Mε μειώσεις των online τιμών για την τρέχουσα περίοδο και μεγάλες εκπτώσεις στα ταξιδιωτικά πακέτα για την προσεχή σεζόν επιχειρούν οι Τούρκοι ξενοδόχοι να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις στον τουρκικό τουρισμό από την τρομοκρατική επίθεση στην Κωνσταντινούπολη, αλλά και το γενικότερο κλίμα ανασφάλειας που επικρατεί στη γειτονική χώρα.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Αθήνα, αν και παραμένει στη ζώνη των φθηνών ευρωπαϊκών πόλεων, είναι πλέον ακριβότερη σε ό,τι αφορά την ξενοδοχειακή διαμονή από την Κωνσταντινούπολη. Σύμφωνα με στοιχεία της Trivago, η μέση οnline ξενοδοχειακή τιμή ανά διανυκτέρευση σε δίκλινο δωμάτιο για τον Ιανουάριο στην Κωνσταντινούπολη παρουσιάζει πτώση κατά 15,1% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2015 φθάνοντας τα 79 ευρώ. Στην Αθήνα με αύξηση 10,8% η μέση ξενοδοχειακή τιμή διαμορφώνεται στα 82 ευρώ. Σε επίπεδο χωρών η μέση ξενοδοχειακή τιμή στην Ελλάδα διαμορφώνεται γι’ αυτό τον μήνα στα 90 ευρώ από 79 ευρώ το 2015, ενώ στην Τουρκία στα 81 ευρώ από 94 ευρώ πέρυσι. Η νέα τιμολογιακή πολιτική των Τούρκων ξενοδόχων έρχεται να προστεθεί σε άλλα μέτρα που έχει λάβει η τουρκική κυβέρνηση, η οποία δαπανά εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος. Μεταξύ αυτών εντάσσεται και η εφαρμογή προγράμματος επιχορηγήσεων πτήσεων charters που πραγματοποιούνται από συγκεκριμένες ευρωπαϊκές χώρες εκτός αιχμής της σεζόν με προορισμό την Τουρκία.
Στο μεταξύ, η πρώτη αντίδραση από τη Γερμανία, που είχε τους περισσότερους νεκρούς τουρίστες από την τρομοκρατική επίθεση στην Κωνσταντινούπολη, ήταν να εκδώσει ταξιδιωτική οδηγία για την Τουρκία. Επίσης, οι περισσότεροι τουριστικοί οργανισμοί, όπως για παράδειγμα η Tui, ενημέρωσαν τους Γερμανούς τουρίστες που είχαν κλείσει διακοπές για το επόμενο διάστημα στη γειτονική χώρα ότι μπορούν να αλλάξουν προορισμό, να πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους σε άλλη χρονική περίοδο ή να το ακυρώσουν χωρίς πρόσθετες χρεώσεις. Αυτό ήταν το δεύτερο πλήγμα μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα για τον τουρκικό τουρισμό. Είχε προηγηθεί η διακοπή των οικονομικών και τουριστικών σχέσεων μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας λόγω της κατάρριψης του ρωσικού μαχητικού από τη γειτονική χώρα. Να σημειωθεί ότι το 2015 επισκέφθηκαν την Τουρκία περισσότεροι από 3,6 εκατ. Ρώσοι τουρίστες και περίπου 5,5 εκατ. Γερμανοί. Για το 2016 με βάση τα σημερινά δεδομένα η Τουρκία θα χάσει το μεγαλύτερο μέρος της ρωσικής αγοράς. Σε ό,τι αφορά τη γερμανική αγορά, είναι πολύ νωρίς να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις για το σύνολο της χρονιάς. Με βάση τα στοιχεία του υπ. Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας, το 2015 επισκέφθηκαν την Τουρκία περίπου 36 εκατ. ξένοι τουρίστες εκ των οποίων 12,4 εκατ. την Κωνσταντινούπολη.
Εξάλλου, ο Τούρκος υπ. Πολιτισμού και Τουρισμού Μαχίρ Ουνάλ, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τον αντίκτυπο των επιπτώσεων στο περιθώριο της διεθνούς τουριστικής έκθεσης της Ουτρέχτης, που πραγματοποιείται αυτή την περίοδο, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η τρομοκρατία δεν χτύπησε απλώς την Τουρκία, χτύπησε πάλι το Παρίσι και το Λονδίνο, τον ανθρωπισμό και την ελευθερία, ενώ απευθυνόμενος στους παρευρισκομένους είπε ότι «η Τουρκία είναι το σπίτι σας». Με αφορμή το γεγονός ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, Ταλέμπ Ριφάι, δήλωσε ότι «αυτό το τραγικό συμβάν μάς θυμίζει για άλλη μία φορά ότι είμαστε αντιμέτωποι με μια παγκόσμια απειλή, που απαιτεί σταθερή και συντονισμένη απάντηση απ’ όλες τις κυβερνήσεις και τη διεθνή κοινότητα». Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ανδρέας Ανδρεάδης, σημείωσε ότι τα γεγονότα στην Κωνσταντινούπολη καθορίζουν πλέον οριστικά ως κριτήριο επιλογής των διακοπών για το 2016 το αίσθημα ασφάλειας και όχι την ελκυστικότητα των προορισμών.
Καθημερινή