Το αίσθημα ευθύνης στάθηκε πιο ψηλά από την ανάγκη του κέρδους και αυτό έφερε για τη Ρόδο το αποτέλεσμα μιας εξαιρετικά επιτυχημένης τουριστικής περιόδου, που στα ιδιαίτερά της χαρακτηριστικά ξεχώρισε ο άθλος της διενέργειας των εκατοντάδων χιλιάδων τεστ Covid19, αλλά και η νέα τάση που οδήγησε τους επισκέπτες του νησιού στο να κρατήσουν αποστάσεις από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα.
Μπορεί το οικονομικό αποτέλεσμα της φετινής σεζόν να είναι για όλους πενιχρό, όμως στις συνθήκες ακραίας κρίσης ακόμα κι αυτό το ελάχιστο αποτελεί μεγάλο επίτευγμα και μνημονεύεται σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Στη Ρόδο έγιναν στους επισκέπτες 1 εκ. test Covid19
Πρόκειται για έναν πραγματικό άθλο, που μάλιστα επιτελέστηκε μέσα στα ξενοδοχεία του νησιού. Δεν υπήρξε ούτε ένας επισκέπτης που να ταλαιπωρήθηκε στην ανάγκη διενέργειας του απαραίτητου test Covid19 προκειμένου να επιστρέψει στη χώρα του και την επόμενη μέρα να βρίσκεται στη δουλειά του. Αυτό που επιτεύχθηκε φέτος στη Ρόδο των 500 ξενοδοχείων και του περιορισμένου αριθμού μικροβιολογικών εργαστηρίων, το θέτουν οι διεθνείς Tour Operators ως προϋπόθεση στα συμβόλαια που υπογράφουν για του χρόνου με τους ξενοδόχους και τους πράκτορες των ανά τον κόσμο τουριστικών προορισμών.
Ο «μηχανισμός» διενέργειας των Rapid Test και των PCR Test δημιουργήθηκε μετά από σχετική οδηγία που δόθηκε τον περασμένο Απρίλιο από τη διοίκηση της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, συμμετείχε δε, σε αυτόν σημαντικός αριθμός προσώπων. Τα δείγματα λαμβάνονταν μέσα στα ξενοδοχεία από υγειονομικό προσωπικό και στη συνέχεια αποστέλλονταν στα μικροβιολογικά εργαστήρια της Ρόδου, καθώς και αεροπορικώς σε εργαστήρια της υπόλοιπης Ελλάδας προκειμένου ο έλεγχος και η εξαγωγή του αποτελέσματος να γίνει σε λιγότερο από 24 ώρες. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις η αυτοματοποίηση της διαδικασίας είχε τόσο πολύ εξελιχθεί, ώστε οι εξεταζόμενοι επισκέπτες καταχωρούσαν από μόνοι τους τα προσωπικά τους στοιχεία μέσω του κινητού τηλεφώνου, ώστε να γίνουν συμμέτοχοι στο όλο έργο και να κερδηθεί χρόνος.
Έχει εκτιμηθεί ότι κάθε μέρα στη Ρόδο, εφτά μέρες την εβδομάδα, καταχωρούν τα ονόματα, λαμβάνονταν δείγματα, γινόντουσαν τα test και εξάγονταν αποτελέσματα για 4.000 έως 15.000 τουρίστες (ανάλογα το μήνα). Ο αριθμός είναι ασύλληπτος και το επίτευγμα πιστώνεται ολόκληρο στην Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, στο Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Δωδεκανήσου, στο προσωπικό των ξενοδοχείων, στους μικροβιολόγους της Ρόδου και στο επιστημονικό προσωπικό του Νοσοκομείου Ρόδου, της Euromedica και των μεμονωμένων ιατρικών κέντρων. Συμμετοχή είχαν επίσης η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ο Δήμος Ρόδου.
Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός της τιμολογιακής πολιτικής που ακολούθησε η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδόχων. Το χρηματικό ποσό που πλήρωνε ο κάθε επισκέπτης, δε ξεπερνούσε το κόστος λήψης των δειγμάτων και διενέργειας των test. Το αντίστοιχο κόστος που πλήρωνε ένας επισκέπτης σε άλλους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης, ήταν διπλάσιο και σε ορισμένες περιπτώσεις τριπλάσιο.
Νέες συνήθειες των επισκεπτών
Στα καινούργια δεδομένα που έφερε η φετινή σεζόν είναι η τάση των επισκεπτών να μένουν τα βράδια και να διασκεδάζουν μέσα στα ξενοδοχεία. Το φαινόμενο αυτό δεν απηχούσε μόνο τη συμπεριφορά των πελατών που είχαν επιλέξει all inclusive, αλλά όλους όσους διέμεναν στα περισσότερα από τα μεγάλα resort.
Το φαινόμενο προκάλεσε έντονο προβληματισμό στους διευθυντές των ξενοδοχείων, καθώς έπρεπε να διαχειριστούν τόσο το μεγάλο αριθμό των ανθρώπων που αναζητούσαν διασκέδαση, όσο και την απρόβλεπτη αύξηση των καταναλώσεων. Η στροφή αυτή αποδίδεται μάλλον στο αίσθημα της υγειονομικής ασφάλειας που υπήρχε διάχυτο στις μονάδες και προφανώς απουσίαζε από τα μεγάλα τουριστικά κέντρα του νησιού (Μεσαιωνική Πόλη, Λίνδος κλπ). Ίσως για το λόγο αυτό η εμπορική – τουριστική εξωξενοδοχειακή αγορά δεν εισέπραξε έσοδα που να βρίσκονται σε μια κάποια αναλογία με τον αριθμό των προσώπων που βρισκόντουσαν στο νησί.
Στη διάρκεια της μέρας, ήταν έντονη η τάση φυγής των τουριστών προς τα χωριά της Ρόδου, προφανώς σε μια αναζήτηση εμπειρίας αυθεντικής φιλοξενίας και αισθήματος ασφάλειας. Το εάν τελικώς στην αναζήτησή τους κατάφεραν να βρουν αυτά τα στοιχεία είναι κάτι που γνωρίζουν μόνο οι ίδιοι οι περιηγητές. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι φέτος τα χωριά και τα μικρά νησιά είχαν μια χρυσή ευκαιρία να δείξουν την ταυτότητά τους. Εκείνα που είχαν ταυτότητα, κέρδισαν.
Τα στοιχεία της κίνησης
Η φετινή τουριστική σεζόν θα κλείσει σε 15 ημέρες και τα στοιχεία των αφίξεων, όπως καταγράφηκαν από την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου δείχνουν ότι το νησί μέχρι και τον περασμένο Αύγουστο είχε υποδεχθεί 869.257 επισκέπτες. Ο αριθμός αυτός είναι ο χαμηλότερος των τελευταίων 10 ετών (με εξαίρεση την ελλειμματική σεζόν του περασμένου έτους). Αν και η εκτίμηση ότι στο τέλος Οκτωβρίου η Ρόδος θα έχει επιτύχει περίπου 1,3 εκ. αφίξεων, αυτό από μόνο του δε σημαίνει ότι από τη μια χρονιά στην άλλη θα γίνει άκοπα η επιστροφή στα αριθμητικά μεγέθη αφίξεων – διανυκτερεύσεων του έτους ορόσημο 2019.
Η «δημοκρατική» δημοσιεύει σήμερα τον πλήρη πίνακα των αφίξεων στη Ρόδο ανά χώρα προέλευσης και τη σύγκριση με κάθε χρονιά της περασμένης δεκαετίας. Από αυτόν φαίνεται ξεκάθαρα ότι η γερμανική αγορά επιβεβαιώνει πλήρως τον τίτλο του ενός από τους ακρογωνιαίους λίθους του τοπικού τουριστικού προϊόντος. Από την άλλη, η απουσία της Αγγλικής αγοράς (μόλις το ¼ των αφίξεων του 2019) οδήγησε σε επιχειρηματική απραξία ολόκληρες πλευρές του νησιού, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την περιοχή των Πεύκων.
Η πιο ανερχόμενη αγορά είναι εκείνη της Πολωνίας που σίγουρα στα προσεχή χρόνια θα κατακτήσει την τέταρτη ή ενδεχομένως την τρίτη θέση σε αριθμό αφίξεων στη Ρόδο. Στον αντίποδα βρίσκεται η μεγάλη αγορά της Ρωσίας, η οποία από το έτος 2014 κι έπειτα ακολουθεί πτωτική πορεία και πια σήμερα βρίσκεται σχεδόν καταβαραθρωμένη. Στα σίγουρα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ερωτηματικό για τις πολιτικές που θα χρειαστεί να ακολουθηθούν και για τα χρόνια που θα περάσουν ώστε αυτή η αγορά να κερδηθεί ξανά από τους Ροδίτες.