• Υψηλότερες ήταν οι πωλήσεις στα καταστήματα, ικανοποιημένοι δηλώνουν οι έμποροι • Χαμηλότερη των προσδοκιών η κίνηση στα ανθοπωλεία
Υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι κατέγραψαν οι εμπορικές επιχειρήσεις της Ρόδου, κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου 2024-2025, ενώ επίσης υψηλό ήταν το ποσοστό επιχειρήσεων που παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα, σε μία περίοδο που οι ανάγκες και οι υποχρεώσεις του εμπορικού κόσμου είναι μεγάλες. Αυτό προκύπτει από τις δηλώσεις επιχειρηματιών στη «δ» για την αγοραστική κίνηση για τις ημέρες που προηγήθηκαν με βελτιωμένες πωλήσεις, ενώ πλέον ευελπιστούν να συνεχισθεί το καλό κλίμα στην αγορά λόγω των εκπτώσεων.
Το επόμενο στοίχημα, όπως τονίζουν είναι η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων -σήκωσαν αυλαία τη Δευτέρα- ώστε τα καταστήματα να μπορέσουν να ρευστοποιήσουν και να ανεφοδιαστούν για την εαρινή-θερινή περίοδο.
Αυξημένη επισκεψιμότητα παρατηρήθηκε στους δρόμους και τα καταστήματα, ειδικά το διάστημα που προηγήθηκε της καταβολής του δώρου του ιδιωτικού τομέα και κινήθηκε ικανοποιητικά η καταναλωτική κίνηση σε αρκετούς κλάδους.
Οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις ορισμένοι επισημαίνουν ότι είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων που περιλαμβάνουν ενοίκια, μισθοδοσία, ενέργεια κ.λπ. και τη βαριά φορολογία.
Πολύ ικανοποιητική ήταν η κίνηση στα σούπερ μάρκετ και την εστίαση, ενώ πολύ υψηλούς τζίρους καταγράφουν διαχρονικά οι μεγάλες ξένες αλλά και ελληνικές αλυσίδες καταστημάτων στη Ρόδο, που κρατούν και τα ηνία της αγοράς.
Εξαίρεση αποτέλεσε η κίνηση στα ανθοπωλεία, αφού ήταν καλύτερη η εικόνα τον μήνα Νοέμβριο.
Επόμενος μεγάλος σταθμός είναι η πρώτη εκπτωτική περίοδος της νέας χρονιάς, που ξεκίνησε τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2025, με υψηλές προσδοκίες για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Η επιχειρηματίας Χριστίνα Hugendubel, που δραστηριοποιείται στον χώρο της ένδυσης, δήλωσε ότι «η κίνηση ήταν πολύ ικανοποιητική την περίοδο των εορτών και σαφώς καλύτερη σε σχέση με την περσινή χρονιά.
Περιμένουμε να είναι το ίδιο και τώρα την περίοδο των εκπτώσεων, που θα υπάρχει περιθώριο εκπτώσεων και μεγάλων προσφορών για τον καταναλωτή και για όλα τα βαλάντια, ώστε να καλύψει τις ανάγκες του».
Η επιχειρηματίας Αργυρώ Ζούμη, που διατηρεί κατάστημα ένδυσης και εσωρούχων, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «η εμπορική κίνηση στην αγορά τη συγκεκριμένη περίοδο παρουσίασε μία πιο ευνοϊκή εικόνα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπίστηκε στο χρονικό διάστημα των Χριστουγέννων. Ευχόμαστε να συνεχιστεί και την περίοδο των εκπτώσεων, που ξεκίνησε από τη Δευτέρα και να κινηθεί η αγορά από τους καταναλωτές».
Ο κρεοπώλης Βασίλης Ψυλλάκης, τονίζει και ο ίδιος ότι «τις ημέρες των εορτών και σε ό,τι αφορά την αγοραστική κίνηση θα έλεγα ότι ήταν αρκετά καλή. Βέβαια υπάρχουν δύο παράγοντες που κάνουν τους καταναλωτές να περιορίζουν τα ψώνια τους, και αυτοί είναι πρώτον τα σουπερμάρκετ και δεύτερον η οικονομική στενότητα του κόσμου.
Η αγοραστική δύναμη πλέον δεν έχει καμία σχέση με τα περασμένα χρόνια, γιατί τώρα ο πελάτης θα πάρει τα απαραίτητα. Σε γενικές γραμμές πάντως από την επαφή που είχα με αρκετούς συναδέλφους μου ήταν όλοι ευχαριστημένοι».
Ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοζαχαροπλαστών Μίλτος Σταματίδης, επισημαίνει ότι «κατά την εορταστική περίοδο 2024-2025, η κίνηση στα αρτοζαχαροπλαστεία παρουσίασε αυξημένη επισκεψιμότητα, με τους καταναλωτές να προτιμούν στοχευμένες αγορές, κυρίως οικονομικότερων προϊόντων. Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ, σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Παρά την αυξημένη επισκεψιμότητα, οι επιχειρήσεις αντιμετώπισαν προκλήσεις λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους, όπως τα έξοδα ενέργειας, και της τεράστιας αύξησης των πρώτων υλών. Ενδεικτικά, η Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδος και η Ομοσπονδία Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος ζήτησαν την ένταξη των επιχειρήσεών τους στο πρόγραμμα επιδοτήσεων ηλεκτρικού ρεύματος, ανεξαρτήτως συμφωνημένης ισχύος, για την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους ενέργειας. Συνολικά, η εορταστική περίοδος χαρακτηρίστηκε από αυξημένη κίνηση στα αρτοζαχαροπλαστεία, με τους καταναλωτές να επιλέγουν προσεκτικά τα προϊόντα τους, ενώ οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις προσφέροντας ελκυστικές τιμές».
Τέλος, ο γνωστός ανθοπώλης Γιάννης Λήμνος καταγράφει από τη δική του πλευρά μία διαφορετική εικόνα που αποτυπώθηκε την περίοδο των εορτών, αφού η κίνηση στα εν λόγω καταστήματα ήταν υποτονική, κατώτερη των προσδοκιών. «Περιμέναμε μία εορταστική περίοδο με κάποιες φιλοδοξίες για να μπορέσουμε να καλύψουμε τις εμπορικές υποχρεώσεις μας, αλλά δυστυχώς η αγορά δεν κινήθηκε καθόλου μα καθόλου και όχι μόνο στον δικό μας τομέα (τα λουλούδια), αλλά σε όλα τα εμπορικά καταστήματα.
Καμία διάθεση του κόσμου να στολίσουν τα Χριστούγεννα τα σπίτια τους, ούτε καμία αγοραστική κίνηση για τις ονομαστικές εορτές. Θα έλεγα μετά βεβαιότητας ότι ο Νοέμβριος ήταν ένας πολύ καλύτερος μήνας.
Η ελπίδα για το μέλλον μας θεωρώ ότι είναι να μπορούσαμε να φέρναμε πίσω ξανά τα χρόνια του παρελθόντος μας», σημείωσε καταλήγοντας.