Θετικό είναι το πρόσημο του ελληνικού τουρισμού το πρώτο πεντάμηνο του 2015, με την Ελλάδα να υποδέχεται 3,240 εκατομμύρια τουρίστες, με σημαντικές όμως ανακατατάξεις από περιοχή σε περιοχή.
Για πρώτη φορά – ύστερα από μία διετία ανόδου – Κρήτη και Ρόδος μετρούν απώλειες, η Μεσσηνία έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ Μύκονος και Σαντορίνη κρατούν γερά τα «σκήπτρα» ως δημοφιλείς προορισμοί.
Δυναμική είναι και η επάνοδος της Αθήνας, καθώς η αύξηση των αφίξεων είναι της τάξης του 26%. Η αύξηση αυτή απορροφά τις «απώλειες» άλλων περιοχών και έτσι το 5μηνο κλείνει με θετικό πρόσημο +10,5%. Σύμφωνα τώρα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ με βάση τις αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια, το «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης παρουσίασε αύξηση των επιβατών κατά 10%, ενώ σε Ηράκλειο και Ρόδο η μείωση είναι -3,6% και -2,8% αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τώρα τις κυριότερες αγορές για την Ελλάδα, η Μεγάλη Βρετανία παραμένει σταθερή, οι κρατήσεις από τη Γερμανία κινούνται πτωτικά, ενώ οι απώλειες από τη ρωσική αγορά, η οποία είχε αναδειχθεί σε «τρίτη δύναμη» για τον ελληνικό τουρισμό, ξεπερνούν και το 40%. Ανοδο εμφανίζουν οι κρατήσεις από Γαλλία, Ιταλία, τις χώρες της Σκανδιναβίας, ΗΠΑ, Κίνα και Ιαπωνία.
Από την πλευρά του ο ΣΕΤΕ παραμένει επιφυλακτικός για το σύνολο του έτους. Πέρυσι οι αφίξεις έφτασαν τα 24,2 εκατ. (μαζί με τους επιβάτες κρουαζιέρας) και τα έσοδα ανήλθαν στα 13,4 δισ. Η προσδοκία για φέτος ήταν 25 εκατ. αφίξεις και πάνω από 14 δισ. έσοδα. Ομως μετά την εμπλοκή με τη διαπραγμάτευση και το ενδεχόμενο αύξησης του ΦΠΑ, οι προσδοκίες χαμήλωσαν.
Προσφορές
Στην Κρήτη ο Μάιος έκλεισε με μειωμένες κατά 5% τις αφίξεις ενώ μόνο από τη ρωσική αγορά η πτώση ήταν 40%.
Την ίδια ώρα οι χαμηλές πληρότητες ανοίγουν νέο πόλεμο τιμών, όπως αναφέρει στην «Οικονομία» ο κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, αντιπρόεδρος του ξενοδοχειακού ομίλου Aldemar και μέλος του ΔΣ του ΣΕΤΕ. Οι πληρότητες τον Μάιο ήταν μειωμένες κατά 20% με αποτέλεσμα να εντείνεται ο πόλεμος προσφορών με εκπτώσεις της τάξης 15% με 25%.
Την ίδια ώρα οι μεγάλοι tour operators συνεχίζουν την άσκηση πίεσης στους Ελληνες ξενοδόχους, καθώς δεν συζητούν το ενδεχόμενο να μετακυλιστεί στην τιμή του πακέτου η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ. Η πτώση των τιμών φέρνει αλλαγές και στις κατηγορίες πελατών, καθώς τουρίστες που κατευθύνονταν προς την αγορά της Αιγύπτου -λόγω των φτηνών πακέτων της- τώρα μπορούν να «αγοράσουν» διακοπές στην Ελλάδα.
Η Ρόδος «είδε» το δίμηνο Απριλίου- Μαΐου τις αφίξεις να μειώνονται 30% σε σχέση με το ίδιο δίμηνο πέρυσι. Οπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ και ξενοδοχειακός επιχειρηματίας κ. Κώστας Κωνσταντινίδης, πέρυσι το 2μηνο είχαν επισκεφθεί το νησί 35.000 Ρώσοι τουρίστες ενώ φέτος μόλις 10.500 Ρώσοι. Το κενό αναπληρώθηκε εν μέρει από την άνοδο των αφίξεων που εμφανίζει η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου (55.000 άτομα), της Γερμανίας (52.000 τουρίστες) και των σκανδιναβικών χωρών
Εθνος