Ρεπορτάζ

Οι προτάσεις της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου για την αναμόρφωση του Καλλικράτη

Σειρά προτάσεων, στο πλαίσιο των θεσμικών αλλαγών που προωθούνται για τον Καλλικράτη, κατέθεσε η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, τις οποίες φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η «δημοκρατική».

Στις προτάσεις που κατατέθηκαν προς τον υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Κουρουμπλή, από τον γραμματέα της ΠΕΔ και αντιδήμαρχο Ανάπτυξης Γ. Πόκκια σε συνάντηση που είχε μαζί του στην Αθήνα προ ημερών, η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου μεταξύ άλλων προτείνει μια σειρά από παρεμβάσεις για την ενίσχυση της νησιωτικότητας αλλά και την δυνατότητα ευελιξίας των Δήμων, προκειμένου να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος σε χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα μπορούσαν να διεκπεραιωθούν από τον ΟΤΑ.
Αναλυτικά, στο υπόμνημα της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, που δημοσιεύει σήμερα η «δημοκρατική» αναφέρονται τα εξής:
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου στη συνεδρίαση στις 25/01/2016 και αφού έλαβε υπόψη της τις προτάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου συζήτησε σε διαδοχικές συνεδριάσεις και προτείνει τις κάτωθι τροποποιήσεις, προσθήκες, αλλαγές και θεσμικές παρεμβάσεις στο  Ν. 3852/2010 ¨Καλλικράτης¨ ενόψει της τροποποίησης του που έχετε προαναγγείλει. Θα θέλαμε να τις λάβετε σοβαρά υπόψη γιατί από την εφαρμογή του αρχικού νόμου διαπιστώθηκαν στην πράξη αρρυθμίες, αγκυλώσεις και προβλήματα ιδιαίτερα στην πολυνησιακή περιφέρεια μας.

Oι προτάσεις μας είναι:
•  Να προβλεφθεί, οικονομική ενίσχυση για εξοπλισμό και ειδικές παρεμβάσεις στήριξης των νησιωτικών δήμων που είναι πρώτοι υποδοχείς μεταναστευτικών ροών. Να προβλεφθεί στο άρθρο 259 του Ν. 3852/2010 αύξηση των ΚΑΠ για τους ανωτέρω Δήμους.
•  Να προβλεφθεί η δυνατότητα των Δήμων να ορίζουν υπόλογο διαχειριστή εκ των υπαλλήλων του, ο οποίος θα μπορεί να διαχειρίζεται πάγια προκαταβολή μέχρι 5.000€ στις ευαίσθητες διευθύνσεις καθαριότητας και τροχαίου υλικού των Δήμων, για την κάλυψη επειγουσών αναγκών που έχουν να κάνουν με την λειτουργία οχημάτων και μηχανημάτων.
Αυτό προτείνεται γιατί εμφανίζεται πολλάκις το φαινόμενο να παραμένουν επί μακρό χρονικό διάστημα ακινητοποιημένα οχήματα και μηχανήματα, λόγω της καθυστέρησης εκτέλεσης διαγωνισμών για την προμήθεια ανταλλακτικών αλλά και της μη έγκαιρης πρόβλεψης κάθε ανταλλακτικού για τα ιδιαίτερα αυτά οχήματα.
•  Να εξαιρεθούν από την απαγόρευση των προσλήψεων οι μεσαίοι – μεγάλοι δήμοι που λειτουργούν υπηρεσίες διανησιωτικού χαρακτήρα, για την κάλυψη των αναγκών μικρότερων νησιών για τις υπηρεσίες αυτές.
Να προβλεφθεί εξαίρεση των ανωτέρω Δήμων από την απαγόρευση των προσλήψεων στην παρ. 4 ΦΕΚ 183/2015 τεύχος Α΄.
•  Να δοθεί η δυνατότητα στους νησιωτικούς δήμους σύναψης συμβάσεων με ιδιωτικούς φορείς για την αεροδιακομιδή ασθενών, επικουρικά με το ΕΚΑΒ.

Λόγω της συγκοινωνιακής απομόνωσης της υποστελέχωσης των δομών Υγείας στα νησιά και ειδικότερα στα μικρότερα, της αυξημένης τουριστικής κίνησης σε αυτά, αντιμετωπίζουμε συχνά σημαντικά προβλήματα στη συνεννόηση με το ΕΚΑΒ για την μεταφορά νησιωτών με σημαντικά προβλήματα υγείας. Επειδή πρέπει να ενισχυθεί το αίσθημα των νησιωτών αλλά και του τουριστικού προορισμού των μικρών νησιών προτείνουμε την κατά εξαίρεση δυνατότητα σε μικρούς νησιωτικούς Δήμους να έχουν σαν ενναλακτική, αλλά με όρους, δυνατότητα σύναψης τέτοιων συμβάσεων, με ιδιωτικούς φορείς. Μιλάμε για πολύ λίγες μετρημένες περιπτώσεις.
• Η κατανομή των ΚΑΠ στους ΟΤΑ να γίνεται βάσει του πραγματικού πληθυσμού, ενώ να προβλεφθεί στα κριτήρια κατανομής ποσοστό 2% του συνολικού ποσού για τους νησιωτικούς δήμους.
Να προβλεφθεί προσθήκη  στην παρ. 4 άρθρο 259 του Ν.3852/2010. Συνημμένη η πρόταση της  Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ.
• Να δοθούν οικονομικά και υπηρεσιακά κίνητρα σε υπαλλήλους που επιθυμούν να υπηρετήσουν σε υπηρεσίες παραμεθορίων νησιών και ιδιαίτερα των πιο μικρών από αυτά για διάστημα τουλάχιστον 10 ετών.  Λόγω του αυξημένου κόστους ζωής και μετακινήσεων οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε νησιωτικές απομακρυσμένες περιοχές και δεν κατάγονται από αυτές, επιδιώκουν την μετάθεση τους στο κέντρο ή την ηπειρωτική χώρα με αποτέλεσμα οι υπηρεσίες των νησιών να είναι μονίμως υποστελεχωμένες ( περίπου το 1/3 των προβλεπόμενων θέσεων είναι καλυμμένες ).
•  Να υπάρχει πρόβλεψη αποζημίωσης των Δημοτικών Συμβούλων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων.
Να ανασταλεί  η ισχύς του άρθρου 1 υποπαράγραφος Γ.1 παρ. 4 του ν. 4093/2012 με την οποία είχε καταργηθεί η ισχύς του άρθρου 140 παρ.3 του ν.3463/2006.
•  Να υπάρχει αμοιβή όλων ανεξαιρέτως των Αντιδημάρχων.
•  Να υπάρχει ετήσιος ακριβής προγραμματισμός από το Υπουργείο Εσωτερικών για τις χρηματοροές των θεσμοθετημένων πόρων προς την Αυτοδιοίκηση.
Οι ΟΤΑ πρέπει να γνωρίζουν εκ των προτέρων τις χρηματοροές των κρατικών πόρων σε ποσά και χρονοδιάγραμμα κατανομής ούτως ώστε να συντάσσουν και να υλοποιούν αξιόπιστους προϋπολογισμούς και εξόφληση οφειλών τους σε ταμεία και ιδιωτική αγορά ( προμηθευτές, εργολάβους κ.λ.π. ).
•  Να τοποθετηθεί υπάλληλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε κάθε Δήμο για τον προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο των οικονομικών των ΟΤΑ για τους Δήμους πάνω από 20.000 κατοίκους, ενώ για τους κάτω των 20.000 κατοίκων να υπάρχει υπάλληλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που εκ περιτροπής θα ελέγχει τους γειτονικούς μικρότερους δήμους.
•  Να υπάρχει σταθερή ετήσια ημερομηνία που θα ξεκινούν οι διαδικασίες πρόσληψης για το προσωπικό ανταποδοτικών υπηρεσιών στους νησιωτικούς δήμους, χωρίς να αναμένεται κάθε φορά η έκδοση σχετικής ΚΥΑ.
Πολύ σημαντικό θέμα για νησιωτικούς ΟΤΑ των οποίων η οικονομία τους στηρίζεται στον τουρισμό και έχει το στοιχείο της εποχικότητας.
•  Να επανεξετασθούν τα οργανογράμματα των νησιωτικών δήμων μέχρι το τέλος του 2016 και να προβλεφθεί μόνιμη στελέχωση προσωπικού για τις αναγκαίες ελάχιστες υπηρεσίες των μικρών νησιωτικών δήμων.
•  Να γίνει μετατροπή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων σε Αναπτυξιακή Τράπεζα για χρηματοδότηση αναπτυξιακών πρωτοβουλιών ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού.
Λόγω των capital controls και της έλλειψης κεφαλαίων για χορηγήσεις των ιδιωτικών Τραπεζών είναι ανάγκη να υπάρχει σε μία κρατική τράπεζα πρόσβαση των ΟΤΑ για χρηματοδοτήσεις.
•  Να υπάρχει παράταση των συμβάσεων των εργαζομένων στην 5μηνη κοινωφελή εργασία – μέσω ΟΑΕΔ – προκειμένου να καλυφθούν τα κενά σε προσωπικό και να διασφαλισθεί η λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών κοινωνικής δομής.
Επειδή το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας διευκόλυνε όλους τους Δήμους, ιδιαίτερα τους μικρούς δήμους στη στελέχωση των Υπηρεσιών να υπάρχει δυνατότητα με απόφαση του οικείου Δ.Σ. για ένα ποσοστό του συνολικού αριθμού, να ανανεώνεται η σύμβαση του για ίσο χρονικό διάστημα με τους ίδιους όρους.
•  Να δοθεί η δυνατότητα στους Δήμους να αναλαμβάνουν το κόστος μετακίνησης των αθλητικών σωματείων προς τα γύρω νησιά προσκομίζοντας τα εισιτήρια από την μετακίνηση και τις αποδείξεις από τα ξενοδοχεία.
Λόγω του αυξημένους κόστους μετακινήσεων στα νησιά να μην υπολογίζεται σε αυτή την περίπτωση στο ποσοστό 1,5% επί των εσόδων του προϋπολογισμού των ΟΤΑ.
•  Να γίνεται επιμόρφωση προσωπικού και αιρετών των νησιωτικών ΟΤΑ σε μόνιμη ετήσια βάση από αναγνωρισμένους δημόσιους και  κρατικούς φορείς(πανεπιστήμια, ΕΕΤΑΑ, ΙΝΕΠ κλπ) αποκεντρωμένα ή με τηλεδιάσκεψη. Το χορηγούμενο πιστοποιητικό στους υπαλλήλους να λαμβάνεται υπόψη στην υπηρεσιακή τους εξέλιξη.
•  Σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό των δήμων για την συγκρότηση πολυμελών θεσμοθετημένων δημοτικών επιτροπών να δίνεται η δυνατότητα να αντικαθίστανται από αιρετούς δημοτικούς συμβούλους.
Λόγω έλλειψης προσωπικού σε πολλά μικρά νησιά δεν λειτουργούν οι αντίστοιχες επιτροπές.
•  Να προβλεφθεί η δυνατότητα πρόσληψης Γενικού Γραμματέα σε όλους τους νησιωτικούς δήμους.
•  Για τα ΝΠΔΔ των μικρών νησιωτικών Δήμων που δεν έχουν καθόλου προσωπικό και η ετήσια επιχορήγηση τους, από το κράτος ή από τον δήμο  δεν ξεπερνά τις 20.000,00€ να μην ισχύει ο έλεγχος και η εποπτεία του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας και να μην έχουν την υποχρέωση αποστολής στατιστικών στοιχείων στις διάφορες βάσεις δεδομένων.»
•  Να επιτραπεί η εξαιρετική δυνατότητα στους μικρούς δήμους κάτω των 5.000 κατοίκων  που δεν διαθέτουν τεχνικές υπηρεσίες να υλοποιούν μικρά έργα πρ/σμού  έως 10.271,46 + ΦΠΑ (άρθρ. 4 παρ.2 Ν. 1418/84) με ιδίους πόρους (με συνοπτική μελέτη στην οποία θα περιγράφεται το τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου) χωρίς να θεωρείται απαραιτήτως κατάτμηση.
Άλλωστε από  τους  ιδίους πόρους αυτών των Δήμων υλοποιούνται κυρίως ολοκληρωμένες μικρές παρεμβάσεις, απαραίτητες όμως για την αντιμετώπιση προβλημάτων και αναγκών της τοπικής κοινωνίας. Επιπλέον η δυνατότητα υλοποίησης μικρών έργων  θα ενισχύσει την τοπική οικονομία σε μια δύσκολη περίοδο, επειδή θα δώσει την δυνατότητα σε εργολάβους οικοδομικών εργασιών να υλοποιήσουν αυτά τα μικρά έργα και θα απεγκλωβίσει άμεσα σε ένα βαθμό τους μικρούς Δήμους  οι οποίοι στερούνται τεχνικής στήριξης με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα υλοποίησης μικρών παρεμβάσεων που απαιτεί η καθημερινότητα και βεβαίως αδυναμία να ωριμάσουν έργα προκειμένου να πετύχουν την χρηματοδότησή τους.
•  Να εξαιρεθούν οι μικροί νησιωτικοί δήμοι από την υποχρέωση τους να ισοσκελίζονται  στους προϋπολογισμούς τους  τα έσοδα  με τα έξοδα τους από τα ανταποδοτικά τέλη. Προτείνουμε να απαιτείται ισοσκελισμός των εσόδων με τα λειτουργικά έξοδα (μισθοδοσία, ενέργεια, αναλώσιμα υλικά.) όμως η υλοποίηση νέων υποδομών, η βελτίωση τους, καθώς και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις επισκευής και συντήρησης των υπαρχουσών υποδομών να εξαιρεθούν από την παραπάνω υποχρέωση και να υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησης τους από ίδιους πόρους του επενδυτικού προγράμματος του δήμου. Σε αντίθετη περίπτωση επειδή ο αριθμός των καταναλωτών είναι πολύ μικρός η θα πρέπει να επιβληθούν δυσβάστακτα τέλη κάτι το οποίο δεν είναι εφικτό η θα αφεθούν οι υποδομές χωρίς συντήρηση και βελτιωτικές παρεμβάσεις.
•  Να υπάρξει απλοποίηση της διαδικασίας της αυτεπιστασίας για μικρά έργα.
•  Να καταργηθεί ο προληπτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να υπάρχει μόνο κατασταλτικός, για τους μικρούς νησιωτικούς με πληθυσμό μέχρι 3.100 κατοίκους προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης των αποφάσεων των Δημοτικών συμβουλίων για τους Νησιωτικούς Δήμους.
•  Να δοθεί η δυνατότητα στην Αυτοδιοίκηση να επιβάλει τέλος στους αφικνούμενους με κρουαζιερόπλοια επισκέπτες, αλλά και συνολικά στις αφίξεις τουριστών το ύψος του οποίου θα ορίζεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και θα ονοματίζεται τέλος τουριστικής προβολής.
Λόγω της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος ( απορρίμματα κ.λ.π. ) από τους επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων πρέπει να επιβάλλεται ανταποδοτικό τέλος που θα αποδίδεται στις υπηρεσίες καθαριότητας των νησιωτικών ΟΤΑ για  να καλύψουν το πρόσθετο κόστος τους.
•  Δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις στα μικρά νησιά : Η παράγραφος 2 του άρθρου 254 ν. 3463/2006 (ΔΚΚ’) αναφέρεται  στις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων και προβλέπει  για τις επιχειρήσεις αυτές την δυνατότητα παράλληλης επιδίωξης περισσοτέρων σκοπών απ’ αυτούς που προβλέπονται στην παραγρ. 1 του ίδιου άρθρου, αρκεί μόνο να είναι (οι σκοποί αυτοί) μεταξύ τους συναφείς και να μη έχουν εμπορικό ή βιομηχανικό χαρακτήρα.-
Σε πολλά όμως μικρά νησιά όπου δεν υπάρχουν εγκαταστημένες επιχειρήσεις ορισμένων εμπορικών δραστηριοτήτων όπως π.χ. πρατήρια διανομής υγρών καυσίμων (βενζινάδικα) κ.λ.π. θα πρέπει η δραστηριότητα αυτή να ανατεθεί κατ’ εξαίρεση στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των νησιωτικών δήμων ώστε να εξυπηρετούνται εκ του ασφαλούς οι κάτοικοι των μικρών νησιών.-
•  Συνεδριάσεις μέσω τηλεδιάσκεψης του συμβουλίου στις νησιωτικές Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων (Π.Ε.Δ.) : Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 167 παρ. 1 εδ. 5 ν.3852/2010«Στις νησιωτικές περιφέρειες το συμβούλιο μπορεί να συνεδριάζει και μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».-
Η διάταξη αυτή που ισχύει για τις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου των νησιωτικών περιοχών υπαγορεύτηκε από την ανάγκη αντιμετώπισης των δυσμενών προβλημάτων που ανακύπτουν από την προβληματική διασύνδεση των νησιών ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες, αλλά και για την εξοικονόμηση  σημαντικών δαπανών από τις μετακινήσεις των συμβούλων.-
Ο ίδιος νομοθετικός λόγος υπαγορεύει την επέκταση του μέτρου αυτού και για τις συνεδριάσεις των συμβουλίων των Περιφερειακών Ενώσεων Νησιωτικών Δήμων.-
•  Να δοθεί δυνατότητα συνεδρίασης της Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου στην έδρα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου στον Πειραιά με απόφαση του Δ.Σ.
•  Προσλήψεις ναυαγοσωστών στις τουριστικές περιοχές : Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του Π.Δ. 23/2000) οι εκμεταλλευόμενοι λουτρικές εγκαταστάσεις (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ξενοδοχειακές μονάδες κ.λ.π.) υποχρεούνται να προσλαμβάνουν ικανό αριθμό ναυαγοσωστών κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο.-
Σκοπός της διάταξης αυτής είναι η αποτροπή ατυχημάτων στις λουτρικές εγκαταστάσεις στις παραλίες κατά τους μήνες του παρατηρείται μεγάλη προσέλευση λουομένων στις παραλίες. Είναι γνωστό ότι οι κατ’ εξοχή τουριστικοί προορισμοί όπως η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα,  κ.ά. παρουσιάζουν μεγάλο αριθμό λουομένων στις παραλίες τους ήδη από τον μήνα Μάιο έως και τον μήνα Οκτώβριο.-
Είναι λοιπόν επιβεβλημένο ενόψει μάλιστα και της Εθνικής προσπάθειας για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ανάδειξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας των λουομένων, πράγμα που απαιτεί την πρόσληψη ναυαγοσωστών από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά τους μήνες από Μάιο έως και Οκτώβριο.-
Γι’ αυτό η διάταξη αυτή θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να περιληφθούν σ’ αυτή και οι μήνες Μάιος και Οκτώβριος.
•  Προσλήψεις υδρονομέων στις ΔΕΥΑ : Η διάταξη του άρθρου 211 ν. 3584/2007 «Κώδικας Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων» ρυθμίζει ότι η πρόσληψη υδρονομέων στους ΟΤΑ διέπεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του από 28-3/15-4-1957 β.δ/τος «περί της αστυνομίας επί των αρδευτικών Υδάτων όπως ισχύει και ότι η πρόσληψη του προσωπικού αυτού δεν υπάγεται στη διαδικασία έγκρισης της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει και ενεργείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 2190/1994, όπως ισχύουν.-
Η διάταξη όμως αυτή δεν ρυθμίζει την πρόσληψη υδρονομέων άρδευσης από τις ΔΕΥΑ όταν σ’ αυτές έχει ανατεθεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η αρμοδιότητα της άρδευσης.-
Ο ίδιος ωστόσο νομοθετικός λόγος επιβάλλει την επέκταση του μέτρου αυτού και στις προσλήψεις υδρονομέων από τις ΔΕΥΑ στις οποίες έχει ανατεθεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η αρμοδιότητα της άρδευσης.

Με εκτίμηση
Για την Π.Ε.Δ. Νοτίου
Αιγαίου
Ο Προέδρος του Δ.Σ.
Φώτης ΧΑΤΖΗΔΙΑΚΟΣ
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΡΟΔΟΥ
Ο Αντιπρόεδρος
Γεώργιος ΜΑΡΑΓΚΟΣ
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΣΥΡΟΥ-
ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ
O Γραμματέας
Γεώργιος ΠΟΚΚΙΑΣ
ΔΗΜ.ΣΥΜΒ. ΡΟΔΟΥ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου