Ενώπιον σημαντικών αλλαγών και προκλήσεων βρίσκονται όπως όλα δείχνουν οι εταιρείες αερομεταφορών στην Ευρώπη. Εταιρείες χαμηλού κόστους αλλά και παραδοσιακοί αερομεταφορείς αντιμετωπίζουν αυτό το διάστημα πολλές προκλήσεις με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για να υπάρξουν συγχωνεύσεις και εξαγορές που μπορεί να αλλάξουν το χάρτη της αγοράς.
Η εταιρεία Monarch έχει οδηγηθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, ενώ η Air Berlin, μια ακόμη εταιρεία χαμηλού κόστους ζήτησε τον Αύγουστο προστασία από τους πιστωτές της. Η Ryanair αναγκάστηκε να ακυρώσει χιλιάδες πτήσεις καθώς δεν επαρκούσε το προσωπικό της. Από τις παραδοσιακές εταιρείες, η Alitalia αναζητά αγοραστή καθώς έχει μπει σε διαχείριση εδώ και μήνες. Επίσης το Μάιο τεχνικό πρόβλημα προκάλεσε προβλήματα σε μετακινήσεις 75.000 επιβατών τη British Airways.
Στα πλαίσια των κινήσεων που γίνονται στη σκακιέρα της αγοράς η Lufthansa που είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στη Γερμανία προχωρά στην εξαγορά κομματιών της Air Berlin καταβάλλοντας περίπου 210 εκατ. ευρώ. Επίσης ενδιαφέρον από αρκετές εταιρείες έχει υπάρξει για την Alitalia από εταιρείες όπως η Ryanair και η Lufthansa.
Βασική αιτία των πιέσεων που δέχονται πολλές εταιρείες είναι η ανάγκη να διατηρηθεί σε χαμηλά επίπεδα το κόστος των εισιτηρίων. Πολλοί αερομεταφορείς προσέφεραν το τελευταίο διάστημα πάμφθηνα εισιτήρια για πολλούς ευρωπαϊκούς προορισμούς σε μια προσπάθεια να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά. Η κίνηση αυτή από εταιρείες χαμηλού κόστους έβαλε σε πειρασμό και τις παραδοσιακές εταιρείες που θέλησαν να μειώσουν τα κόστη για να μπουν πιο δυνατά στο παιχνίδι, με αποτέλεσμα να δεχτούν πλήγμα οι ισολογισμοί των περισσότερων μεγάλων και μικρότερων παικτών της αγοράς.
Ουσιαστικά οι παραδοσιακές εταιρείες είδαν να χάνουν μεγάλο μερίδιο αγοράς από τις εταιρείες χαμηλού κόστους, ειδικά σε προορισμούς μικρών σχετικών αποστάσεων όπως είναι πολλά ταξίδια μέσα στην Ευρώπη. Εταιρείες όπως η Monarch, η Ryanair, η easyJet, η Eurowings, η Jet2, η Wizz Air προσέφεραν εισιτήρια για ευρωπαϊκούς προορισμούς με τιμές που δεν ξεπερνούσαν τα 20 ευρώ τραβώντας την προσοχή του κοινού που έχει μάθει πλέον να ζητά τέτοια χαμηλά κόστη, όπως αναφέρουν οι Τάιμς της Νέας Υόρκης.
Οι εταιρείες και ιδιαίτερα οι χαμηλού κόστους προσπαθούν πλέον να ρίχνουν τις τιμές αφαιρώντας μεταξύ άλλων υπηρεσίες όπως είναι η μεταφορά αποσκευών εκτός καμπίνας και η παροχή τροφίμων και αναψυκτικών κατά τη διάρκεια της πτήσης. Επίσης όλες οι εταιρείες έχουν ευνοηθεί από τη μείωση των τιμών του πετρελαίου που καταγράφεται τα τελευταία δύο τουλάχιστον χρόνια.
Σημαντικός παράγοντας ακόμη για ανακατατάξεις θα είναι η αποχώρηση της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς υπάρχει αβεβαιότητα μεταξύ των εταιρειών που εδρεύουν στη χώρα αυτή για το ποιο καθεστώς θα επικρατήσει για τις πτήσεις τους μετά την ολοκλήρωση του Brexit. Ορισμένες από τις εταιρείες που εδρεύουν σήμερα στη Βρετανία μπορεί να μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ή να συνεργαστούν με ανταγωνιστές τους.
Γιώργος Κανελλόπουλος
ΒΗΜΑ