• Από πλωτό σύμβολο φροντίδας, σε παλιοσίδερα • Μία ιστορία γραφειοκρατικής ασφυξίας και εγκατάλειψης
Σε αχρηστία και με προορισμό την ανακύκλωση καταλήγει το πλωτό πολυϊατρείο «Δελφίνι της Ζωής και της Ελπίδας», ένα πλοίο που σχεδιάστηκε κάποτε για να υπηρετεί τις ανάγκες υγείας των νησιωτών του Νοτίου Αιγαίου. Σήμερα, παροπλισμένο και λεηλατημένο στην περιοχή Καρνάγιο – Καναμάτ, το σκάφος εκποιείται πλέον στο τίμημα του βάρους του σε μέταλλο.
Το πλωτό πολυϊατρείο πέρασε στα χέρια της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Γαληνός» το 2000. Για χρόνια έμεινε αχρησιμοποίητο, με τα έξοδα συντήρησης και τις οφειλές να συσσωρεύονται. Το 2014 έγινε προσπάθεια εκποίησής του μέσω ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού, ο οποίος όμως απέβη άγονος. Το Διοικητικό Συμβούλιο της «Γαληνός» αποφάσισε τότε την αναζήτηση αγοραστή στο ελεύθερο εμπόριο.
Ακολούθησαν προσφορές από ενδιαφερόμενους, με την οικονομικά συμφερότερη να φτάνει τα 17.000 ευρώ. Ωστόσο, η πώληση μπλόκαρε λόγω της αδυναμίας έκδοσης πιστοποιητικού διαγραφής από το ΝΑΤ, το οποίο απαιτούσε προηγουμένως την εξόφληση όλων των ασφαλιστικών εισφορών και των φύλλων εκκαθάρισης – συνολικό ποσό περίπου 35.000 ευρώ, για οφειλές των ετών 2008-2010.
Η ΑΜΚΕ «Γαληνός», αδυνατώντας να καλύψει το κόστος, απευθύνθηκε στο ΝΑΤ για μείωση ή διαγραφή του χρέους. Το αίτημα απορρίφθηκε. Ούτε οι συνεχείς παρεμβάσεις προς το Υπουργείο Ναυτιλίας απέφεραν καρπούς. Εν τέλει, με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου (141/2015), εγκρίθηκε χρηματοδότηση μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της «Γαληνός», ώστε να καλυφθεί η απαραίτητη δαπάνη.
Ωστόσο, η μεγάλη καθυστέρηση είχε ήδη συνέπειες. Οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές αποσύρονταν ένας-ένας, με τελευταίο τον δεύτερο πλειοδότη στις 27 Ιανουαρίου 2016, επικαλούμενο «αντικειμενικές δυσκολίες εκμετάλλευσης».
Το σκάφος έμενε έκτοτε εγκαταλειμμένο, ενώ με το πέρασμα των χρόνων η κατάσταση επιδεινώθηκε. Όπως καταγράφεται στο πρακτικό της 3ης συνεδρίασης του Δ.Σ της «Γαληνός» (9/4/2025), το πλωτό βρίσκεται σε κακή κατάσταση και έχει μετατραπεί σε εστία μόλυνσης. Η εταιρεία A1 Shipyard, που το φιλοξενούσε, απαίτησε αποζημίωση για τη μακροχρόνια φύλαξή του, αλλά δήλωσε διατεθειμένη να διαγράψει την οφειλή με αντάλλαγμα την παραχώρηση του σκάφους για διάλυση και ανακύκλωση.
Η εκτίμηση της τρέχουσας αξίας του σκάφους, μετά από γνωμάτευση ναυπηγού, έφτασε στα 13.000 ευρώ. Κατόπιν νομικής γνωμοδότησης από τη Διεύθυνση Νομικής Προστασίας της Περιφέρειας, διαπιστώθηκε πως η παραχώρηση του σκάφους είναι νόμιμη υπό την προϋπόθεση πλήρους διαγραφής της οφειλής.
Έτσι, με την απόφαση 9/2025, το Διοικητικό Συμβούλιο της «Γαληνός» ενέκρινε ομοφώνως την παραχώρηση του πλωτού στην A1 Shipyard για διάλυση.
Από όραμα κοινωνικής προσφοράς σε σκραπ
Το «Δελφίνι της Ζωής και της Ελπίδας» σχεδιάστηκε για να γεφυρώσει τις αποστάσεις υγείας μεταξύ των νησιών του Αιγαίου. Τελικά, βυθίστηκε στη γραφειοκρατία και την αδιαφορία, καταλήγοντας σε παλιοσίδερα. Το μόνο που απομένει, είναι το ερώτημα: πώς ένα τέτοιο έργο χάθηκε τόσο αθόρυβα;