Νέα οδηγία, που προωθούν οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της Ε.Ε., απαγορεύει στους εργοδότες να αναζητούν πληροφορίες για τους υποψήφιους εργαζομένους, μέσω των προσωπικών λογαριασμών των τελευταίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους Financial Times, οι εργοδότες που ελέγχουν το προφίλ ενός υποψήφιου εργαζομένου στο Facebook ή στο Twitter, πριν λάβουν κάποια τελική απόφαση για την πρόσληψή του, ενδέχεται να παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία, σύμφωνα με τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.
Για να περιοριστεί αυτός ο τρόπος επιλογής υποψήφιων εργαζομένων, η Ε.Ε. αποφάσισε να προχωρήσει στην ενίσχυση του πλαισίου προστασίας δεδομένων.
Σύμφωνα με σχετική οδηγία που εκδόθηκε από τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων, οι εργοδότες εφ’ εξής πρέπει να έχουν αυστηρά έννομο συμφέρον προτού ελέγξουν τον προσωπικό λογαριασμό που διαθέτουν οι εργαζόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, οι αρμόδιες Αρχές επισήμαναν ότι τα δεδομένα που προκύπτουν από μια έρευνα θα πρέπει να έχουν σχέση αποκλειστικά και μόνο με τη συμπεριφορά του υποψηφίου στην εργασία του. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η διαδικτυακή εταιρεία εύρεσης εργασίας και προσλήψεων CarrerBuilder, στην οποία συμμετείχαν 2.000 εργοδότες, περίπου το 60% εξ αυτών εξετάζει εξονυχιστικά τους προσωπικούς λογαριασμούς των υποψήφιων εργαζόμενων για την εξεύρεση πληροφοριών, πριν προχωρήσει σε προσλήψεις.
Παρότι η οδηγία της ομάδας εργασίας δεν είναι στην παρούσα φάση δεσμευτική, τα μέλη της φροντίζουν να ελέγχουν την εφαρμογή των κανονισμών που ισχύουν στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Σύμφωνα με τον Φιλ Λι, υπεύθυνο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων στην εταιρεία Fieldfisher, η άποψη της ομάδας εργασίας δεν είναι δεσμευτική αλλά πολύ πειστική λόγω του ρόλου που αυτή έχει αναλάβει. O κ. Λι ξεκαθαρίζει ότι η ομάδα εργασίας, γνωστή και ως «Αρθρο 29 ομάδας εργασίας», θα ασκήσει έλεγχο στον τρόπο που οι εθνικές αρχές προστασίας των δεδομένων εφαρμόζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Σε αυτήν την περίπτωση προσθέτει ο κ. Λι ότι οι ευρωπαϊκές αρχές έχουν επισημάνει ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας αποχρών λόγος για έναν εργοδότη, ώστε να ελέγξει τον προσωπικό λογαριασμό κάποιου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η ευρωπαϊκή οδηγία που εξέδωσαν οι εν λόγω Αρχές επισημαίνει ότι πριν υποβάλουν αίτηση για εύρεση εργασίας σε κάποια εταιρεία, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι θα πρέπει πρώτα να ενημερωθούν ότι η εταιρεία προτίθεται να διερευνήσει το προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, οι εργοδότες δεν μπορούν να υποχρεώσουν τους εργαζόμενους να αποδεχθούν τα αιτήματα φιλίας τους. Η ομάδα εργασίας που επιμελήθηκε τη συγγραφή της εν λόγω οδηγίας ενδέχεται να πάρει μέρος στη δημιουργία ενός νέου και αυστηρότερου ευρωπαϊκού νόμου, γνωστού ως Ρύθμιση Προστασίας Γενικών Δεδομένων (GDPR), που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τον Μάιο του 2018.
Η νέα νομοθεσία θα απαιτεί από τις εταιρείες να ορίζουν ένα πρόσωπο υπεύθυνο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Αυτός θα ελέγχει αν η εταιρεία συμμορφώνεται με τον νόμο, επιβάλλοντας ακόμα και πρόστιμα που αντιπροσωπεύουν το 4% του παγκόσμιου τζίρου της ή 20 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η συγκεκριμένη οδηγία αφορά «όλες τις περιπτώσεις όπου υπάρχει σχέση εργασίας», κάτι που σημαίνει ότι η συγκεκριμένη ευρωπαϊκή οδηγία προστατεύει ακόμη και εργαζόμενους που δεν έχουν επίσημη σύμβαση εργασίας, δηλαδή δεν έχουν προσληφθεί σε μόνιμη βάση. Επιπλέον, η ευρωπαϊκή οδηγία επεκτείνει το πλαίσιο των προσωπικών δεδομένων και σε άλλους τομείς απασχόλησης. Η ομάδα εργασίας στοχοποίησε και τα λογισμικά που χρησιμοποιούν εταιρείες για να ελέγχουν τις κινήσεις των υπαλλήλων ή τις διαδικτυακές τους δραστηριότητες όταν εργάζονται στο σπίτι. Επίσης, οι κανονισμοί απαγορεύουν στους εργοδότες να μοιράζονται με πελάτες πληροφορίες ήσσονος σημασίας που αφορούν τους υπαλλήλους τους.
Καθημερινή