Τη βούλησή του να συνεχιστεί ο εξορθολογισμός του ακτοπλοϊκού δικτύου και η βελτίωση στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών, ιδιαίτερα του Βορείου Αιγαίου επανέλαβε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας, Παύλου Βογιατζή, αναφορικά με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο Βόρειο Αιγαίο χθες βράδυ στη Βουλή.
Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι, παρά τους νομικούς εκβιασμούς που δέχεται από συγκεκριμένη εταιρεία που κήρυξε έκπτωτη στο Βόρειο Αιγαίο, είναι αποφασισμένος να διαφυλάξει με κάθε τρόπο και κάθε προσωπικό κόστος την απρόσκοπτη επικοινωνία μεταξύ των νησιωτών.
Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη:
«Καταρχάς, θέλω να ευχαριστήσω τον συνάδελφο, τον κ. Βογιατζή, ο οποίος με πολύ επιμέλεια και πολύ μεθοδικό τρόπο εδώ και πάρα πολύ καιρό μας προτρέπει στο να πάρουμε γενναίες αποφάσεις που αφορούν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του Βορείου Αιγαίου.
Το Βόρειο Αιγαίο ήταν δεσμευμένο σε πολυετείς συμβάσεις, ιδιαίτερα σε σχέση με τη σύνδεση του με τη Βόρεια Ελλάδα, από μία εταιρεία η οποία φάνηκε ανίκανη να εξυπηρετήσει τις συμβάσεις αυτές. Φέτος το καλοκαίρι πάνω από δώδεκα δρομολόγια συνδέσεων με τη Βόρειο Ελλάδα δεν έγιναν με υπαιτιότητα της εταιρείας: Μία δεν είχε καύσιμα, μία τα πλοία της δεν ήταν σε καλή κατάσταση, μία σταματούσε για port state control για διαφόρους λόγους, με αποτέλεσμα να υπάρξει τεράστια αναστάτωση. Προσωπικά, είχα αναλάβει την ηθική δέσμευση – τουλάχιστον απέναντι στους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου- ότι αυτό το ακτοπλοϊκό πρόβλημα και ιδιαίτερα της σύνδεσης με τη Βόρεια Ελλάδα έπρεπε να λυθεί. Έτσι προχωρήσαμε και κηρύξαμε έκπτωτη την εταιρεία, με αποτέλεσμα να λαμβάνω μέχρι και στο σπίτι μου εξώδικα, πέρα από μηνύσεις που έχουν κατατεθεί εις βάρος μου, και διάφορα άλλα απειλητικά.
Μετά από αλλαγή που έγινε στο νομικό πλαίσιο μού δόθηκε η δυνατότητα να αναθέσουμε για κάποιο χρονικό διάστημα, για τρεις μήνες, τη σύνδεση σε μια άλλη εταιρεία που για πρώτη φορά εξυπηρετεί το Βόρειο Αιγαίο με ένα πλοίο νεότευκτο, το οποίο είναι ένα από τα καινούρια πλοία στην Ακτοπλοΐα και, μάλιστα, από τα ταχύτερα και τα καλύτερα. Στόχος μας είναι να αναπτύξουμε αυτή την αγορά. Να συνδέσουμε το Βόρειο Αιγαίο με τη Βόρειο Ελλάδα τακτικά. Μπορεί σε συχνότητα να μην μας φτάνει ο προϋπολογισμός της επιδότησης, γιατί όλα αυτά τα κάνουμε μέσα στα πλαίσια του ήδη υπάρχοντος προϋπολογισμού, ενδεχομένως για την επόμενη χρονιά, όμως, να χρειαστεί μια έξτρα χρηματοδότηση.
Γι’ αυτό το λόγο σήμερα το πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ» εξυπηρετεί τη γραμμή Καβάλα – Λήμνο – Μυτιλήνη – Χίο –Σάμο και στη συνέχεια κατευθύνεται και κλείνει το δρομολόγιό του στον Πειραιά, κάνοντας διπλή σύνδεση. Έτσι εξυπηρετούνται όλα τα νησιά όχι μόνο προς το Βόρειο Αιγαίο, αλλά και προς το νησί της Σάμου, που ήθελε να έχει περισσότερες συνδέσεις με το κέντρο, στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Σήμερα, υπάρχουν τρεις συνδέσεις την εβδομάδα στο νησί των Φούρνων με το πλοίο «ΜΥΤΙΛΗΝΗ» και πέντε με τη Σάμο. Υπάρχουν συνδέσεις στην Ικαρία, δύο φορές με το «ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ», τρεις με το «ΜΥΤΙΛΗΝΗ». Ο Άγιος Ευστράτιος εξυπηρετείται με τρία δρομολόγια την εβδομάδα, από το Λαύριο με το πλοίο «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ». Η Λήμνος συνδέεται 3 φορές την εβδομάδα με το Λαύριο και 5 φορές την εβδομάδα με την Καβάλα. Τα Ψαρά έχουν καθημερινά διπλά δρομολόγια προς τη Χίο και μία φορά την εβδομάδα σύνδεση με το πλοίο «ΑΡΙΑΔΝΗ», στον Πειραιά. Νομίζω ότι η κατάσταση που βιώνουμε είναι πολύ καλύτερη. Στόχος μας είναι, τουλάχιστον την καλοκαιρινή περίοδο, να επεκταθεί αυτή η σύνδεση και να συνδεθεί το Βόρειο Αιγαίο πλέον και με τα Δωδεκάνησα, δίνοντας και τη δυνατότητα μίας ανταπόκρισης και στην Πάτμο.
Εμείς πιστεύαμε ότι θα πρέπει να γίνει ένας εξορθολογισμός στις Ακτοπλοϊκές συνδέσεις, ότι δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί πλέον το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ότι επίνειο για τη Βόρεια Ελλάδα θα πρέπει να είναι το Λιμάνι της Καβάλας. Μετά τη μεγάλη επένδυση της Εγνατίας, η Καβάλα με τη Θεσσαλονίκη είναι πολύ κοντά. Η απόσταση η χρονική, εάν πάμε με αυτοκίνητο, θα είναι περίπου στη μία ώρα. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση, όμως, είναι περίπου τρεισήμισι ώρες. Η διαφορά, δηλαδή, του ταξιδιού ανάμεσα στη Λήμνο με τη Θεσσαλονίκη και τη Λήμνο με την Καβάλα είναι τρεισήμισι ώρες.
Γι’ αυτό και δεν έχουμε σκοπό να επιδοτήσουμε τόσο ακριβά και όχι το ίδιο συμφέροντα, όμως, δρομολόγια. Αυτό που θα δούμε για την επόμενη χρονιά, μέσα από αναδιάρθρωση όλων των δρομολογίων, είναι το πώς θα ενισχύσουμε το Βόρειο Αιγαίο και τουριστικά.
Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να επιστρέψουμε στο παρελθόν. Θα αναλάβω την πολιτική ευθύνη να μη γίνει δεκτό το αίτημα της εταιρείας η οποία, παρότι επιδοτείτο και δεν μπορούσε να εκτελέσει τα δρομολόγια με την επιδότηση γιατί προφασιζόταν οικονομικές δυσκολίες, τώρα θέλει να δρομολογήσει τα πλοία της. Τα ίδια πλοία, που δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει όταν έπαιρνε και τρεισήμισι εκατομμύρια από τον κρατικό προϋπολογισμό, τώρα θέλει να τα δρομολογήσει ελεύθερα, χωρίς επιδότηση! Ουσιαστικά, δηλαδή, να δεσμεύσει τους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου πάλι σε μία πολύ κακή, αραιή και με κακής ποιότητας ακτοπλοϊκή υπηρεσία και πλοία. Αυτό δεν πρόκειται να το δεχτούμε! Προσωπικά, σε καμία περίπτωση, ανεξαρτήτως τι αποφασίσει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, δεν είμαι διατεθειμένος να καταδικάσω τους νησιώτες του Βορείου Αιγαίου πάλι στην καθυστέρηση, στις αραιές συνδέσεις και σε αυτές τις ποιότητες των υπηρεσιών για τις οποίες, άλλωστε, διαμαρτύρονται διαρκώς. Αυτά είναι μόνο επιστολές διαμαρτυρίας και δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου των τελευταίων τριών μηνών, που δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος.
Δεν μπορούμε να έχουμε ένα Αιγαίο δύο ταχυτήτων, δηλαδή το Βόρειο Αιγαίο να είναι στη χαμηλή ταχύτητα και το Νότιο Αιγαίο να είναι σε ρυθμούς ανάπτυξης. Πρέπει η Πολιτεία πραγματικά να στηρίξει το Βόρειο Αιγαίο. Εδώ, απευθύνομαι προς όλες τις πτέρυγες της Βουλής. Υπάρχει μια τραγική κατάσταση και ανισοκαταμέρεια σε σχέση με τις επιδοτήσεις γενικά των συγκοινωνιών. Πληρώνουμε πάρα πολλά για σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, για αστικές συγκοινωνίες, για αεροπορικές συγκοινωνίες και πολύ λίγα, αναλογικά με το μεταφορικό τους έργο, για τις Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που είναι ο βασικός κορμός σύνδεσης της Νησιωτικής Ελλάδας, της εμπορευματικής της κίνησης και της τουριστικής της ανάπτυξης. Αυτό νομίζω ότι το αντιλαμβάνονται όλοι όσοι έχουν αυτή την ευαισθησία για τα νησιά του Αιγαίου. Εγώ την έχω και βλέπω εδώ ότι υπάρχουν και συνάδελφοι που έχουν αυτή την ευαισθησία, σίγουρα όχι μόνο οι προερχόμενοι από το Αιγαίο.
Αυτό το στοιχείο θα πρέπει να αναδειχθεί και στο σχεδιασμό των επόμενων περιόδων, χωρίς να ανατρέψουμε τα δεδομένα. Θα πρέπει να ενισχυθούν περισσότερο οι Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Το 2009 το ελληνικό κράτος έδινε 130 εκατομμύρια ευρώ επιδοτήσεις για Ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Σήμερα, μετά βίας, δίνει 75 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, παραμένουν σχεδόν χωρίς καμία αλλαγή οι επιδοτήσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, που δεν έχει αντίστοιχο μεταφορικό έργο ή στο αεροπορικό δίκτυο και σε αεροπορικές συνδέσεις, οι οποίες δεν ξέρω και τι εξυπηρετούν. Όπως, παραδείγματος χάριν , αεροπορικές συνδέσεις από την Κρήτη στην Αλεξανδρούπολη ή από την Κέρκυρα στην Κρήτη και σε διάφορους τέτοιους προορισμούς, που αποτελούν, αν τα δούμε απλά, πολυτέλεια σε σχέση με τη ζωτική ανάγκη του να φτάνει ένα καράβι σε ένα νησί. Το καράβι, σχεδόν κάθε ημέρα και για όλη τη διάρκεια του χρόνου, είναι η πύλη μέσα από την οποία μπορεί το νησί να αναπνεύσει, να τραφεί, να εξάγει, να εισάγει και να δώσει ζωή στην αγροτική του παραγωγή, στη βιοτεχνία του και στον τουρισμό του. Ευχαριστώ πάρα πολύ.»
Πηγή:www.capital.gr