Απαντήσεις «εφ’ όλης της ύλης» στα θέματα που έχουν ανακύψει στην λειτουργία του Αερολιμένα «Διαγόρας» της Ρόδου έδωσε με την διαδικασία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Πιο συγκεκριμένα ερώτηση υπέβαλαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, Χρήστος Κατσώτης, Διαμάντω Μανωλάκου και Μανώλης Συντυχάκης για τις «απαράδεκτες συνθήκες που επικρατούν στο αεροδρόμιο «Διαγόρας» της Ρόδου.
Μεταξύ άλλων επεσήμαναν ότι υπερδιπλασιάστηκαν τα μισθώματα των καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στο χώρο, με αποτέλεσμα αρκετά να κλείσουν, μεταξύ αυτών και το φαρμακείο του αεροδρομίου.
Τόνισαν ότι το ιατρείο που στεγαζόταν στο παλιό κτήριο έκλεισε αναγκαστικά από 6/12/2018 με ευθύνη της ”Fraport” για ”ανακαίνιση”. Υποστήριξαν ότι η εταιρεία έχει «τσαλαπατήσει τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στο χώρο» και ότι αύξησε από 15 σε 20 τις θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, ενώ δεν επεκτάθηκε ούτε ένα εκατοστό η πίστα του αεροδρομίου, με αποτέλεσμα η απόσταση μεταξύ των αεροσκαφών, σε κάποιες θέσεις στάθμευσης, να είναι το πολύ 8 μέτρα. Το τμήμα Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας θα έπρεπε να έχει 32 εργαζόμενους και σήμερα διαθέτει μόνο 18 από 23 πέρυσι.
Στο εσωτερικό του κτηρίου οι εργασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα οικοδομικά υλικά να βρίσκονται παντού, ψευδοροφές να λείπουν και να κρέμονται κάθε λογής καλώδια. Επεσήμαναν ακόμη ότι η ”Fraport” παραχώρησε τον χώρο στάθμευσης των οχημάτων των εργαζομένων σε εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι είτε να πληρώνουν στο ιδιωτικό πάρκινγκ του αεροδρομίου ή να παρκάρουν σε αρκετά μεγάλη απόσταση από το αεροδρόμιο.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας απαντώντας με την διαδικασία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου στην ερώτηση αναφέρει τα εξής:
«Αναφερόμενοι στην εν θέματι ερώτηση που αφορά ζητήματα λειτουργίας του Αερολιμένα της Ρόδου, από άποψη αρμοδιοτήτων ΥΠΑ, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
Α. Όσον αφορά το ζήτημα της στελέχωσης της μονάδας εναέριας κυκλοφορίας του Αεοολιμένα:
Οι υπηρετούντες στον Αερολιμένα υπάλληλοι κλάδου Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας είναι δεκαοκτώ (18) με πλήρη κατοχή ειδικοτήτων. Υπάρχουν άλλοι τρεις (3), οι οποίοι εκπαιδεύονται με ταχύ ρυθμό, αλλά πάντα χωρίς να παραβιάζονται τα υψηλά επίπεδα ασφάλειας, που αποδεδειγμένα τηρεί ο Αερολιμένας της Ρόδου.
Η Υπηρεσία μας έχει ήδη προβεί στο διορισμό τεσσάρων (4) υπαλλήλων του κλάδου ΠΕ Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας για τον Αερολιμένα της Ρόδου, όπως προκύπτει από το ΦΕΚ 1517/Γ/31-8-2019, οι οποίοι αναμένονται για ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας το αμέσως επόμενο διάστημα. Έτσι στο τέλος του έτους ο συνολικός αριθμός τους θα ανέρχεται στους είκοσι πέντε (25), εκ των οποίων οι είκοσι ένας θα είναι πλήρως επιχειρησιακοί κατά τη διάρκεια της επόμενης περιόδου αιχμής, ενώ οι τέσσερις νεοδιόριστοι επίσης θα έχουν τη δυνατότητα προσφοράς έργου στο τμήμα Εναέριας Κυκλοφορίας του Αερολιμένα της Ρόδου. Επισημαίνεται ακόμη ότι εκκρεμεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας μετάταξης τεσσάρων (4) ακόμη υπαλλήλων στον εν λόγω κλάδο από άλλους φορείς του δημοσίου.
Επισημαίνεται ακόμη ότι ο αριθμός των τριάντα δύο (32) απαιτούμενων υπαλλήλων κλάδου Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας που αναφέρεται στην ερώτηση είναι αυθαίρετος.
Οι αρμόδιες μονάδες της ΥΠΑ έχουν ήδη ξεκινήσει μελέτη σε συνεργασία με το EUROCONTROL, με την οποία θα υπολογιστεί ο απαιτούμενος αριθμός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στον Αερολιμένα της Ρόδου, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες λειτουργίας του αερολιμένα (πχ διαδικασίες push – back), την πρόβλεψη της εναέριας κυκλοφορίας των επόμενων δέκα ετών, την σχεδιαζόμενη αναδιοργάνωση του κατώτερου εναέριου χώρου κλπ.
Β. Όσον αφορά έργα σε εξέλιξη στον Αερολιμένα:
Πράγματι πολλές εργασίες εντός των κτηρίων, που εκτελούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους γίνονται φυσικά και εν μέσω θερινής περιόδου. Ένα μεγάλο μέρος αυτών έχει ολοκληρωθεί και οι υπόλοιπες συνεχίζονται παράλληλα με την εξυπηρέτηση της κίνησης. Όσον αφορά τους ιμάντες αποσκευών αφίξεων, λειτουργούν τέσσερις, όπως και παλαιότερα, εκ των οποίων οι τρεις είναι καινούριοι, άρα το αποτέλεσμα πληροί τις προϋποθέσεις εξυπηρέτησης και είναι ικανοποιητικό, αν όχι και καλύτερο από πριν. Σύντομα δε θα δοθεί και πέμπτος, νέος ιμάντας, με αποτέλεσμα να λειτουργήσουν συνολικά πέντε ιμάντες, εκ των οποίων οι τέσσερις καινούριοι.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα των έργων, σας ενημερώνουμε ότι στο εγκεκριμένο ρυθμιστικό σχέδιο του Αερολιμένα της Ρόδου και στα επικείμενα έργα στην παρούσα φάση (2017-2021) δεν προβλέπεται να κατασκευαστεί επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών (apron), ενώ στα μελλοντικά έργα προβλέπεται να κατασκευαστεί επέκταση του δαπέδου στάθμευσης κατά 29.500 τμ. Στα επικείμενα έργα 2017-2021 προβλέπεται ακόμη ανασχεδιασμός του δαπέδου στάθμευσης για καλύτερη αξιοποίηση, καθώς και εργασίες επισκευών και ανακατασκευής του μεγαλύτερου τμήματος του υφιστάμενου δαπέδου στάθμευσης. Τα επικείμενα έργα ανακαίνισης του αεροσταθμού ολοκληρώθηκαν στο σύνολό τους τον Δεκέμβριο του 2018. Στο κτήριο γίνονται εργασίες επανασχεδιασμού στο σύνολό του και συντήρησης του υφιστάμενου παλαιού κτηρίου με εκτιμώμενο χρονικό ορίζοντα πλήρους ολοκλήρωσής τους το 2020. Σε κάθε περίπτωση, για τον Αερολιμένα της Ρόδου, η λειτουργία και εκμετάλλευση του οποίου έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτη παραχωρησιούχο (Fraport), για τα δημόσια έργα έχουν εφαρμογή οι προβλέψεις της σχετικής σύμβασης παραχώρησης, όπως αυτή κυρώθηκε με τον Ν.’4389/2016, στις οποίες συγκαταλέγεται και η αρμοδιότητα του ανεξάρτητου μηχανικού για την εποπτεία των έργων που διενεργούνται σε εν λόγω αεροδρόμια (άρθρο 21).
Γ. Όσον αφορά λοιπά ζητήματα λειτουργίας του Αερολιμένα:
Μετά την παραχώρηση της λειτουργίας και εκμετάλλευσης του Αερολιμένα στην εταιρεία Fraport, αυτή κατέστη ο φορέας διαχείρισης του Αερολιμένα Ρόδου, ως εκ τούτου έχει την αρμοδιότητα λήψης αποφάσεων σχετικά με τη λειτουργία του Αερολιμένα και ειδικότερα με τον τρόπο αξιοποίησης των καταστημάτων του βάσει των προβλέψεων της σχετικής υπογραφείσας και κυρωθείσας με νόμο σύμβασης παραχώρησης.
Όσον αφορά το θέμα της λειτουργίας του ιατρείου εντός του Αερολιμένα, η Fraport έχει ενημερώσει ότι από κτιριακής απόψεως το ιατρείο είναι έτοιμο από αρχές Σεπτεμβρίου και απομένει να στελεχωθεί κατάλληλα από το Κέντρο Υγείας Ρόδου. Η αύξηση της χωρητικότητας του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών (apron) με την αύξηση των θέσεων στάθμευσης, η οποία προβλέπεται στη σχετική σύμβαση παραχώρησης, έλαβε χώρα λόγω της αλλαγής του τρόπου στάθμευσης των αεροσκαφών, τα οποία πλέον σταθμεύουν με διαδικασίες roll in – push back (χρήση κατάλληλου οχήματος που ρυμουλκεί τα αεροσκάφη εκ των όπισθεν κατά την αναχώρησή τους), γεγονός που απαιτεί λιγότερο χώρο και παρέχει περισσότερη ασφάλεια μεταξύ άλλων και στους εργαζόμενους, λόγω μείωσης των εκπεμπόμενων από τα αεροσκάφη καυσαερίων (blasts) μέσα στην πίστα. Επιπλέον, υπάρχουν οδοί διέλευσης οχημάτων, που παρέχουν περισσότερη ασφάλεια και τάξη στη λειτουργία του δαπέδου στάθμευσης. Όσον αφορά τις αποστάσεις, αυτές έχουν σχεδιαστεί μέσα στα όρια που θέτει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (European Aviation Safety Agency – EASA), σύστημα που επιδέχεται βεβαίως βελτιώσεων. Προς το παρόν ωστόσο κι ενώ δεν έχει λήξει η αυξημένη κίνηση της θερινής περιόδου, δεν μπορούν να γίνουν αλλαγές. Δεν υπάρχουν αναφορές στον Αερολιμένα για καταστρατήγηση ωραρίων των εργαζομένων, σε κάθε δε περίπτωση αρμόδιος φορέας για τον έλεγχο ζητημάτων εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας είναι το Υπουργείο Εργασίας δια των αρμοδίων οργάνων του, τα οποία επισκέπτονται τον Αερολιμένα για διεξαγωγή ελέγχων.
Όσον αφορά την κίνηση των οχημάτων, έχουν ολοκληρωθεί επεκτάσεις θέσεων στάθμευσης περί τα 2.000 τμ για τα πούλμαν, γεγονός που έχει ωφελήσει αρκετά, ώστε να μη δημιουργούνται μεγάλες ουρές από λεωφορεία που αναμένουν επιβάτες. Στο πλαίσιο αυτό κινήθηκε και η διόρθωση σφαλμάτων στο σχεδίασμά οδών εξόδου, που έγινε με τη βοήθεια της Περιφέρειας, καθώς σχεδιάστηκε καλύτερη έξοδος. Όσον αφορά τις θέσεις στάθμευσης οχημάτων εργαζομένων, η Fraport έχει παραχωρήσει θέσεις σε εργαζόμενο προσωπικό, όπως προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης».