Τελείωσε προτού καν αρχίσει η τουριστική περίοδος για τον εμπορικό κόσμο της Ρόδου, που πλέον ομιλεί με βεβαιότητα για τη χειρότερη σεζόν που υπήρξε ποτέ. Η αίσθηση του τέλους της σεζόν, εν μέσω Αυγούστου, γεννήθηκε από τη διαπίστωση συνέχισης της αδυναμίας πραγματοποίησης αγορών από τους επισκέπτες του νησιού. «Αυτό που διαπιστώνουμε να συμβαίνει φέτος, δεν το έχουμε ζήσει ποτέ ξανά» αποτελεί την κοινή αναφορά των καταστηματαρχών τουριστικών καταστημάτων.
Πιο συγκεκριμένα, το πλήθος του κόσμου, που παραθερίζει σήμερα στο νησί, δεν έχει σχέση με το τι εισπράττει κάθε κατάστημα και τον απολογισμό που κάνει στο τέλος της ημέρας. «Φέτος η σεζόν είναι το κάτι άλλο. Οι τουρίστες περιφέρονται στους δρόμους και είναι παντελώς αδιάφοροι για τα εμπορεύματα», δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο κ. Φώτης Μαχραμάς, ο οποίος είναι ένας από τους εμπόρους που δραστηριοποιούνται στη Μεσαιωνική Πόλη για περισσότερα από 25 χρόνια. Ο ίδιος εξήγησε ότι «η περσινή σεζόν ήτανε δύσκολη και φέτος εισπρακτικά ο τζίρος μας είναι μειωμένος σε ποσοστό 60%». Μάλιστα ο κ. Μαχραμάς διαπίστωσε πως «το 20% του τζίρου το χάσαμε από τα καράβια που φέτος ήταν λιγότερα, ακόμα 20% του τζίρου το χάσαμε από τους Ρώσους, που φέτος δεν έχουν χρήματα για αγορές και το υπόλοιπο 20% από τους Ελληνες, που τους έχουν εξαθλιώσει οικονομικά, τους Ουκρανούς και άλλους επισκέπτες».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται οι δηλώσεις προς τη «δημοκρατική» του χρυσοχόου Αντώνη Πρελορέντζου, που δραστηριοποιείται ως έμπορος στην Παλιά Πόλη από το 1973. «Τώρα πια είμαι συνταξιούχος, όμως κατεβαίνω από συνήθεια και παρατηρώ τα καταστήματα και το εμπόριο. Αυτό που βλέπω δεν το έχω ξαναζήσει ποτέ, όλα τα χρόνια που έκανα τη δουλειά μου. Οι τουρίστες δεν έχουν χρήματα να ξοδέψουν». Στο ερώτημα της «δημοκρατικής» για το ενδεχόμενο οι άνθρωποι αυτοί να έχουν χρήματα και απλώς να μην τους ενδιαφέρουν τα εμπορεύματα που βλέπουν, ο κ. Πρελορέντζος τόνισε ότι «δεν έχουν χρήματα, αυτό φαίνεται. Οταν μια ολόκληρη οικογένεια, πατέρας, μάνα, με δυο παιδιά, κρατούν στο χέρι μόνο ένα χωνάκι παγωτό και αυτό το τρώνε όλοι μαζί, πάει να πει ότι δεν έχουν δυο ευρώ παραπάνω στην τσέπη τους για να αγοράσουν όλοι από ένα χωνάκι παγωτό. Το ίδιο συμβαίνει και με το γυροπωλείο στη γωνία. Εναν γύρο τον μοιράζονται τρία άτομα. Ετσι είναι οι περισσότεροι τουρίστες. Δεν ξέρω αν στη χώρα τους έχουν χρήματα, όμως εδώ ήρθαν χωρίς φράγκο στην τσέπη, προφανώς γιατί βρήκαν καλές προσφορές».
Οι καταστηματάρχες με τους οποίους συνομίλησε η «δημοκρατική» εξήγησαν ότι άπαντες είχαν την προσδοκία τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο για ανεβασμένες οι εισπράξεις, διότι υποτίθεται ότι τα πακέτα των διακοπών είναι πιο ακριβά και συνεπώς επρόκειτο να προσελκύσουν πελάτες υψηλότερης εισοδηματικής στάθμης. «Είμαστε στη μέση του Αυγούστου και οι εισπράξεις παραμένουν στα επίπεδα του Μαΐου. Εμειναν μόνο 15 ημέρες για το υπόλοιπο του Αυγούστου και μετά πάλι οδηγούμαστε σε περίοδο με πακέτα διακοπών, που ήταν σε προσφορά. Αρα για εμάς η σεζόν έχει τελειώσει. Ξέρουμε το πόσο μεγάλες θα είναι οι απώλειές μας».
Η παραπάνω κατάσταση δεν σκιαγραφεί μόνο την εμπορική κίνηση της Μεσαιωνικής Πόλης, ή της Νέας Αγοράς, αλλά όλων των τουριστικών περιοχών του νησιού.
Είναι τάση
να μη ξοδεύουν
Κατά κανόνα ο μήνας Αύγουστος είναι ο μήνας με τους περισσότερους Ιταλούς τουρίστες. Οι τελευταίοι θεωρούνται πως είναι επισκέπτες που γνωρίζουν από καλά εμπορεύματα (δέρμα, χρυσό, αξεσουάρ μόδας, ποιοτικά σουβενίρ), συνεπώς και πάντοτε αφήνουν αρκετά χρήματα στην αγορά του νησιού.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις των καταστηματαρχών «φέτος οι Ιταλοί είναι εξαιρετικά διστακτικοί ως προς οποιαδήποτε αγορά. Ισως φοβούνται την κρίση που παρ’ ολίγο να τους γονατίσει και προσπαθούν να κρατήσουν χρήματα στην άκρη, ίσως να υπάρχουν άλλοι λόγοι που δεν τους γνωρίζουμε, όμως φέτος οι Ιταλοί δεν κάνουν αγορές. Ούτε καν ενδιαφέρονται να ρωτήσουν για το χρυσό, που υποτίθεται και εκείνοι έχουν παράδοση και κουλτούρα στα κοσμήματα».
Την ίδια μέθοδο ακολουθούν και όλες οι υπόλοιπες εθνικότητες. Γερμανοί, Αγγλοι, Βέλγοι, Σουηδοί, ακόμα και οι Νορβηγοί, που θεωρούνται καλοί πελάτες. Ολοι τους είναι σχεδόν αδιάφοροι αγοραστές.
Η αγορά
έγινε παζάρι
Εξαιτίας της αγοραστικής συμπεριφοράς των τουριστών, από πέρυσι οι καταστηματάρχες έχουν αρχίσει να μεγαλώνουν τον όγκο των εμπορευμάτων που βγάζουν στο δρόμο. Για κάθε κατάστημα παρέχεται το δικαίωμα (έναντι αντιτίμου που πληρώνεται στο Δήμο) να χρησιμοποιήσει περίπου ένα μέτρο μπροστά από το κατάστημά του (για όσο πλάτος υπάρχει διαθέσιμο), προκειμένου να εκθέσει εμπορεύματα. Επειδή οι τουρίστες αδιαφορούν να εισέλθουν στα καταστήματα, οι έμποροι έχουν αυξήσει τον όγκο των ειδών προς πώληση που διατίθεται από πάγκους και βιτρίνες, που τοποθετούνται στο δρόμο.
Ετσι, αργά αλλά σταθερά, ολόκληρες τουριστικές περιοχές, αποκτούν την εικόνα της λαϊκής αγοράς, με τους πάγκους παρατεταγμένους στη σειρά και με την πραμάτεια να ξεχειλίζει από δεξιά και αριστερά. Από τους πάγκους γίνεται το μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου για το κάθε κατάστημα και για τους εμπόρους υπάρχει πάντα η προσδοκία να κερδίσουν τη συμπάθεια κάποιου πελάτη, ο οποίος με τη σειρά του θα εισέλθει το μαγαζί για να αγοράσει κάτι το πιο ακριβό.
Κοινό χαρακτηριστικό όλων, είναι τα συνεχή αιτήματα των τουριστών για εκπτώσεις στις τιμές, το παζάρι που ενώ δεν υπήρχε ως χαρακτηριστικό στη συμπεριφορά των επισκεπτών, τώρα αποτελεί μόνιμη συνήθεια.
Δύσκολος χειμώνας
Η προοπτική μιας καλής σεζόν, τα μηνύματα από τη ρωσική αγορά για χιλιάδες επισκεπτών με γεμάτα πορτοφόλια, οι εκατοντάδες χιλιάδες κρατήσεις, οδήγησαν τους πάντες να προχωρήσουν σε μεγάλες αγορές εμπορευμάτων. Τόσο η χονδρική, όσο και η λιανική αγορά έχουν φορτωθεί με εμπορεύματα, που όμως τελικά μένουν αδιάθετα ή στην καλύτερη των περιπτώσεων πωλούνται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι περισσότεροι έμποροι χονδρικής προχώρησαν σε υψηλό δανεισμό από τις τράπεζες για να καλύψουν τους πελάτες τους και εκείνοι της λιανικής έκοψαν αρκετές επιταγές για το τέλος της σεζόν. Φαίνεται ότι πολλές από τις επιταγές αυτές θα μείνουν ακάλυπτες δημιουργώντας ένα εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα για ολόκληρη την τουριστική αγορά. «Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά» δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο κ. Φώτης Μαχραμάς και τόνισε ότι «έτσι όπως εξελίχθηκε η σεζόν, στο τέλος θα φωνάζουν «πιάστε τους», γιατί όλοι θα εξαφανιστούν και θα προσπαθούν να αποφύγουν τις πληρωμές. Πρέπει να δούμε όλοι μαζί την τουριστική περίοδο με σοβαρότητα, γιατί με αυτό που γίνεται τα τελευταία χρόνια, σύντομα τα μόνα μαγαζιά που θα μείνουν ανοικτά θα είναι τα ενεχυροδανειστήρια».