Ειδήσεις

«Μπορώ να βγάλω διαβατήριο αυθημερόν;» – «Ο γείτονας μου κακοποιεί τον σκύλο του, τι να κάνω;» – Το ChatGPT του Δημοσίου δίνει απαντήσεις

Ουπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης πληκτρολογεί στο κινητό του τηλέφωνο μία ερώτηση: «Ακούω φωνές στο διπλανό διαμέρισμα, τι να κάνω;» Η ερώτηση απευθύνεται προς τον ψηφιακό βοηθό του gov.gr, μία εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης που από σήμερα θα βρίσκεται στα χέρια κάθε πολίτη προκειμένου να κάνει κάθε πιθανή ερώτηση που αφορά στον δημόσιο τομέα.

«Το Δημόσιο μπαίνει στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης», είπε ο Δημήτρης Παπαστεργίου, στο πλαίσιο της παρουσίασης mAIgov.gr, το οποίο για μερικούς μήνες θα παραμείνει σε μορφή BETA έως ότου επικαιροποιηθεί.

Ο ψηφιακός βοηθός αντλεί πληροφορίες από τον κατάλογο των 1.608 ψηφιοποιημένων υπηρεσιών που έχουν ενταχθεί στο gov.gr και 3.270 ψηφιοποιημένων διοικητικών διαδικασιών που έχουν ενσωματωθεί στο μητρώο ΜΙΤΟΣ, προκειμένου να κατευθύνει κάθε συνομιλητή του.

Οι πληροφορίες που δίδονται θα μένουν μόνο στον πυρήνα του Δημοσίου, ακόμα κι αν ο χρήστης μπει στον πειρασμό να ρωτήσει «ποια ομάδα θα πάρει το πρωτάθλημα;», όπως αποτόλμησε ο κ. Παπαστεργίου, εισπράττοντας μία αρνητική απάντηση από το bot: «Εχω εκπαιδευτεί να απαντώ σε ερωτήσεις για τη δημόσια διοίκηση».

Το mAIgov.gr είναι η επί της ουσίας προσθήκη του ChatGPT στο Δημόσιο και ο υπουργός φρόντισε να υπογραμμίσει ότι «δεν μιλάμε με άνθρωπο, αλλά με μηχανή. Πρέπει να είναι σαφές».

Σε όλη τη διάρκεια της παρουσίασης έκανε σειρά ερωτήσεων, απλών, αλλά και συνδυαστικών.

Για παράδειγμα:

Πώς βγάζουμε ταυτότητα ή πώς βγάζω φωτογραφία για ταυτότητα;
Πώς κάνω γνήσιο υπογραφής;
Μπορώ να βγάλω διαβατήριο αυθημερόν;
Το chatbot απαντάει και προσθέτει τον απαραίτητο σύνδεσμο προκειμένου ο χρήστης να τον ακολουθήσει και να ολοκληρώσει τη δουλειά του.

Ο κ. Παπαστεργίου τόνισε ότι η προσπάθεια επικεντρώθηκε στο να βρουν δύσκολες ερωτήσεις, σε ένα εύρος που ξεκινούσε από το «πώς κάνουμε απόσταξη τσίπουρου, μέχρι σύνθετα συνταξιοδοτικά. Υπάρχει ασύλληπτο υλικό».

Από τη στιγμή που θα ανέβει στον αέρα, το mAIgov.gr μπορεί να φιλοξενεί 250 χρήστες το λεπτό ταυτόχρονα.

Κάθε χρήστης θα μπορεί να έχει ένα σέσιον 5 λεπτών και κατόπιν θα κάνει ανανέωση χρόνου (refresh) για να συνεχίσει.

«Ακόμα κι αν γράψουμε ανορθόγραφα, συνήθως καταλαβαίνει τι του λέμε», είπε ο κ. Παπαστεργίου, ενώ κατά τη διάρκεια της παρουσίασης έγινε σαφές ότι αναγνωρίζει και γκρίκλις.

Καθ′ όλη τη διάρκεια των δοκιμών, η ομάδα του υπουργείου εντόπισε ακόμα και αντικρουόμενες απαντήσεις, «άρα υπήρχε περιθώριο βελτίωσης», όπως είπε ο κ. Παπαστεργίου, συνεχίζοντας να θέτει ερωτήματα στον ψηφιακό βοηθό: «Ο γείτονας μου κακοποιεί τον σκύλο του, τι να κάνω;» ή «Ακούω φωνές από το διπλανό διαμέρισμα, φοβάμαι ότι ασκείται βία;». Η απάντηση του chatbot έδωσε τις κατευθύνσεις για το τι πρέπει να κάνει ο πολίτης.

Το mAIgov.gr δεν μπορεί να πάρει προσωπικούς κωδικούς (τραπεζικούς, κ.λπ.) και η όλη διαδικασία είναι ανώνυμη, άρα δεν επηρεάζονται τα προσωπικά δεδομένα.

Οπως τονίστηκε, μένει μόνο η ροή των ερωτήσεων για να μαθαίνει και να εκπαιδεύεται το σύστημα. «Θα δείτε και λάθος απαντήσεις, μπορεί κάτι να του ξεφύγει. Θέλουμε βοήθεια από τους πολίτες για να το βελτιώσουμε», είπε ο υπουργός, σημειώνοντας: «Θέλουμε να δούμε τι προβλήματα αντιμετωπίζει ο κόσμος».

Το μοντέλο προσεχώς θα βγει και σε αγγλική έκδοση.

Οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον ψηφιακό βοηθό, τόσο από το κινητό τους τηλέφωνο όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή.

Στις πρώτες 2 ώρες, που η εφαρμογή δόθηκε στους πολίτες, δέχθηκε 3.800 ερωτήματα.

«Εκπαιδεύσαμε το μοντέλο με χιλιάδες ερωτήσεις»
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, δήλωσε: Η μεγάλη πρόκληση ήταν η ΑΙ. Είναι αλλιώς να τα βλέπεις και διαφορετικό να καλείσαι να τα κάνεις εσύ. Δεχθήκαμε την πρόκληση και βάλαμε στοίχημα, για να παραδώσουμε κάτι που τελικά θα εξυπηρετεί τον πολίτη και θα κάνει το κράτος πιο φιλικό. Από τη διαρκή επαφή με τον πολίτη μέσω του μηχανήματος, θα καταλάβουμε από τους διαλόγους τι πάει στραβά στη δημόσια διοίκηση.
Ο γ.γ. του υπουργείου Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, είπε: Μιλάμε για μια εντελώς καινοτόμα υιοθέτηση της τεχνολογίας. Η ΑΙ μπαίνει για πρώτη φορά στο Δημόσιο. Θέλαμε να το κάνουμε όσο πιο γρήγορα. Η εφαρμογή αυτή δεν έχει ξαναγίνει, σε αποτελέσματα, εμβέλεια και το πώς δουλεύει.
Ο Γρηγόρης Χριστόπουλος. Chief Commercial Officer ΟΤΕ, τόνισε: Εκφράζω τη χαρά για αυτό το βήμα στην ψηφιακή διακυβέρνηση της χώρας, ανοίγει έναν τεράστιο δρόμο. Η κληρονομιά του υπουργείου πάει σε νέα σφαίρα.
Η CEO της Microsοft σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Γιάννα Ανδρονοπούλου, δήλωσε: Η χώρα αλλάζει σελίδα και περνάει στην εποχή της ΑΙ. Η τεχνολογία είναι αιχμής και προβλέπει την αλληλεπίδραση του ανθρώπου με υπολογιστή, με ανθρώπινο και ασφαλή τρόπο. Είναι σημαντικό να το χρησιμοποιήσουμε όλοι για να το κάνουμε καλύτερο για όλους.
Ο Δημήτρης Αλεξάνδρου από την Ubitech, σημείωσε: Εκπαιδεύσαμε το μοντέλο απαντώντας σε χιλιάδες ερωτήσεις, για να το φέρουμε στα μέτρα της ΑΙ και να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Μιλάμε για GenAI, μπορεί να πάρω διαφορετική λεκτική απάντηση βασιζόμενο στην ίδια γνώση. Είμαστε περήφανοι που βγάζουμε ένα από τα πρώτα τέτοια chatbot πανευρωπαϊκά.

Πηγή kathimerini.gr

Λουκάς Βελιδάκης

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου