Ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στο Δήμο Ρόδου από την εταιρεία Dingo Marketing Team η μελέτη επικοινωνιακής στρατηγικής της Ρόδου ως Τουριστικός Προορισμός. Η μελέτη έκτασης 700 σελίδων, η οποία εκπονήθηκε με την συνδρομή 7 επιστημόνων και επαγγελματιών του χώρου αποτελεί, ένα πλήρες και ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής προβολής για τη Ρόδο (σχετικά έγραψε και χθες η «δ»)
Όπως δήλωσε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Κώστας Ταρασλιάς, οι τοπικοί φορείς είχαν επανειλημμένα εδώ και πολλά χρόνια διατυπώσει την άποψη ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη οργανωμένης προβολής του προορισμού καθώς και ταυτόχρονη αξιοποίηση των σύγχρονων μέσων ψηφιακής επικοινωνιακής προβολής. Για την παρούσα δημοτική αρχή, η άμεση εξυπηρέτηση αυτής της ανάγκης και η χάραξη (για πρώτη φορά) μιας οργανωμένης ψηφιακής επικοινωνιακής στρατηγικής ήταν επιβεβλημένη στρατηγική επιλογή.
«Αποδείχθηκε διαχρονικά ότι δεν αρκούσε απλώς η διενέργεια αποσπασματικών δράσεων. Αντίθετα, για την παρούσα δημοτική αρχή, ήταν επιβεβλημένη η χάραξη δομημένης στρατηγικής βασισμένης σε επιστημονική μελέτη και δεδομένα, ώστε τα αποτελέσματά της να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά και διαχρονικά για το νησί της Ρόδου.
Όπως ζητήθηκε, η μελέτη δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα ψηφιακά μέσα επικοινωνίας και προβολής, ούτως ώστε ο Δήμος Ρόδου να είναι πλήρως προσανατολισμένος στις σύγχρονες επικοινωνιακές τακτικές και καταναλωτικές τάσεις.
Παράλληλα, η περιγραφή των δράσεων ζητήθηκε να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελέσει για τη δημοτική αρχή μια «παρακαταθήκη» και ταυτόχρονα ένα «στρατηγικό εγχειρίδιο χρήσης» .
Σκοπός είναι να μπορούν ανά πάσα στιγμή να ανατρέχουν σε αυτό και να το συμβουλεύονται τα αρμόδια όργανα του Δήμου καθώς και οι συμβεβλημένοι με αυτόν φορείς, προκειμένου να προβαίνουν στις αποδοτικότερες κάθε φορά ενέργειες με βάση τον εκάστοτε επιδιωκόμενο στόχο», δήλωσε ο αντιδήμαχος Τουρισμού, Κ. Ταρασλιάς.
Η δομή της μελέτης
Η δομή της μελέτης διαμορφώνεται από μια αξιόπιστη ακολουθία τριών σταδίων: αξιολόγηση – στοχοθεσία – καταγραφή τρόπου δράσης. Με απλά λόγια: «πού βρισκόμαστε» – «πού θέλουμε να πάμε» – «πώς θα πάμε».
Το πλάνο καταρτίστηκε λαμβάνοντας υπ’ όψη διαθέσιμες έρευνες και στατιστικά στοιχεία, σε μια βάση οργανωμένης παράθεσης δεδομένων που αφορούσαν στον τουρισμό της Ρόδου και προέρχονταν από διαφορετικές πηγές. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης της υπάρχουσας επικοινωνιακής εικόνας της Ρόδου πραγματοποιήθηκε και σημαντική πρωτογενής έρευνα.
Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει πληροφορίες για το περιβάλλον του τουρισμού, τον προορισμό της Ρόδου, την επισκεψιμότητα τα τελευταία χρόνια, τις προηγούμενες δράσεις προβολής αλλά και την κατάσταση της εικόνας του προορισμού στα ψηφιακά μέσα κ.α.
Το δεύτερο μέρος, αρχίζει από την περιγραφή του αναγκαίου «re-branding» και τους επικοινωνιακούς στόχους που πρέπει να επιτευχθούν. Αναλύεται το brand του προορισμού και τα πιθανά επικοινωνιακά αφηγήματα που μπορούν να προκύψουν με βάση τις δυνατότητες και τη «βεντάλια εμπειριών» που παρέχει ο προορισμός. Στη συνέχεια αναλύονται τα επικοινωνιακά αφηγήματα εμπειριών, το “USP” και το λεγόμενο brand narrative, ώστε αυτά να αποτελέσουν τους επικοινωνιακούς άξονες.
Στο τρίτο μέρος, παρατίθεται το τελικό εκτελεστικό σχέδιο δράσης, του οποίου τα κύρια σημεία επισημαίνονται και επεξηγούνται (π.χ. τρόπος διαμόρφωσης της ιστοσελίδας, ενέργειες σε σχέση με influencers, δράσεις experiential marketing, στρατηγική στα κοινωνικά δίκτυα, καμπάνιες PPC, video marketing, στρατηγική δικτύωσης σε επίπεδο Β2Β, content marketing strategy, brand communication strategy κ.α.). Το σχέδιο δράσης δομείται σε τέσσερις άξονες: α) branding β) brand content γ) brand communication δ) outbound marketing.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από τη μελέτη, καταρτίστηκαν 42 διαφορετικά διαφημιστικά υποκοινά (targeted segments), ως τα κυριότερα προς στόχευση, λαμβάνοντας υπόψη την εθνικότητα, το ηλικιακό κοινό, τις συνήθειες και το είδος διακοπών που προτιμούν.
Όπως είπε ο κ. Ταρασλιάς, το ανωτέρω στρατηγικό σχέδιο τουριστικής προβολής και προώθησης έχει χρησιμοποιηθεί και για την επικοινωνιακή τακτική του δήμου κατά τη συμμετοχή του στην ψηφιακή έκθεση τουρισμού του Βερολίνου (ΙΤΒ). «Αυτό το σχέδιο μας βοηθά σε οποιαδήποτε δράση μας που έχει να κάνει με τον τουρισμό, διότι μας παρέχει στοιχεία που χρησιμοποιούμε ώστε να κάνουμε οργανωμένα τη δουλειά μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος τουρισμού.
Οι ψηφιακοί νομάδες
Σχετικά με το project του Δήμου Ρόδου για την προσέλκυση ψηφιακών νομάδων στο νησί (σ.σ. από τους πρώτους Δήμους που ξεκίνησε αυτή την προσπάθεια πανελλαδικά), ο κ. Ταρασλιάς δήλωσε πώς στο προσεχές διάστημα θα εκπονηθεί μελέτη η οποία θα δίνει τις απαιτούμενες κατευθύνσεις ώστε το νησί να αποτελέσει τους digital nomads. Ειδικότερα ανέφερε πώς τη σύνταξη της μελέτης θα αναλάβει το παρατηρητήριο ψηφιακών νομάδων που απαρτίζεται από νέους και καταρτισμένους επιστήμονες και τεχνοκράτες του νησιού. Παράλληλα ο Δήμος Ρόδου θα διεκδικήσει από την κυβέρνηση την βελτίωση των τηλεπικοινωνιακών μέσων στο νησί και την προώθηση των απαιτούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων (διευκολύνσεις για την έκδοση βίζας, φορολογικά κίνητρα κλπ) ώστε να είναι πιο θελκτική η Ελλάδα σε αυτή την κατηγορία ταξιδιωτών. Όπως είπε παραπέρα ο κ. Ταρασλιάς, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του Δήμου Ρόδου βρίσκει ανταπόκριση σε όλους τους “stakeholders” οι οποίοι ενισχύουν την όλη προσπάθεια και με τις δικές τους ενέργειες.
H έναρξη της σεζόν
Σχετικά με την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου ο κ. Κ. Ταρασλιάς ανέφερε: «Πέρα από το γεγονός ότι η σεζόν θα ανοίξει στις 14 Μαΐου σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, πιστεύω πώς θα μπορούσαμε να υποδεχθούμε νωρίτερα επισκέπτες από χώρες που θα υιοθετήσουν το υγειονομικό διαβατήριο. Εκτιμώ ότι μέσα στον Απρίλιο θα ανοίξουν το λιανεμπόριο και η εστίαση. Από εκεί και πέρα, τα ξενοδοχεία μας είναι πανέτοιμα για να λειτουργήσουν. Πρέπει όμως όλοι οι επισκέπτες να έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν εκτός των ξενοδοχείων ένα καφέ ή κάποιο εστιατόριο. Η τουριστική εμπειρία δεν περιλαμβάνει μόνο τη διαμονή στο ξενοδοχείο και τα μνημεία πολιτισμού, περιλαμβάνει πολλά περισσότερα. Εκείνο που θέλω να τονίσω, είναι ότι πρέπει να προσφέρουμε υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους επισκέπτες μας και να έχουμε όλοι υπόψη ότι δεν πρέπει να ρίξουμε τις τιμές από ανησυχία και ανασφάλεια. Πρέπει να κρατήσουμε ψηλά το κύρος της περιοχής».