητά του στα διαφορετικά σημεία ελέγχου ή τον απασχολεί ο χρόνος που θα χρειαστεί για να περάσει τους ελέγχους αυτούς. Μελλοντικά θα μπορεί να δηλώνει τα βιομετρικά του στοιχεία μέσα από την εκάστοτε αεροπορική εταιρεία. Στην προκειμένη περίπτωση θα δημιουργείται ένα αρχείο και όταν να προσέρχεται στο αεροδρόμιο, θα γνωρίζουμε ποιος επιβάτης είναι και τι ώρα πετάει χωρίς να χρειάζεται να επιδεικνύει ταυτότητα ή διαβατήριο.
Υφίσταται σύγκρουση με τη νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων σε αυτό που περιγράψατε;
Είναι μία πρόκληση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και υφίσταται πανευρωπαϊκά. Μία από τις βέλτιστες λύσεις που εξετάζονται θα είναι τα βιομετρικά στοιχεία του κάθε επιβάτη να διαγράφονται αμέσως μετά την πτήση του αεροπλάνου. Επίσης θα έχει κάποιος την δυνατότητα να μην παρέχει βιομετρικά στοιχεία, αλλά θα μπορεί να περνάει από αυτόματο σημείο ελέγχου, το οποίο θα διασταυρώνει τα στοιχεία του διαβατηρίου με τη φωτογραφία του επιβάτη, μέσω καμερών που θα είναι τοποθετημένες σε αυτά.
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του αεροδρομίου ή του διαδρόμου προσγείωσης, ποιες είναι οι τεχνολογίες που εφαρμόζονται;
Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα χρησιμοποιούμε drone, το οποίο θα επιθεωρεί τις περιφράξεις και εφόσον διαπιστώνει ότι υπάρχει κάποια διαφοροποίηση ή φθορά, θα στέλνει τις συντεταγμένες στο περιφερειακό τμήμα ασφαλείας και θα ακολουθεί έρευνα για να διαπιστώνουμε τι έχει συμβεί.
Ένας ακόμα τομέας στον οποίο επενδύουμε είναι αυτός του “FOD”. Πρόκειται ουσιαστικά για τα ξένα αντικείμενα που βρίσκονται συχνά στους διαδρόμους τροχοδρόμησης, όπως για παράδειγμα μία βίδα ή ένα κλαδί. Τα αντικείμενα αυτά θα μπορούσαν να θέσουν υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια του αεροσκάφους, όπως είχε γίνει παλαιότερα με αεροσκάφος τύπου Concorde της Air France, όταν οι τροχοί του κατά την απογείωση είχαν συναντήσει ξένο αντικείμενο στον διάδρομο προσγείωσης και το αεροπλάνο τυλίχτηκε στις φλόγες. Από την πλευρά μας έχουμε την υποχρέωση να κάνουμε διαρκείς επιθεωρήσεις και με τη χρήση του drone θα μπορούμε να ελέγχουμε κάθε ξένο αντικείμενο.
Τέλος υφίσταται και ένα ακόμα έργο που υλοποιούμε. Αντλεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και φέρει την ονομασία MANiBOT. Συμμετέχουν σε αυτό πανεπιστημιακά ιδρύματα και ιδιωτικές επιχειρήσεις όπως η Fraport Greece, η Lidl, ή ο Μασούτης. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα ρομπότ που θα διευκολύνει τη φόρτωση των αποσκευών ή φορτίων με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Ωστόσο την τελική φόρτωση στο αεροπλάνο θα την αναλαμβάνουν άνθρωποι όπως συμβαίνει και σήμερα. Με αυτή την καινοτομία δεν επιδιώκουμε να υποκαταστήσουμε το προσωπικό, αλλά να το διευκολύνουμε.
Πηγή : capital.gr
Φέρτε πισω την Ryanair.