«Ο επιχειρηματικός κόσμος διψά να ακούει για τις προοπτικές του μέλλοντος, αντί για τις αμαρτίες του παρελθόντος. Οι άνθρωποι της αγοράς παλεύουμε να προχωρήσουμε μπροστά, χωρίς να κοιτάμε συνεχώς τις σκιές πίσω μας».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης με αφορμή και τις εξαγγελίες που έγιναν στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης.
«Το θέμα είναι να απαλλαγούμε από τη μέγγενη της περιοριστικής πολιτικής η οποία έτσι κι αλλιώς υπονομεύει τις όποιες αναπτυξιακές προσπάθειες. Ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε στη ΔΕΘ έναν “οδικό χάρτη” στοχευμένων φοροελαφρύνσεων για την ανακούφιση των πολιτών, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρη συμφωνία με την τρόικα, σηματοδοτώντας έτσι μια προσπάθεια υπέρβασης για τη μετά μνημονίου εποχή, που όλοι μαζί στοχεύουμε», δηλώνει ο κ. Βασίλης Κορκίδης.
Σε ερώτηση σχετικά με τις επιχειρήσεις που έβαλαν λουκέτο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ο κ. Βασίλης Κορκίδης δηλώνει:
«Η καταβαράθρωση του καταγεγραμμένου κύκλου εργασιών σε συνδυασμό με την ελλιπή πρόσβαση στις πηγές χρηματοδότησης αλλά και τις επονείδιστες φορολογικές επιβαρύνσεις συνέβαλαν ώστε από την αρχή της κρίσης να έχουν διακόψει τη λειτουργία τους περίπου 130.000 εμπορικές επιχειρήσεις».
Ο κ. Βασίλης Κορκίδης αναφέρεται και στον ΕΝΦΙΑ υπογραμμίζοντας, πως η ΕΣΕΕ ζητά την επιβεβλημένη αναθεώρηση στους υπολογισμούς του ΥΠ.ΟΙΚ. με περυσινές τιμές γης, τόσο στο βασικό φόρο, όσο και στην επιβολή του συμπληρωματικού φόρου.
Η συνέντευξη του κ. Βασίλη Κορκίδη, αναλυτικά:
• Προτείνατε πρόσφατα τη δημιουργία του Συνηγόρου του Επιχειρηματία. Τι σας ώθησε ώστε να προχωρήσετε στην κίνηση αυτή;
Μας ώθησε η αίσθηση ότι ο μικρός επιχειρηματίας είναι μάλλον ακάλυπτος στις σχέσεις του με το κράτος και το ότι χρειάζεται σε μία δύσκολη οικονομικά περίοδο νομική βοήθεια για να αποφεύγει τις δύσκολες ατραπούς. Στο πλαίσιο αυτό προτείναμε τη δημιουργία “Συνηγόρου του Επιχειρηματία” – στα πρότυπα του “Συνηγόρου του Καταναλωτή” – στον οποίο θα μπορεί να καταφεύγει ο οποιοσδήποτε συνάδελφος, εφόσον νιώθει αδικημένος από το ελληνικό δημόσιο. Έχουμε έλθει σε επικοινωνία και με το “Συνήγορο του Πολίτη” – ο οποίος είναι και το πρότυπο για αυτού του τύπου τους θεσμούς – για να ενισχύσει τα επιχειρήματά μας.
• Πως διαμορφώνεται η κατάσταση στην αγορά καθώς η τουριστική κίνηση δείχνει να σημειώνει σε όλη τη χώρα αύξηση;
Η αυξημένη τουριστική κίνηση ήταν μια ανάσα για τις εμπορικές αγορές των τουριστικών περιοχών. Αυτό βέβαια ήταν ένα στοιχείο που εμφανιζόταν και σε παλιότερες εποχές. Η μεγάλη διαφορά έγκειται στη συμπεριφορά των συναδέλφων και στις προσπάθειες που έγιναν σε πολλές περιοχές να συνδεθεί η τουριστικότητα με την εμπορική δραστηριότητα. Αισιοδοξώ ότι η συγκεκριμένη καλή απόδοση θα μεταφερθεί και στις μη τουριστικές αγορές και το κυριότερο ότι θα τονωθεί η εγχώρια ζήτηση, που είναι και βασικός όρος για να ευοδωθούν αυτές οι προσπάθειες.
• Έχουν τεθεί σε εφαρμογή μέτρα που θα συμβάλουν ώστε να ρυθμιστούν οι οφειλές των επιχειρηματιών σε δημόσιο, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία; Ποιά είναι τα ζητούμενα της ΕΣΕΕ;
Το ζητούμενο για την ΕΣΕΕ είναι να υπάρξει μια ορθολογική διευθέτηση αυτών των προβλημάτων. Το θέμα είναι να κατανοηθεί ότι χωρίς ρευστότητα και με “φορολογικούς στραγγαλισμούς” καμία επιχείρηση δε θα κατορθώσει να επιβιώσει στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Εμείς ζητούμε τρία απλά πράγματα: ρυθμίσεις που να κινούνται στο πλαίσιο της κοινής λογικής και θα διευκολύνουν την αποπληρωμή των οφειλών, συμψηφισμό των οφειλών του δημοσίου προς τις επιχειρήσεις με τα χρέη των τελευταίων προς το Δημόσιο, δημιουργία Συνεταιριστικής Τράπεζας ΜΜΕ που θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας.
• Ποιά ζητήματα θέσατε στο κυβερνητικό συμβούλιο απασχόλησης;
Η αντιμετώπιση της εκρηκτικής ανεργίας, η έλλειψη εργοδοτών, η μετανάστευση της νέας γενιάς επιστημόνων και η αξιοποίηση της επαγγελματικής εμπειρίας με ανεκτίμητη τεχνογνωσία, προϋποθέτει νέες προσεγγίσεις στη διάγνωση των πραγματικών αναγκών εργασίας, στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων μεταξύ του κράτους και των θεσμικών κοινωνικών και οικονομικών δυνάμεων της χώρας. Η πρόκληση της απασχόλησης απαιτεί μια συγκροτημένη απάντηση και μία κοινή προσπάθεια, ενώ δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί, εάν οι κοινωνικοί εταίροι ενεργούμε ο καθένας μόνος του, ούτε εάν αντιμετωπίζεται ο κάθε ένας μεμονωμένα και διαφορετικά, άλλοι ως «παιδιά» και άλλοι ως «αποπαίδια». Επομένως, ζήτημα πρώτης προτεραιότητας αποτελεί η εκπόνηση και υλοποίηση «Σχεδίου Δράσης των 5 Κοινωνικών Εταίρων για Ανάπτυξη με Απασχόληση», με 5 στόχους: την Ανασυγκρότηση, την Κατάρτιση, την Επιχειρηματικότητα, την Απασχόληση και την Κοινωνική Συνοχή. Το κράτος και οι κοινωνικοί εταίροι οφείλουμε να δεσμευθούμε σε μία εγχώρια «εγγύηση για τη νεολαία» και παράλληλα να φροντίσουμε για την ανεργία των «μεγαλύτερων παιδιών», που βρίσκονται κοντά στην σύνταξη.
Η ΕΣΕΕ στηρίζει το θέμα της έμπρακτης αναγνώρισης των συνεπών επιχειρήσεων και επαναφέρει την κοινή πρόταση εργοδοτών και εργαζομένων για άμεση σύναψη μιας προγραμματικής Εθνικής συμφωνίας μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης και των θεσμοθετημένων Κοινωνικών Εταίρων, που υπογράφουν την ΕΓΣΣΕ. Μία “κοινωνική συμφωνία” για “Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη με Απασχόληση”, είναι ένας ισχυρός σύμμαχος καταπολέμησης της ανεργίας, ενώ ταυτόχρονα στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα ελληνικής αλληλεγγύης στους Ευρωπαίους εταίρους και δανειστές μας.
• Δηλώσατε πως το ελληνικό εμπόριο ατενίζει την φετινή ΔΕΘ με συγκρατημένη αισιοδοξία. Οι εξελίξεις των τελευταίων δύο μηνών προοιωνίζουν αρνητικές εξελίξεις για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων;
Το θέμα είναι να απαλλαγούμε από τη μέγγενη της περιοριστικής πολιτικής η οποία έτσι κι αλλιώς υπονομεύει τις όποιες αναπτυξιακές προσπάθειες. Ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε στη ΔΕΘ έναν “οδικό χάρτη” στοχευμένων φοροελαφρύνσεων για την ανακούφιση των πολιτών, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρη συμφωνία με την τρόικα, σηματοδοτώντας έτσι μια προσπάθεια υπέρβασης για τη μετά μνημονίου εποχή, που όλοι μαζί στοχεύουμε. Ο επιχειρηματικός κόσμος διψά να ακούει για τις προοπτικές του μέλλοντος, αντί για τις αμαρτίες του παρελθόντος. Οι άνθρωποι της αγοράς παλεύουμε να προχωρήσουμε μπροστά, χωρίς να κοιτάμε συνεχώς τις σκιές πίσω μας.
• Έχει μειωθεί ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων τα τελευταία δύο χρόνια; Πόσες επιχειρήσεις έβαλαν τελικά λουκέτο;
Είναι γεγονός ότι ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια των δύο περασμένων ετών κατέγραψε ιστορικά χαμηλά σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες καταστημάτων, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, η διαμορφωθείσα κατάσταση είναι σαφώς δυσμενέστερη για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, καθώς η πτώση του τζίρου για τη διετία 2012-2013 κινείται σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα προσεγγίζοντας το 27,0%. Η καταβαράθρωση του καταγεγραμμένου κύκλου εργασιών σε συνδυασμό με την ελλιπή πρόσβαση στις πηγές χρηματοδότησης αλλά και τις επονείδιστες φορολογικές επιβαρύνσεις συνιστούν τις κυριότερες παραμέτρους δυσλειτουργίας και αφανισμού της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στη χώρα μας, με αποτέλεσμα από την αρχή της κρίσης να έχουν διακόψει τη λειτουργία τους περίπου 130.000 εμπορικές επιχειρήσεις.
• Υπήρξε τελικά ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας από το ΕΣΠΑ ή άλλα προγράμματα;
Δυστυχώς οι εισροές από το ΕΣΠΑ στις ΜΜΕ κινήθηκαν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τις προσδοκίες. Μάλιστα ακόμα και όσες εντάχθηκαν σε ευρωπαϊκά προγράμματα αντιμετώπισαν σημαντικές δυσκολίες από τις πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες.
• Πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το θέμα του ΕΝΦΙΑ ώστε να μην οδηγήσει σε αδιέξοδα όσους επιχειρηματίες έχουν μείνει στις επάλξεις;
Στην ουσία πρόκειται για έναν μόνιμο διπλό (υπό προϋποθέσεις) φόρο στα ακίνητα, καθώς από τη μία πλευρά έχουμε τον καταλογισμό ενός κύριου/βασικού φόρου για πάσης φύσεως ακίνητα (κτίσματα, οικόπεδα εντός και εκτός σχεδίου πόλεως, αγροτεμάχια, βοσκοτόπους κ.α.), ενώ παράλληλα προβλέπεται και η επιβολή ενός συμπληρωματικού φόρου στους κατόχους ακίνητης περιουσίας, η οποία ξεπερνάει τα 300.000 ευρώ, στα πρότυπα του καταργηθέντος ΦΑΠ. Θεωρούμε ότι ο διπλός φόρος επιβαρύνει υπέρμετρα ιδιοκτήτες και επιχειρήσεις που κατέχουν τα παραπάνω ακίνητα, σε μία δύσκολη περίοδο κρίσης και ύφεσης και συνεπώς, προτείνουμε τη μείωση κατά 50% των φορολογικών συντελεστών του συμπληρωματικού φόρου ΕΝΦΙΑ, προκειμένου σε καμία περίπτωση να μην υπερβαίνει (ο συμπληρωματικός φόρος) την επιβάρυνση του βασικού φόρου (ΕΝΦΙΑ).
Ο εν λόγω “συμπληρωματικός” φόρος υπολογίζεται στη συνολική αξία των κτισμάτων και των οικοπέδων εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμών που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα και χαρακτηρίζεται από τη προοδευτικότητά του και την ύπαρξη αφορολόγητου ορίου της τάξεως των 300.000 ευρώ (αντικειμενικής αξίας). Ο κατώτερος συντελεστής του είναι 0,1% για ακίνητη περιουσία πάνω από τα 300.000 ευρώ ενώ ο μεγαλύτερος είναι 1% για περιουσία αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης του 1 εκ ευρώ. Πρέπει να τονιστεί το γεγονός, πως από την έναρξη κιόλας της αποστολής των πρώτων εκκαθαριστικών σημειωμάτων του ΕΝΦΙΑ, έχει προκληθεί έντονη αναστάτωση και αγανάκτηση στους ήδη υπερφορολογημένους ιδιοκτήτες ακινήτων, με αποτέλεσμα να απαιτούνται διορθωτικές παρεμβάσεις για την άμεση αποκατάσταση αδικιών και λαθών.
Η ΕΣΕΕ ζητά την επιβεβλημένη αναθεώρηση στους υπολογισμούς του ΥΠ.ΟΙΚ. με περυσινές τιμές γης, τόσο στο βασικό φόρο, όσο και στην επιβολή του συμπληρωματικού φόρου, που ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις το 1% της σημερινής “φουσκωμένης”, αντικειμενικής μεν, αλλά όχι πραγματικής δε, αξίας του ακινήτου. Παράλληλα, κατόπιν πιέσεων που ασκήθηκαν εκ μέρους της ΕΣΕΕ/Συνομοσπονδίας όσο και λοιπών παραγωγικών φορέων, επετεύχθη τελικώς όχι μόνο η μετάθεση της καταβολής της πρώτης δόσης στο τέλος Σεπτεμβρίου αντί για το τέλος Αυγούστου, που προβλέπονταν αρχικά αλλά και η αύξηση του αριθμού των μηνιαίων δόσεων από πέντε (5) σε έξι (6), με ορίζοντα αποπληρωμής της συνολικής υποχρέωσης στα τέλη Φεβρουαρίου του 2015.