Η ιστορική συναίνεση 288 βουλευτών που έλαβε το νομοσχέδιο για την ψήφο των αποδήμων καταγράφεται ως ένα από τα θετικότερα επιτεύγματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη που φέρει την υπογραφή υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου.
Ο υπουργός Εσωτερικών ζυμωμένος πολιτικά στην αριστερά αλλά όπως ίδιος λέει, με την «ενηλικίωση» έρχεται ο ρεαλισμός, γνωρίζει πολύ καλά την ανάγκη συναινέσεων σε θέματα που αφορούν εθνικά ζητήματα και αυτονόητα δημοκρατικά δικαιώματα αλλά και εμβληματικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις.
Όσα προηγήθηκαν αλλά και το αποτέλεσμα με την ψήφο των απόδημων λειτουργεί ως πιλότος στο μυαλό του υπουργού Εσωτερικών για όσα έχει προετοιμάσει και έρχονται τις προσεχείς ημέρες και έχουν να κάνουν με τις βαθιές μεταρρυθμίσεις σε Περιφέρειες και Δήμους αλλά και συνολικότερα στη δημόσια διοίκηση που προϋποθέτουν συνεννόηση και ζυμώσεις.
Ο ίδιος γνωρίζει πόσο επίπονη είναι η διαδικασία των διαβουλεύσεων με τα κόμματα, αλλά σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να μείνουν χρόνια για να αποδώσουν, εάν δεν προχωρήσουν με συναίνεση, απλώς θα μετράνε χαμένα χρόνια και ευκαιρίες. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει υποχωρήσεις αλλά ένα πλαίσιο συμβατό και συναινετικό που θα αναγκάζει τα κόμματα να μην επιδίδονται σε επαναστατική και μικροκομματική γυμναστική και να κινούνται με γνώμονα τα συμφέροντα της χώρας.
Με αυτήν την λογική είναι έτοιμη να παρουσιαστεί η αναθεώρηση του status quo του διοικητικού μηχανισμού της χώρας, «έχει έρθει η ώρα, να γίνει ένα νέο μεγάλο βήμα, μία νέα μεγάλη τομή στο θεσμό της Αυτοδιοίκησης», τονίζει με κάθε ευκαιρία ο υπουργός Εσωτερικών. Πολύ σύντομα θα παρουσιαστεί ο νόμος που θα μεταφέρονται στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση αλλά και στην πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση ισχυρότατες αρμοδιότητες που σήμερα παραμένουν στο κράτος, με ριζική αλλαγή του θεσμού των συντονιστών των αποκεντρωμένων διοικήσεων, έτσι όπως τουλάχιστον υπάρχει σήμερα, καθώς περισσότερα προβλήματα δημιουργεί παρά λύνει. Σύμφωνα με πληροφορίες ο νόμος αυτός θα αφορά σε ένα νέο σύστημα διοίκησης στον κρατικό μηχανισμό και σε μια δραστική ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και συνακόλουθα των πόρων και του προσωπικού για την πρωτοβάθμια και την περιφερειακή αυτοδιοίκηση με ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων τους.
«Μεταρρυθμίσεις και ανάπτυξη» είναι το μότο αυτής της προσπάθειας στο υπουργείο Εσωτερικών στην οποία θα κληθεί και η Αυτοδιοίκηση, να συνδιαμορφώσουν από κοινού το νόμο για τον οποίο, προτού ξεκινήσει αυτή η διαδικασία ο κ. Θεοδωρικάκος θα ζητήσει απ΄ όλα τα κόμματα να καταθέσουν τις θέσεις τους αλλά και η κοινωνία των πολιτών να εκφράσει τις απόψεις της.
Για το 2020 έχουν προγραμματιστεί εννέα σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, ανάμεσά τους δύο κρίσιμες μεταρρυθμίσεις που αφορούν την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και την ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης με πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και την ανασυγκρότηση του συστήματος εφαρμογής των προσλήψεων.
Ταυτόχρονα, ξεκινά η υλοποίηση του νέου προγράμματος έργων στην Αυτοδιοίκηση, με καινοτόμες δράσεις και ισχυρό κοινωνικό, περιβαλλοντικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα. Κεντρική στρατηγική επιλογή, είναι και η σταθερή προσπάθεια για την επίτευξη συγκλίσεων και συναινέσεων σε τοπικό επίπεδο.
Άλλωστε η ανάπτυξη είναι το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και οι περιφέρειες, είναι οι ισχυροί πυλώνες της ανάπτυξης αλλά και της κοινωνικής συνοχής για την χώρα.
Η πραγματικότητα πολλές φορές μπορεί να χαλάσει το αφήγημα και σχετικά με την ανάπτυξη, η κατάσταση στους δήμους είναι δραματική, που «διψάνε» για χρήματα από κοινοτικά ταμεία και άλλα προγράμματα αλλά σκοντάφτουν στο γεγονός ότι οι τεχνικές τους υπηρεσίες είναι αποψιλωμένες από μηχανικούς με αποτέλεσμα να είναι τελείως διαλυμένος ο συγκεκριμένος τομέας. Ημιτελή έργα και μελέτες στα συρτάρια είναι ο κανόνας στους περισσότερους Δήμους.
Ο υπουργός Εσωτερικών έχει τη λύση καθώς η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα προχωρά σε συμβάσεις έργου με ιδιώτες μηχανικούς, τους οποίους θα διαθέτει στη συνέχεια στους δήμους για να στελεχωθούν οι υπηρεσίες δόμησης και να γίνονται οι μελέτες των δήμων.
Το υπουργείο Εσωτερικών, επίσης, καταργεί το πρόγραμμα χρηματοδότησης «Φιλόδημος» με τη σημερινή δομή του και ανακοινώνει ότι για την περίοδο 2020-23 θα υλοποιηθεί νέο πρόγραμμα για έργα 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο στους δήμους της χώρας, επιπροσθέτως από τα έργα που θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ.
Τα λεφτά στα χαρτιά μπορεί να υπάρχουν αλλά στα ταμεία; Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος από το βήμα της συνέλευσης της ΚΕΔΕ ανακοίνωσε ουσιαστικά την κατάργηση του προγράμματος «Φιλόδημος» παραθέτοντας μια σειρά στοιχεία για τη χρηματοδότηση, υλοποίηση και απορροφητικότητα του προγράμματος, επιρρίπτοντας ευθύνες στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών.
Συγκεκριμένα ο υπουργός Εσωτερικών ανέφερε, ότι ενώ η δανειακή σύμβαση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, από 200 εκατ. ευρώ το 2017, μειώθηκε στα 137 εκατ. ευρώ και προβλέπει ρητά και κατηγορηματικά η λήξη των έργων να είναι στις 31/12/19, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, όπως είπε, έχει εντάξει στο πρόγραμμα 502 έργα, ύψους 1,235 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του newpost οι συζητήσεις με τους υπευθύνους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων προκειμένου να εκπονηθεί ένα νέο τετραετές πρόγραμμα έργων, με χρηματοδότηση που θα ικανοποιεί τις πραγματικές ανάγκες έχουν ολοκληρωθεί. Στο πρόγραμμα αυτό θα έχει ισχυρότατη συμμετοχή η ΕΤΕπ και θα συναρτάται και με τον βαθμό απορροφητικότητας των έργων. Θα προγραμματιστούν έργα 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο στους δήμους της χώρας, επιπροσθέτως από τα έργα που θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ. Το νέο πρόγραμμα θα έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά: έργα και υποδομές που θα έχουν κοινωνικό χαρακτήρα, δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, της δημόσιας υγείας, της πολιτικής προστασίας, της αντισεισμικής θωράκισης, υποδομές που θα βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη και την ποιότητα ζωής του.
Η εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών- Πως θα αξιολογούνται οι υπάλληλοι
Σε σχέση µε τις Περιφέρειες και τους Δήμους, δεν είναι µόνο το εκλογικό σύστημα που αλλάζει. Ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, είναι αποφασισμένος να προχωρήσει σε μεγάλες αλλαγές στον τρόπο εκλογής των «αρχόντων» της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για τις οποίες θα αναζητηθεί συναίνεση με τα κόμματα αλλά και θα συζητηθούν διεξοδικά µε τους εκπροσώπους της ΚΕ∆Ε και της ΕΝΠΕ. Το βασικό σενάριο είναι ότι οι Δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες να εκλέγονται από τον πρώτο γύρο, µε ποσοστό 40%, αντί της απόλυτης πλειοψηφίας του 50%. Το σκεπτικό είναι ότι, όταν κάποιος εκλέγεται πρωθυπουργός µε 40%, γιατί να µην εκλέγεται και Δήμαρχος; Σαφώς και θα υπάρχουν κι άλλες μεταβλητές όπως: η διαφορά του πρώτου υποψήφιου Δημάρχου µε τον δεύτερο ή το ποσοστό που θα λαμβάνει ο πρώτος συνδυασμός.
Αλλαγές έρχονται όσον αφορά στην αξιολόγηση των υπάλληλων, η οποία θα γίνεται ηλεκτρονικά με συγκεκριμένα κριτήρια αλλά και από διευρυμένο Υπηρεσιακό συμβούλιο με κομβικό ρόλο του υπηρεσιακού γραμματέα του Υπουργείου που έχει επιλεγεί με προκήρυξη του ΑΣΕΠ. Ρόλο, όμως, θα έχει και το ΑΣΕΠ σε μια λογική για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό οι κυριότερες δράσεις του Υπουργείου Εσωτερικών για το 2020, είναι:
- Προώθηση της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με στόχο τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων Δήμων και Περιφερειών, με παράλληλη αύξηση πόρων και προσωπικού. Αναμένεται να υλοποιηθεί προς το τέλος του έτους, κατόπιν διαλόγου με όλους τους φορείς
- Νέο αναπτυξιακό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τους ΟΤΑ (2020 – 2023), ύψους 3 δισ. ευρώ, με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Η οριστικοποίηση της συμφωνίας για τη σύναψη νέας δανειακής σύμβασης αναμένεται άμεσα
- Νέος τρόπος εκλογής των οργάνων αυτοδιοίκησης α’ και β΄βαθμού – Κατάργηση της απλής αναλογικής στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια
- Ψηφιακή αίτηση ετεροδημότη εκλογέα – οι ετεροδημότες θα κάνουν την αίτηση ηλεκτρονικά – ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής υποψηφιοτήτων για εθνικές εκλογές, ευρωεκλογές, δημοτικές και περιφερειακές εκλογές
- Νέος Ενιαίος Κώδικας Αυτοδιοίκησης για την αντιμετώπιση της δαιδαλώδους πολυνομίας
- Οριστική επίλυση προβλήματος ληξιπρόθεσμων οφειλών των Δήμων
- Αποτελεσματικότερη διαχείριση απορριμμάτων, πρωτοβουλία με μακροπρόθεσμη προοπτική. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζεται και το πρόβλημα των προστίμων που αντιμετωπίζει η χώρα μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση
- Ενίσχυση των τεχνικών υπηρεσιών των ΟΤΑ με ανάθεση των τεχνικών μελετών σε ιδιώτες μηχανικούς, μέσω της ΕΕΤΑΑ, καθώς και σύναψη προγραμματικών συμβάσεων για την εκτέλεση των έργων
- Συνολική ανακατασκευή και προσαρμογή των 14 συνοριακών σταθμών της χώρας στο κεκτημένο Schengen μέχρι το καλοκαίρι του 2021
- Απλοποίηση διόρθωσης ληξιαρχικών πράξεων – Μητρώο Πολιτών
- Εκσυγχρονισμός και κωδικοποίηση Ληξιαρχικού Νόμου για τη βελτίωση των υπηρεσιών και την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης ληξιαρχικών πράξεων
- Ανασχεδιασμός διαδικασίας κτήσης ελληνικής ιθαγένειας, με αποτέλεσμα την επιτάχυνση της διαδικασίας αλλά και την εξακρίβωση των ουσιαστικών προϋποθέσεων για απόδοση ιθαγένειας, μέσω πρόβλεψης για σύστημα περιοδικών εξετάσεων σε πανελλαδικό επίπεδο
- Ψηφιοποίηση φακέλων ιθαγένειας από το 1931
- Εκσυγχρονισμός πλαισίου λειτουργίας ΑΣΕΠ για την επιτάχυνση και απλοποίηση διαδικασιών
- Επιτελικά στελέχη. Ενεργοποίηση του κλάδου για τον εκσυγχρονισμό της ΔΔ. Διαδικασία σε εξέλιξη (προσδιορισμός συνολικού αριθμού ανά Υπουργείο, έκδοση ΥΑ για κατανομή θέσεων, πρόγραμμα σπουδών και πρόγραμμα πιστοποίησης), με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως τα τέλη Ιουνίου 2020
- Μνημόνιο συνεργασίας με Εθνική Αρχή Διαφάνειας – Εθνικό Σύστημα Ακεραιότητας. Ενισχύεται κατ’ αυτόν τον τρόπο η διαφάνεια στη Δημόσια Διοίκηση. Προετοιμασία υπογραφής Μνημονίου Συνεργασίας για την κατάρτιση του Εθνικού Συστήματος Ακεραιότητας (Κώδικας Ηθικής – Ακεραιότητας, Εκπαίδευση Πειθαρχικών Συμβουλίων κ.ά.)
- Ανάπτυξη μοντέλου τηλεργασίας που προωθεί την αύξηση της παραγωγικότητας, τη μείωση του λειτουργικού κόστους, και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών
- Εφαρμογή στρατηγικής που καθιστά την απασχόληση πιο φιλική προς τη γήρανση, μέσω στοχευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης, παροχής κινήτρων για αίτηση ανάληψης σε θέσεις ευθύνης και προώθησης διοικητικής εμπλοκής στο ανώτερο επίπεδο διοίκησης φορέων.