8 στελέχη της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων, διενεργούν από την Κυριακή έρευνα στη Ρόδο για την υπόθεση με το λαθρεμπορικό πλοίο, το οποίο διέφυγε τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης, ανενόχλητο, με κατεύθυνση προς τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας.
Οι «αδιάφθοροι» διενεργούν έρευνα για την απόδοση ευθυνών σε επιτελείς του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου, αλλά και του Τελωνείου Ρόδου.
Το όλο ζήτημα έχει προσλάβει διαστάσεις και σε πανελλαδικό επίπεδο λόγω και της ολιγωρίας που υπήρξε.
Αν και ο απόπλους του πλοίου είχε απαγορευτεί ρητώς, ουδείς γνωρίζει αν η απαγόρευση αυτή συνοδευόταν από την απαραίτητη φύλαξη.
Στο λιμάνι της Ρόδου, όπως αναφέρει το “document”, είχε όμως καταπλεύσει το «Eirini 1» και τον Ιούλιο του 2021, όταν επίσης ελέγχθηκε από το Λιμενικό. Ωστόσο, οι Ελληνες λιμενικοί διαπίστωσαν ότι δεν αντιμετώπιζε κανένα πρόβλημα, ενώ σε αντίστοιχο έλεγχο τον Ιανουάριο του 2021 στο λιμάνι της Βαλέτας στη Μάλτα τού είχαν βεβαιωθεί 28 σοβαρές παραβάσεις, με αποτέλεσμα να του απαγορευτεί ο απόπλους για 31 μέρες. Οπως προκύπτει από τον φάκελο του πλοίου στο Equasis, ένα πληροφοριακό πανευρωπαϊκό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών, το πλοίο διαθέτει ιστορικό παραβάσεων από το 2009.
Το ενδιαφέρον ωστόσο εστιάζεται στο 2021. Ηταν 25 Ιανουαρίου του 2021 όταν το «Eirini 1» έδεσε στο λιμάνι της Βαλέτας στη Μάλτα.
Οι Μαλτέζοι επιθεωρητές ανέβηκαν στο πλοίο για να το επιθεωρήσουν (port state control). Κατά τον έλεγχο εντόπισαν συνολικά 28 «ελλείψεις» ή «παρατηρήσεις» σύμφωνα με τα δεδομένα του Equasis.
Πρόκειται για μια σειρά από παραβάσεις και προβλήματα ναυσιπλοΐας αλλά και αξιοπλοΐας του πλοίου.
Οι αρχές της Μάλτας απαγόρευσαν τον απόπλου του. Το «Eirini 1» παρέμεινε αγκυροβολημένο στη Βαλέτα για 31 μέρες. Χρονικό διάστημα αρκετά μεγάλο, κάτι που σημαίνει ότι το πλοίο εμφάνιζε σοβαρά προβλήματα.
Το είδος των παραβάσεων που εντόπισαν οι επιθεωρητές της Μάλτας συγκλίνει σε κάτι συγκεκριμένο. Το πλοίο συνήθιζε να κινείται με ζητούμενο να μην μπορεί να εντοπιστεί.
Συγκεκριμένα, το πλοίο δεν διαθέτει «έγγραφα πυξίδας», ώστε να δηλώνεται το πού ακριβώς βρίσκεται ανά πάσα ώρα και στιγμή. Ακόμη, το πλοίο δεν διαθέτει «Oil record book», δηλαδή «βιβλίο καταγραφής καυσίμων» όπως ονομάζεται.
Επιπλέον, οι ελεγκτές δεν εντόπισαν ούτε «σχέδιο ισοστάθμισης», κάτι που ίσως σχετίζεται με το γεγονός ότι το πλοίο διέθετε επιπλέον δεξαμενές για να μπορεί να κάνει λαθρεμπόριο πετρελαίου, ενώ ήταν εξαφανισμένα τα ημερολόγια βάρδιας, η θεώρηση σημαίας της Γουιάνας, σχέδια πρόληψης μόλυνσης, σχέδια πυρόσβεσης κ.λπ.
Εκτός όμως από αυτές τις ελλείψεις, το πλοίο παρουσιάζει ζημιές στο κύτος του, κάτι που εγείρει σοβαρό ζήτημα αξιοπλοΐας.
Παρά τις διαπιστώσεις των ελεγκτών στη Βαλέτα, η εικόνα που εμφανίζεται να παρουσιάζει το πλοίο πέντε μήνες μετά στη Ρόδο είναι εντελώς διαφορετική.
Στις 5 Ιουλίου του 2021 το «Eirini 1» καταφτάνει στη Ρόδο, όπου περνά ξανά από επιθεώρηση. Ωστόσο, οι λιμενικοί που το εξετάζουν δεν βρίσκουν τίποτε μεμπτό.
Οι 28 παραβάσεις που είχαν εντοπιστεί κατά τον αντίστοιχο έλεγχο στη Βαλέτα δεν εντο πίζονται και το πλοίο παίρνει πιστοποιητικό ότι όλα είναι εντάξει.
Μάλιστα, στη Ρόδο δεν μένει παραπάνω από λίγες ώρες.
Είναι εντυπωσιακό ότι μέσα σε πέντε μήνες το πλοίο έχει καταφέρει να συμμορφωθεί πλήρως με τη ναυτιλιακή νομοθεσία. Ειδικά για ένα φορτηγό πλοίο 30 ετών.
Στο απάνεμο λιμάνι της Ρόδου το «Eirini 1» επιστρέφει και πάλι στις 30 Νοεμβρίου 2021. Οι λόγοι της προσέγγισης είχαν να κάνουν με επανατροφοδοσία του πλοίου σε βασικά είδη ανάγκης. Στην κεντρική υπηρεσία της ΑΑΔΕ έχει φτάσει πληροφορία σχετικά με το «Eirini 1». Σύμφωνα με αυτήν, το πλοίο φέρεται να εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο πετρελαίου.
Από την Κεντρική Υπηρεσία της ΑΑΔΕ και την ειδική υπηρεσία που παρακολουθεί τη διέλευση τέτοιων πλοίων δίνεται εντολή να ξεκινήσει συντονισμένος έλεγχος.
Πράγματι, το κλιμάκιο που αφίχθη στη Ρόδο διενήργησε αυτοψία μαζί με άντρες του Λιμενικού.
Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το πλοίο εμφάνιζε δεξαμενή λυμάτων ή πόσιμου ύδατος, αλλά στην πραγματικότητα διέθετε δεξαμενές πετρελαίου για να πραγματοποιεί λαθρεμπόριο, ενώ εντοπίζονται τόνοι λαθραίων καυσίμων.
Το πλοίο δεσμεύεται από τις λιμενικές αρχές και δίνεται εντολή να απαγορευτεί ο απόπλους του.
Παράλληλα, δίνεται εντολή από την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ρόδου Μαρία Παπαγιαννίδου να υποβληθεί μήνυση για λαθρεμπορία, να κατασχεθεί το πλοίο και να γίνουν συλλήψεις από τις λιμενικές αρχές. Ωστόσο, καμία από τις εισαγγελικές εντολές δεν διεκπεραιώθηκε και τα ξημερώματα της Τετάρτης 8 Δεκεμβρίου το πλοίο έφυγε ανενόχλητο από τη Ρόδο με κατεύθυνση προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα.
Κατά τη φυγή του εντοπίστηκε από παρατηρητήριο του Πολεμικού Ναυτικού και ενημερώθηκε το λιμενικό. Το πλοίο φέρεται να κινείται «με απενεργοποιημένο σύστημα αναγνώρισης» και «σβηστά φώτα ναυσιπλοΐας». Σκάφος του λιμενικού καταδιώκει το πλοίο και ρίχνει προειδοποιητικές βολές.