Λίγο πριν από την… απογείωση βρίσκεται η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και η συνακόλουθη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών αναβάθμισης, με το φθινόπωρο του 2016 να προγραμματίζεται η ανάληψη της λειτουργίας από την κοινοπραξία Fraport-Slentel. Ποια είναι τα επόμενα βήματα προκειμένου να “ξεκλειδώσει” η επένδυση και το Δημόσιο να εισπράξει το προβλεπόμενο εφάπαξ τίμημα ύψους 1,23 δισ. ευρώ;
Έξι βήματα
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει να λάβει χώρα σειρά αναβλητικών αιρέσεων με πιο σημαντικές τις εξής:
-Θα πρέπει η Βουλή να ψηφίσει τον νόμο που επικυρώνει τη σύμβαση παραχώρησης βάσει της οποίας θα πραγματοποιηθούν έργα αναβάθμισης ύψους 330 εκατ. ευρώ.
-Να εγκρίνουν τη σύμβαση παραχώρησης η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
-Το Δημόσιο να αποδώσει στον παραχωρησιούχο το σύνολο των περιοχών παραχώρησης, δηλαδή τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
– Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να εγκρίνει το ανώτατο όριο χρεώσεων για τη μέγιστη μέση απόδοση ανά αναχωρούντα επιβάτη που δεν θα υπερβαίνει τα 13 ευρώ.
-Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας παραχώρησης θα πρέπει να αυξηθεί μέσα σε τέσσερις μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης κατά 5 εκατ. ευρώ.
-Η εταιρεία παραχώρησης θα παραδώσει στο Δημόσιο εγγυητικές επιστολές δεσμευτικής επένδυσης, καλής εκτέλεσης έργων και καλής λειτουργίας.
Την ίδια στιγμή, προκειμένου να ξεκινήσει η παραχώρηση, απαιτείται το κονσόρτσιουμ Fraport-Slentel να εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για υψηλό ενδιαφέρον πολυάριθμων τραπεζικών ιδρυμάτων που αναμένεται να συστήσουν κοινοπραξία. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρεται στη σύμβαση παραχώρησης, εάν κριθεί αναγκαίο, η πληρεξούσια τράπεζα θα παραδώσει στο Δημόσιο πιστοποιητικό το οποίο θα επιβεβαιώνει ότι οι καθορισμένες δανειακές συμβάσεις βρίσκονται σε ισχύ.
Σε χρόνο-ρεκόρ
Ένα σημαντικό ζήτημα που σχετίζεται με την αναβάθμιση των αεροδρομίων είναι η πιστοποίησή τους βάσει του κανονισμού 139/ 2014 που αποτελεί δεσμευτική υποχρέωση των κρατών που θα πρέπει να υλοποιήσουν μέχρι το 2017.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, το κόστος της αρχικής πιστοποίησης των αερολιμένων ανήκει στο Δημόσιο, ενώ οι δαπάνες των επόμενων θα βαρύνουν το κονσόρτσιουμ. Το τελευταίο, εξάλλου, θα υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 330 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη τετραετία, οι οποίες θα αποσκοπούν στην επέκταση, μεταξύ άλλων, των αεροσταθμών, των διαδρόμων και στην αναβάθμιση των κτιρίων. Με στόχο την αποφυγή καθυστερήσεων, προβλέπεται ότι το Δημόσιο θα διασφαλίζει ότι οι Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας θα καταρτίσουν τις μελέτες για τη μετεγκατάσταση των δικτύων τους με δικές τους δαπάνες και χωρίς να προκαλούν καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα του παραχωρησιούχου.
Ταυτόχρονα, εάν το Δημόσιο ή άλλος κρατικός φορέας καθυστερήσει να εκδώσει κάποια άδεια, πέραν 60 ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης, αυτή –εξαιρουμένης κάθε περιβαλλοντικής άδειας– θα θεωρείται ότι έχει εκδοθεί. Τέλος, οι άδειες κατασκευαστικών έργων ή λειτουργίας που απαιτούνται αλλά δεν έχουν εκδοθεί, θα θεωρείται ότι έχουν χορηγηθεί μέσω της κύρωσης από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης.
Τα έργα στα αεροδρόμια
Θεσσαλονίκη (αεροδρόμιο Μακεδονία). Σταδιακή επέκταση αεροσταθμού κατά 100.000 τ.μ.
Κέρκυρα. Σταδιακή επέκταση αεροσταθμού.
Χανιά. Εγκατάσταση ραδιοβοηθημάτων-Επέκταση αεροσταθμού.
Ζάκυνθος. Αύξηση του πλάτους του διαδρόμου, εργασίες ανακαίνισης.
Κεφαλλονιά. Αύξηση του πλάτους του διαδρόμου, εργασίες ανακαίνισης για τη μείωση του χρόνου αναμονής.
Άκτιο. Επέκταση του διαδρόμου και του αεροσταθμού.
Καβάλα. Επέκταση αεροσταθμού.
Ρόδος. Επέκταση διαδρόμου και αεροσταθμού.
Κως. Επέκταση αεροδρομίου και διαδρόμου.
Σαντορίνη. Επέκταση διαδρόμου αναβάθμιση των χώρων του αεροσταθμού.
Μύκονος. Επέκταση αεροσταθμού κατά 9.000 τ.μ.
Μυτιλήνη. Επέκταση αεροσταθμού κατά 7.000 τ.μ.
Σάμος. Εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης αποσκευών. Αναδιαμόρφωση αεροσταθμού.
Σκιάθος. Αξιοποίηση παλαιότερου αεροσταθμού.
Αναδημοσίευση από το “Κεφάλαιο”