Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Ο Νίκος Φλώρος γεννήθηκε στην Ελλάδα. Μεγάλωσε στην Αθήνα και έχει ζήσει και εργαστεί σε αρκετές μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Ecole des Beaux Arts) στο Παρίσι, καθώς και κλασικό πιάνο και κλασικό θέατρο στην Ελλάδα. Έχει εκθέσει σε όλο τον κόσμο και τα γλυπτά του βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Τα γλυπτά κοστούμια Νίκος Φλώρος είναι μοναδικά και πρωτότυπα σχέδια χρησιμοποιώντας υλικά από την καθημερινή ζωή, όπως εφημερίδες και κουτιά αλουμινίου τα οποία μετατρέπει σε ύφασμα που χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει μοναδικά γλυπτά. Η μέθοδος αυτή δημιουργήθηκε και κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τον Νίκο Φλώρο το 2003.
Έχει στο ενεργητικό του πάρα πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα, στη Νέα Υόρκη, στην Ουάσινγκτον, στο Μόντε Κάρλο, στην Μπολόνια, στην Μόσχα, στην Αγία Πετρούπολη, στο Τολέδο, ενώ έχει έρθει και στην Ρόδο με την εντυπωσιακή έκθεσή του στο Καστέλο, με ένα αφιέρωμα στα κοστούμια της Μαρίας Κάλλας. Έχει τιμηθεί με πάρα πολλά διεθνή βραβεία κι έχει διεθνείς αναγνωρίσεις. Ο Νίκος Φλώρος ήταν ένας πολιτιστικός ανταποκριτής για μεγάλες εφημερίδες και περιοδικά για πολλά χρόνια, βασίζεται στα Ηνωμένα Έθνη στη Νέα Υόρκη.
Τον περασμένο Νοέμβρη, από τις πιο άβατες πόρτες της Λισαβόνας άνοιξε διάπλατα για το Νίκο Φλώρο και την μοντέρνα Τέχνη για την έκθεση με τίτλο «Μαρία Κάλλας – Μήδεια – Αργοναύτες» με αφορμή τα έργα του πολυβραβευμένου παγκοσμίως Έλληνα δημιουργού που εμπνεύστηκαν από την 40η επέτειο από το θάνατο της Μαρία Κάλλας. Ο Νίκος Φλώρος αντλεί έμπνευση από τον διάσημο ρόλο της σοπράνο ως Μήδειας, έναν από τους παλαιότερους μύθους της αναζήτησης ενός ήρωα.
Τη νύχτα των εγκαινίων της έκθεσης ο διεθνώς βραβευμένος και εκπαιδευμένος στην École des Beaux Arts του Παρισιού, Νίκος Φλώρος έγινε επίτιμο Μέλος της Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών της Λισαβόνας και τιμήθηκε με το χρυσό παράσημο από τον Πρόεδρο της Γεωγραφικής Εταιρείας της Λισαβόνας, Καθηγ. Dr. Luis-Aires Barros και την Αυτού Υψηλότητα τον Πρίγκιπα της Πορτογαλίας H.R.H. Dom Miguel de Braganaça.
Σήμερα, μιλάει στην «δημοκρατική» για το έργο του, για τον διαγωνισμό που διοργανώνεται στην Ρωσία με τίτλο «Ταξίδι στην Ελλάδα» όπου είναι και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ενώ σχεδιάζει να επιστρέψει στην Ρόδο με την έκθεση «Μαρία Κάλλας» αλλά ως «Μήδεια» αυτή την φορά!
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Φλώρο, θα ήθελα να ξεκινήσουμε με το «Ταξίδι στην Ελλάδα» για το οποίο κληθήκατε να συμμετέχετε σε μια προσπάθεια που γίνεται με σκοπό την προβολή της Ελλάδας στη Ρωσία, ενώ είστε πρόεδρος της κριτικής επιτροπής. Είναι σημαντικό για εσάς;
Ορθοδοξία, Τέχνη και Πολιτισμός αποτελούν ιστορικά την πιο στέρεη γέφυρα που ενώνει τους λαούς της Ελλάδας και της Ρωσίας.
Τους διαχρονικά ισχυρούς δεσμούς των δύο χωρών, σήμερα, στην εποχή της βαθιάς κρίσης αξιών, έχει ιδιαίτερη αλλά και μεγαλύτερη σημασία η ανάδειξη της πολιτιστικής δημιουργίας και της πολιτιστικής διπλωματίας για την προσέγγιση των λαών, για την αναζήτηση κοινών καταβολών και ιστορικών δεσμών.
Τις κοινές καταβολές και τους ιστορικούς δεσμούς του Βυζαντίου με την Αυτοκρατορική Ρωσία αναδεικνύει η Έκθεση Γλυπτών μου «Imperial Collection» που εκπροσώπησε επίσημα την Ελλάδα στη Ρωσία και επισφράγισε το Έτος Ελληνορωσικής Φιλίας 2016. Μετά από αυτή την τιμή που μου έκανε το Ρωσικό κράτος,αναθέτει σε μένα και τον επιμελητή των εκθέσεών μου, Αριστοτέλη Καραντή, να συνεχίσουμε το έργο της πολιτιστικής διπλωματίας, για το οποίο με βράβευσαν, με ένα προσωπικά πολύ ευαίσθητο θέμα, την παιδική Τέχνη. Η νέα γενιά μέσα από την Τέχνη και τον Πολιτισμό τον οποίο παράγουν μπορούν να μας ενώσουν ολοένα και πιο πολύ και αυτό είναι το πιο σημαντικό και κύριο.
• Σας είχαμε δει στην Ρόδο με την εξαιρετική έκθεση αφιερωμένη στην Μαρία Κάλλας. Σχεδιάζετε να έρθετε ξανά και με ποια έκθεση αυτή την φορά;
Το Νότιο Αιγαίο γίνεται τόπος συνάντησης μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας, δια μέσου του Πολιτισμού, όχι μόνο με την έκθεση που πραγματοποιήθηκε για την Μαρία Κάλλας.
Το Σεπτέμβριο του 2016, στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στην Ρόδο, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου φιλοξένησε την μεγάλη Έκθεση Γλυπτών έργων που φιλοτέχνησα, αφιερωμένη στον αξεπέραστο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο (El Greco). Μια έκθεση που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2014 από το Κρατικό Μουσείο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ισαάκ στην Αγία Πετρούπολη, για να καταλήξει στο Κρατικό Μουσείο El Greco, στο Τολέδο της Ισπανίας. Επιθυμία μου είναι η «Μαρία Κάλλας» να επιστρέψει ως «Μήδεια» στην Ρόδο, στο Τουρκικό σχολείο, έναντι του Καστέλο, ενώνοντας πολιτισμούς της μετανάστευσης, με βασικό γνώμονα την Ενότητα.
• Ποιοι εικαστικοί χώροι σας ταιριάζουν περισσότερο; Π.χ. εμείς έχουμε το Καστέλο, ενώ εσείς επιλέγετε και μουσεία που είναι ιστορικά σε άλλες χώρες. Παίζει ρόλο για την εικαστική σας έκφραση;
Κάθε έργο που έχω εμπνευστεί και δημιουργήσει ως τώρα, έχει ως έμπνευση προσωπικότητες, όπως η Μαρία Κάλλας, η Πριγκίπισσα Γκρέις του Μονακό, η τελευταία οικογένεια των Ρομανόφ, ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος και που μπορείτε να καταλάβετε ότι ιστορικές προσωπικότητες όπως αυτές, μπορούν να στεγαστούν σε εμβληματικούς χώρους ανά τον κόσμο. Βέβαια η επιλογή είναι του επιμελητή μου, Αριστοτέλη Καραντή, για το αρμονικά κάλλιστο αποτέλεσμα της σύζευξης έργων, χώρου και θέματος. Η Ρόδος πέρα του εμβληματικού Καστέλο, έχει και άλλους αξιόλογους χώρους, όπως το Ιστορικό Τούρκικο σχολείο στην παλιά πόλη.
• Κατά την άποψή σας, η Τέχνη μπορεί να αποτελέσει ένα είδος προβολής για την Ελλάδα στο εξωτερικό;
Βαθύτατη πεποίθησή μου, ξεκινώντας την καριέρα μου στην Νέα Υόρκη έως και σήμερα είναι ότι η Τέχνη και ο Πολιτισμός αποτελούν τον ισχυρότερο πρέσβη της χώρας μας και των νησιών μας για γόνιμες και εποικοδομητικές συνεργασίες παγκοσμίως. Η Ελλάδα παράγει Τέχνη και Πολιτισμό από τα αρχαία χρόνια συνεχίζοντας μέχρι σήμερα, απλά δεν το έχουμε αξιοποιήσει προς οφελός μας, με σεβασμό προς την Ιστορία μας, και του Έθνους μας.
• Τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι της Ελλάδας μπορούν να αξιοποιηθούν περισσότερο για την ανάπτυξη του τουρισμού;
Όπως ανέφερα παραπάνω η Τέχνη και ο Πολιτισμός μας είναι ό,τι σημαντικότερο έχουμε σαν Έθνος. Οι Αρχαιολογικοί χώροι που έχουμε είναι πολλοί και σημαντικός πόλος έλξης τουρισμού στην χώρα μας. Απλά ίσως θα έπρεπε να σεβόμαστε περισσότερο ό,τι έχουμε και να το αξιοποιήσουμε στο μέγιστο, παραδειγματιζόμενοι από το αρχαίο παρελθόν μας, για την εξέλιξη του καθένα από εμάς, τόσο ατομικά όσο και συνολικά.