Παρότι οι προσδοκίες για μία δυναμική έναρξη της τουριστικής σεζόν το 2025 ήταν υψηλές, τα επίσημα στοιχεία για την επιβατική κίνηση του Μαρτίου δείχνουν πως η χρονιά ξεκίνησε με συγκρατημένη δυναμική. Ωστόσο, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν τις συγκυρίες, η ήπια αύξηση της τάξεως του 1,3% στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας κρίνεται ως θετική.
Ο λόγος είναι απλός αλλά ουσιαστικός: Πέρυσι, το Καθολικό Πάσχα έπεσε στις 31 Μαρτίου 2024, επηρεάζοντας αισθητά τη διεθνή ταξιδιωτική δραστηριότητα και εκτοξεύοντας τη συνολική επιβατική κίνηση του μήνα κατά 12,2% (με +16,1% στη διεθνή και +9,7% στην εσωτερική κίνηση). Φέτος, το Πάσχα -Καθολικό και Ορθόδοξο- συμπίπτει στις 20 Απριλίου, αφαιρώντας από τον Μάρτιο έναν βασικό ενισχυτικό παράγοντα.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια: Συγκράτηση αντί εκτόξευσης
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος), η συνολική επιβατική κίνηση ανήλθε τον Μάρτιο σε 831.000 ταξιδιώτες (+1,3%). Η εσωτερική κίνηση ήταν 489.000 επιβάτες (+1,3%), ενώ η διεθνής 342.000 (+1,4%). Υπό το πρίσμα της περυσινής εκτόξευσης λόγω Πάσχα, ακόμα και αυτή η μικρή φετινή αύξηση αποδεικνύεται ουσιαστική.
Απώλειες για πολλούς νησιωτικούς προορισμούς
Η Σαντορίνη επηρεάστηκε αρνητικά από τη σεισμική δραστηριότητα των προηγούμενων μηνών, καταγράφοντας πτώση 28,5% (εσωτερικό -27,2%, διεθνές -60,7%).
Η Μύκονος συνέχισε την καθοδική της πορεία με -11,6%, με τις απώλειες να είναι εντονότερες στην εσωτερική κίνηση (-11,8%).
Η Ρόδος είχε συνολική μείωση 4,6%. Παρά την αύξηση 7,3% στην εσωτερική κίνηση, η διεθνής παρουσία παρουσίασε πτώση 37,1%.
Η Κως κινήθηκε οριακά θετικά (+0,3%), με +5,8% στο εσωτερικό και -86,3% στο εξωτερικό.
Το Άκτιο παρουσίασε τις μεγαλύτερες απώλειες (-37,4%). Αρνητικά ήταν και τα πρόσημα σε Χανιά (-0,2%), Κέρκυρα (-14,3%), Σάμο (-0,6%) και Σκιάθο (-6,4%).
Μόλις πέντε περιφερειακοί προορισμοί κινήθηκαν ανοδικά: Η Καβάλα με +17,3%, η Ζάκυνθος με +1,8%, η Μυτιλήνη με +1% και η Κεφαλονιά με +0,2%, αλλά η κίνηση ήταν σχεδόν αποκλειστικά εσωτερική.
Συγκρατημένα θετικό το πρώτο τρίμηνο
Σε επίπεδο τριμήνου, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 2,8%. Η εσωτερική κίνηση κατέγραψε οριακή άνοδο 0,3%, ενώ η διεθνής ενισχύθηκε κατά 6,7%.
Οι μεγαλύτερες πτώσεις καταγράφηκαν σε Άκτιο (-34,1%), Σαντορίνη (-27,5%), Μύκονο (-24,4%), Ζάκυνθο (-16,7%), Σκιάθο (-9,2%), Κέρκυρα (-7,3%), Καβάλα (-4,5%), Κεφαλονιά (-3,7%) και Ρόδο (-2,1%).
Αντίθετα, θετικά κινήθηκαν: Κως (+2,9%), Σάμος (+2,5%), Χανιά (+0,6%), Μυτιλήνη (+0,1%).
Οι πρώτες αγορές της σεζόν
Συνολικά, λίγο περισσότεροι από 176.000 τουρίστες έφτασαν στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας με διεθνείς πτήσεις και σχεδόν 250.000 με πτήσεις του εσωτερικού. Οι χώρες που κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στη διεθνή τουριστική ζήτηση για την Ελλάδα ήταν Γερμανία, Κύπρος, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, Ολλανδία, Τουρκία, Αυστρία, Ελβετία και Βέλγιο.
Εκτόξευση της Αθήνας, αύξηση και για Θεσσαλονίκη
Οι δύο μεγάλοι αστικοί προορισμοί είναι αυτοί που προσέλκυσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, δείχνοντας ότι τα city breaks είναι αυτά στα οποία πρέπει να ποντάρει ο ελληνικός τουρισμός τον χειμώνα.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας αποτέλεσε τη μεγάλη εξαίρεση στον μέτριο τόνο του Μαρτίου, με διψήφιες αυξήσεις τόσο για τον μήνα όσο και για το τρίμηνο. Τον Μάρτιο του 2025, η επιβατική κίνηση εσωτερικού ανήλθε σε 606.151 επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 2,1% σε σχέση με τους 593.749 επιβάτες του αντίστοιχου μήνα το 2024.
Ακόμη πιο εντυπωσιακή ήταν η διεθνής κίνηση, η οποία έφτασε τους 1.616.830 επιβάτες, αυξημένη κατά 14,4% σε σχέση με τους 1.413.072 επιβάτες του περυσινού Μαρτίου. Συνολικά, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διακίνησε 2.222.981 επιβάτες τον φετινό Μάρτιο, σημειώνοντας αύξηση 10,8% σε σχέση με το 2024.
Στο πρώτο τρίμηνο του έτους, η εικόνα παραμένει εξίσου θετική. Η κίνηση εσωτερικού ανήλθε σε 1.621.361 επιβάτες, αυξημένη κατά 3,1% σε σύγκριση με τους 1.573.243 επιβάτες του πρώτου τριμήνου του 2024. Η διεθνής κίνηση ξεπέρασε κάθε προσδοκία, φτάνοντας τους 4.188.245 επιβάτες -αύξηση 15% σε σχέση με τους 3.643.352 επιβάτες πέρυσι. Συνολικά, η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2025 διαμορφώθηκε στους 5.809.606 επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 11,4% σε σύγκριση με τους 5.216.595 επιβάτες του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Σημαντική αύξηση παρουσίασε και η επιβατική κίνηση της Θεσσαλονίκης. Τον Μάρτιο αυξήθηκε κατά 7,8% (511.775 επιβάτες το 2025, έναντι 474.906 το 2024) ενώ το τρίμηνο η άνοδος ανήλθε σε 8,4% (1.375.782 επιβάτες το 2025, έναντι 1.268.681 το 2024).
Αν και τα ρεκόρ δεν ήρθαν, ο Μάρτιος 2025 στέκεται επαρκώς στα πόδια του, αν αναλογιστεί κανείς την ισχυρή περυσινή σύγκριση λόγω Πάσχα. Το θετικό πρόσημο, έστω και οριακό σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβεβαιώνει ότι η τουριστική χρονιά ξεκίνησε με σταθερότητα, με τις μεγάλες προσδοκίες να μετατίθενται για τον Απρίλιο και το καλοκαίρι.
Πηγή: powergame.gr