Ελλείψεις σε βασικά είδη διατροφής, φάρμακα κατά παραγγελία καιρού επιτρέποντος, δρομολόγιο διάρκειας 22 ωρών και πολυήμερος αποκλεισμός από τα διοικητικά κέντρα.
Σε μικρά και μεγάλα νησιά του Αρχιπελάγους τα ακτοπλοϊκά προβλήματα διαιωνίζονται και οι νησιώτες παλεύουν για το αυτονόητο, τη δυνατότητα σύνδεσης με τον υπόλοιπο κόσμο.
Τα δεμένα καράβια από την επίσχεση εργασίας πληρωμάτων που παραμένουν απλήρωτα, η ετήσια συντήρηση πλοίων και οι αναγκαστικές αλλαγές δρομολογίων συνθέτουν ένα δύσκολο παζλ. Λύση στο εκρηκτικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην ακτοπλοΐα με τα ακινητοποιημένα πλοία, είτε λόγω επίσχεσης εργασίας είτε λόγω βλαβών, επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση με την αποπληρωμή των οφειλών του Δημοσίου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Το πρόβλημα αφορά κυρίως τη γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος που εξυπηρετείται από το πλοίο «Ταξιάρχης» λόγω της επίσχεσης εργασίας που έχουν κάνει οι απλήρωτοι εργαζόμενοι. Μόλις χθες πάντως, το υπουργείο εκταμίευσε 420.044 ευρώ για την αποπληρωμή των εκτελεσθέντων δρομολογίων Ιανουαρίου 2015 του πλοίου, το οποίο έχει τη συμβατική υποχρέωση να εκτελεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο.
Την επόμενη εβδομάδα προβλέπεται η ολοκλήρωση της εκταμίευσης συνολικού ποσού 1.061.666 ευρώ και για την ενδοκυκλαδική συγκοινωνία στην εταιρεία ΝΕΛ με το πλοίο «Aqua Spirit».
Σίκινος
«Εχουμε μείνει δύο εβδομάδες χωρίς πλοίο»
«Εκανα το ταξίδι μέχρι τον Πειραιά για να περιγράψω από κοντά στον υπουργό Ναυτιλίας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε μετά την επίσχεση εργασίας στη ΝΕΛ», λέει ο δήμαρχος Βασίλης Μαράκης. «Η σύνδεση με το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο είναι σημαντική γιατί είναι για εμάς ο δρόμος των προμηθειών, καθώς από τη Νάξο γίνεται όλη η τροφοδοσία: είδη πρώτης ανάγκης, ζαρζαβατικά, τρόφιμα και είδη των μίνι μάρκετ στο νησί μας. Εχουμε μείνει δύο εβδομάδες χωρίς πλοίο και αυτό δημιουργεί προβλήματα και ελλείψεις. Για το διοικητικό κέντρο, τη Σύρο, πρέπει να πάμε μέσω Πειραιά, δηλαδή τρεις ημέρες ταξίδι και έξοδα, και ασφαλώς η κατάσταση μας απασχολεί και λόγω της τουριστικής περιόδου που θα αρχίσει».
Αγ. Ευστράτιος
«Δεν έχουμε συγκοινωνία»
«Ουσιαστικά δεν έχουμε ακτοπλοϊκή συγκοινωνία. Υπάρχει μόνο το τοπικό πλοίο που εκτελεί δρομολόγια για τη Λήμνο πέντε φορές την εβδομάδα», λέει η δήμαρχος Μαρία Κακκαλή. «Η απευθείας γραμμή που υπήρχε με το Λαύριο σταμάτησε λόγω επίσχεσης εργασίας των ναυτικών και το πλοίο είναι δεμένο στο λιμάνι. Οι φορείς έχουν επαφές με το υπουργείο σε αναζήτηση λύσης. Εν τω μεταξύ, αν κάποιος θέλει να ταξιδέψει είτε στην Αθήνα είτε στη Βόρεια Ελλάδα, πρέπει να πάει στη Λήμνο και να πάρει αεροπλάνο… Τα δρομολόγια από τη Λήμνο είναι δύο φορές την εβδομάδα για Καβάλα και άλλες δύο φορές για Πειραιά. Ομως, πρόκειται για ένα τεράστιο ταξίδι καθώς το δρομολόγιο περνά από όλα τα νησιά και διαρκεί 22 ώρες, ενώ η σύνδεση Αγ. Ευστρατίου με το Λαύριο στην απευθείας σύνδεση ήταν εννέα ώρες».
Αστυπάλαια
Ταξίδι ημερών για να κάνεις δουλειά ωρών
«Τον χειμώνα η σύνδεση είναι τρεις φορές την εβδομάδα με τον Πειραιά, αλλά μόνο μία φορά με τη Ρόδο, όπου είναι το διοικητικό μας κέντρο», λέει ο δήμαρχος Πανορμίτης Κονταράτος. «Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν όλα τα νησιά του νομού. Υπάρχουν επίσης μερικά τοπικά για Κάλυμνο, όπου είναι η Πολεοδομία, και για Κω, όπου υπάρχει η Εφορία. Για το Εφετείο πρέπει να πας στη Ρόδο, όπως και για το Νοσοκομείο.
Δηλαδή ταξίδι 2-3 ημερών, επιλέγοντας τις ημέρες που περνά και επιστρέφει το πλοίο».
Κάσος
Ασθενείς στο έλεος καιρού και ακτοπλοΐας
«Μας έχουν αφήσει με ένα καράβι την εβδομάδα, το οποίο δεν εξυπηρετεί για ανάγκες του νησιού. Ερχεται από Πειραιά μέσω Σητείας και καταλήγει σε Χάλκη, Ρόδο, ενώ δρομολόγια ακυρώνονται λόγω καιρικών συνθηκών. Εδώ ζουν πάνω από 800 άνθρωποι που έχουν ανάγκες από τροφοδοσία, ενώ υπάρχουν και θέματα υγείας. Δεν μπορείς να αρρωστήσεις… Μόνο την ημέρα που θα έρθει το πλοίο…», μας λέει ο κ. Νίκος Σιμσερίδης, πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, ο οποίος είναι και ο μοναδικός ιατρός του νησιού.
«Το νοσοκομείο της Σητείας έχει και αυτό υποβαθμιστεί και έχουμε πρόβλημα με τις διακομιδές καθώς ο ασθενής πρέπει να συνοδεύεται από ιατρό αλλά δεν υπάρχει δεύτερος ιατρός να μείνει στο νησί. Θεωρητικά λειτουργεί Πολυδύναμο Περιφερειακό ιατρείο αλλά υπάρχω ως ιατρός εγώ με συνεχείς εφημερίες και μία μαία. Πέρσι είχαμε δει 9.000 περιστατικά.
Η άλλη σύνδεση είναι η τοπική για Κάρπαθο τρεις φορές την εβδομάδα, όταν το επιτρέπει ο καιρός στις δύσκολες θάλασσες. Λειτουργεί αεροδρόμιο στο νησί, όμως δεν είμαστε ποτέ σίγουροι ότι θα βρεθεί θέση προς Ρόδο ή Σητεία, ενώ για θέματα υγείας πρέπει πρώτα να πάρουμε άδεια από τον αρμόδιο ιατρό της Ολυμπιακής στην Αθήνα και βέβαια ο ασθενής να συνοδεύεται. Ενα ακόμα πρόβλημα είναι ότι το πλοίο δεν πιάνει στο Ηράκλειο, κάτι που θα εξυπηρετούσε και την τροφοδοσία και θέματα υγείας. Τα τελευταία χρόνια έφυγαν από το νησί αρκετές οικογένειες νέων ανθρώπων με παιδιά διότι όταν δεν έχεις εξασφαλίσει την επικοινωνία η κατάσταση είναι δύσκολη».
Σίφνος
«Το πρόβλημα έχει γίνει οξύτερο»
«Το ακτοπλοϊκό μάς βασανίζει πολλά χρόνια και γίνεται οξύτερο», λέει ο δήμαρχος Ανδρέας Μπαμπούνης. «Μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού βιώνουμε δύο διαφορετικές καταστάσεις. Ως γραμμή των δυτικών Κυκλάδων έχουμε τώρα τρία πλοία την εβδομάδα, όμως το σοβαρό πρόβλημα είναι η ενδοκυκλαδική συγκοινωνία. Στη Σύρο είναι όλες οι υπηρεσίες, τεχνικές περιφερειακές κ.λπ., και από τις αρχές Μαρτίου δεν υπάρχει σύνδεση».
Φούρνοι Ικαρίας
«Ελπίζουμε να υπάρξει δεύτερο δρομολόγιο»
«Αυτήν τη στιγμή έχουμε μόνο ένα πλοίο την εβδομάδα και τώρα λένε ότι θα δρομολογηθεί και δεύτερο», λέει ο δήμαρχος Γιάννης Μαρούσης. «Οπως και να το κάνουμε, οι συγκοινωνίες είναι δράμα. Στο παρελθόν είχαμε τρία δρομολόγια και μας κάλυπταν, όμως το πλοίο αυτό παροπλίστηκε. Το μοναδικό δρομολόγιο μας συνδέει με Πειραιά και Σάμο, από όπου γίνεται και η τροφοδοσία του νησιού μας, ενώ υπάρχει και τοπική σύνδεση με τη γειτονική Ικαρία. Ελπίζουμε ότι θα ξεκινήσει και το δεύτερο δρομολόγιο καθώς έρχεται καλοκαίρι. Εστειλα ήδη υπόμνημα στο υπουργείο και περιμένουμε».
Ανάφη
Μόνο ένα καράβι και χωρίς προγραμματισμό
«Η κατάσταση είναι δραματική, με ό,τι σημαίνει αυτό. Εμείς τον τελευταίο καιρό έχουμε μόνο ένα πλοίο την εβδομάδα και αυτό το μαθαίνουμε τελευταία στιγμή», λέει ο δήμαρχος Ιάκωβος Ρούσσος. «Μετά την επίσχεση εργασίας που έγινε στο πλοίο το οποίο κάλυπτε τα τοπικά δρομολόγια, διεκόπη η ενδοκυκλαδική επικοινωνία με τη Σύρο που είναι το διοικητικό κέντρο. Οπως διεκόπη και η ανταπόκριση που είχαμε για Πειραιά μέσω Σαντορίνης.
Το άλλο πλοίο που υπήρχε, το «Πρέβελη», έκανε δύο δρομολόγια την εβδομάδα, όμως πήγε για την ετήσια συντήρηση και μείναμε με ένα δρομολόγιο που κάνει το «Κορνάρος» κάθε Τρίτη. Είναι η μοναδική μας επικοινωνία με οπουδήποτε. Θέλω να πάω στη Σύρο ως δήμαρχος για εργασίες του δήμου και δεν υπάρχει δυνατότητα. Ούτε σε συμβούλιο στην Ιο για τα λιμενικά θέματα, αφού πρέπει να μείνω μία εβδομάδα για δύο ώρες συμβούλιο.
Ενα μοναδικό δρομολόγιο την εβδομάδα, λοιπόν, φέρνει όλες τις προμήθειες – γαλακτοκομικά, φρούτα, τα πάντα, ακόμα και τα φάρμακα, τα οποία έρχονται με παραγγελία από την Αθήνα.
Ομως, ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημά μας είναι η έλλειψη προγραμματισμού. Ακόμα και να έρθουν κάποια στιγμή τα πλοία, δεν φαίνονται, δεν εμφανίζονται στο σύστημα. Συνεπώς ο επισκέπτης δεν μπορεί να προγραμματίσει ούτε για το Πάσχα ούτε για το καλοκαίρι».
‘ Εθνος