Ουσιώδη ελαττώματα στο τεχνικό έργο βελτίωσης της επαρχιακής οδού Αγιος Ισίδωρος – Λάερμα που χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα «Κρήτη και Νήσοι Αιγαίου» μέσω του ΕΤΠΑ (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διαπίστωσε σε έκθεσή του ο Εξειδικευμένος Σύμβουλος Ποιοτικού Ελέγχου (Ε.Σ.Π.ΕΛ.).
Το αντικείμενο του έργου ήταν, σύμφωνα με τα συμβατικά τεύχη, η βελτίωση της υφιστάμενης επαρχιακής οδού μήκους περίπου 10,2 χιλιομέτρων.
Από τον έλεγχο προέκυψε ότι υπήρξαν σημαντικές αλλαγές στην αρχική μελέτη, στους υπολογισμούς, στα σχέδια και τις προδιαγραφές του έργου κι ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του ήταν 4.085.305,49 ευρώ με ΦΠΑ 16%.
Εγκρίθηκαν 3 ΑΠΕ από την Περιφερειακή Αρχή και την ημέρα του ελέγχου ο προϋπολογισμός του ήταν 4.455.892,17 ευρώ (σύνολο με αναθεώρηση ΦΠΑ).
Συμβατική ημερομηνία αποπεράτωσης του έργου ήταν η 26η Ιουλίου 2012 και εγκρίθηκαν συνολικά 5 παρατάσεις περαίωσης των εργασιών με τελευταία συμβατική ημερομηνία περαίωσης την 30η Σεπτεμβρίου 2013.
Μέχρι τη διενέργεια του ελέγχου παρότι είχε περαιωθεί το έργο δεν είχε συνταχθεί πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής προς χρήση.
Κατά την περίοδο συντήρησης παρουσιάστηκαν προβλήματα ποιότητας και λειτουργικότητάς του και έγιναν εργασίες από τον ανάδοχο και συγκεκριμένα αποκαταστάθηκαν ρωγματώσεις.
Το έργο παραλήφθηκε προσωρινά την 14η Δεκεμβρίου 2016.
Από τον έλεγχο του ΕΣΠΕΛ διαπιστώθηκαν 13 ελαττώματα στο έργο και συγκεκριμένα:
-Σε πολλά τεχνικά υπάρχουν αναμονές κατακόρυφου σιδηρού οπλισμού και το σκυρόδεμα παρουσιάζει κυψελωτή επιφάνεια.
-Σε ένα τεχνικό δεν υπάρχει κατάντη διέξοδος επειδή το ρέμα είναι μπαζωμένο.
-Διαπιστώθηκαν ελλείψεις στο φάκελο του έργου.
-Μειωμένη αντοχή σκυροδέματος από τους εργαστηριακούς ελέγχους.
-Κατακόρυφη ρωγμή στον πτερυγότοιχο κιβωτοειδούς οχετού πλησίον της κορωνίδας.
-Μη σήμανση ασφαλείας σε τεχνικά εισόδου κιβωτοειδών οχετών.
-Παραμένοντα τμήματα ξυλότυπου στη γέφυρα.
-Μη αναθεωρημένα συμπληρωμένα ΣΑΥ – ΦΑΥ στο μητρώο του έργου.
-Μειωμένος βαθμός συμπύκνωσης ασφαλτομίγματος στρώσεως κυκλοφορίας και αποκλίσεις στα χαρακτηριστικά Marshall, μειωμένο πάχος ασφαλτικών.
-Ατελής και αναποτελεσματική αποκατάσταση καθίζησης οδοστρώματος. Μη διαθέσιμη στον ΕΣΠΕΛ εγκεκριμένη μελέτη και μεθοδολογία αποκατάστασης. Εμφανή σημάδια νέας υποχώρησης, γεγονός που υποδηλώνει την μη αποτελεσματική αντιμετώπιση των αιτιών της καθίζησης και την ανεπάρκεια των διορθωτικών μέτρων.
-Ενδείξεις τοπικής υποχώρησης κατάντη πρανούς και έναρξη ρωγμάτωσης ασφαλτικού οδοστρώματος.
-Δημιουργία νεροσυρμών που θα οδηγήσουν μελλοντικά σε υποσκαφές, αποτιμήσεις και καταστροφή της ασφαλτικής επίστρωσης.
-Εναρξη βλάστησης με δυσμενείς μελλοντικές επιπτώσεις στο ασφαλτικό οδόστρωμα.
Ορισμένες από τις παρατηρήσεις του ΕΣΠΕΛ έχουν βελτιωθεί, ενώ κατά την τρίτη επίσκεψη του κλιμακίου έγινε σύσταση για την έκδοση ειδικής διαταγής για περικοπή της αμοιβής του αναδόχου κατά 8.914 ευρώ.
Σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στις 24 Οκτωβρίου 2016 και 29 Οκτωβρίου 2016 διαπιστώθηκαν νέα ελαττώματα και συγκεκριμένα ρωγμές σε νέες θέσεις σε ορισμένες από τις οποίες έχει γίνει σφράγιση από τον ανάδοχο και εκ νέου διεύρυνση ή επέκταση της.
Το συγκεκριμένο ελάττωμα θεωρείται ουσιώδες και εκτεταμένο παρ’ όλο που στην παρούσα φάση δεν έχει άμεσες επιπτώσεις στην ασφάλεια και λειτουργικότητα της οδού.
Ο ΕΣΠΕΛ κατάταξε το έργο στην κατηγορία ii δεδομένου ότι παραμένουν στο έργο ουσιώδη ελαττώματα χωρίς να έχουν γίνει επαρκείς και αποτελεσματικές διορθωτικές ενέργειες, που έχουν ως αποτέλεσμα την επίσπευση του χρόνου συντήρησης του έργου.