Με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας ανά χείρας –η οποία ζητά ρητά και κατηγορηματικά να μειωθεί η έκπτωση φόρου από τα 1900-2100 ευρώ που είναι σήμερα στα επίπεδα των 1700 ευρώ- θα προσέλθουν από αύριο στις διαπραγματεύσεις οι θεσμοί και κυρίως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αξιώνοντας από την ελληνική κυβέρνηση να «διευρύνει» τη φορολογική βάση.
Όπου διεύρυνση, ισοδυναμεί στην προκειμένη περίπτωση με πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις της τάξεως των 200-400 ευρώ ετησίως για περίπου 2,5 εκατομμύρια μισθωτούς, περίπου 2,8 εκατομμύρια συνταξιούχους αλλά και αρκετές χιλιάδες αγρότες οι οποίοι πλέον φορολογούνται βάσει της φορολογικής κλίμακας.
Τα φορολογικά, δεν είναι επισήμως στην ατζέντα της δεύτερης αξιολόγησης. Βέβαια, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν χάνει ευκαιρία να βάλει στον δημόσιο διάλογο το θέμα του αφορολογήτου.
Το έκανε με την έκθεση που δημοσίευσε στο πλαίσιο του άρθρου 4 του κανονισμού του και τώρα θα επικαλεστεί την Παγκόσμια Τράπεζα για να ζητήσει «αξιόπιστες πηγές» χρηματοδότησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Στην έκθεση που έχει ήδη παραδοθεί από τον Οκτώβριο τόσο στην ελληνική κυβέρνηση όσο και στους υπόλοιπους θεσμούς, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι το αφορολόγητο «κοστίζει» δημοσιονομικά περίπου 8,5 δις. ευρώ ετησίως και υπολογίζει ότι μια μείωση της φορολογικής έκπτωσης από τα επίπεδα των 1900-2100 ευρώ που είναι σήμερα στα 1700 ευρώ, θα προκύψει δημοσιονομικό όφελος της τάξεως του ενός δις. ευρώ ποσό ικανό να χρηματοδοτήσει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα στην πλήρη του ανάπτυξη.
ΔΝΤ και Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμούν ότι το αφορολόγητο στα επίπεδα που διαμορφώνεται σήμερα,οδηγεί στο να μην πληρώνει φόρο πάνω από το 50% του πληθυσμού
Η ελληνική πλευρά θα επιχειρήσει να αποτρέψει μια τέτοια εξέλιξη και να αποκρούσει την «τεχνοκρατική» επιχειρηματολογία κυρίως του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας υπέρ της μείωσης του αφορολογήτου.
Οι δύο Οργανισμοί, εκτιμούν ότι το αφορολόγητο στα επίπεδα που διαμορφώνεται σήμερα, είναι εξαιρετικά υψηλό καθώς οδηγεί στο να μην πληρώνει φόρο πάνω από το 50% του πληθυσμού της χώρας.
Αν η ελληνική πλευρά καταφέρει να «αποκρούσει» (τουλάχιστον σε αυτή τη θέση καθώς υπάρχει πάντοτε το ενδεχόμενο οι θεσμοί να επανέλθουν βάζοντας το θέμα του αφορολογήτου ως προαπαιτούμενο για τη ρύθμιση του χρέους) τις απαιτήσεις των θεσμών, είναι πολύ πιθανό ότι θα υποχρεωθεί να καταργήσει άλλες φορολογικές απαλλαγές.
Το ΔΝΤ τις έχει φωτογραφήσει και είναι οι εξής:
1. Η έκπτωση φόρου για τις ιατρικές δαπάνες η οποία έχει δημοσιονομικό κόστος της τάξεως των 86,8 εκατ. ευρώ με βάση τα δεδομένα του 2016. Η κατάργηση της έκπτωσης θα έχει σημαντική δημοσιονομική απόδοση αλλά ακόμη και η Παγκόσμια Τράπεζα διατυπώνει επιφυλάξεις σχετικά με το κατά πόσον ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το «μαύρο χρήμα» στις συναλλαγών ιατρών-ασθενών. Υπενθυμίζεται ότι η έκπτωση για τις ιατρικές δαπάνες έχει κουτσουρευτεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Αναγνωρίζεται ως έκπτωση μόλις το 10% και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό ποσό ξεπερνά το 5% του εισοδήματος. Έτσι, φορολογούμενος με 20.000 ευρώ εισόδημα, πρέπει να προσκομίσει αποδείξεις 1000 ευρώ τουλάχιστον για να επιτύχει έκπτωση 100 ευρώ.
2. Η έκπτωση του 1,5% που γίνεται στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους κατά την παρακράτηση του φόρου. Προώθηση αυτού του μέτρου, θα αυξήσει την παρακράτηση φόρου για όλους τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους ενώ δημοσιονομικά θα εξοικονομηθούν περίπου 55 εκατ. ευρώ. Η μέση επιβάρυνση ανά φορολογούμενο, εκτιμάται στα 17 ευρώ τον χρόνο ενώ το μέτρο αγγίζει το σύνολο των μισθωτών και των συνταξιούχων με ετήσιες αποδοχές άνω των 8800 ευρώ τον χρόνο.
3. Το ειδικό καθεστώς φορολόγησης των ναυτικών με δημοσιονομικό κόστος περίπου 88 εκατ. ευρώ. Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά τον αριθμό των δικαιούχων σε περίπου 27.000 άτομα αλλά η έκπτωση ανά άτομο προσεγγίζει τα 3300 ευρώ. Ο κίνδυνος από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος (τα εισοδήματά τους φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστές 10-15%) είναι να… μεταναστεύσουν φορολογικά σε άλλα λιμάνια.
4. Το φοιτητικό επίδομα (δίδεται σε γονείς παιδιών που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους) με προϋπολογισμό 47 εκατ. ευρώ. Έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο να αλλάξουν τα εισοδηματικά κριτήρια προκειμένου να περιοριστεί ο αριθμός των δικαιούχων και αντίστοιχα η δημοσιονομική δαπάνη.
5. Το επίδομα θέρμανσης με ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 105 εκατ. ευρώ. Για φέτος, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι το επίδομα θα δοθεί κανονικά ενώ εκκρεμεί η δημοσίευση της απόφασης στο ΦΕΚ. Για τη νέα σεζόν, συζητείται το ενδεχόμενο αλλαγής των κριτηρίων. Υπενθυμίζεται ότι μόλις πέρυσι, η δαπάνη για το επίδομα θέρμανσης περιορίστηκε κατά 50%
6. Στο τραπέζι έχει επανέλθει και το θέμα της φορολόγησης του τσίπουρου. Σήμερα, εξακολουθεί να ισχύει ειδικό καθεστώς ενώ στελέχη του κλάδου οινοπνευματωδών έχουν κατ’ επανάληψη καταγγείλει ότι γίνεται κατάχρηση της ευεργετικής νομοθεσίας που ισχύει για τους μικρούς παραγωγούς και λαθρεμπόριο.
thetoc.gr