Με γοργούς ρυθμούς προχωρεί η αποκρατικοποίηση των δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Πηγές αναφέρουν ότι η κοινοπραξία Fraport-Slentel, που αποτελεί τον προτιμητέο επενδυτή, βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο διαπραγματεύσεων με τράπεζες προκειμένου να προχωρήσει η χρηματοδότηση του έργου. Η κοινοπραξία θα επιδιώξει την έκδοση δανεισμού ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ και μέχρι σήμερα έχουν δεσμευθεί τρεις τράπεζες για την κάλυψη του ποσού. Πρόκειται για τις διεθνείς αναπτυξιακές τράπεζες European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), European Investment Bank (ΕΙΒ) και International Finance Corporation (IFC). Η τελευταία είναι θυγατρική τράπεζα της World Bank. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, η συμφωνία δανειοδότησης της κοινοπραξίας Fraport-Slentel θα περιλάβει και εμπορικές τράπεζες. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν επίσης ότι το κόστος δανεισμού της κοινοπραξίας, τελικά, θα είναι υψηλότερο του αρχικά αναμενόμενου. Οι ακριβείς όροι δανειοδότησης δεν έχουν ακόμη οριστεί, αλλά όλα δείχνουν ότι το επιτόκιο δανεισμού που θα καταβάλει η κοινοπραξία, θα είναι υψηλότερο εκείνου που είχε υπολογιστεί κατά την υποβολή της προσφοράς τον Νοέμβριο του 2014. Η εκχώρηση του δανείου θα γίνει στην κοινή εταιρεία που δημιουργούν αυτή τη περίοδο οι δύο εταίροι, Fraport και Slentel, και η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέχρι την υπογραφή της σχετικής σύμβασης παραχώρησης. Η σύμβαση αυτή, όπως έχει δηλωθεί από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, αναμένεται να υπογραφεί έως το τέλος του έτους.
Το κύριο επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει ότι η κοινοπραξία Fraport-Slentel θα χρειαστεί επιπλέον 600 έως 650 εκατ. ευρώ, που θα προέλθουν από ίδια συμμετοχή των επενδυτών. Συνολικά για την εκκίνησή της η νέα εταιρεία των Fraport-Slentel θα απαιτήσει κεφάλαια ύψους 1,45 δισ. ευρώ. Eξ αυτών, 1,23 δισ. ευρώ θα αξιοποιηθούν στην αποπληρωμή του τιμήματος που περιέχεται στην προσφορά της, ενώ τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν ως κεφάλαιο κίνησης για τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων. Στελέχη της κοινοπραξίας σημειώνουν ότι ήδη έχουν δεσμευθεί σε επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ μέσα στην τετραετία, αλλά εκτιμούν ότι τελικά θα ξεπεράσουν το συγκεκριμένο ποσό. Επίσης σημειώνουν ότι η κοινοπραξία ήδη έχει προσεγγιστεί από μεγάλες –κυρίως ελληνικές– κατασκευαστικές επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στον εκσυγχρονισμό των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Η σύμβαση εκμετάλλευσης των περιφερειακών αεροδρομίων αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το ερχόμενο φθινόπωρο και αφού ολοκληρωθεί η επερχόμενη θερινή σεζόν. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, πάντως, αναφέρουν ότι οι προαιρέσεις για την ισχύ της σύμβασης (π.χ. έκδοση αδειών, κύρωση της σύμβασης στη Βουλή κ.λπ.) θα έχουν ικανοποιηθεί αρκετά νωρίτερα. Ωστόσο, κρίνεται σκόπιμο, η αλλαγή ιδιοκτησίας στα αεροδρόμια να γίνει εκτός της θερινής περιόδου, οπότε υπάρχει μεγάλος φόρτος στα ελληνικά αεροδρόμια.
Καθημερινή