Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Oλα δείχνουν πως η τουριστική περίοδος θ’ ανοίξει και πιθανώς αυτό θα γίνει πριν από την 1η Ιουλίου. Όλα δείχνουν ότι κεντρικοί προορισμοί της Ελλάδας, όπως είναι η Ρόδος, θα έχουν τις λιγότερες απώλειες συγκριτικά με τους ανταγωνιστικούς προορισμούς της Μεσογείου. Όλα δείχνουν ότι οι επιχειρηματικοί κολοσσοί, όπως η “TUI” και η “Ryanair” ετοιμάζονται πυρετωδώς για να επανεκκινήσουν την τουριστική βιομηχανία και σε πληροφορίες που έδωσαν χθες στη δημοσιότητα στέλνουν μηνύματα αισιοδοξίας για τους άμεσα και έμμεσα ασχολούμενους με αυτό τον κλάδο. Όλα δείχνουν ότι τη μεγαλύτερη πληγή θα δεχθεί ο θαλάσσιος τουρισμός, για τον οποίο μέχρι σήμερα, από τα «επίσημα χείλη» δεν έχει βγει ούτε μία λέξη.
«Στις προσεχείς ημέρες θα προχωρήσουμε στο άνοιγμα των ξενοδοχείων του ομίλου που βρίσκονται στο Sylt και στο Macklenburg-Western Pomerania» ανακοινώθηκε χθες επισήμως από την TUI. Στην ίδια ανακοίνωση γίνεται λόγος για την προετοιμασία ανοίγματος κι άλλων ξενοδοχείων του ομίλου, στα οποία θα τηρούνται δέκα αυστηροί κανόνες υγιεινής και προστασίας των επισκεπτών.
«Θα πετάξουμε σε όλους τους προορισμούς με το 50% των πτήσεων του αρχικού μας πλάνου, με εξαίρεση συγκεκριμένους προορισμούς της Ελλάδας όπως είναι η Ρόδος και η Κέρκυρα για τους οποίους η επαναφορά των πτήσεων (σε σχέση με το αρχικό πλάνο) θα ανέλθει σε ποσοστά 85% και 90% αντίστοιχα». Η δήλωση έγινε χθες από τον CEO της Ryanair κ.David O’Brien προς το δημοσιογράφο Παναγιώτη Υφαντή του «Euro2day».
Αρκετά από τα δεκάδες ερωτήματα, που ξεκινούν από την αστική ευθύνη έναντι των επισκεπτών και φτάνουν μέχρι την κατ’ οίκον καραντίνα που περιμένει όλους τους ταξιδιώτες μετά τις διακοπές, πιθανότατα θα απαντηθούν μετά την επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας.
Ο θαλάσσιος τουρισμός και το Φ.Ε.Κ που προβλέπει
άνοιγμα των συνόρων μας από την… προσεχή Δευτέρα
Τυπικά τα εθνικά σύνορα για το θαλάσσιο τουρισμό θ’ ανοίξουν την προσεχή Δευτέρα 18 Μαΐου. Αυτό προβλέπεται από το σχετικό ΦΕΚ που ‘χε δημοσιευτεί τον περασμένο μήνα και καθόριζε μεταξύ των άλλων τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μεταξύ ελληνικών νησιών και λιμένων στα τουρκικά παράλια. Είναι ξεκάθαρο πως έχει ξεχαστεί η αναθεώρηση της σχετικής ημερομηνίας.
«Αν κινηθούμε σύμφωνα με το ισχύον ΦΕΚ, θα πρέπει να ετοιμαστούμε από Δευτέρα να φέρνουμε κόσμο από την Τουρκία», σχολίασε σκωπτικά ο ναυτιλιακός πράκτορας Μιχάλης Ροδίτης. «Δυστυχώς δεν υπάρχει πλάνο, ούτε και ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας για το θαλάσσιο τουρισμό», εξηγεί προς τη «δημοκρατική» ο κ. Ροδίτης. «Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε προγραμματισμό δρομολογίων, δεν μπορούμε να απαντήσουμε στα ερωτήματα εκείνων που θέλουν να επισκεφθούν τα νησιά με ιδιωτικά σκάφη, δεν μπορούμε καν να προχωρήσουμε στην πρόσληψη του προσωπικού που θα χρειαστούμε στα γραφεία μας». Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, καταγράφεται εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον από τις ιδιοκτήτριες εταιρείες να τα πλεύσουν για ελλιμενισμό στα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου και μόνο με το πλήρωμα και να παραμείνουν εκεί μέχρι να περάσει η κρίση.
«Ανέκαθεν ο θαλάσσιος τουρισμός αντιμετωπιζόταν ως το αποπαίδι, παρότι αποδίδει στην οικονομία περισσότερα έσοδα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα» δήλωσε από τη δική του πλευρά προς τη «δ» ο πράκτορας κρουαζιέρας κ. Τσαμπίκος Χατζημιχάλης. Εχοντας στην κυριολεξία μεγαλώσει μέσα στο λιμάνι, όπου επί σχεδόν 50 χρόνια υποδέχεται κρουαζιερόπλοια, ο κ. Χατζημιχάλης από την αρχή του έτους τόνιζε σε όλους τους τόνους: «μην ακούτε τις προβλέψεις· μέχρι να δούμε το καράβι να δένει στο λιμάνι, η προσέγγισή του δεν είναι σίγουρη». Οι εξελίξεις επιβεβαίωσαν τα λόγια του. Η «χρυσή χρονιά» για την κρουαζιέρα του 2020 έχει χαθεί και είναι αμφίβολο αν το 2021 θα είναι η εμβληματική χρονιά που έδειχνε ο προγραμματισμός.
«Δυστυχώς, η κρουαζιέρα είναι πολύ ευάλωτη και αυτή τη στιγμή δε γνωρίζουμε τι θα ισχύσει για φέτος. Αλλωστε μη ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι ηλικίας άνω των 55 ετών», λέει ο κ. Χατζημιχάλης και απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της ‘δ’ εξήγησε ότι «αν θεωρήσουμε ότι όλα τα προβλήματα λύνονται, τότε ο κλάδος χρειάζεται τουλάχιστον 20 ημέρες για να ξεκινήσει ξανά».
Σημειώνεται πως ο κ. Τσαμπίκος Χατζημιχάλης είναι ένας από τους συνομιλητές του μεγάλου αφιερώματος που ετοιμάζει η «δημοκρατική» για το θαλάσσιο τουρισμό.
Ακτοπλοΐα και τουρισμός προς τα μικρά νησιά
Η εταιρεία που σε όλη τη διάρκεια της καραντίνας διατήρησε τη σύνδεση των μικρών νησιών της Δωδεκανήσου με τη Ρόδο είναι η ‘Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή’. Η εταιρεία, που πια έχει περάσει στα χέρια των απογόνων του αείμνηστου Γιώργου Σπανού θα συνεχίσει κανονικά τα δρομολόγιά της.
Σύνδεση με τη Ρόδο (όχι από όλα τα νησιά του Νομού) παρείχε και η Blue Star Ferries, που επίσης συνεχίζει κανονικά την υλοποίηση των δρομολογίων της.
Σημειώνεται ότι η πολιτεία επιδοτεί τα καύσιμα που απαιτούνται για την υλοποίηση των δρομολογίων αυτών. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει πως οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αποταμιεύουν κέρδη από τα δρομολόγια αυτά, διότι το λειτουργικό τους κόστος (πληρώματα, προσωπικό ξηράς, πρακτορεία, συντηρήσεις, φόροι κλπ) είναι εξαιρετικά δύσκολο να καλυφθούν από τις περιορισμένες πληρότητες του χειμώνα.
Εσχάτως, στη γραμμή των νησιών εισήλθε και η εταιρεία SAOS με το Ε/Γ Ο/Γ «ΣΤΑΥΡΟΣ».
Την προσεχή Δευτέρα θα αρθεί η απαγόρευση για τα ταξίδια εντός Νομού, έτσι θεωρείται πως τα μικρονήσια της Δωδεκανήσου θα βοηθηθούν (έστω λίγο) από την εσωτερική κίνηση. Όμως οι οικονομίες τους δύσκολα θα ανακάμψουν φέτος. Οι τουριστικές εκδρομές της μίας ημέρας αν ξεκινήσουν από την 1η Ιουλίου δε θα έχουν σχέση με το τουριστικό ρεύμα των περασμένων ετών.
«Ο ισχύων κανονισμός επιβάλλει τα πλοία να κινούνται με πληρότητα στο 50% του πρωτοκόλλου που διαθέτει κάθε καράβι» δήλωσε χθες προς τη ‘δ’ ο ναυτικός πράκτορας και μέλος τη διοίκησης της Ναυτικής Εταιρίας Αιγαίου «Sea Dreams» κ. Πάρης Κακάς. «Όπως έχουν σήμερα διαμορφωθεί τα δεδομένα, προγραμματίζουμε τις τουριστικές εκδρομές ‘Ρόδο – Πανορμίτη – Σύμη – Ρόδο’ να τις υλοποιήσουμε με το ‘King Sharon’». Το συγκεκριμένο καταμαράν έχει πρωτόκολλο μεταφοράς περίπου 440 ατόμων, συνεπώς με τους ισχύοντες κανονισμούς περιορισμού του covid19 θα πρέπει να μεταφέρει σε κάθε δρομολόγιο 220 επιβάτες.
Τουριστικά, ακτοπλοϊκά δρομολόγια από τη Ρόδο προς τη Σύμη θα εκτελεί φέτος και η εταιρεία «Roditis Yachting» του κ. Μιχάλη Ροδίτη, με το νεοαποκτηθέν καταμαράν «Rodon», δυναμικότητας 292 επιβατών. Το καράβι θα προσεγγίζει τη Σύμη καθημερινά, με εξαίρεση τις ημέρες Παρασκευή και Κυριακή οπότε θα εκτελεί το δρομολόγιο Κάμειρος Σκάλα – Χάλκη – Τήλος και επιστροφή.
Το εάν θα είναι βιώσιμες οι ναυτιλιακές εταιρείες με πληρότητες στο 50% του πρωτοκόλλου μεταφοράς των καραβιών είναι αβέβαιο. Η αβεβαιότητα αυτή είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσει σε πιέσεις για ανατροπή του ποσοστού, δεδομένης και της προωθούμενης απόφασης τα αεροπλάνα από το εξωτερικό να έρχονται με πληρότητες 100% ώστε να μπορέσουν έτσι οι αεροπορικές εταιρείες να αντεπεξέλθουν οικονομικά. Επίσης παραμένει χωρίς να έχει συζητηθεί το θέμα των τουριστικών εκδρομών από τις τουρκικές πόλεις (Μαρμαρίς, Φετιγιέ, Μπόντρουμ κλπ) προς Ρόδο και τα υπόλοιπα νησιά του ελληνικού αρχιπελάγους.