Συνεντεύξεις

Ν. Ψυλλάκης: «Το 2022 ήταν από τις καλύτερες χρονιές για την κρουαζιέρα στη Ρόδο»

Για την εντυπωσιακή ανάκαμψη του θαλάσσιου τουρισμού το 2022 μιλάει στη «δ» ο γνωστός ναυτιλιακός πράκτορας κ. Νίκος Ψυλλάκης. Αναφέρεται στις προοπτικές της φετινής χρονιάς και τονίζει ότι η ανοδική πορεία της κρουαζιέρας θα συνεχιστεί.
Oι πλοιοκτήτριες εταιρείες, όπως αναφέρει ο κ. Ψυλλάκης ενισχύουν την παρουσία τους στη Ρόδο έχοντας «μετρήσει» την υπάρχουσα ζήτηση. Παράλληλα, τα έργα υποδομής που έχουν υλοποιηθεί στο λιμάνι και κυρίως η λειτουργία του νέου συστήματος ασφαλείας ISPS, αλλά και η απόφαση της δημοτικής αρχής για τη μείωση της τιμής του νερού για τον ανεφοδιασμό των κρουαζιερόπλοιων, καθιστούν τη Ρόδο ακόμη πιο ελκυστική.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Νίκου Ψυλλάκη αναλυτικά:
• Κύριε Ψυλλάκη, ήθελα να ξεκινήσουμε με ένα σχόλιο για την σεζόν του 2022 και την ανάκαμψη του θαλάσσιου τουρισμού…
Το 2022 ήταν από τις καλύτερες χρονιές για την κρουαζιέρα στη Ρόδο, αν όχι η καλύτερη όλων των εποχών. Είχαμε 381 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων το 2022 και μέχρι αυτή τη στιγμή, υπάρχουν 408 προγραμματισμένες αφίξεις για το 2023. Συνεχίζει δηλαδή να κινείται σε ανοδική τροχιά η κρουαζιέρα.
Η μεγάλη αυτή ανάκαμψη ήταν λογική και αναμενόμενη σε ένα βαθμό. Έπειτα από την λήξη της πανδημίας του κορωνοϊού και την άρση των περιοριστικών μέτρων, ο κόσμος θέλησε να ταξιδέψει. Και η ανάγκη αυτή για ταξίδια αποτυπώθηκε εμπράκτως.
• Παλαιότερα οι πλοιοκτήτριες εταιρείες απέφευγαν (για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων) να συμπεριλάβουν τη Ρόδο στα προγράμματά τους καθώς δεν βρίσκεται …πάνω στη ρότα των πλοίων τους. Έχει αλλάξει πλέον αυτό;
Ναι, έχει αλλάξει αυτό, γεγονός που οφείλεται στη ζήτηση από τον κόσμο… Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες, δεν ενίσχυσαν την παρουσία τους στη Ρόδο ξαφνικά επειδή έτσι τους ήρθε. Κάνουν έρευνα αγοράς προκειμένου να διαπιστώσουν τί είναι αυτό που ζητά ο πελάτης. Και διαπίστωσαν ότι ο κόσμος ζητά τη Ρόδο όλο και περισσότερο.


• Οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων συνεχίζονται και το χειμώνα… Υποστήριξε η τοπική αγορά τις χειμερινές προσεγγίσεις;
Η αλήθεια είναι ότι χειμερινές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων υπήρχαν και παλαιότερα. Σταδιακά όμως μειώθηκε ο αριθμός των προσεγγίσεων κατά τη χειμερινή περίοδο και αυξήθηκε ξαφνικά το 2022. Κατά την προσωπική μου άποψη, η πανδημία έπαιξε ρόλο και στην περίπτωση αυτή. Έπειτα από δύο όχι και τόσο καλές χρονιές, οι εταιρείες θέλησαν να μειώσουν τις προηγούμενες απώλειες, επεκτείνοντας τη διάρκεια των προγραμμάτων τους. Επένδυσαν στη Ρόδο, συμπεριέλαβαν τον προορισμό στο πρόγραμμά τους και κατά τη χαμηλή τουριστική περίοδο και …δικαιώθηκαν για την απόφασή τους από το αποτέλεσμα.
Σαφώς και η τοπική αγορά υποστήριξε τις χειμερινές αφίξεις. Έμειναν ικανοποιημένοι οι χειμερινοί επισκέπτες μας. Και δεν είχαμε μόνο αφίξεις κρουαζιερόπλοιων… Είχαμε και τις μονοήμερες (συνήθως) εκδρομές από την Τουρκία, οι οποίες συνεχίζονται…
• Θα λέγατε λοιπόν ότι το 2023 μπορεί η Ρόδος να σημειώσει νέο ρεκόρ στο θαλάσσιο τουρισμό;
Πιστεύω ότι το 2023 θα πάμε ακόμη πιο ψηλά. Τον Μάρτιο αυξάνεται ο αριθμός των προσεγγίσεων και από Απρίλιο κι έπειτα οι ρυθμοί ανεβαίνουν αισθητά.
Δεν είναι τυχαίο που η Ρόδος …πουλάει. Προφανώς και είναι ένας δημοφιλής και πανέμορφος προορισμός. Στην μεγάλη ανάκαμψη της κρουαζιέρας συμβάλλουν αισθητά τα έργα που έχουν γίνει στα τελευταία χρόνια στο λιμάνι και ιδιαίτερα η εγκατάσταση ενός συγχρόνου συστήματος ασφαλείας ISPS, από τα βασικά ζητούμενα των πλοιοκτητριών εταιρειών. Αξίζουν συγχαρητήρια και στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο για τα έργα και την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού. Αξίζουν όμως πολλά συγχαρητήρια και στο Λιμεναρχείο που παρά την έλλειψη προσωπικού εξυπηρετούνται τα κρουαζιερόπλοια αλλά και τα πλοία από την Τουρκία με απόλυτη επάρκεια.
• Όταν μιλάμε για το θαλάσσιο τουρισμό, αναφερόμαστε κυρίως στην κρουαζιέρα. Τι γίνεται όμως με το γιώτινγκ; Πώς ήταν η σεζόν γι’ αυτή τη μορφή τουρισμού;
Τα πράγματα ήταν ικανοποιητικά για τον τουρισμό γιώτινγκ το 2022. Δεν θα μπορούσαμε όμως να πούμε ότι το αποτέλεσμα ήταν το προσδοκώμενο. Σαφώς και υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης σε αυτό τον τομέα. Για να επιτευχθεί όμως αυτό χρειάζονται υποδομές…, ενδεχομένως μία νέα μαρίνα. Απαιτείται σχεδιασμός και μείωση της γραφειοκρατίας για τα σκάφη αναψυχής, στα πρότυπα ενδεχομένως του Μαυροβουνίου που είναι μία φιλική χώρα για τον τουρισμό γιώτινγκ.
Έχουμε ένα ασφαλές λιμάνι όμως θα πρέπει να συνεχιστούν οι επενδύσεις ώστε να παραμένει πάντα σύγχρονο, λειτουργικό και ελκυστικό. Είναι ένα λιμάνι στην καρδιά της πόλης που σου προσφέρει μοναδική θέα με το που το προσεγγίζει το πλοίο. Σε άλλους προορισμούς, τα λιμάνια δεν βρίσκονται κοντά στην πόλη αλλά σε απόσταση έως και μισή ώρα από το κέντρο με το λεωφορείο.
Βεβαίως και θα μπορούσε να λειτουργήσει και πάλι το λιμάνι μας ως home port ή intra port. Λειτούργησε για ένα διάστημα και εδώ και χρόνια αυτή η προοπτική δεν υπάρχει επί της ουσίας στον ορίζοντα.
Για να κεντρίσεις το ενδιαφέρον των εταιρειών, χρειάζεται να δώσεις κίνητρα. Δεν αρκεί -ενδεχομένως- μόνο ένα καλό και ασφαλές λιμάνι. Η απόφαση της δημοτικής αρχής για τη σημαντική μείωση της τιμής του νερού για τον ανεφοδιασμό των κρουαζιερόπλοιων -κάτι που συζητούσαμε για πολλά χρόνια- θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένα τέτοιο κίνητρο.
Πλοία που πρακτορεύω προσωπικά δεν εφοδιάζονταν με νερό από τη Ρόδο και φέτος συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.
Χρειάζονται και άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες. Το μέτρο της μείωσης της τιμής του νερού εξυπηρετεί τις εταιρείες και τα κρουαζιερόπλοια και έχει πολλά οφέλη για τον τόπο.
Υπάρχουν παρεμβάσεις οι οποίες θα βελτιώσουν την εικόνα του λιμανιού και δεν χρειάζονται πολύ κόπο, όπως η απομάκρυνση των κατασχεμένων από το τελωνείο οχημάτων. Εξ όσων γνωρίζω έχει προσφέρει χώρο η δημοτική αρχή για να μεταφερθούν εκτός του τουριστικού λιμένα, θα πρέπει όμως να ξεπεραστούν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις για να προχωρήσει η όποια λύση απομάκρυνσης των οχημάτων.
Για να έχουμε και πάλι το home port θα έπρεπε π.χ. να προσφέρουμε ολοκληρωμένα, ελκυστικά πακέτα με ξενοδοχεία, εκδρομές κλπ, πράγμα που δεν είναι δύσκολο να γίνει, αρκεί να αναλάβει κάποιος την πρωτοβουλία. Ίσως βέβαια να είναι απλά θέμα συγκυριών και όταν ωριμάσουν οι συνθήκες, να κερδίσουμε πίσω το home port.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου