Η Ελλάδα είναι μακράν η χειρότερη χώρα μεταξύ των παλαιότερων κρατών μελών της ΕΕ, με το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας αναφέρει το Παρατηρητήριο για την Ασφάλεια των Δρόμων (European Road Safety Observatory) στην ετήσια έκθεση του που υπολογίζει σε 1,5 εκατ. ευρώ το κόστος κάθε θανατηφόρου ατυχήματος στη χώρα μας.
Η Ελλάδα σύμφωνα με την έρευνα κυριαρχείται από την αυξημένη κυκλοφορία μοτοσικλετών και πεζών. Κατά συνέπεια, το 31% των θανάτων προέρχονται από αναβάτες μοτοποδηλάτων ή μοτοσικλετών, ενώ το 17% των θανάτων είναι πεζοί.
Στη χώρα μας σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για την Ασφάλεια των Δρόμων (European Road Safety Observatory) αντιστοιχεί 0,71 όχημα ανά κάτοικο όταν ο μέσος όρος τα Ευρώπης είναι 0,65 με το 78% του πληθυσμού να ζει σε αστικό περιβάλλον στ χώρα μας όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 73%.
Αν και ο συντονισμός όλων των υπουργείων που εμπλέκονται στη διαχείριση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας, εξασφαλίζεται από την Διυπουργική Επιτροπή για την οδική ασφάλεια υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού, ο ρόλος της παραμένει περιορισμένος, μια που ποτέ δεν έχει καθοριστεί η αντίστοιχη γραμματεία συντονισμού, αναφέρει η έκθεση του ERSO.
Οι Έλληνες οδηγοί σύμφωνα με την έκθεση παραδέχονται ότι επιδεικνύουν επικίνδυνη συμπεριφορά πιο συχνά από ό, τι οι οδηγοί από άλλες χώρες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η έκθεση το 43% των Ελλήνων οδηγών σε σχέση με το 13% του μέσου όρου της Ευρώπης «κολλάνε» πίσω από το προπορευόμενο όχημα αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων, ενώ το 25% απαντά στο κινητό του ενώ οδηγεί όταν μόνο το 13% των Ευρωπαίων κάνει κάτι τέτοιο.
Με 880 νεκρούς από ατυχήματα το 2015 ο στόχος της χώρας για το 2020 είναι να μειωθούν σε 640 έχοντας στόχο την δημιουργία μιας καλύτερης αντίληψης για την ασφάλεια των Ελλήνων οδηγών. Παρά ωστόσο την στρατηγική αυτή η εκπαίδευση για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας δεν είναι υποχρεωτική αν και περιλαμβάνονται υποχρεωτικά μαθήματα στο δημοτικό.
Ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα του παρατηρητηρίου είναι ότι δεν υπάρχει καμία επίσημη καταγραφή ταχυτήτων στην Ελλάδα, ενώ τα αλκοτέστ έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Η ηλικία του στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι σχεδόν στο μέσο όρο της ΕΕ, ενώ η χρήση ζώνης ασφαλείας είναι χαμηλότερη στην Ελλάδα.
Ωστόσο παρά τη σημαντική μείωση που παρατηρήθηκε την τελευταία δεκαετία (κυρίως από το 2006), η Ελλάδα είναι μακράν η χειρότερη χώρα μεταξύ των παλαιότερων κρατών μελών της ΕΕ, με το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας στους δρόμους. Βρίσκεται στην 7η θέση στους 28 πίσω από Ουγγαρία, την Πολωνία, Βουλγαρία και Ρουμανία που ωστόσο έχουν πολύ κακούς δρόμους σε αντίθεση με την Ελλάδα που παρά την κρίση έχουν γίνει ευρείας κλίμακας βελτιώσεις στο οδικό της σύστημα.
Το μερίδιο θανάτων μοτοσικλετιστών ωστόσο στη χώρα μας είναι σημαντικά υψηλότερο σε σύγκριση με το μέσο όρο της ΕΕ, ενώ ειδικά οι μεσήλικες άνδρες σημειώνουν το υψηλό ποσοστό των θανατηφόρων ατυχημάτων κυρίως σε αστικές περιοχές. Στην χώρα μας λοιπόν σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, ο κίνδυνος θνησιμότητας είναι υψηλότερος για τους μοτοσικλετιστές, τους εφήβους και τους ηλικιωμένους.
Το συνολικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων (θανατηφόρων ατυχημάτων και τραυματισμών) εκτιμάται σε 48,5 δις ευρώ το 2014 για την ΕΕ ενώ η Ελλάδα σημειώνει χαμηλότερο κόστος από το μέσο όρο της Ευρώπης ανά τραυματία.
enikonomia.gr