Η ψηφιακή κάρτα εργασίας δε λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες για τη λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων επισημαίνουν οι ξενοδόχοι έχοντας ήδη απευθύνει σχετική επιστολή και στο υπουργείο Εργασίας για το συγκεκριμένο θέμα.
Οι ξενοδόχοι, μέσω και του αρμοδίου οργάνου τους, την ίδια την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) αντιδρούν και κάνουν λόγο για ζητήματα που προκύπτουν τόσο από την εγκύκλιο εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας που δόθηκε προ ημέρων στη δημοσιότητα, όσο και για θέματα όπου η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, προσκρούει σε διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας. «Είναι σαφές πως δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες και η λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή προς την κ. Νίκη Κεραμέως, υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με κοινοποίηση στους κ.κ. Άκη Σκέρτσο, Υπουργό Επικρατείας και Γιάννη Παράσχη, πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Ούτως ή άλλως, στην τουριστική αλυσίδα συμμετέχουν πολλοί επιμέρους κλάδοι και ορισμένοι από αυτούς, όπως η ξενοδοχία, συνδυάζουν δεκάδες ειδικότητες, υπηρεσίες και ειδικές εργασιακές συνθήκες, σε 24ωρη βάση, σε εποχιακή εντατική λειτουργία ή και σε 12μηνη περίοδο. Όπως αναφέρει ο κλάδος, το υπουργείο Εργασίας, επιμένει να κινείται στην υλοποίηση ενός σημαντικού μέτρου χωρίς να λαμβάνει υπόψη του κρίσιμες παραμέτρους και πτυχές που επισημαίνουν και οι εργοδότες αλλά και οι εργαζόμενοι.
Τα ζητήματα
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σε σχέση με τα θέματα που προκύπτουν από την εγκύκλιο του υπουργείου είναι ο χρόνος προσέλευσης και αναχώρησης, ο οποίος ορίζεται σε 10 λεπτά (ενώ π.χ. στη βιομηχανία ορίστηκε σε 30 λεπτά). Αυτή η ρύθμιση, σύμφωνα με τους ξενοδόχους, αγνοεί πλήρως τον πρόσθετο χρόνο που απαιτείται για την προετοιμασία των εργαζομένων (για αλλαγή στολής κ.λπ.), καθώς και τις σημαντικές αποστάσεις που υπάρχουν, ειδικά στα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, μεταξύ των αποδυτηρίων και των τμημάτων εργασίας.
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαρτίου του 2025, τουρισμός και εστίαση θα ενταχθούν στο καθεστώς πλήρους εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, με το μέτρο να έχει τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, σε ένα χρονικό σημείο, ωστόσο, όπου για πολλές περιοχές της χώρας συμπίπτει με τη λήξη της θερινής τουριστικής περιόδου -ειδικά για τις μονάδες εποχικής λειτουργίας. «Πώς θα μπορέσουν τα ξενοδοχεία και οι εργαζόμενοι τους να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα; Ποιος θα φέρει την ευθύνη για τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στη λειτουργία των επιχειρήσεων κατά τη καλοκαιρινή περίοδο από τις ανωτέρω αποφάσεις; Έχουμε άραγε αναλογιστεί τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών και κατ’ επέκταση στην ποιότητα;», αναφέρεται στην επιστολή της ΠΟΞ. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η εστίαση με το «αγκάθι» του 10λέπτου -ενδεικτικά- να τονίζεται και στη σχετική επιστολή από μέρους της Γενικής Συνομοσποδνδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ) προς την υπουργό Εργασίας: «Ο χρόνος προετοιμασίας να οριστεί από τα 10 στα 30 λεπτά όχι μόνο για αντικειμενικούς λόγους αλλά και για λόγους ισονομίας».
Όσον αφορά τα θέματα όπου η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, προσκρούει σε διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας ζήτημα υφίσταται με το σπαστό ωράριο π.χ. με την απαγόρευση εφαρμογής του σπαστού ωραρίου στο προσωπικό της κουζίνας (ΥΑ 20714/1023 – ΦΕΚ Β 683, 1976). Η ρύθμιση αυτή δεν ανταποκρίνεται στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου τα επισιτιστικά τμήματα των ξενοδοχείων παρέχουν υπηρεσίες ημιδιατροφής ή πλήρους διατροφής ή all inclusive και επομένως λειτουργούν το πρωί και στη συνέχεια ξανά το απόγευμα ή/και το μεσημέρι. To μέγιστο χρονικό διάστημα που μπορεί να μεσολαβεί ανάμεσα στα δύο «τμήματα» του ωραρίου του εργαζομένου ορίζεται στις πέντε ώρες, ενώ οι φορείς ζητούν να γίνει 8 ώρες.
Σε σχέση με την υποχρεωτική ανάπαυση μεταξύ των βαρδιών, βάσει ισχύουσας νομοθεσίας ορίζεται στις 11 ώρες. Τι προτείνουν οι φορείς; Υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι ώρες υποχρεωτικής ανάπαυσης να μπορούν, με τη σύμφωνη γνώμη του εργαζομένου, να μειωθούν από 11 σε 8. Σημειώνεται πως και βάσει του άρθρου 17 της υπ΄αριθμ.2003/88/ΕΚ Οδηγίας της 4ης Νοεμβρίου 2003 «σχετικά με ορισμένα στοιχεία της οργάνωσης του χρόνου εργασίας» (η οποία αντικατέστησε την υπ΄αριθμ.93/104 Οδηγία) προβλέπεται πως επιτρέπονται παρεκκλίσεις από την υποχρεωτική 11ωρη ανάπαυση και μέσω της νομοθετικής, κανονιστικής ή διοικητικής οδού (και όχι μόνο μέσω ΣΣΕ, όπως προβλέπεται στην ελληνική νομοθεσία – βλ.σχετ.άρθρο 175 ΚΑΕΔ) «υπό τον όρο ότι στους οικείους εργαζομένους χορηγούνται ισοδύναμες περίοδοι αντισταθμιστικής ανάπαυσης ή ότι, σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου είναι αντικειμενικώς αδύνατη η χορήγηση ισοδύναμων περιόδων αντισταθμιστικής ανάπαυσης, παρέχεται κατάλληλη προστασία στους οικείους εργαζομένους.».
Όπως υποστηρίζεται, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, λόγω του συστήματος βαρδιών που εφαρμόζουν, των συχνών αλλαγών στις οποίες υποχρεούνται να προβαίνουν στο ωράριο εργασίας των εργαζομένων τους, αλλά και του τρόπου λειτουργίας ιδίως των επισιτιστικών τμημάτων τους (παροχή πρωινού – βραδινού), αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσχέρειες κατά τους μήνες αιχμής να τηρήσουν τις 11 ώρες υποχρεωτικής ανάπαυσης μεταξύ των βαρδιών. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι οι εργαζόμενοι στο τμήμα υποδοχής, οι οποίοι εργάζονται κάποιες φορές βραδινή βάρδια (η οποία τελειώνει στις 23:00) και στη συνέχεια επιλέγουν την πρωινή βάρδια (η οποία ξεκινά στις 07:00). Το πρόβλημα αυτό απέκτησε μεγαλύτερες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, λόγω της ελλείψεως προσωπικού.
Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα προκύπτει με τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Σύμφωνα με την ΕΚΣΣΕ (Εθνική Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας) για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας «Oι επιχειρήσεις που αναφέρονται στην παρούσα επιτρέπεται να απασχολήσουν τους μισθωτούς, πέραν του ανωτάτου ορίου της ημερήσιας και εβδομαδιαίας εργασίας και μέχρι 1 ώρα ημερησίως, χωρίς να υποχρεούνται να καταβάλλουν πρόσθετη αμοιβή εξαιτίας αυτής της υπέρβασης, υπό την προϋπόθεση ότι ο μέσος όρος των ωρών εβδομαδιαίας εργασίας υπολογιζόμενος επί περιόδου 8 το πολύ εβδομάδων, δεν υπερβαίνει τον αριθμό των 40 ωρών εργασίας.». Στην εγκύκλιο, δεν διευκρινίζεται αν οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να δηλώνουν με συγκεκριμένο τρόπο την εφαρμογή συστήματος διευθέτησης του χρόνου εργασίας ή αρκεί η αποτύπωση του χρόνου απασχόλησης βάσει των χτυπημάτων στη κάρτα εργασίας.
Πηγή: newmoney.gr