«Εντυπωσιακή, καινοτόμα και σύγχρονη η παρουσία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού World Travel Market στο Λονδίνο. Η αγορά της Αγγλίας, έδειξε την υποστήριξή της στα πανέμορφα νησιά μας, ως περιοχές που αποπνέουν ελπίδα για ακόμα μεγαλύτερη τουριστική ανάπτυξη.
Αυτό μας χαροποιεί, μας δίνει ελπίδα και ενισχύει τη στρατηγική που σχεδιάζουμε και ακολουθούμε με τον περιφερειάρχη Ν.Α. Γιώργο Χατζημάρκο και τα υπόλοιπα στελέχη του τουρισμού», δήλωσε μεταξύ άλλων ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Ν.Α. κ. Κώστας Χρυσοχοΐδης σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» αμέσως μετά την επιστροφή του στη Ρόδο από το Λονδίνο. Ο ίδιος, εκτός από τις εντυπώσεις, ανέλυσε τα συμπεράσματά του για τη φετινή χρονιά, ενώ ανέφερε και τις προβλέψεις του για τη συνέχεια.
Συνέντευξη στην Χαρά Κουτούζη
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κε Χρυσοχοΐδη, η αγορά της Αγγλίας, απέδειξε την προτίμησή της στο τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας ΝΑ. για το 2022, αφού οι αφίξεις των Βρεττανών αφενός πολλαπλασιάστηκαν με νέες πτήσεις, αφετέρου αποτέλεσαν λόγο επιμήκυνσης της τουριστικής σαιζόν.
Αυτό είναι γεγονός, που μας χαροποιεί και μας δίνει ελπίδες για τη συνέχεια. Βέβαια, όλα αυτά, δεν έγιναν τυχαία. Ακόμα και σε δύσκολες περιόδους, επενδύουμε συνεχώς στο τουριστικό προϊόν της περιοχής μας, αναπτύσσοντας νέες στρατηγικές, προσαρμοσμένες στα δεδομένα της κάθε εποχής.
• Και φέτος επιβεβαιώθηκαν πανηγυρικά οι προσπάθειες, αφού εν μέσω τόσο δύσκολης περιόδου, η χρονιά εξελίχθηκε ανέλπιστα.
Πραγματικά, παρά τα πολλά προβλήματα – γεωπολιτικά, οικονομικά, ενεργειακό – καταλήξαμε στο τέλος, να μιλάμε για μια πάρα πολύ καλή σαιζόν. Διαπιστώνουμε με ικανοποίηση, ότι οι προσπάθειές μας απέδωσαν. Είναι μεγάλη ανακούφιση αυτό.
• Μόλις προσγειωθήκατε στη Ρόδο, μεταφέροντας – όπως διαπιστώνω – εντυπώσεις θετικές και αρκετή αισιοδοξία από την World Travel Market, που θεωρείται ως μια από τις κορυφαίες εκθέσεις στον κόσμο.
Πραγματικά, το 2022, ολοκληρώνεται με μία από τις σημαντικότερες εκθέσεις στον κόσμο. Την World Travel Market. Έτσι, ουσιαστικά ξεκίνησε η προετοιμασία για τη σαιζόν 2023.
Πήγαμε στο Λονδίνο ως χώρα πολύ οργανωμένοι, με ένα περίπτερο που κέρδισε τις εντυπώσεις και με παρουσία αντάξια των νέων προκλήσεων, λόγω των συγκυριών. Αποδείξαμε σε διεθνές επίπεδο, ότι η περιοχή μας έχει πολλές δυνατότητες, ώστε να ανταποκριθεί και στις μελλοντικές προκλήσεις. Το αποτέλεσμα του 2022, δημιούργησε ένα κλίμα ευφορίας, για όλους τους επιχειρηματίες τους tour operators, τους ξενοδόχους, τις αεροπορικές εταιρείες και γενικότερα όσους εμπλέκονται με τον τουρισμό.
Και μέσα σε αυτό το καλό κλίμα, ακούσαμε τα πρώτα μηνύματα για τη σαιζόν του 2023, που είναι πολύ θετικά για την Αγγλική αγορά. Είναι κάπως νωρίς για τελικά συμπεράσματα, όμως, από τις προκρατήσεις που έχουμε μέχρι σήμερα, υπάρχει ανοδική τάση όσον αφορά στην Αγγλική αγορά. Βέβαια, το είχαμε διαπιστώσει από τις προγραμματισμένες, αυξημένες αφίξεις στα νησιά μας για την επόμενη χρονιά. Η αύξηση στη Ρόδο θα είναι της τάξεως του 21% ενώ στην Κω, θα φθάσει το 22%.
Ο μέσος όρος αύξησης για το σύνολο των νησιών της Περιφέρειας Ν.Α. θα φθάσει το 17% αφού από τη συγκεκριμένη αγορά, θα δεχθούν τουρίστες και άλλα νησιά, όπως η Κάλυμνος, που από φέτος διευκολύνθηκε περισσότερο με την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση από Μαστιχάρι, η Κάρπαθος, η Σύμη και η Χάλκη. Επίσης, νησιά των Κυκλάδων, όπως Νάξος, Πάρος, Σαντορίνη και Μύκονος. Δεδομένης λοιπόν της κατάστασης που επικρατεί στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών, η αγγλική αγορά θα πάει πολύ καλά.
• Σε αυτή την πραγματικότητα, έχει συμβάλει το γεγονός ότι, δεν υπήρχαν παράπονα π.χ. καθυστερήσεων στα αεροδρόμια, επομένως δεν ταλαιπωρήθηκαν οι τουρίστες;
Ως τομέας τουρισμού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης όπου συμμετείχαν όλοι οι τουριστικοί και παραγωγικοί φορείς του τόπου, από την πρώτη χρονιά της πανδημίας, προλάβαμε και αντιμετωπίσαμε πολλά ενδεχόμενα προβλήματα και πολλά παράπονα. Εκτιμώ ότι οι επαγγελματίες των νησιών μας, ήταν προετοιμασμένοι για να υποδεχθούν τους επισκέπτες αυτής της χρονιάς και έτσι αποτράπηκαν προβλήματα και γκρίνια προηγουμένων σαιζόν.
Οι επαγγελματίες δείχνουν όρεξη για να γίνουν ακόμα πιο ώριμοι, γεγονός που βελτιώνει ακόμα περισσότερο την εικόνα των νησιών μας.
• Τι σας προβληματίζει για την ερχόμενη σαιζόν; Τι θα μπορούσε να συγκρατήσει την αισιοδοξία σας;
Αυτό που προβληματίζει, είναι η ενεργειακή κρίση, που έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική κρίση, η οποία θα οξυνθεί μέσα στο χειμώνα. Όμως, με τις ενέργειες που κάνει η Περιφέρειά μας και είναι πέρα από το σύνηθες και μέσω της διαφημιστικής προβολής που θα ξεκινήσει συστηματικά από τα μέσα Δεκεμβρίου, εκτιμώ ότι θα ισορροπήσουμε τις όποιες απώλειες. Ως ποσοστό πάντως στο μερίδιο αγοράς στον Ευρωπαϊκό, τουριστικό χάρτη και πάλι η Περιφέρειά μας θα πάρει την πρωτιά. Ο πρωταθλητισμός που κάνουμε τα τελευταία χρόνια, δεν έχει κουράσει, κανέναν, ούτε τους θεσμικούς, ούτε τους επιχειρηματίες.
Στον αντίποδα, υπάρχουν και θετικά στοιχεία, που θα πρέπει να συνυπολογίσουμε. Έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό οι χειμερινές διακοπές των Ευρωπαίων, (λόγω εξοικονόμησης χρήματος) που σημαίνει ότι, αυξήθηκαν οι θερινές. Επίσης, έχουν καταποντισθεί οι διακοπές που χρειάζονται μετακίνηση, πέραν των 5 ωρών, όπως π.χ. τα υπερατλαντικά ταξίδια ή αυτά προς την Άπω Ανατολή. Προτιμά λοιπόν ο κόσμος, τα κοντινά και φθηνά ταξίδια. Αυτό, οπωσδήποτε μας βοηθά, διότι είμαστε σε απόσταση, το πολύ 4.30 ωρών από τις χώρες της Β. Ευρώπης.
• Σε οικονομικό επίπεδο αυτή η χρονιά, πως ήταν;
Η μέση κατανάλωση δαπάνης των τουριστών, έχει οπωσδήποτε αυξηθεί, σε συνδυασμό με τη σημαντική αύξηση που σωρευτικά πλησίασε το 15% όπως μας ανακοίνωσε ο υπουργός για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Η αύξηση του πληθωρισμού, είναι κάτι, που κάθε επιχείρηση καλείται να αντιμετωπίσει ξεχωριστά, ανάλογα με τις οικονομίες κλίμακος ή με την εξοικονόμηση που μπορεί να κάνει. Φυσικά, τα κέρδη, δεν είναι τα αναμενόμενα. Όμως, ο κόσμος δούλεψε σε γενικές γραμμές, η εργατική τάξη και οι μισθωτοί είναι ευχαριστημένοι, διότι είχαμε μια μακρά περίοδο λειτουργίας σε σχέση με τα δύο προηγούμενα δύο χρόνια, επανήλθαμε στην κανονικότητα, και οι επιχειρηματίες, επανήλθαν σε ρυθμό εύρυθμης λειτουργίας.
• Η Περιφέρεια σκοπεύει να εντείνει ακόμα περισσότερο την διαφημιστική καμπάνια, σε σχέση με τον περασμένο χρόνο;
Η προβολή των νησιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, είναι με τέτοιο τρόπο στημένη, ώστε να έχει από μόνη της έναν δυναμισμό. Ανάλογα με το πώς πάνε οι πωλήσεις και πού θα πρέπει να δώσουμε έμφαση και ένταση, αναπροσαρμόζουμε τις δυνάμεις μας και επανατοποθετούμαστε στον χάρτη της προώθησης, κάθε μήνα. Παρακολουθούμε ανελλιπώς σε ποιους απευθυνόμαστε και πού έχουμε θέμα, (σε ποιες χώρες, πόλεις, ομάδες ανθρώπων) και αναπροσαρμόζουμε ανάλογα την πολιτική μας. Φέτος, θα προσθέσουμε και άλλα «όπλα στη φαρέτρα μας», τα οποία, μέσα στον επόμενο μήνα θα αξιολογηθούν. Θα ξεκινήσουμε με προώθηση μέσω social media με τις πλατφόρμες τις οποίες έχουμε ήδη συνεργασία. Πιστεύω ότι θα εγκριθεί και ο προϋπολογισμός για τον τουριστικό τομέα, καθώς κανείς δεν προβάλλει αντίρρηση και υπάρχει μία ομοψυχία που χαρακτηρίζει την Περιφέρειά μας ως προς αυτό.
• Επανερχόμαστε στην WTM. Ερμηνεύοντας τις φωτογραφίες της έκθεσης που δημοσιεύθηκαν, οι τοπικοί μας παράγοντες, έδειχναν ικανοποίηση, μαζί με υπερηφάνεια και σιγουριά. Ήταν έτσι;
Ναι, έτσι ήταν ακριβώς. Υπήρχε μια ευφορία. Και αυτό ήταν αποτέλεσμα μιας τεράστιας προσπάθειας από το σύνολο των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου μας. Προσωπικά, θέλω να πω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» σε όλους τους Δωδεκανήσιους και τους Κυκλαδίτες, διότι, όλοι μαζί, συμμετείχαν σε αυτόν το μεγάλο άθλο, το μεγαλύτερο των τελευταίων τριών ετών.
Να μην ξεχνάμε ότι, η Περιφέρεια άνοιξε τον τουρισμό το 2020 μετά την καραντίνα και φέραμε τα τελευταία επτά χρόνια ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ως πρώτα νησιά τη Ρόδο και την Κω, αιχμή του δόρατος στον ελληνικό τουρισμό.
• Τα ζητήματα που προέκυψαν μέσα στο καλοκαίρι λόγω της γείτονος χώρας, πιστεύετε ότι εμπόδισαν ενδεχόμενη, μεγαλύτερη έλευση τουριστών;
Είναι θέμα εθνικό. Ωστόσο η χώρα μας ανέκαθεν ενέπνεε και συνεχίζει να εμπνέει σιγουριά και ασφάλεια στους επισκέπτες. Γι΄ αυτό και οι Ευρωπαίοι αισθάνονται ασφαλείς εδώ, παρά τη δύσκολη γειτνίαση. Αισθάνονται εμπιστοσύνη στο σύνολο της συμπεριφοράς της χώρας μας και στα υγειονομικά πρωτόκολλα που εφαρμόσαμε και στην ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα.
Οι στόχοι μας ανεβαίνουν συνεχώς. Είναι δύσκολο στους πρωταθλητές, να κερδίζουν σε κάθε Ολυμπιάδα. Προσπαθούμε να παραμείνουμε πρώτοι. Δύσκολο, αλλά όχι ανέφικτο.
• Οι πρωτιές της Ρόδου ωστόσο, διαρκούν στον τουριστικό τομέα. Θυμόσαστε την κοσμοσυρροή προς χώρες όπως π.χ. στο Ντουμπάι, όπου μόλις δημιουργήθηκε, ήταν άκρως δημοφιλές, ενώ τώρα, αυτή η δημοφιλία έχει μειωθεί. Τα νησιά μας, συνεχίζουν ακάθεκτα επί δεκαετίες να είναι δημοφιλής πόλος έλξης.
Επιτυχημένος ο παραλληλισμός και εξίσου επιτυχημένο το παράδειγμα που θα ακολουθήσει: Το Ντουμπάι ήταν και παραμένει πρώτο ανάμεσα στα ταξίδια της Μέσης και Άπω Ανατολής και μετά την περίοδο αναπροσαρμογής που πέρασε. Έκανε ανασύνταξη δυνάμεων, και αυτό ακριβώς θα αναγκαστούμε να κάνουμε κι εμείς. Το Ντουμπάι δεν θα εκλείψει από την επικαιρότητα, μιας και μέσω αυτής της χώρας, πάμε και για Αυστραλία.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στα νησιά μας. Μία συνέχεια μεταξύ «παχέων και ισχνών αγελάδων». Και μέσω της ανασυγκρότησης δυνάμεων και της αναδιάρθρωσης των στόχων μας, θα επέλθει η αειφορία στον τουρισμό. Έτσι, θα κρατηθούν τα σκήπτρα της πρώτης θέσης στην Περιφέρειά μας για μεγάλο χρονικό διάστημα.
• Σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες;
Πάντως, χαμογελαστές και ικανοποιημένες ήρθαν και άλλες χώρες της Ευρώπης. Και η Ισπανία και η Πορτογαλία επίσης. Εκτιμώ ότι η Μεσόγειος θα είναι και τα επόμενα χρόνια επίκαιρη. Και κάτι σημαντικό: φέτος οι Αυστραλοί και οι Αμερικάνοι, κατέκλυσαν τις πατρίδες τους. Το Καστελλόριζο, η Κάλυμνος, η Νίσυρος, η Κάρπαθος, γέμισαν από τουρισμό με τους ξενιτεμένους μας. Πολύ σοβαρός και προσοδοφόρος τουρισμός.