Τα πανηγύρια, που φέτος δεν εξαιρέθηκαν από τις επιτρεπόμενες εκδηλώσεις στο πλαίσιο του περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού, έχουν διχάσει την τοπική κοινωνία με αφορμή την έξαρση των κρουσμάτων του Covid-19.
Πολλοί συμπολίτες μας τάσσονται κατά της διοργάνωσης των πανηγυριών, που από την άλλη πλευρά συγκεντρώνουν πολύ κόσμο ο οποίος αναζητά τρόπους να ξεφύγει από μια προβληματική καθημερινότητα.
Εκδηλώσεις και πανηγύρια που διοργανώνονται από τις τοπικές κοινωνίες και τους πολιτιστικούς συλλόγους κάθε περιοχής και που ο θρησκευτικός χαρακτήρας τους συνδέεται άρρηκτα με τη διασκέδαση, πέρυσι παραπέμφθηκαν στις… καλένδες, παρ΄ότι είχαν γίνει σε πολλές περιπτώσεις οι σχετικές προετοιμασίες.
Φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά και τα πανηγύρια διοργανώνονται, με αποκορύφωμα αυτά του Δεκαπενταύγουστου, με τρόπο που να θυμίζουν κάτι από… έστω μερική κανονικότητα, παρότι τα κρούσματα είναι κατακόρυφα αυξημένα σε σχέση με πέρυσι.
Στα τελευταία χρόνια, πλάι στους επιδέξιους χορευτές και στους βαθιά θρησκευόμενους, συναντά κανείς όλο και περισσότερους νέους αλλά και αλλοδαπούς τουρίστες που μοιάζουν να γοητεύονται από το τελετουργικό, οι ρίζες του οποίου χάνονται στο παρελθόν.
Κάθε χρόνο, ενόψει του «Πάσχα του Καλοκαιριού» όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου, έκαναν ξεχωριστές ετοιμασίες για τον Δεκαπενταύγουστο. Τα πατρογονικά σπίτια άνοιγαν και πάλι για να υποδεχθούν συγγενείς και φίλους, ακόμα και για ανάπαυλα των δύο τριών ημερών, λόγω της οικονομικής και υγειονομικής κρίσης.
Φέτος, η κίνηση του Δεκαπενταύγουστου αναμένεται και πάλι αυξημένη, παρά την οικονομική κρίση εξαιτίας και του κορωνοϊού. Η κίνηση τις τελευταίες ημέρες αυξήθηκε αισθητά στα κοντινά νησιά, καθώς παρά την οικονομική στενότητα, η φιλοξενία σε σπίτια συγγενών και φίλων, αποτελεί διέξοδο για τις διακοπές των Ροδίων, όσων τουλάχιστον έχουν την δυνατότητα να εκδράμουν.
Το «Πάσχα του καλοκαιριού» έχει ως σημεία αναφοράς στη Ρόδο, την Ιαλυσό και την Κρεμαστή.
Στο χωριό της Κρεμαστής, σε μια από τις ωραιότερες εκκλησίες που γιορτάζει την κοίμηση της Θεοτόκου, συγκεντρώνονται πιστοί και επισκέπτες από τη Ρόδο και ολόκληρη την Δωδεκάνησο ενώ το μεγαλύτερο πανηγύρι σε έκταση αλλά και σε διάρκεια με πλήθος εκδηλώσεων, για πρώτη φορά φέτος δεν θα πραγματοποιηθεί.
Η κοίμηση της Θεοτόκου εκτός από την Κρεμαστή και την Ιαλυσό, εορτάζεται επίσης στον Εμπωνα, στα Αφάντου στο Βάτι, στην Σάλακο, στην Ιστριο, στον Ασκληπειό στην Νότια Ρόδο καθώς και σε πολλά εξωκλήσια και ναούς του νησιού.
Παρόλα αυτά, η συζήτηση για το κατά πόσον τελικά θα έπρεπε να διοργανωθούν πανηγύρια σε μια Ρόδο που «βράζει» από τον κορωνοϊό έχει ανάψει για τα καλά, με τις δύο πλευρές να προβάλλουν η κάθε μια τα δικά της επιχειρήματα.
Στη μέση βρίσκονται οι μικροπωλητές, οι οποίοι προσπαθούν να τηρήσουν τα μέτρα, να εξυπηρετήσουν τον κόσμο και παράλληλα να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στην εργασία, το οποίο -όπως υποστηρίζει μικροπωλητής μιλώντας στη «δ»- κινδυνεύει από τους αρνητές και όσους δεν τηρούν τα μέτρα προστασίας.
«Οι μικροπωλητές, που πέρυσι δεν μας επετράπη να δουλέψουμε στα πανηγύρια λόγω των μέτρων, στην μεγάλη πλειονότητά τους είναι εμβολιασμένοι και έχουν βγει στο δρόμο μήπως πάρουν ένα μεροκάματο.
Δε φταίνε τα πανηγύρια αν κατεβαίνουν οι ανεύθυνοι είτε ανεμβολίαστοι, είτε χωρίς μάσκα είτε και τα δύο. Εμείς τι φταίμε που επειδή δεν θέλουν να εμβολιαστούν ή επειδή δεν φοράνε μάσκα, να κλείσουμε και να μη δουλέψουμε;
Δεν είναι τα πανηγύρια το πρόβλημα αλλά η ανευθυνότητα των υπολοίπων. Κάθομαι και φοράω 10 ώρες μάσκα, παρόλο που έχω κάνει το εμβόλιο και όλοι είναι χύμα στο κύμα. Ποιοι είναι αυτοί που εμποδίζουν εμένα να δουλέψω;;; Αυτοί θα μου πληρώσουν λογαριασμούς και θα μου δώσουν χρήματα;
Στη Παλιά Πόλη χαμός, εκεί γίνεται κάθε μέρα πανήγυρι. Πρέπει δηλαδή να κλείσουν τα μαγαζιά επειδή ορισμένοι είναι ανεύθυνοι; Γιατί πρέπει ο κάθε επιχειρηματίας από τον μικρότερο μέχρι το μεγαλύτερο, να επωμιστεί την έλλειψη ατομικής ευθύνης του καθενός που το παίζει υπεράνω ‘ιού’;
Απλά πληγώνομαι γιατί δουλεύω μέρα νύχτα και είναι αμαρτία να κλείσουν εμένα, γιατί δεν θέλουν κάποιοι να τηρήσουν έστω τα βασικά για την αποφυγή μετάδοσης του ιού», λέει χαρακτηριστικά αποδεχόμενος ότι πολλά πανηγύρια λειτουργούν ως εστίες μετάδοσης του ιού, εξαιτίας των λίγων και όχι των πολλών που πειθαρχούν.
«Ζούμε την δικτατορία των λίγων, εναντίον των πολλών. Δεν φταίνε τα πανηγύρια, φταίνε εκείνοι που δεν τηρούν τα μέτρα, αυτοί ευθύνονται για τον διχασμό και για τον φόβο των ευσυνείδητων πολιτών να παραστούν σε εκδηλώσεις», λέει χαρακτηριστικά.