Υπό… στενή πολιορκία βρίσκεται η Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, από επιχειρηματικούς ομίλους, πολυεθνικές εταιρείες και μεγάλες αλυσίδες που αναζητούν τρόπο για να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους εντός των τειχών εκμεταλλευόμενοι την οικονομική στενότητα εξαιτίας της πανδημίας.
Η Παλιά Πόλη της Ρόδου έχει από καιρό μπει στο στόχαστρο, ωστόσο πλέον η συγκυρία είναι ευνοϊκή για την «άλωση» επιχειρήσεων και καταστημάτων, καθώς μετά την επέλαση της πανδημίας το έδαφος εκτιμάται ότι είναι πιο πρόσφορο για να επιτευχθούν οικονομικές συμφωνίες και συναλλαγές.
Οι μεγάλες εταιρείες θέλουν να ρίξουν «ζεστό χρήμα» στην τοπική οικονομία προκειμένου να καταφέρουν να διεισδύσουν σε παραδοσιακές αγορές όπως είναι η Παλιά Πόλη της Ρόδου αλλά και η Νέα Αγορά που παραμένει αναξιοποίητη μέχρι στιγμής.
Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν γίνει ήδη κάποιες πρώτες διερευνητικές κρούσεις σε ιδιοκτήτες καταστημάτων χωρίς μέχρι στιγμής να ευοδωθούν καθώς φαίνεται ότι παρά τις οικονομικές δυσκολίες, οι επιχειρηματίες δεν θέλουν να «πέσουν» αμαχητί.
Κορωνοϊού επιτρέποντος το 2022 θα είναι μια καλή χρονιά για τη Ρόδο, όπου αναμένεται οι επισκέψεις τουριστών να ξεπεράσουν τα 2.000.000 γι αυτό και πολλοί ιδιοκτήτες παλεύουν με νύχια και με δόντια να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους μέχρι την επόμενη τουριστική περίοδο.
Πολλά καταστήματα που κατάφεραν να γλιτώσουν την μετατροπή τους σε τυροπιτάδικα και των ταχυφαγεία στην περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης, πασχίζουν να αντέξουν τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού ενώ σε κάποιες περιπτώσεις το λουκέτο ήταν αναπόφευκτο.
Η αδιέξοδη κατάσταση που τείνει να δημιουργηθεί στην άλλοτε ακμάζουσα Παλιά Πόλη της Ρόδου, έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον μεγάλων αλυσίδων και πολυεθνικών εταιρειών που έχουν βάλει στο μάτι καταστήματα-φιλέτα πολλά από τα οποία αποτελούσαν για χρόνια επιτυχημένες οικογενειακές επιχειρήσεις που μετρούσαν μέχρι και τρεις και τέσσερις γενιές επιτυχημένης δραστηριότητας.
Ενόψει της νέας σεζόν, παρά την αβεβαιότητα που υπάρχει, ασφαλείς πληροφορίες της «δημοκρατικής» αναφέρουν ότι ήδη, μεγάλες αλυσίδες ταχυφαγείων αλλά και αρτοσκευασμάτων και ζαχαροπλαστικής, βρίσκοντας ευκαιρία ακριβώς λόγω της κατάστασης, έχουν κάνει κρούση ήδη από πέρυσι για την μίσθωση ακινήτων αλλά και για την αγορά επιχειρήσεων που είτε βρίσκονται σε λειτουργία είτε σε αναστολή, προκειμένου να επεκταθούν στη Ρόδο ή και να διευρύνουν τη δραστηριότητά τους στο νησί μας, καθώς κάποιες ήδη έχουν κάνει το βήμα.
Το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως, με βάση τις πληροφορίες της «δ», στην Παλιά Πόλη, στην Νέα Αγορά αλλά και στο κέντρο της πόλης της Ρόδου. Ειδικά για την Παλιά Πόλη, είναι έντονο καθώς, εκτιμάται ότι τα συσσωρευμένα χρέη και οι πολλές οικονομικές υποχρεώσεις που διογκώθηκαν στην περίοδο της πανδημίας, θα οδηγήσουν σε αδιέξοδο λειτουργούσες επιχειρήσεις που είτε δεν θα… καταφέρουν να βγάλουν τη σεζόν, είτε δεν θα ανοίξουν καθόλου.
Το δέλεαρ των μεγάλων αλυσίδων, είναι «ζεστό χρήμα» σε μια περίοδο που τα χρέη συσσωρεύονται γι αυτό και ντόπιοι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νησί εκφράζουν φόβο ότι δεν αποκλείεται πολύ σύντομα να δούμε να «ξεφυτρώνουν» στο κέντρο της πόλης αλλά και στο μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς νέα ταχυφαγεία, καφέ και τυροπιτάδικα, συνεχίζοντας την τάση των τελευταίων ετών, που παραδοσιακές επιχειρήσεις εστίασης, γουναράδικα και κοσμηματοπωλεία μετατρέπονται καταστήματα γρήγορης εστίασης, αλλάζοντας σταδιακά την «ταυτότητα» της Παλιάς Πόλης.
Η διαφοροποίηση της αγοραστικής συνήθειας των επισκεπτών, άλλαξε και την φυσιογνωμία της εμπορικής δραστηριότητας εντός των τειχών, και νομοτελειακά δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Τα χρυσοχοεία, τα ακριβά εστιατόρια, τα γουναράδικα, τα καταστήματα με ποιοτικά είδη ένδυσης και υπόδησης που είχαν αναπτυχθεί από ντόπιους επιχειρηματίες γίνονται όλο και λιγότερα και τη θέση τους παίρνουν ταχυφαγεία και καταστήματα με φθηνά σουβενίρ.
Στην Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, με την ιστορία της να χάνεται στα βάθη των αιώνων, το τυλιχτό σουβλάκι, η τυρόπιτα, το παγωτό και τα σουβενίρ των 2 ευρώ είναι τα πλέον ευπώλητα είδη γι αυτό και κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες παίρνουν την απόφαση να αλλάξουν χρήση στα καταστήματά τους, προκειμένου να καταφέρουν να επιβιώσουν και να αντεπεξελθουν στις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.
Ακριβώς αυτή η κατάσταση είναι που κέντρισε το ενδιαφέρον των πολυεθνικών στα τελευταία χρόνια και προσπαθούν να βρουν τρόπο να διεισδύσουν στις παραδοσιακές αγορές εκμεταλλευόμενοι τις καταστάσεις, ωστόσο μέχρι στιγμής βρίσκουν αντίσταση από όσους αγωνίζονται για να κρατήσουν ζωντανή και ανεπηρέαστη την παραδοσιακή αγορά της Ρόδου τόσο εντός όσο και εκτός των τειχών. «Το μέγεθος του προβλήματος θα το αντιληφθούμε μόνο όταν θα γεμίσει μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες πολυεθνικών η Παλιά Πόλη και όταν θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας που μέχρι σήμερα γνωρίζουμε, με τα όποια προβλήματα», λέει στη «δ» ιδιοκτήτης ακινήτου που δέχθηκε κρούση από πολυεθνική εταιρεία αλλά προτίμησε να μην ενδώσει όπως λέει. «Εγώ είχα την δυνατότητα να πω όχι σήμερα, αύριο δεν ξέρω ούτε μπορώ να εγγυηθώ. Εχω εναποθέσει τις ελπίδες μου στην νέα τουριστική περίοδο όπως και πολλοί συνάδελφοι που δραστηριοποιούμαστε στην Παλιά Πόλη. Αν συνεχιστεί όμως αυτή η κατάσταση, δεν ξέρω πόσοι, ποιοι και για πόσο θα αντέξουμε…», λέει χαρακτηριστικά.