Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται πως πλησιάζει στην διοργάνωση της επιχείρησης με στόχο την καταστροφή των σκαφών που χρησιμοποιούν τα δίκτυα διακίνησης μεταναστών στη νότια Μεσόγειο: Αντιδράσεις δεν υπάρχουν από καμία χώρα, παρά μόνο όσες επιφυλάξεις που εκφράζονται για το ενδεχόμενο στάδιο πιθανής χερσαίας παρουσίας.
Η επιχείρηση, που «κοιτάζει» και προς τη λιβυκή επικράτεια, χρειάζεται την έγκριση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, και οι Βρυξέλλες εμφανίζονται αισιόδοξες πως δεν θα υπάρξει ρωσικό βέτο.
Οι συζητήσεις μεταξύ των «28» για την πρόταση ανεβάζουν ταχύτητα εν όψει του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ τη Δευτέρα. Η Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική, Φεντερίκα Μογκερίνι, είχε θέσει το ζήτημα στην πρόσφατη επίσκεψή της στα Ηνωμένα Έθνη.
Η επιχείρηση για καταστροφή των σκαφών των διακινητών ήταν μία από τις δράσεις στις οποίες έχει καταλήξει η ΕΕ μετά τις τελευταίες τραγωδίες στη Μεσόγειο. Παράλληλα, η Κομισιόν επεξεργάζεται την πρότασή της για σύστημα κατανομής προσφύγων σε όλες τις χώρες βάσει ποσόστωσης.
Η Μογκερίνι δήλωσε, από το βήμα της συνάντησης του ΝΑΤΟ στην τουρκική Αττάλεια, αισιόδοξη πως οι αποφάσεις των ΥΠΕΞ τη Δευτέρα θα μπορέσουν να δρομολογήσουν την επιχείρηση. Το μοναδικό προηγούμενο που έχει ορισμένες ομοιότητες είναι η «Αταλάντη», η επιχείρηση εναντίον των πειρατών στη Σομαλία.
Στον ευρωπαϊκό Τύπο έχουν διαρρεύσει προσχέδια της πρότασης για την επιχείρηση. Το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων επικαλείται γνώση των σχετικών κειμένων και τα όσα αναφέρει δεν αποκλίνουν από τα όσα είχαν ήδη διαρρεύσει προ ημερών στον βρετανικό Guardian.
To σχέδιο, σύμφωνα με τις διαρροές, έχει τέσσερα στάδια. Στο πρώτο, οι υπηρεσίες πληροφοριών και τα στρατιωτικά μέσα αναγνώρισης θα χρησιμοποιηθούν για να σχηματιστεί σαφής εικόνα των υλικών μέσων που διαθέτουν τα δίκτυα διακίνησης.
Στο δεύτερο στάδιο, οι ευρωπαϊκές δυνάμεις θα σταματούν και θα κατάσχουν σκάφη στα διεθνή ύδατα. Στο τρίτο στάδιο προβλέπεται η καταστροφή σκαφών στα λιβυκά χωρικά ύδατα ή ακόμη και στις ακτές της Λιβύης. Το τέταρτο στάδιο προβλέπει, όταν σταθεροποιηθεί η κατάσταση στη Λιβύη, συνεργασία με την Τρίπολη στην αναδιοργάνωση της φύλαξης των λιβυκών συνόρων.
Τα τελευταία στάδια, η δραστηριότητα σε τμήμα της λιβυκής επικράτειας (θαλάσσιας ή ακόμη και χερσαίας) είναι νομικά τα πιο ευαίσθητα, ιδιαίτερα δεδομένου του πολιτικού χάους που επικρατεί στη Λιβύη.
Καθώς καμία από τις λιβυκές «αντίπαλες κυβερνήσεις» στη Λιβύη δεν ασκεί πλήρως τον έλεγχο στη χώρα, η ευρωπαϊκή επιχείρηση θα έπρεπε να περάσει από τον ΟΗΕ αλλά και από συνομιλίες με τις λιβυκές δυνάμεις. Το τελευταίο αναμένεται να γίνει μετά από διαμεσολάβηση μέσω του ειδικού επιτετραμμένου των Ηνωμένων Εθνών για τη λιβυκή κρίση, Μπερναντίνο Λεόν -από τις «κυβερνήσεις» Τομπρούκ, Μιζουράτα και Τρίπολης, η πρώτη φέρεται ήδη να έχει δείξει την πρόθεσή της να συμφωνήσει.
Oι επιφυλάξεις των κρατών μελών περιορίζονται στα τελευταία στάδια. Ο γερμανός υπουργός Εξωτερικών Φρανκ-Βάλτερ Στάινμαϊερ ανέφερε, στη συνάντηση του ΝΑΤΟ στην Αττάλεια, πως το χάος στη Λιβύη καθιστά αδύνατη στην παρούσα φάση τη χερσαία δραστηριότητα. Επιπλέον, το Βερολίνο σημείωσε, δείχνοντας στην «Αταλάντη», ότι η δομή και η λειτουργία των ομάδων διακινητών δεν μπορεί να συγκριθεί με εκείνη των πειρατών στη Σομαλία, οπότε η αξία της μέχρι τώρα εμπειρίας είναι περιορισμένη.
ΑΠΕ-ΜΠΕ