«Η Ρόδος, είναι το τελευταίο κάστρο που θα πέσει» δηλώνει στην «δημοκρατική» ο γνωστός τουριστικός πράκτορας κ. Γιώργος Μιχαλάκης, αναφερόμενος στα μηνύματα για την νέα τουριστική περίοδο.
Ο κ. Γ. Μιχαλάκης, συνιστά… ψυχραιμία και προσοχή σημειώνοντας ότι θα πρέπει όλοι να προστατεύσουμε το τουριστικό μας προϊόν, ο καθένας από το δικό του μετερίζι, σε μια περίοδο μάλιστα που οι ανταγωνιστές προορισμοί αυξάνονται, φέρνοντας ως παράδειγμα την Αλβανία που σταδιακά και μεθοδικά προσπαθεί να κερδίσει το δικό της μερίδιο στην αγορά του τουρισμού.
«Οι πράκτορες, οι ξενοδόχοι, οι εργαζόμενοι, οι επιχειρηματίες, οι επαγγελματίες, οι ιδιοκτήτες καταστημάτων από τον πιο μικρό μέχρι τον πιο μεγάλο, πρέπει να φροντίσουμε να παρέχουμε ποιοτικές υπηρεσίες. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο», λέει ο κ. Γιώργος Μιχαλάκης.
Ως προς τα μηνύματα για την νέα σεζόν εκτιμά ότι το 2019 θα κινηθούμε αν όχι στα ίδια επίπεδα με το 2018, τουλάχιστον πολύ κοντά σε αυτά, αν και σημειώνει ότι ξεκάθαρη εικόνα θα έχουμε τον Μάρτιο.
«Αρχικά, ακόμα και στην τουριστική έκθεση του Λονδίνου, οι κρατήσεις ήταν αρκετά πίσω, σε μερικές αγορές καταγραφόταν μείωση ακόμα και έως 20%. Υπήρχαν και κάποιες αγορές που ήμασταν μπροστά αλλά γενικά εμφανιζόταν υστέρηση στις κρατήσεις. Στο τελευταίο διάστημα φαίνεται ότι η μείωση καλύπτεται. Όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αγορά όλο το προηγούμενο διάστημα είχε παγώσει γενικά. Η χειμερινή κίνηση για τους tour operators δεν πήγε καλά. Λόγω του καλού καιρού που επικρατούσε μέχρι στιγμής και στην Ευρώπη, η καθίζηση των κρατήσεων δημιούργησε πολλά προβλήματα. Παρ΄όλα αυτά, για την ερχόμενη τουριστική σεζόν εκτιμώ ότι δεν θα είμαστε μακριά από τους φετινούς αριθμούς. Το πρόσημο στο κλείσιμο της σεζόν του 2019 δεν θα διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα, αλλά θέλει πολλή προσοχή από όλους εμάς που ασχολούμαστε με την προώθηση του τουρισμού, και ξενοδόχους και πράκτορες. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε –και το λέω για όλους μας- ότι οι λεπτομέρειες είναι που κάνουν τη διαφορά. Για αυτό απαιτείται ψυχραιμία και επιμένω. Να μην βιαστούν κάποιοι, προχωρώντας σε μεγάλες προσφορές και να μην αποδεχτούν ό,τι τους προσφέρεται αυτή την περίοδο», λέει ο γνωστός τουριστικός πράκτορας.
Επιπλέον ο κ. Γ. Μιχαλάκης, τονίζει ότι μεγάλο μερίδιο της αγοράς έχει κατακτήσει και το Airbnb, γεγονός που έχει διαφοροποιήσει τα δεδομένα όπως τα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα στην ξενοδοχία και στο μερίδιο που κατελάμβανε στην αγορά.
«Αποτύχαμε στην επιμήκυνση της σεζόν»
Ο κ. Γιώργος Μιχαλάκης, με τις δηλώσεις του στη «δ»… διαλύει τον μύθο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου στη Ρόδο, διότι δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για να υποστηρίξουμε ως προορισμός αυτή την προοπτική. «Επιμήκυνση, δεν θα πρέπει να περιμένουμε. Δοκιμάσαμε στη Ρόδο τα προηγούμενα χρόνια και αποτύχαμε εντελώς. Δεν παρείχαμε επιλογές στους τουρίστες που ήρθαν στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, που τα πάντα είναι κλειστά. Αν θέλουμε χειμερινό τουρισμό, η μόνη μας λύση είναι να στραφούμε στους συνταξιούχους, που αποτελούν μεγάλη δύναμη στον τουρισμό. Ωστόσο απαιτούνται προϋποθέσεις. Τα άτομα τρίτης ηλικίας, για να προτιμήσουν έναν προορισμό θα πρέπει να είναι βέβαιοι ότι εκεί θα έχουν αξιόπιστες υπηρεσίες παροχής υγείας», δηλώνει ο κ. Γ. Μιχαλάκης, σημειώνοντας ότι τα προγράμματα αυτά είναι συνήθως επιδοτούμενα, γεγονός που αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο.
Μάλιστα, όπως λέει, πολλοί συνταξιούχοι επιλέγουν αυτόν τον τρόπο διακοπών διότι για τους περισσότερους είναι χαμηλότερο το κόστος στη διάρκεια του χειμώνα, να διαμένουν εδώ παρά στον τόπο τους. «Οι Τούρκοι έκαναν την απόπειρα επενδύοντας στον τουρισμό τρίτης ηλικίας και πέτυχε. Τους ανθρώπους που φέραμε πέρσι και πρόπερσι στη Ρόδο μέσα στον χειμώνα, ήταν κυρίως τρίτης ηλικίας αλλά εμείς δεν καταφέραμε να τους κρατήσουμε».
Ακόμα μια εναλλακτική πρόταση, για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, είναι σύμφωνα με τον κ. Γ. Μιχαλάκη τα λεγόμενα Κέντρα Αποκατάστασης (Rehabilitation centers), που τυγχάνουν μεγάλης αποδοχής σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Τα κέντρα αυτά, απευθύνονται σε ανθρώπους με διάφορα προβλήματα υγείας, και τους παρέχουν εξειδικευμένα και εξατομικευμένα προγράμματα αποκατάστασης που μπορεί να διαρκούν από μερικές εβδομάδες μέχρι και μερικούς μήνες, με το κράτος μάλιστα και τις ασφαλιστικές τους εταιρείες να καλύπτουν το κόστος.
Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση, σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Μιχαλάκη είναι το κράτος και όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες τόσο κεντρικά όσο και τοπικά, να επιδεικνύουν διάθεση συνεργασίας ελαχιστοποιώντας τη γραφειοκρατία, που αποτελεί ανάχωμα για κάθε επιχειρούμενη επένδυση. «Η διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος θα μπορούσε να αποτελέσει την απάντηση στην επιμήκυνση του τουρισμού, για την οποία η Ρόδος διαθέτει κλιματικά όλες τις προδιαγραφές. Όμως για να συμβεί αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία που αποτελεί μεγάλο εμπόδιο για κάθε επιχειρηματική κίνηση. Επιπλέον θα πρέπει και όσοι επιχειρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση να γνωρίζουν ότι απαιτείται χρόνος για να αποδώσει οικονομικά».