Με τις καθυστερήσεις στην καταβολή αποζημιώσεων να ξεπερνούν το ένα και πλέον έτος, μόλις πρόσφατα έγιναν επιλέξιμα στη σχετική πλατφόρμα για το μεταφορικό ισοδύναμο τα εισιτήρια του Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2022 (!) όχι όμως και για τον Δεκέμβριο 2022, αν και σε λίγες ημέρες υποδεχόμαστε το 2024.
Παρά τις πιέσεις και τις διαμαρτυρίες των κατοίκων των νησιών αλλά και των φορέων, τα χρήματα, που με τις καθυστερήσεις στην καταβολή ανέρχονται από δεκάδες έως εκατοντάδες ευρώ, δεν έχουν πιστωθεί ακόμα στους λογαριασμούς των δικαιούχων και οι υποσχέσεις που κατά καιρούς έχουν δοθεί, αναιρούνται η μια μετά την άλλη.
Η καταβολή των οφειλόμενων χρημάτων τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2022 είναι σταγόνα στον ωκεανό για τους δικαιούχους που επί 15 συνολικά μήνες πληρώνουν τα πανάκριβα πλέον από την τσέπη τους εισιτήρια, αεροπορικά και ακτοπλοϊκά, με τις πληρωμές του μεταφορικού ισοδύναμου να έχουν παγώσει. Σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται επίσης και στην καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου που αφορά στα καύσιμα τα οποία οι νησιώτες εξακολουθούν να πληρώνουν «χρυσάφι».
Και όσο η αγωνία των δικαιούχων κορυφώνεται, κορυφώνεται και η αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι με την τύχη του Μεταφορικού Ισοδύναμου και αν ευσταθούν οι φημολογίες περί κατάργησής του.
Παρά τις παρεμβάσεις των νησιωτικών φορέων -θέμα που παρακολουθεί στενά και το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου- μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την καταβολή του Δεκεμβρίου 2022 και του έτους 2023, παρότι οδεύουμε προς το 2024 και τα χρήματα, στην περίοδο της ακρίβειας που έχει τινάξει στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νησιωτών, είναι απολύτως αναγκαία.
Η καταβολή των χρημάτων μόλις για τους δύο μήνες του 2022 προκάλεσε κύματα αγανάκτησης σε χιλιάδες δικαιούχους, μόνιμους κάτοικους νησιών, που περίμεναν ότι μετά από τόση καθυστέρηση το «ξεπάγωμα» θα αφορούσε και το 2023.
Υπενθυμίζεται ότι το μεταφορικό ισοδύναμο θεσπίστηκε και εφαρμόστηκε από την κυβέρνηση Τσίπρα (2018 -2019) αρχικώς για τα νησιά του Αιγαίου και στην συνέχεια επεκτάθηκε σε όλες τις νησιωτικές περιοχές και αποτελεί σημαντική θεσμική παρακαταθήκη του αείμνηστου Νεκτάριου Σαντορινιού προς όλους τους νησιώτες, ενώ ο πρώτος που το οραματίστηκε και το ανέδειξε ως κυρίαρχο θέμα για τους νησιώτες ήταν ο αείμνηστος δήμαρχος Τήλου Τάσος Αλιφέρης ήδη από την πρώτη θητεία του.
Η φιλοσοφία του μέτρου, είναι το δικαίωμα του νησιώτη και του επιχειρηματία που βρίσκεται σε αυτά, να απολαμβάνει μεταφορικές υπηρεσίες με το ίδιο κόστος που απολαμβάνει ο κάτοικος της Αθήνας αλλά και άλλων περιοχών της υπόλοιπης ηπειρωτικής Ελλάδας.
Σκοπός, είναι το κόστος που αντιστοιχεί ανά επιβάτη και ανά εμπόρευμα με μέσα θαλάσσια μεταφοράς, να είναι ισοδύναμο για την ίδια απόσταση που κοστίζει η μετακίνηση με ΚΤΕΛ. Ο επιβάτης – δικαιούχος του Μεταφορικού Ισοδύναμου πέραν της χρήσης του ΜΑΝ κατά την έκδοση ή κράτηση του εισιτηρίου, θα πρέπει να διατηρεί και τα αποκόμματα των εισιτηρίων για 6 μήνες, ώστε να του καταβληθεί το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.). Η καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. πραγματοποιείται τέσσερις (4) φορές ετησίως, είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο.
Το Μεταφορικό ισοδύναμο εξισώνει ουσιαστικά το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μεταφοράς.
Οι δικαιούχοι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών μπορούν να κάνουν χρήση του Μοναδικός Αριθμός Νησιώτη (ΜΑΝ) κατά την έκδοση των εισιτηρίων τους, για να χρηματοδοτηθούν με τη διαφορά του κόστους μεταφοράς (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους ΑΝΗΚΟ).
Οι δικαιούχες επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά μπορούν να εγγραφούν στη δράση και να υποβάλουν αιτήματα για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς των εμπορευμάτων τους από και προς τα νησιά. Το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ) θα αποδίδεται στις επιχειρήσεις που έχουν έδρα στα νησιά και είναι εγγεγραμμένες στο αντίστοιχο νησιωτικό επιμελητήριο. Tο μέτρο αφορά τους κλάδους εμπορίου-μεταποίησης-τουριστικών καταλυμάτων. Το Α.ΝΗ.ΚΟ είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο. Δικαιούχοι-επιχειρήσεις είναι όσες εμπίπτουν στη κατηγορία “πολύ μικρή”, “μικρή”, “μεσαία” βάσει των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (Ν. 4308/2014). Από την 1 Ιουλίου 2018 είναι επιλέξιμες, οι δαπάνες μεταφοράς προϊόντων για τις νησιωτικές επιχειρήσεις των νησιών της πιλοτικής εφαρμογής.
Σύμφωνα με το ν. 4832/2021, «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου» (ΦΕΚ Α’ 172) όπως ισχύει, προβλέπεται η καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) για την προμήθεια των επιλέξιμων υγρών καυσίμων, απευθείας στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις των νησιών της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου, που είναι δικαιούχοι του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (MAN) και του Μοναδικού Αριθμού Νησιωτικής Επιχείρησης (ΜΑΝΕ).
https://www.dimokratiki.gr/13-12-2023/echoun-pagosei-oi-pliromes-gia-to-metaforiko-isodynamo/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.